Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Vogne til Skandinavia-Italia ekspressen epoke III + film fra Gedser 1962

For nogen år tilbage lavede ACME et vognsæt med tre italienske personvogne og en CC-vogn til Skandinavia-Italia ekspressen, og der kunne endda suppleres med en italiensk pakvogn også.

Man kan godt være heldig og falde over sættet af og til, men dels koster det, og dels så kommer det til fylde for meget, hvis der også skal være lokale vogne med. De fleste af os, har hjemme af gode grunde ikke plads til en international ekspres på 8-12 vogne, det hører en stor klub til.

Mit spørgsmål går på om man kan købe et par italienske personvogne på anden måde, ca. i perioden 1958-1965?

Det er især en 1. - 2. klasses og en ren 2.klasses personvogn der er interessant. 

Og efter lidt søgen, er det lykkedes at finde vognene indenfor EU, mere vil følge Wink

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej Claus

Er det korrekt forstået at du har fundet de vogne du søgte? 

Poster du nogle billeder af " projektet"? Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad du har fundet ud af Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Yes vognene er fundet. Vil dog lige sikre mig at de ikke går hen og bliver udsolgte, inden jeg selv slår til.

Mere vil følge, og forslag samt betragtninger også til et par internationale ekspresser på 5 vogne udover lokomotiv. Det er i hvert fald hvad jeg får plads til.

Imellemtiden er der denne her film fra Youtube fra Gedser omkring 1962, med et væld af rigtig god inspiration. Der ses bl.a. både E-maskine, MY, MO og diverse internationale personvogne. For slet ikke at tale om vejkøretøjerne;

https://www.youtube.com/watch?v=FrlAftPWLU4

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

 

sættet fra ACME 55023 indeholdt følgende vogne :

desværre funker image picker ikke pt så derfor vedhæftet

FS Az 46 23021 isabella/castanio

FS AcBcz 59 64302 isabella/castanio

FS Bz 57 45075 isabella /castanio

DSB CC 1140 

altså  : FS 1 kl personvogn + 1&2 kl liggevogn + 2 kl liggevogn + DSB 2kl personvogn

har 2 sæt af dem

sættet fås endnu et par steder, bla set her i Nordkystens perle - pris omkring 1700 danske dask

 

liggevognen AcBcz 59 64343 i brun er senere udkommet fra ACME

mere om denne : ACME : FS AcBcz 59 liggevogn (Sider: 1 2 )

samt

liggevognen Bcz 57 33912 i brun, dog i sæt 55130 fra ACME

 mvh

h087

 

 

 

 

 

AttachmentStørrelse
acme 55023.jpg 16.44 kB
acme heljan.jpg 26.54 kB
acme FS AcBcz 59 SAM_4313.JPG 541.4 kB
acme 55130 FS Bcz 57 33912.jpg 610.08 kB
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Tak til Henning for yderligere input, tænkte nok at der kunne have været en tråd om det inde på Rundremisen. 

Havde godt nok set at der befandt sig et af de berømte Skandinavia-Italia sæt i Helsingør. Og prisen er bestemt ok, når mit indkøb hos Lippe er gjort op.  

Men "nøjes" med to vogne i stedet for. Valget faldt på 1.-2. klasses liggevognen og 2. klasses personvognen fra ACME hos Lippe.

Andenklassesvognen "Tipo 1957" med 9 kupeer og 72 pladser, blev anvendt i 1959 i Skandinavia-Italien ekspressen og Alpen ekspressen iflg. "Internationale tog over Gedser".  Vognen ses her;

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/A.C.M.E/69-4-001001-242454-0...

Inde på Rundremisen var der en fin henvisning til den kombinerede 1. og 2. klasses liggevogn som ses her;

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/A.C.M.E/69-4-001015-252894-0...

Kom til at give indtryk af at Skandinavia-Italien ekspressen medførte lokale vogne. Det gjorde den imidlertid ikke, for den blev kørt direkte i land i Gedser og så gik det uden stop til København. Men modeljernbane er altid noget med kompromiser, så der er jo ikke noget til hinder for at man indfører dette.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Der er helt rigtig skrevet side op og side ned om disse oprangeringer på Rundremisen.

Se også denne film

https://www.youtube.com/watch?v=Rkp6t079Q3s

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Svend skrev:

Se også denne film

https://www.youtube.com/watch?v=Rkp6t079Q3s

Det er bestemt også en spændende film, hvor man mere tydeligt ser de enkelte vogne. Pga. B-vognene, vil jeg skyde optagelserne her til omkring 1965, måske endda lidt senere.

Som sagt så vil jeg prøve på at skrive lidt om hvordan man kan oprangere kortere internationale ekspresser, uden absolut at være ekspert.

Internationale tog over.... bogserien har været en god hjælp, man får dog mest ud af bøgerne hvis man har dem alle sammen, da der ofte er henvisninger til de andre bøger i serien.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Du kan starte med at lade dig inspirere her

http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=683&highlight=oprangering

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Tak, det må studeres nærmere Wink

Er dog ikke blevet medlem derinde igen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.