Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

Blokisolering ved anvendelse af Booster ECos 50010/C-skinner

Mit Märklin-anlæg styres med Centralstation-Reloaded, Windigipet og V-5217 tilbagemelding via klippede C-skinner.

Nu er jeg kommet dertil, at det er nødendigt at indsætte en ECoS-Booster, men har et forståelsesproblem vedrørende blokisoleringerne. Jeg har to beskrivelser, der har det til fælles at B (midterlederen) skal isoleres, men at 0 (skinnerne) i den ene beskrivelse siger "total" isolering fra de øvrige blokke og den anden siger fælles 0 med øvrige blokke. Anlægget med de klippede C-skinner er naturligvis 0-isoleret i forbindelse med tilgamelding herunder ved skiftespor m.v.

En afklaring af mit problem er meget velkommende - på forhånd tak.

Med venlig hilsen Bjørn

 

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Bjørn skrev:

Mit Märklin-anlæg styres med Centralstation-Reloaded, Windigipet og V-5217 tilbagemelding via klippede C-skinner.

Nu er jeg kommet dertil, at det er nødendigt at indsætte en ECoS-Booster, men har et forståelsesproblem vedrørende blokisoleringerne. Jeg har to beskrivelser, der har det til fælles at B (midterlederen) skal isoleres, men at 0 (skinnerne) i den ene beskrivelse siger "total" isolering fra de øvrige blokke og den anden siger fælles 0 med øvrige blokke. Anlægget med de klippede C-skinner er naturligvis 0-isoleret i forbindelse med tilgamelding herunder ved skiftespor m.v.

En afklaring af mit problem er meget velkommende - på forhånd tak.

Med venlig hilsen Bjørn

 

Du skal lave total isolering, fælles nul kan du kun tillade dig når du udelukkende har Märklin udstyr og selv der vil jeg anbefale dig at nærlæse manualen.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Har en 50200 med 3 boostere, alle har som der står i manual fælles "0" . Bruger du kun ECOs udstyr behøver du ikke nogen former for isolation. Det fremgår tydeligt af ESU forum og booster manual. 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

 

Tusinde tak for jeres  input: 

Morten skrev 

”Du skal lave total isolering, fælles nul kan du kun tillade dig når du udelukkende har Märklin udstyr og selv der vil jeg anbefale dig at nærlæse manualen”. 

Jan skrev 

”Har en 50200 med 3 boostere, alle har som der står i manual fælles "0" . Bruger du kun ECOs udstyr behøver du ikke nogen former for isolation. Det fremgår tydeligt af ESU forum og booster manual”. 

 

Bjørn 

Af jeres svar jeg kan fremdrage, at betingelserne er, om jeg kun anvender Märklin-  (Morten) eller ESU-udstyr (Jan). 

Sagen er den, at jeg bruger både Märklin- og ESU-udstyr samt Viessmann (5217, 5211) og 5215 til strømføring af  magnetartikler  fra en AC HSV trafo uden at belaste CRS/Booster. 

 

Her er de uddrag, jeg har hentet fra mine manualer samt Jans henvisning til ESU-Forum: 

Ref.: ECoS Booster Manual 

Trennen Sie die einzelnen Stromkreise mindestens einpolig: Unterbrechen Sie bei Dreileitergleisen die Punktkontakte, bei Zweileitergleisen mindestens eines der beiden Gleise. 

Ref.: Central Staion „Reloaded“ Betriebsanleitung 

Die Central Station verwendet eine H4-Brücke (Vollbrücke) zur Ansteuerung des Gleises. Daher gibt es bei der Central Station im Gegensatz zu älteren Märklin® Anlagen nicht zwingend eine gemeinsame Masse. Dennoch wird es gerade bei bereits bestehenden 3-Leiteranlage mit mehreren Stromabschnitten (Boosterabschnitten) sinnvoll sein, eine gemeinsame Masse (normalerweise der Außenleiter) zu verwenden. 

ESU forum http://www.esu.eu/forum/forenuebersicht/topic/sonstige_produkte_support/booster_ab_wann/ 

Hvad er nu det sikreste: 

At anvende livrem og seler ved at isolere alt (Morten) eller muligheden for at køre med fælles ”0” og med eller uden isolering af ”B” (Jan)? 

Med venlig Hilsen 

Bjørn

 

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

Halløj der..

Du har sakset fra CS Reloaded betriebsanleitung:

"Die CS verwendet..... ETC": Indtil: "Dennoch wird es gerade bei bereits bestehenden 3-leiteranlage mit mehreren stromabschnitten (Boosterabschnitten) sinnvoll sein, eine gemeinsame masse (normalerwiese der aussenleiter) zu verwneden."

Og det der står skrevet EFTER indtil er: Ikke desto mindre vil det være nyttigt især eksisterende 3-lederanlæg med flere strømafsnit (Boosterafsnit) at have en fælles masse (nul).

Jeg kan så bidrage med at mit eget anlæg har flg. opsætning:

Central:                        Styring af:

CS reloaded               Tog

Intellibox                        Sporskifter og signaler

Intellibox                        Tilbagemeldinger (Lokonet)

---

CS'eren har tilsluttet 4 boosterer: 1 EcosBoost og 3 Power3..

IB'en til sporskifter og signaler har 1 Power3.

ALLE brune ledere er ført sammen fordi: Jeg har et fælles nulpunkt til hele skidtet, og jeg er sikker på at lige meget hvad jeg slutter til hvor, så er det den SAMME brune ledning der skal bruges..

Derudover har jeg kendskab til et sted hvor der IKKE var fælles stel, hvor at flere togsæt havde problemer fra en kreds til en anden, da deres steloptag IKKE sad samme sted som slæbeskoen og derved fik toget IKKE stel når det passerede over på en anden booster!!

Håber at dette var svar nok, ellers må du bare spørge igen..

Ha' en go' TOGdag..

TrainMad

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Bjørn skrev:

 

Tusinde tak for jeres  input: 

Morten skrev 

”Du skal lave total isolering, fælles nul kan du kun tillade dig når du udelukkende har Märklin udstyr og selv der vil jeg anbefale dig at nærlæse manualen”. 

Jan skrev 

”Har en 50200 med 3 boostere, alle har som der står i manual fælles "0" . Bruger du kun ECOs udstyr behøver du ikke nogen former for isolation. Det fremgår tydeligt af ESU forum og booster manual”. 

 

Bjørn 

Af jeres svar jeg kan fremdrage, at betingelserne er, om jeg kun anvender Märklin-  (Morten) eller ESU-udstyr (Jan). 

Sagen er den, at jeg bruger både Märklin- og ESU-udstyr samt Viessmann (5217, 5211) og 5215 til strømføring af  magnetartikler  fra en AC HSV trafo uden at belaste CRS/Booster. 

 

Hvad er nu det sikreste: 

At anvende livrem og seler ved at isolere alt (Morten) eller muligheden for at køre med fælles ”0” og med eller uden isolering af ”B” (Jan)? 

Med venlig Hilsen 

Bjørn

 

Det er ikke helt lige til desværre, men efter at have nærstuderet det noget mere, så tror jeg ikke der vil ske noget ved at anvende en fællesstel i dit tilfælde, men er du i tvivl så total isolér.

Der er en større diskussion her omkring boostere: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1517

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

 

Via Mortens henvisning til baneforum.dk – faldt  jeg  bl.a. over  Beginner's Guide to Digital Operation (af Søren Jacob Lauritsen) - sidste afsnit under FAQ: 

 “The code is to keep things simple: I will always recommend separating the boosters, also when using the Märklin Digital system. Just be aware that when doing feed back, you will have to connect the feed back module ground to the ground of the booster section that it provides feed back for. Otherwise the feed back will not work.” 

som afspejler min “livrem og seler”gardering, men TrainMad´s anbefaling er jo også en simpel løsning, så min konklusion er at afprøve de to anbefalinger. 

I skal have mange tak for jeres vejledning og god jul til jer alle

 

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Fælles stel kan være meget giftigt hvis man ikke ved hvad man laver.

  • Fælles stel på skinnerne på anlægget er OK
  • Strømforsyning fra transformatorerne til styrebox og boostere må under INGEN OMSTÆNDIGHEDER have fælles stel.
  • Een separat transformator til hver booster/styrebox. Transformatorerne må ikke anvendes til andet på banen.

  • 4H broerne i udgangene af de digitalke forstærkere er gode, men kan brændes af på et splitsekund hvis ovenstående ikke overholdes.


    Gert

 

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

Hej Gert

Tak for din anbefaling.

Jeg er efterhånden overbevist om, at det er den løsning, jeg indledningsvis vil arbejde videre på. Det er også den løsning Søren Jacob Lauritsen anbefalede jf. citatet i mit sidste svar.

Det næste problem bliver at regne ud, hvor mange (eller få?) boostere, jeg får brug for, men lad mig nu komme igang med den første.

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.