Hej Alle
Da jeg er igang med at automatisere min mj, vil jeg høre om det over hovedet kan svare sig og kan det virke med bogobit bremsemoduler og pc-styring (Traincontroller). Har lige bestilt 5 stk. bremsemodeler fra bogobit,(4 stk. monostabilm og 1 stk. oneway) til at prøve med, men er efter megen læsning her i juleferien kommet i tvivl om det over hovedet er en god ide
Jeg køre märklin 3-skinne drift på C-skinner styret af Ecos2. Alle mine lok køre motorola format og alle med Loksound. Jeg har märklin 76xxx ind- og udkørselsignaler og påtænker at købe viessmann 47xx multiplex signaler til alle blokstrækningerne. Jeg har 17 blokstrækninger inkl. banegården.
Der ud over er jeg lidt i tvivl med hensyn til skyggebanegården. Der kan vel også godt bruges bremsemoduler her, dog uden et akuelt signal, men kun et virtuelt signal, eller hva?
Mvh
Claus Rasmussen
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Tommy Ø
Indlæg: 184
Hej.
Bruger selv Windigi-Pet til at styre med. Da jeg købte det blev alle mine bremsemoduler overflødig. Jeg kender ikke traincontroller´s muligheder så det er der nok andre der kan svare på.
Men ja du kan da godt bruge bremsemoduler på skyggebanegården. Men hvis du ikke kan se sporene, kan du jo helle ikke nyde synet af nedbremsningen. Så du kunne måske spare nogle penge der.
Men hvis du vil bruge dem kan sagtens gøre det uden et signal. Igen hvis ikke du kan se dem er de jo lidt overflødig.
Godt nytår MVH Tommy Ø
Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Bremsemoduler er til mekanisk sikringsværk, vor du lader signalerne styre start stop. Vil du køre computerstyret, så er det computeren der skal bestemme start stop og ikke signalerne. Derfor er dine bremsemoduler overflødige, vis du vil køre computerstyret.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Hej.
Bruger selv Windigi-Pet til at styre med. Da jeg købte det blev alle mine bremsemoduler overflødig. Jeg kender ikke traincontroller´s muligheder så det er der nok andre der kan svare på.
Hej Tommy.
Kan du kort forklare hvordan bremsemodulerne bliver overflødige ved brug af Windigi-Pet? Min far og jeg havde nemlig samme snak i går, omkring hvordan man bedst kan lave en modelbane delvis computerstyret og stadig have mulighed for selv at køre med håndkontrollen, men vi gik lidt i stå da vi har lokomotiver med både Märklins gamle motorola dekoere og ESU's som forstår både DCC og Motorola.
Et tillægsspørgsmål dertil, hvordan gør man så med styrevognstog, hvor man sikre sig at styrevognen ikke kører forbi signalet men holder rigtigt.
Mvh
Thomas.
DCC
Indlæg: 359
Hej.
Bruger selv Windigi-Pet til at styre med. Da jeg købte det blev alle mine bremsemoduler overflødig. Jeg kender ikke traincontroller´s muligheder så det er der nok andre der kan svare på.
Hej Tommy.
Kan du kort forklare hvordan bremsemodulerne bliver overflødige ved brug af Windigi-Pet? Min far og jeg havde nemlig samme snak i går, omkring hvordan man bedst kan lave en modelbane delvis computerstyret og stadig have mulighed for selv at køre med håndkontrollen, men vi gik lidt i stå da vi har lokomotiver med både Märklins gamle motorola dekoere og ESU's som forstår både DCC og Motorola.
Et tillægsspørgsmål dertil, hvordan gør man så med styrevognstog, hvor man sikre sig at styrevognen ikke kører forbi signalet men holder rigtigt.
Mvh
Thomas.
for at styre MJ med en pc kræver det at pc'en bliver udstyret med "øjne" dette foregår med tilbagemeldere. Disse tilbagemeldere "fortæller " pc (program) om der er loks i en given blok (Du får brug mindst en tilbagemelder for hver blok afhængig af dit program du vælger at bruge) Programmet bremser dit lok ned i en given blok. Selvfølgelig skal dit lok være registreret i programmet med længde , tophastighed funktioner osv.
Styrevognstog er registreret med længde og retning mm. derfor vil det kunne holde præcist med op til 1 cm unøjagtighed hver gang. Jeg bruger selv Traincontroller gold version 8. men min bane er under nykonsruktion.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
lstarup
Indlæg: 126
Hej Thomas
Jeg vil prøve med den hurtige og korte forklaring.
I Traincontroller definerer du selv stedet hvor der skal bremses, og bremse længe på dine lokomotiver, og det er computeren ( via din digital styring ) som sender bremse commando til dine lokomotiver.
Eks :
Dit lokomotiv når til et sted på din bane hvor du har indsat bremse kommando - der sender computeren BREMS til lokomotiv - lokomotiv bremser - bruger den bremselængde som du har defineret i Traincontroller, så som allerede skrevet bremsemoduler skal IKKE bruges.
Håber det er til at forstå, havde selv samme problemer da jeg startede med at køre digitalt med Traincontroller. Vil helt klart anbefale dig at bruge noget tid på læse, og prøve at lege med det setup som beskrives først i manualen, det hjalp mig igang da min hjerne helt klar forstår ting bedre når jeg selv har haft fingerne idet, istedet for bare at læse.
Du kan også se disse klip på Youtube som viser hvordan du laver dit setup :
http://www.youtube.com/user/lordubo/videos
Godt Nytår
Lars
DCC
Indlæg: 359
Eller her hvis dit Svenske er lige så dårligt som mit, så kommer det her på modeltoget modersprog
http://www.ollismodellbahnseite.de/
Se under Traincontroller
Som jeg kan se det i videoerne arbejdes der med Gold versionen (også Svenskeren)
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
DCC
Indlæg: 359
Hej Lars hvor længe har du brugt Silver?
Jeg har haft gold i et årstid , og har lige opgraderet til version 8. Der skulle være mange nye ting på tapetet , det har jeg dog ikke tilnærmelsesvis sat mig ind i.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
lstarup
Indlæg: 126
Jeg startede for nogle år siden med Traincontroller version 5, og opgraderede så version 7 Silver da den kom, da jeg syntes at Gold var for dyr, og ikke mente at jeg havde brug for de ekstra ting som var muligt, jeg har dog ikke brugt det i et års tid, da mit modeljernbane liv har stået på standby, nu har jeg rystet posen, og er startet på ny denne gang i størrelse 0, og har har jeg tænkt mig at bruge Traincontroller igen, har kigget på ver 8, og jeg vil sikkert også opgradere - igen til silver, da prisen for en opgradering til gold er for dyr, er også intresseret i Smarthand, men har ikke prøvet det men.
Mvh
Lars
DCC
Indlæg: 359
Nå så du er en "gammel ræv" Jeg købte for 2,5 år siden Bronze, den blev meget hurtigt opg. til Silver, og egentlig kunne jeg have stoppet der, men pludselig fik jeg en pose penge til software så..... der blev købt Gold , Trainprogrammer og Smarthand. ja og nu Version 8 . Jeg har også Touchcab, men det er stort set røget på hylden. Det bruger jeg kun til test nix weiter på min ipod. Jeg har overvejende kun Android, pc. Faktisk burde alle der kan tilgå en given IP adr. benytte Smarthand i forbindelse med traincontroller. Fortsat godt nytår
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
lstarup
Indlæg: 126
Kan vel godt kalde mig en " gammel ræv " - men ved også at der stadig er mange muligheder i Traincontroller jeg ikke har brugt, og efter jeg har skiftet til 0 vil jeg nok bruge mindre, da størrelsen på 0 sætter sine begrænsninger rent fysisk, da der ikke fulgte et nyt hus med mere plads med. Men det er helt sikkert et godt stykke software hvor man kan styre stort set alting, hvis man lyster, eller som jeg gjorde da jeg kørte H0 - lade programmet styre en del tog som kørte rundt efter en fastlagt echedule, medens jeg kunne rangere rundt med mine godsvogne.
Lars
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Tak for indsparkene i tråden
Jeg har afbestilt bremsemodulerne. Samtidig har jeg erhvervet mig en version af "Traincontroller 7,0 Gold".
Jeg må sige at det imponere mig meget efter at jeg har gennemgået den første del i brugermanualen, Quick starten. Det ser meget lovende ud
Jeg har tidligere kørt med Win-digipet, men er blevet træt af det samtidig med prisen på opdateringen fra version 9,0 til nyeste version for at kunne køre på Win7 pc'er. Da jeg for ca. 1 år siden anskaffede min en ECoS 2, troede jeg ikke det ville blive et problem at opdatere win-digipet således "de" kunne tale sammen, men det blev det. Det skal siges at min win-digipet er den 9,0 premium edition version fra år 2005, som netop ikke kan opdateres og derfor er man nød til at investere i ny version til fuld pris
Så nu skal der "styres" mj
Mvh
Claus
Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONEH0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
lstarup
Indlæg: 126
Hej Claus
Super godt valg, og da du ikke er helt på bar bund ( erfaring fra Windigipet ), så skal du nok få nogle af de mørke aftener til at gå
Mvh
Lars
Tommy Ø
Indlæg: 184
Hej.
Bruger selv Windigi-Pet til at styre med. Da jeg købte det blev alle mine bremsemoduler overflødig. Jeg kender ikke traincontroller´s muligheder så det er der nok andre der kan svare på.
Hej Tommy.
Kan du kort forklare hvordan bremsemodulerne bliver overflødige ved brug af Windigi-Pet? Min far og jeg havde nemlig samme snak i går, omkring hvordan man bedst kan lave en modelbane delvis computerstyret og stadig have mulighed for selv at køre med håndkontrollen, men vi gik lidt i stå da vi har lokomotiver med både Märklins gamle motorola dekoere og ESU's som forstår både DCC og Motorola.
Et tillægsspørgsmål dertil, hvordan gør man så med styrevognstog, hvor man sikre sig at styrevognen ikke kører forbi signalet men holder rigtigt.
Mvh
Thomas.
Ja det kan jeg godt. Der er givet mange gode svar. Den største forskel når i nu køre Marklin er at bremse moduler/signaler bliver styret af kontakt skinner som påvirkes af slæbeskoen. Eller magneter ved reedkontakter ved automatisk kørsel, eller en form for skifte kontakt hvis du vil styre det manuelt. Derfor også det problem med styrevogne der køre for langt da maskinen med slæbeskoen jo køre bagerst.
Ved PC styring er det tilbagemeldings modulerne der er computerens "øjne" (bruger selv Veissmann 5217) Den består af 16 udgange der kan forbindes til en hvilken som helst skinne som så bliver til et "øje"/kontaktskinne. Det man gør hved Marklin er at man isolere den en skinne string og forbinder ledningen. Når så der køre et par hjul over skinnen skaber det en kontakt fra den ene skinne string til den anden. Det vil sige så melder modulet tilbage til computern at her befinder sig et tog. Derved kan du så i programmet indtaste de kommandoer/hastigheder du ønsker lokomtivet skal udføre. Jeg brug altid selv mindst 3 punkter efter hinanden foran et signal. Hvor langt i mellem dem er helt op til dig selv. Bruger selv mellem 100 - 150 cm på at bremse. Et eks. Dit tog køre med en fastsat hastighed og rammer 1. "øje". Der har du så fast sat i programmet at den skal nedsætte farten med 50 % til den rammer det 2. "øje". Det for lokomotivet så besked på at sætte farten ydeliger ned med det halve, så det stille og roligt fortsætter til 3 "øje" hvor det for besked på at stoppe foran signalet.
Ved at det altid er hjulene der rammer skinnen og viser hvor toget er, har du løst problemet med styrevognen. Da det er det hjul der først rammer "øjet" der aktiver komandoen i computeren begynder lokomotivet at bremse selvom det er bagerst i stammen.
Det er heller ikke noget problem med de forskellig dekoder. Jeg har alle mine lokomotiver i min central station 1. Den bliver så forbundet med computeren/programet. Her kan jeg så i Windigi-Pet kopier alle informationer over fra central stationen. Så du styre det helle på computeren,der så sender kommandoerne gennem cental statione og vider ud på anlæget. Det er også helt op til dig selv hvor automatisk du synes det hele skal være. Du kan styre hver enkelt tog som du ønsker manuelt i programmet. Eller halv automatisk hvor du sender dem fra et punkt til et andet, hvor du samtidig køre manuelt med et eller flere andre lokomotiver. Til sidst kan du så programmer en masse togveje og så sætte det hele på automatik og bare nyde at computeren selv sætter det helle i gang. Du har uendelig mange muligheder med sådan et program
Håber du kan bruge det til at forstå det lidt bedre. Men som sagt kender kun til Windigi-Pet. Så hvordan det virker i de andre programmer er der mange andre der kan hjælpe med.
MVH Tommy
Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Indlæg: 101
Jeg synes al den snak om automatisering lyder rigtig spændende. Min baggrund er Märklin 3-skinne drift og analog, så jeg er igang med at tilegne mig den nye digitale verden fra 'bunden af'.
Det afføder selvfølgeligt spørgsmål: Hvis jeg anskaffer mig et it-program(Windigipet, TrainController etc.), hvilket udstyr skal jeg derudover bruge? Selvfølgeligt Märklins kontaktskinner, digitaliserede lokomotiver med multiprotokol dekoder, tilbagemeldingsmodul(er) som Viessmann 5217 og ... Skal jeg også bruge en CS eller Ecos som mellemled mellem PC og anlæg eller kommunikerer programmet direkte med anlægget. Hvad skal jeg derudover bruge af 'isenkram'?
Vh og godt nyt togår
Torben
Tommy Ø
Indlæg: 184
Hej Torben
Ja det er spændende
Men ja du skal have en form for styre enhed. jeg bruger en CS 1. Da der ikke er nogen grund til at købe den sidste nye model som feks. CS 2 da du ikke skal bruge den til andet end at forbinde computern til, så den kan "snakke" med anlæget. Min står bare bag PC skærmen. Så man kan sige at det styreenheden kan bliver overtaget af programmet på computeren, men alt information bliver stadig sendt gennem styreenheden og vider ud på anlæget.
Så alt efter hvilket program man vælger, skal man selvfølgelig sikker sig at det understøtter den styreenhed man vælger
Så skal du udover de nævnte tilbagemeldingsmoduler også brug dekoder til at skifte sporskifter og andre magnetartikler.( Bruger selv Veissmann 5211) Der kan tilsluttes 4 sporskifter/elartikler per box. Ønsker du derudover at have signaler på anlæget der ikke skiftes som elartikel men (vingesignaler). Men blot viser rød/grøn (moderne signaler) så kan de tilsluttes Veissmann 5213.
Så alt efter hvor stor anlæget er, bliver der selvfølgelig en del udskrivning til digital udstyr for at udnytte programmet optimal.
MVH Tommy
Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet
lstarup
Indlæg: 126
Hej Torben
Hvis du ikke har noget erfaring med digital modeljernbane, så er det nok lidt af et projekt at start med " hele pakken " på en gang, men jeg vil selvfølgelig forsøge at give dig et svar.
Du skal bruge en digital styring kunne være en CS eller en Ecos - denne bruger du til at styre dine tog, skiftespor osv, det er denne styring som taler med de decodere osv - hvis du vil have en computer til at styre din jernbane så foregår kommunikation også gennem denne styring - så ja sådan en skal du have.
Så skal du have dine tog hver udstyres med en dekoder, du skal ligeledes bruge nogle sporskifte dekodere, så du - eller styringen kan skifte dine skiftespor, hvis du vil styre andet eks signaler skal der også bruges dekoder til dette.
Tilbage meldingsmoduler bruges til at din digitalstyring / computer hved hvor de enkelte tog befinfer sig på din jernbane - så det skal du også bruge hvis du vil styre din jernbane med computer.
Du skal selvfølgelig også bruge noget software ( som du jo allerede ved ) kan være Windigipet, Traincontroller osv.
For at vende tilbage til min første sætning om hele pakken - så kan du jo starte med mindre, det kunne være at investerer i en digital styring, og udstyre dine tog med dekoder, så er du i gang og kan begynde at køre digitalt, derefter kan du så investere i dekoder til dine sporskifte, og nu har du så en digital jernbane som kan styres fra din digital styring ( både tog og sporskifter ), dette kan man så igen bygge videre på, og så til sidst ende med en computerstyret jernbane, men som du kan se så er der en hel del som skal sættes op kodes osv, så derfor min bemærkning om at det er lidt af et projekt at starte med hele pakken, det kan lade sig gøre, men jeg tror at den " læretid " som du evt vil bruge ved at start i minder bidder, vil være givet godt ud.
Det er helt sikkert en ny og spændende verden du er på vej en i, så bare klem på.
Mvh
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Lars (og Torben).
Nej, det er altså ikke rigtigt: Man skal bruge en eller anden "dims", der kan oversætte de signaler, en almindelig computer kan lave, til den slags signaler, en modelbane kan forstå. Denne "dims" kan - hvis vi snakker DCC - være noget så simpelt som en SPROG - den vil give computeren fuld mulighed for at styre tog, sporskifter mm. Den kan ikke levere strøm nok, så derfor har man brug for en eller anden booster bagved, der kan levere noget mere strøm - men ellers er man køreklar.
Man har ikke brug for de dyre pulte som CS og ECoS, hvis man kun vil bruge computerstyring.
Jeg har alligevel købt en: Det skyldes, at det er dejligt blot at kunne tænde for sin pult og teste sine tog direkte - uden brug af computeren, og uden behov for at fejlfinde, hvis det driller. Det er hurtigt, nemt - og supporteret af en leverandør. Men at påstå, det er nødvendigt - det er en overdrivelse: Det er bestemt ikke nødvendigt, der findes mange - langt billigere - løsninger, der kan det samme, når de kombineres med en computer.
Min langsigtede plan er at lave et simpelt interface mellem en computer og min bane, og så "kun" bruge min ECoS til test af nye lokomotiver, legebaner mm. Alle de knapper, der sidder på ECoSen vil jeg alligevel ikke få brug for, når jeg først har computerstyringen oppe at køre.
MVH
Lars
lstarup
Indlæg: 126
Hej Lars
Du har fuldstændig ret, at man kan nøjes med en SPROG hvis man vil overlade styringen til en computer, jeg fik ikke forklaret mig godt nok, da jeg gik udfra at man også ønskede at køre selv, teste osv.
Dette er en af fordelene ved et forum som dette, andre kan hurtigt opdage fejl som denne.
TAK
Mvh
Lars
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Indlæg: 101
Hej Tommy, Lars og Lars.
Tak for jeres udførlige svar og kommentarer. Det har lettet mit overblik over situationen og jeg tror, jeg vil følge det gode råd at starte i det små: Pt er indkøbt et par fx og mfx lokomotiver, en MS2 og påbegyndt ombygningen af nogle af mine gamle lokomotiver, dels med brug af TAMS AC dekodere (som for mig er det letteste at starte med) dels nogle ESU 4.0 dekodere som jo kræver en lidt større indsats med skifning af magnet mv.
Herefter kommer bygningen af mit nye anlæg, som har været længe på overvejelses stadet, men som vist nok nu nærmer sig realiseringen. :))
PS Når man ser de nævnte videoer (svenske) med demo af it-togstyringssystemet, ser det så let ud, men det anede mig, at der ligger en hel del mere under overfladen, som bare forudsættes før it-systemet kan fungere. Videoerne synes meget pædagogiske og lige til at gå til, så dem vil jeg snarest studere igen.
Vh Torben
lstarup
Indlæg: 126
Hej Torben
Super at kan bruge vores hjælp til noget fornuftigt.
Mht it setup, så er der ikke så meget mere end det du ser i de svenske videoer, hvis du følger dem så vil du ende med at have et grund setup, hvor du vil have monteret tilbagemelding, dekodere til dine skiftespor, kalibreret hastigheden på dine tog ( så de ikke flyver afsted med 500 km/t ) - du kan lade computeren køre med dine tog til og fra de blokke du har defineret, samt fået en god forståelse for hvad der er nødvendigt.
Når du engang har fået de forskellige dele, så du kan lave et setup som ligner det svenske ( quick start guide i Traincontroller guiden ) vil jeg helt klart anbefale dig, hvis du har pladsen at lave sådan en bane og øve dig på, det gjorde jeg ( ikke først da rigtige mænd ikke læser manualer - hvor svært kan det være ) men da jeg efter at have kæmpet med forskellige ting i et stykke tid, blev det hele meget lettere da man havde tingene mellem hænderne, og kunne følge guiden trin for trin.
Når du så engang når der til, og du har fået det op at køre på din " rigtige " bane, så starter legen rigtigt, og nu kan du begynde at lave togveje, simulerer brændstof forbrug osv.
Held og lykke med dit projekt.
Mvh
Lars
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Indlæg: 101
Hej Torben
Super at kan bruge vores hjælp til noget fornuftigt.
Mht it setup, så er der ikke så meget mere end det du ser i de svenske videoer, hvis du følger dem så vil du ende med at have et grund setup, hvor du vil have monteret tilbagemelding, dekodere til dine skiftespor, kalibreret hastigheden på dine tog ( så de ikke flyver afsted med 500 km/t ) - du kan lade computeren køre med dine tog til og fra de blokke du har defineret, samt fået en god forståelse for hvad der er nødvendigt.
Hej Lars.
Tak for dit svar. Helt så enkelt er det vist ikke for mig: Alene montering af tilbagemelding kan godt give mig overvejelser: Hvilken type: Märklin vippekontakter eller kontaktskinner? De skal antageligt monteres i starten af en sektion (blok), for at bremselængden kan beregnes korrekt. Hvad så med ankommende tog i samme spor, men i modsat retning? Blokken indlægges tilsyneladende automatisk mellem sporskifter, men hvis der er langt mellem to sporskifter og jeg ønsker flere tilbagemeldinger på strækningen, hvad gør man så?
Mao: Jeg savner lidt indsigt i hardwaren i/ omkring og på sporene.
Vh Torben
lstarup
Indlæg: 126
Hej Torben
Jeg vil foreslå, og bruger det også selv -en tilbagemelde model som registrerer at der er et strøm forbrug i din blok, og derfor melder optaget, dette er usynligt, så man kontakter ol i dit spor, syntes personligt at det er pænere, det kunne eks være denne Viessmann 5217, den kan bruges som tilbagemelding i 16 blokke, og er meget simpel at bruge, jeg kunne ikke finde en tegning fra Viessmann, men her er en anden som viser hvordan du tilslutter den her vist med en Märklin CS2 central ( kunne være en anden) :
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de:anschlussbeispiele:page...
Som du kan se er det meget enkelt, du skal isolerer et stykke spor mellem de to sort pile det stykke spor bliver nu tilført strøm fra modulet i stedet, og derfor ved det når der er forbrug = et tog i blokken. Uden for blokken tilsluttes strøm som normalt.
Dette setup betyder også at du kan forberede din bane til denne form for tilbage melding, selv hvis du ikke har dine moduler endnu ( du kan starte digitalkørsel uden )du forbinder bare en ledning fra det isoleret skinne stykke i din blok, til samme skinne uden for blokken, og så har du strøm i din blok, når du så på et tidspunkt for moduler, så tilslutter du ledningen til denne istedet.
Nu ved jeg ikke hvilken protokol du vil vælge til din tilbage melding ( ja jeg ved der skal tages stilling til en del ting ) men denne er S88, hvis du vælger anden protokol, findes der tilsvarende moduler til den.
Jeg håber at dette kan hjælpe dig, selv om det hurtigt bliver lidt rode, og indforstået, ellers skriv igen, så prøver vi en gang til.
Mvh
Lars
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Indlæg: 101
Hej Torben
Jeg vil foreslå, og bruger det også selv -en tilbagemelde model som registrerer at der er et strøm forbrug i din blok, og derfor melder optaget, dette er usynligt, så man kontakter ol i dit spor, syntes personligt at det er pænere, det kunne eks være denne Viessmann 5217, den kan bruges som tilbagemelding i 16 blokke, og er meget simpel at bruge, jeg kunne ikke finde en tegning fra Viessmann, men her er en anden som viser hvordan du tilslutter den her vist med en Märklin CS2 central ( kunne være en anden) :
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de:anschlussbeispiele:page...
Som du kan se er det meget enkelt, du skal isolerer et stykke spor mellem de to sort pile det stykke spor bliver nu tilført strøm fra modulet i stedet, og derfor ved det når der er forbrug = et tog i blokken. Uden for blokken tilsluttes strøm som normalt.
Dette setup betyder også at du kan forberede din bane til denne form for tilbage melding, selv hvis du ikke har dine moduler endnu ( du kan starte digitalkørsel uden )du forbinder bare en ledning fra det isoleret skinne stykke i din blok, til samme skinne uden for blokken, og så har du strøm i din blok, når du så på et tidspunkt for moduler, så tilslutter du ledningen til denne istedet.
Nu ved jeg ikke hvilken protokol du vil vælge til din tilbage melding ( ja jeg ved der skal tages stilling til en del ting ) men denne er S88, hvis du vælger anden protokol, findes der tilsvarende moduler til den.
Jeg håber at dette kan hjælpe dig, selv om det hurtigt bliver lidt rode, og indforstået, ellers skriv igen, så prøver vi en gang til.
Mvh
Lars
Hej Lars.'
Stor tak fra min side
. Nu begynder jeg at se lyset. Tidligere var jeg i tvivl om forskellen på ex ESU's tilbagemeldingsmoduler, men kan nu se, at der er to eller flere systemer at registrere 'tog på skinner' med: Enten måler man strømforbruget i den pågældende strækning eller også laver man en hjulforbindelse fra en isoleret skinnestreng til en ikke-isoleret skinnestreng og på den måde får etableret en elektrisk forbindelse, der kan registreres.
Førstnævnte metode har den fordel, at der kan detekteres på en længere strækning, men kun med strømforbrugere. Den kan dermed ikke opdage tabte vogne (uden strømforbrug) på strækningen. Sidstnævnte fungerer med alle aksler, men kun ud for kontaktskinnen. Der er tilsyneladende fordele og ulemper ved begge systemer.
Jeg har ladet mig fortælle, at S-88 systemet er forældet, da det er ustabilt på større anlæg. Nu bliver mit anlæg ikke 'større' men jeg kunne alligevel godt tænke mig et system, der er mere fremtidssikret. Hvilket system ser du som et fremtidigt? Om ECOSLink fortæller ESU flot, at det er fremtidens afløser for S-88, men der er givet andre. Hvad er erfaringerne med andre (hvilke) tilbagemeldingssystemer?
Vh Torben
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Torben.
Der findes en del andre måder også - f.eks. infrarødt lys eller magneter.
Se her begynder du så at blande æbler og pærer: S88 har som sådan ikke noget med tilbagemelding at gøre.
Som du selv var inde på længere oppe, findes der et hav af teknikker til at håndtere tilbagemelding. Man kan købe en lang række forskellige mere eller mindre færdige moduler, der kan lave tilbagemelding på den ene eller den anden måde - og på en virkelig bane kan det ofte være en fordel at kombinere flere af dem; men vi taler her om tilbagemelding - disse modulers hovedformål er at registrere, om et spor er besat eller ej. Det kan man så f.eks. bruge til at tænde en lampe i en sportavle.
Så langt, så godt: Vil du derimod bruge dine tilbagemeldingssignaler til computerstyring, er du nødt til at have en måde at sende disse signaler fra dit tilbagemeldingsmodul til din computer. Det kan man også gøre på mange måder - i virkeligheden har du brug for en eller anden kommunikationsbus, der kan samle signalerne op fra dine moduler og sende dem videre til computeren.
S88 er den ældste og bedst kendte bus til dette formål. Men det er vigtigt at forstå, at S88 intet har med tilbagemelding at gøre - opgaven for S88 er at sende et signal fra et sted til et andet, f.eks. fra dine tilbagemeldingsmoduler til din computer. Som den ældste bus er S88 også forældet, den er langsom og temmelig følsom overfor elektrisk støj - og lige netop det sidste er der rigtigt meget af på en modelbane.
S88 blev opfundet af Märklin i sin tid, hvis jeg husker rigtigt. Siden har vi fået f.eks. Loconet, som nogle elsker, andre hader, fordi det amerikanske firma Digitrax har patent på dele af bussen. ECoSlink er ganske rigtigt et andet forsøg på at løse opgaven. Mange bruger dog stadig S88, fordi de øvrige systemer er bundet meget tæt til enkelte leverandører, og det derfor er dyrt og vanskeligt at få de løsninger, man ønsker.
Og så er der jo altså den nye spiller på området: OpenLCB eller NMRAnet, som jeg har skrevet en del om her på Sporskiftet allerede - f.eks. i dette blogindlæg. NMRAnet har den fordel, at det er en åben standard, som NMRA står bag - det er samme folk som dem, der står bag DCC. Vi har derfor lov at håbe, at standarden slår an, for så skulle vi for alvor have mulighed for at få en sand strøm af billige og spændende moduler - som eksempelvis tilbagemeldingsmoduler. Tilbagemelding er netop noget af det, NMRAnet bliver brugt mest til her i begyndelsen.
Så hvis du gerne vil forstå tingene rigtigt, er det altså vigtigt at skille funktionen som tilbagemeldingsmodul fra funktionen som kommunikationsbus - selvom du normalt vil købe et tilbagemeldingsmodul med indbygget kommunikationsbus som S88. Det betyder kun, at du i virkeligheden køber to forskellige funktioner i samme enhed - de behøver ikke følges ad, og man kan sagtens købe dem hver for sig.
En af pionererne bag NMRAnet er det amerikanske firma TCH Technology. Ser du under produkter, vil du opdage, at de netop har såvel "løse" tilbagemeldingsmoduler som kommunikationsmoduler - med deres produkter vil du kunne lave et tilbagemeldingssystem ved at kombinere en stak Sensa-Trak moduler med en NMRAnet Input Producer fra samme producent. Tingene kan bygges sammen i samme boks - men behøver det ikke.
MVH
Lars
lstarup
Indlæg: 126
Hej Torben
Først vil jeg starte med at give Lars ret i alt det han skriver.
Det er rigtigt at S 88 er en gammel bus til transport af data, men samtidig må man sige at dette også har sine fordel, nemlig at du kan få moduler som understøtter denne bus i rigtig mange fabrikater, og dette er helt sikkert en fordel, og meget brugt til en god pris.
Mht fremtids sikring, ja så findes der en del andre som er nyere, men det blivere fremtiden jo ikke lysere af, hvis der kun er en producent.........
Om S 88 er ustabil ved større anlæg ved jeg ikke, men da jeg kørte H0 rimelig stor bane + 20 lok, så oplevede jeg nogle gange at hastigheden ( vil jeg tro ) var problemet, det løste jeg på følgende måde.
Nemlig ved at bruge 2 digital systemer:
En intellibox ( den første version ) til at køre tog, og tage sig af div magnet artikler, skiftespor, signaler osv.
System nr 2 var et S 88 interface fra LDT http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:hsi-88-usb som kun blev brugt til tilbagemelding, og efter det havde jeg ingen problemer, så om det er S 88 bussen eller min Intellibox som ikke kunne følge med skal jeg ikke sige, men dette løste problemet for mig.
LDT fremstiller en del forskellige moduler - tag et kig på deres side, der er mange tegninger som viser forskellige former for tilslutninger.
Dette setup kræver at du bruger noget software som understøtter min 2 samtidige digital systemer, det software jeg bruger er Traincontroller http://www.freiwald.com/pages/index.html , og jeg mener at du mindst skal i silver versionen for at få denne mulighed.
Igen en masse snak om div muligheder, og henvisninger til moduler software osv, men håber at du kan bruge det til noget.
Mvh
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
S88 kan være støjfylt, derfor er mange gået over til s88n, eller n88 om man vil. Her er støjproblemerne væk.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner