Nummeret på maskinen er ganske rigtigt det lokale nummer på stationen, disse numre brugte man fordi de forskellige maskiner havde faste opgaver og så er det nemmere at holde styr på dem når de altid havde det samme nummer og ikke blev styret af litra nummer. Det er ikke rigtigt at Nyborg, nogensinde, har haft 12 rangermaskiner i tur - så stor en banegård var det heller ikke! Det er maskine 2. der ses på foto at man så brugte et tocifret tal til det, kan måske undre. Det blev indført da man begyndte at anvende radioer til rangerarbejdet og det skete hyppigt at Korsør komandopost fik forbindelse med f.eks. anden maskine i Nyborg eller omvendt, det er noget rod og blev klaret ved at alle rangermaskiner i Nyborg havde to cifrede numre - om skiltet er rundt eller firkantet er så vidt jeg ved fuldstændig tilfældigt og ligegyldigt.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Hvorfor skiltene på dette lokomotiv?
Og hvorfor er et skiltene rundt og den anden kvadratisk?
mvh,
Gert (fra Holland)
Nummeret henviser til rangermaskinenummeret på den lokale station - så her har de altså haft min. 12 rangermaskiner stationeret.
Jeg ved dog ikke, hvorfor skiltene har forskellig form.
Med venlig hilsen
Skott
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak for svaret!
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Men hvorfor brugte man så ikke bare det nummer, som lokomotivet nu engang har?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da folkens
Nummeret på maskinen er ganske rigtigt det lokale nummer på stationen, disse numre brugte man fordi de forskellige maskiner havde faste opgaver og så er det nemmere at holde styr på dem når de altid havde det samme nummer og ikke blev styret af litra nummer. Det er ikke rigtigt at Nyborg, nogensinde, har haft 12 rangermaskiner i tur - så stor en banegård var det heller ikke! Det er maskine 2. der ses på foto at man så brugte et tocifret tal til det, kan måske undre. Det blev indført da man begyndte at anvende radioer til rangerarbejdet og det skete hyppigt at Korsør komandopost fik forbindelse med f.eks. anden maskine i Nyborg eller omvendt, det er noget rod og blev klaret ved at alle rangermaskiner i Nyborg havde to cifrede numre - om skiltet er rundt eller firkantet er så vidt jeg ved fuldstændig tilfældigt og ligegyldigt.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere