K-skinner kan godt være krævende, dette synes min S-maskine i hvert fald i mine K-sporskifter, hvor der sker kortslutning hver gang. Der er tale om slanke sporskifter, det er som om at slæbeskoen løfter maskinen op ved passagen af de højeste punkter. Er løsningen skift til en Märklin-type slæbesko? Det ser ikke umiddelbart ud til at den uden videre kan skiftes. Er der nogen der har erfaringer med lignende problemstilling?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hvis slæbeskoen løfter maskinen op, vil jeg antage at det er fordi der ikke er nok plads under boggien (eller whatever det hedder på et damplokomotiv) til at slæbeskoen kan være der. Et typisk problem for maskiner der er bygget til 2-skinne-drift og herefter 3-skinne-modificeret. Det er ikke nok blot at knalde en slæbesko på lokomotivet. Ved design af 3-skinne-lokomotiver skal man sørge for, at slæbeskoen har plads til at kunne bevæge sig op og ned under maskinen, hvis den ikke har det, så kan dit problem opstå.
Roco løser f.eks. problemet (på boggie-lokomotiver) ved at pille hele eller dele af trækket på den ene boggie, så slæbeskoen får rum til at bevæge sig. Det går så udover maskinens trækkraft, men det er så prisen for at have en slæbesko monteret. Märklin løser problemet ved (surprise, surprise) at designe deres lokomotiver til 3-skinne og herefter konvertere dem til 2-skinne.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
gejo
Indlæg: 681
Hej Claus
Løsningen er beskrevet i Banen nr. 124 på side 122. Hvis du ikke har Banen, så må du kunne låne det på biblioteket. Slæbeskoen løfter ikke maskinen, men slæbeskoen er lavet af for tyndt et materiale, så den buer.
Hilsen
Gert
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svarene
Vil straks få fat på det pågældende nr. Banen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Hej.
Jeg mindes at have læst om dette problem før her på forum. Det blev løst med afbalanceringsklodser af typen, som også bruges til hjul på biler. Klodser á 5, 10, 15 og 20 g, til næsten ingen penge, kan bruges til at gøre lokomotivet tungere med , da du nu ikke mener, at kunne få slæbeskoen af.
De bedste hilsner
Jan
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så har jeg fået kigget i det nævnte nr. af Banen (der står faktisk rigtig mange gode ting i de seneste års udgivelser af Banen). Løsningen på problemet er et skift til en Märklin slæbesko. Eller en tilretning i enderne i "øjet" i hver ende, øverst hvor slæbeskoen er monteret.
Der synes ikke at være de store problemer på C-skinner, det er mere K-skinner der kan give de nævnte problemer med kortslutning.
Efter at have kigget nærmere på det hele igen, ser det ud til at man blot kan nøjes med at skifte det øverste af slæbeskoen, og så er det straks en mere overkommelig opgave.
Jeg vender evt. tilbage, når der måtte være fundet en passende Märklintype, så der kan gives et evt. katalognr., så andre også måtte kunne få glæde af det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
gejo
Indlæg: 681
Hej Claus
Nummeret på slæbeskoen er 7175. Den kan kun købes i 2 stk. pakninger.
Hilsen
Gert
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej Gert og tak for det, det gør opgaven lidt nemmere
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så er slæbeskoen blevet skiftet, efter at have fået fat på sættet fra Märklin.
Med lidt forsigtighed og det rette værktøj, lettes "bøjlerne" øverst på slæbeskoene, derefter er det muligt blot at afmontere den øverste del af den fra Hobbytrade og montere det øverste af Märklinslæbeskoen. Efter lidt tilpasning, fungerer det nu fint gennem K-skifterne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
gejo
Indlæg: 681
Det glæder mig. :) Og man kan jo så undre sig over, at producenten ikke fik denne lille detalje på plads.
Hilsen
Gert
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
Jeg har også sat maerklin hæfteringe på min ,med betydelig trækkraft forøgelse som resultat og det har min Litra pr og litra E også med samme resultat til følge. mvh Lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc