Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Automatisk kør og stop?

Hej

Selv om der er lang vej endnu før jeg skal til at bygge mit anlæg, så har jeg tænkt på et scenarie omkring driften på anlægget. Der er dels nogle strækninger, der bliver "cirkler", dvs. et tog kan passe sig selv og køre rundt uden opsyn. Men jeg har også planlagt en strækning med stopbomme, hvor man selv skal være opmærksom på at toget løber tør for skinner Smile

Jeg har en CS2 til at styre det hele, og ved jo at den kan bruges til at styre både tog, sporskifter, drejeskive, lys mm. Men kan man programmere CS2 så et tog kører fra station A til station B, standser på station B, og kører retur til station A, standser, kører til B igen osv.? Så det kan stå og passse sig selv.... Skal der bruges nogle kontakter i skinnerne el.lign.? Kan man tilmed programmere toget til at standse på en station midt på strækningen? Det er måske et simpelt spørgsmål for garvede digital-brugere, men jeg er ganske grøn på området!

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Lincoln skrev:

Jeg har en CS2 til at styre det hele, og ved jo at den kan bruges til at styre både tog, sporskifter, drejeskive, lys mm. Men kan man programmere CS2 så et tog kører fra station A til station B, standser på station B, og kører retur til station A, standser, kører til B igen osv.? Så det kan stå og passse sig selv.... Skal der bruges nogle kontakter i skinnerne el.lign.? Kan man tilmed programmere toget til at standse på en station midt på strækningen? Det er måske et simpelt spørgsmål for garvede digital-brugere, men jeg er ganske grøn på området!

Det kan man godt. Det er penduldrift.

Første eksempel er fra A til B og tilbage igen - i en uendelighed. Det kræver et kontaktspor i hver ende, og signalet fra disse går via et S88-modul til din CS2. Lokomotivet der kører på strækningen skal i menuen på din CS2 have aktiveret denne penduldrift. Når det så "rammer" kontaktsporet standser det, venter det antal sekunder du har valgt og starter så op igen - i modsatte køreretning. Og tilsvarende i den anden ende.

Det andet eksempel kræver bare et kontaktspor mere, så kan du få et stop undervejs uden ændring af kørselsretningen.

Jeg mener at alle stop kan vare op til 3600 sekunder, meeeen jeg husker nok forkert.

Pointen er at du egentlig bare skal have nogle kontaktspor - eller noget andet der kan sende en impuls - og et S88-modul (eller tilsvarende). REsten kan din CS2 klare.

For år tilbage søgte jeg hjælp om dette emne her i dette forum. Derfor fik jeg det til at fungere, men først da den væsentlige detalje med at man ikke skulle forbinde stel blev klarlagt!

http://www.sporskiftet.dk/forum/penduldrift-m%C3%A4rklins-cs2-0

God fornøjelse!!

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Lincoln skrev:

Hej

Selv om der er lang vej endnu før jeg skal til at bygge mit anlæg, så har jeg tænkt på et scenarie omkring driften på anlægget. Der er dels nogle strækninger, der bliver "cirkler", dvs. et tog kan passe sig selv og køre rundt uden opsyn. Men jeg har også planlagt en strækning med stopbomme, hvor man selv skal være opmærksom på at toget løber tør for skinner Smile

Jeg har en CS2 til at styre det hele, og ved jo at den kan bruges til at styre både tog, sporskifter, drejeskive, lys mm. Men kan man programmere CS2 så et tog kører fra station A til station B, standser på station B, og kører retur til station A, standser, kører til B igen osv.? Så det kan stå og passse sig selv.... Skal der bruges nogle kontakter i skinnerne el.lign.? Kan man tilmed programmere toget til at standse på en station midt på strækningen? Det er måske et simpelt spørgsmål for garvede digital-brugere, men jeg er ganske grøn på området!

CS2 kan styre pendeltog med to eller tre stationer, men du skal huske, at hvis der kommer andre tog på samme strækning går det galt.
CS2 ved ikke hvor dit pendeltog er, men reagerer udelukkende på kontaktskinnerne. Når en kontaktskinne aktiveres sender CS2 besked til det pendeltog der er tilknyttet den pågældende kontaktskinne, så hvis et andet tog aktiverer kontakten på Station A, medens dit pendeltog er på vej til station A, vil pendeltoget stoppe ude på strækningen, vente den indstillede tid og returnere mod Station B.

Hvis du skal kunne køre med flere tog på strækningen, samtidig med pendeltog er PC-styring vejen frem.

For at få signalet fra kontaktskinnerne ind i din CS2, skal du benytte et tilbagemeldingsmodul som f.eks S88, husk i den forbindelse, at den 1. S88 dekoder på S88-Bussen skal tilsluttes stel(Skinne).

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

Uden at jeg på nogen måde skal gøre mig klog, for jeg er også grøn mht digital styring..... Men er Games On Track ikke den simple (Men dyre) løsning på den slags funktioner..?

 

http://www.gamesontrack.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Mener du at tale til sit lokomotiv med GOT eller bore huller i lokomotivet, til GP position? Jeg har prøvet GOT flere gange, det er ikke lige mig og det med at bore huller i taget til en ultralydssender er heller ikke lige mig.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

Nej, den funktion med at tale, er jeg gerne foruden.... Men resten af systemet ser umiddelbart spændende ud....

 

Dog stort minus, for det med at bore huller... Det er jeg heller ikke tilhænger af....

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Henrik & Hans: Tak for den udførlige forklaring - det lyder nemmere end jeg havde troet det var!

Som mit planlagte layout er pt., så er det indrettet således at en del af sporet også anvendes af andre tog - men den del indeholder ingen stationer, så det burde ikke give problemer.

Mit næste spørgsmål er lidt tricky: Kan det lade sig gøre at have to tog i penduldrift på samme strækning? På stationen, der ligger mellem endestationerne, er der selvfølgelig vigespor så de kan passere hinanden, så dér er det jo blot at lade det ene skiftespor permanent lede trafikken fra den ene retning ind på sidesporet. Men det er vel svært at time det, så det førstankommende tog ikke kører før det sidstankommende har fået "rumpen" med sig ind på stationen!? Stationen ligger ikke midt på linien, og det er (selvfølgelig) ikke to ens tog, der skal køre på linien.

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Lincoln skrev:

Mit næste spørgsmål er lidt tricky: Kan det lade sig gøre at have to tog i penduldrift på samme strækning? På stationen, der ligger mellem endestationerne, er der selvfølgelig vigespor så de kan passere hinanden, så dér er det jo blot at lade det ene skiftespor permanent lede trafikken fra den ene retning ind på sidesporet. Men det er vel svært at time det, så det førstankommende tog ikke kører før det sidstankommende har fået "rumpen" med sig ind på stationen!? Stationen ligger ikke midt på linien, og det er (selvfølgelig) ikke to ens tog, der skal køre på linien.

Som udgangspunkt kan alt efterhånden lade sig gøre digitalt, men så tror jeg ikke kontaktspor/S88 og CS2 er den optimale løsning. Her ville jeg nok gå mere efter styring vi PC. Og det er der andre herinde som ved en del mere om end jeg!! Smile

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Lincoln skrev:

Som mit planlagte layout er pt., så er det indrettet således at en del af sporet også anvendes af andre tog - men den del indeholder ingen stationer, så det burde ikke give problemer.

Nej ikke hvis du sikrer dig, at pendeltoget ikke møder et af de andre tog.

Lincoln skrev:

Mit næste spørgsmål er lidt tricky: Kan det lade sig gøre at have to tog i penduldrift på samme strækning? På stationen, der ligger mellem endestationerne, er der selvfølgelig vigespor så de kan passere hinanden, så dér er det jo blot at lade det ene skiftespor permanent lede trafikken fra den ene retning ind på sidesporet. Men det er vel svært at time det, så det førstankommende tog ikke kører før det sidstankommende har fået "rumpen" med sig ind på stationen!? Stationen ligger ikke midt på linien, og det er (selvfølgelig) ikke to ens tog, der skal køre på linien.

Nej og ja. Når jeg svarer som jeg gør, er det fordi det i sin enkelteste form ikke kan lade sig gøre. Men hvis man sikrer sig følgende:

De kan ikke have fælles spor på stationerne, uden noget ekstra styring. Hvis begge endestationer har to perronspor og krydsningsstationen har to perronspor, kan det lade sig gøre ved hjælp af aktive signaler og sporskifter at have to tog kørende. Men det kræver en hel del mere med hensyn til styringen. Du er nød til at have oprettet blokke og togveje.

Du skal sikre dig, at der ikke kan køre et andet tog ud på den fælles strækning, hvis den er besat eller der er givet grønt lys til udkørsel. Dette gælder både andre tog og pendeltog.
Pendeltogsstyringen i CS2 er beregnet på en sidebane, hvor et enkelt tog pendler.

Her er programmer som Windigipet og andre mere fleksible. Blokke og togveje skal oprettes alligevel, men her kan pendeltog benytte de samme spor og kontaktstrækninger, fordi programmerne ved hvor togene er.
For Windigipets vedkomne kan man blokere blokke for nogle tog eller kun tillade enkelte tog, således at et ikke pendeltog, ikke kan besætte perronspor forbeholdt pendeltog m.m.

Du kunne evt. lægge en tegning af strækningen ud, så kan vi se om der er andre forhold, der skal tages højde for.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Hvis du er ude i den "store digitalisering" alligevel, så prøv at se på RocRail der er en gratis software du kan test med først.

Bliver du tilfreds med resultatet kan du så vælge at betale et bidrag.

Vil gerne indskyde at jeg indtil videre mest  har teoretisk og Youtube erfaring med produktet. Den del af det jeg har testet virker efter hensigten. Har dog fået blok melding osv til at fungere. En begrænsning er at "hele" banen skal være oprettet for at oprette blok styring automatisk og teste automatik, det skal man lige overveje før man går i gang.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

½ 0

Svendborg

Indlæg: 20

PB

Hej Lincoln

Du kan prøve vedhæftede metode, den er meget sjov at afprøve.

Ulempen er at hvergang turen skal udføres, skal der trykkes på memory knappen.

Knappen kan dog lægges over i lokomotivets køre kontrol, ligesom du tilføjer nye funktioner.

Ulle

AttachmentStørrelse
V.3.5.6 Pendlerzug strækning uden S88.docx 74.26 kB
Like 2 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Vil du lige 'stave' det for mig:

din metode er CS2 opsætning, ikke Windigipet eller RocRail vel?

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

½ 0 skrev:

Hej Lincoln

Du kan prøve vedhæftede metode, den er meget sjov at afprøve.

Ulempen er at hvergang turen skal udføres, skal der trykkes på memory knappen.

Knappen kan dog lægges over i lokomotivets køre kontrol, ligesom du tilføjer nye funktioner.

Ulle

Det er en noget usikker metode, at lave pendeltog på, da snavn vil kunne påvirke togets gang og toget derfor kan forskubbe sine endesteder.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

½ 0

Svendborg

Indlæg: 20

PB

Hej Niels Peter

Det er ren CS2 kodening

Og til Hans Kurt

Ja, men det står ligesom i anden sidste linie på det vedhæftede dokument.

Ulle

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

½ 0 skrev:

Hej Niels Peter

Det er ren CS2 kodening

Og til Hans Kurt

Ja, men det står ligesom i anden sidste linie på det vedhæftede dokument.

Ulle

Nej - Du skriver, at toget ikke stopper samme sted hver gang, der er ikke det samme som at punkterne forrykkes. Det kan være snavs, eller at toget begynder at gå lidt tungere i den ene køreretning.
Hvis toget bliver forsinket i den ene retning, vil det efter den indstillede tid stoppe og køre tilbage, problemet bliver nu, at det punkt toget startede fra er blevet forrykket med den afstand toget ikke tilbagelagde på udturen, gentages det nogle gange, vil toget i bedste fald have vendepunkter midt på strækningen, hvis turen gennemkøres mange gange.

Det er i min verden ikke det samme som, at toget ikke standser helt det samme sted hver gang. Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men at det er en form for hasard som jeg ikke ville indlade mig på.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.