Picture

mx41

Store Heddinge

Indlæg: 137

PB

Roco MZ 1406

Hmmm jeg elsker når Roco laver lokomotiver til os. MZ 1406 er lige landet hjemme hos os, meeen er det bare mig, eller mangler der ikke den store lyddæmper på taget ? 1406 den har da aldrig kørt uden i rød/sort farve

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

mx41 skrev:

Hmmm jeg elsker når Roco laver lokomotiver til os. MZ 1406 er lige landet hjemme hos os, meeen er det bare mig, eller mangler der ikke den store lyddæmper på taget ? Den har da aldrig kørt uden i rød/sort farve

Det ser ud til at du har ret, ifølge jernbanen.dk fik 1406 lyddæmper i 1973 og blev først designmalet i 1979.

Mvh

Peter

 

Mvh Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 234

PB  Blog

   Hej

  Nej hvor er du tarvelig at nævne det :)  har lige hentet en idag og jeg tror desværre du har ret, jeg ser frem til at prøve den jeg har hørt at de kører godt.

 

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

mx41

Store Heddinge

Indlæg: 137

PB

Jeg har lige nu bestilt en reservedels pose hos Roco 121512, det er tag detaljerne til lokomotivet, som jeg ser tegningen hos Roco er der både den lille lyddæmper der er monteret og noget som jeg er helt sikker på, er den store lyddæmper i posen så vi bare kan udskifte den. Jeg melder lige tilbage når pakken er landet, der går nok næste 14 dage.

Har jeg ret er prisen 45 kr

Har Roco ikke en dansk konsulent mere, undre mig bare over sådan en fejl.

 

Hilsen

Henrik

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 234

PB  Blog

   hej det er min første Roco model og jeg er bestemt ikke nitte tæller men glæder mig over en pæn detalje grad og til 1800 spir havde jeg regnet med at sådan en vigtig detalje var med.

ser frem til høre hvad du finder ud af, ellers kunne man jo lige så godt bare køre med en fra Lima Wink

vh Andersen 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

mx41 skrev:

Jeg har lige nu bestilt en reservedels pose hos Roco 121512, det er tag detaljerne til lokomotivet, som jeg ser tegningen hos Roco er der både den lille lyddæmper der er monteret og noget som jeg er helt sikker på, er den store lyddæmper i posen så vi bare kan udskifte den. Jeg melder lige tilbage når pakken er landet, der går nok næste 14 dage.

Har jeg ret er prisen 45 kr

Har Roco ikke en dansk konsulent mere, undre mig bare over sådan en fejl.

 

Hilsen

Henrik

 

Hej Henrik

Det er vel det man kalder mersalg - og egentlig ganske fint - det virker bare en smule useriøst fra Rocos side, som normalt levere meget fine ting, at man ikke leverer en korrekt model. Heljan bruger i øvrigt samme koncept til MY/MX.

God fornøjelse med din nye MZ Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

MM.Andersen skrev:

   hej det er min første Roco model og jeg er bestemt ikke nitte tæller men glæder mig over en pæn detalje grad og til 1800 spir havde jeg regnet med at sådan en vigtig detalje var med.

ser frem til høre hvad du finder ud af, ellers kunne man jo lige så godt bare køre med en fra Lima Wink

vh Andersen 

Lima MZ 1408 brun? Jo, tak... Hvem, der bare var så heldig. De var jo toppen af poppen for vel omkring 35 år siden. Godt nok udkonkurreret af både Hobbytrade, Roco og McK, men alligevel. Et stykke modeljernbane historie på godt og ond. 

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 234

PB  Blog

MAB skrev:

MM.Andersen skrev:

   hej det er min første Roco model og jeg er bestemt ikke nitte tæller men glæder mig over en pæn detalje grad og til 1800 spir havde jeg regnet med at sådan en vigtig detalje var med.

ser frem til høre hvad du finder ud af, ellers kunne man jo lige så godt bare køre med en fra Lima Wink

vh Andersen 

Lima MZ 1408 brun? Jo, tak... Hvem, der bare var så heldig. De var jo toppen af poppen for vel omkring 35 år siden. Godt nok udkonkurreret af både Hobbytrade, Roco og McK, men alligevel. Et stykke modeljernbane historie på godt og ond. 

 

De kan stadig købes,  af og til er de brune til salg men som regel ved sælgerne godt hvad de vil have for dem, jeg har selv en sort/rød som er ændret med ny motor dekoder og slæbesko blant andet med brug af vejledningerne her på sporskiftet, den kører faktisk fint. men har læst at Rocos kører meget bedre derfor måtte det prøves. Jeg har også hørt at nogle hobbytrade havde tekniske problemer med fremdriften derfor har jeg holdt mig fra dem.

Hvis det ellers er sandt at Roco stadig producerer i Europa, så er det også en medvirkende årsag til at der blev sådan en, jeg er ikke den største fan af Kina kram.

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

mx41

Store Heddinge

Indlæg: 137

PB

Roco kører fantastisk godt , de har produktion 3 stedet i Europa. På you tube kan du se en film fra deres fabrik i Rumænien Arad.

Søg på Roco modelleisenbahnen Arad.

Jeg har alle deres DSB lokomotiver, og er aldrig blevet skuffet ( jeg er dc mand)

Hilsen

Henrik

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 234

PB  Blog

mx41 skrev:

Roco kører fantastisk godt , de har produktion 3 stedet i Europa på you tube, kan du se en film fra deres fabrik i Rumænien Arad. Søg på Roco modelleisenbahnen Arad.

Jeg har alle deres DSB lokomotiver, og er aldrig blevet skuffet ( jeg er dc mand)

Hilsen

Henrik

 

Tak det vil jeg prøve

vh Andersen

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.720

PB

På billedet fra Roco ser det da også ud til, at den leveres med firkantede puffers. Det er da vel heller ikke korrekt, når den leveres med skørt og derudover også er uden rangerbøjler og røde slutlygter ? Oder was ?  Shock

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Hej Lasse,

LasseSteen skrev:

På billedet fra Roco ser det da også ud til, at den leveres med firkantede puffers. Det er da vel heller ikke korrekt, når den leveres med skørt og derudover også er uden rangerbøjler og røde slutlygter ? Oder was ?  Shock

Det kan til gengæld - alt efter tidspunkt - sagtens have set sådan ud i en periode... Smile Jeg har ikke kunnet finde netop sådan et foto af 1406, men se f.eks. dette af 1401 eller de lignende fotos af  vinrøde maskiner 1405 og 1408

Edit: Til gengæld var 1401 jo lidt speciel idet den fik design meget tidligt... Alt i alt havde det nok været bedre hvis Roco havde udstyret 1406 med runde puffere...  Puzzled

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Designmalet, lyddæmper på taget og firkantede puffer = 80' er trim, som det vist kaldes Smile

Se her,  bemærk billedet fra '84:

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=70

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mx41

Store Heddinge

Indlæg: 137

PB

Jo jeg tror de er gået efter det look den havde lige efter lakering i rød/sort. Modellen den er med runde puffere skørt og ingen bøjler på front, alt korrekt bortset fra lyddæmper på taget den fik den allerede i 1973 i brun lakering, det er billedet fra 1979, der er det rigtige .

Dum fejl.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Læs anmeldelse her https://baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=2034

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Konklusionen er, at lyddæmperen mangler, og lokomotivet er så kun brugt indtil 1985?
Det er meget begrænset. Måske Hobbytrade igen bringe en model på markedet?

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 120

PB  Hjemmeside

Gert skrev:

Konklusionen er, at lyddæmperen mangler, og lokomotivet er så kun brugt indtil 1985?
Det er meget begrænset. Måske Hobbytrade igen bringe en model på markedet?

mvh,
Gert

Mange af Hobbytrades / McKs udgaver er også produceret i en bestemt periode. Der er sjældent produceret lokomotiver der spænder mere end 5 år, uden at være en smule forandret i tiden. 

Prøv at se på McK's side, hvor det er præcist angivet, i hvilken periode de kan bruges som de er produceret.

Faktum er, at den udgave Roco er kommet med, er bedst fra 1979-1983. i 1984 blev der monteret plov og ikke skørt, som på modellen.

hilsen Jan

 

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Vis man nu kigger syd for grænsen, har et diesellokomotiv 6 år mellem to hovedundersøgelser, som dog kan udvides to gange et år, til i alt maksimalt otte år. Da dato for hovedundersøgelsen (revisionsdato) står på siden af lokomotivet har tyske modeltog kun en gyldighed på mellem 6 og 8 år, viklet svarer meget godt til MZ1406s gyldighed fra 1979 til 1985.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

mx41

Store Heddinge

Indlæg: 137

PB

Posen med reservedele er landet fra Roco i dag, beklager det var ikke stor lyddæmper, der var i posen.

Vi må finde os i det, men noget andet jeg lige så i dag, fabriksskiltene er der ikke tryk på som på mine andre Roco mzère .

Det er vist gået lidt stærkt !

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

mx41 skrev:

Posen med reservedele er landet fra Roco i dag, beklager det var ikke stor lyddæmper, der var i posen.

Æv - men mon ikke den er til at få alligevel med rette reservedelsnummer fra en af de maskiner de har leveret "korrekt"?

mx41 skrev:

Vi må finde os i det,men noget andet jeg lige så i dag, fabriksskiltene er der ikke tryk på som på mine andre Roco mzère .

Det er vist gået lidt stærkt !

Det er til gengæld til at løse med Freja's ætsede skilte: http://www.freja-modeltog.dk/løsdele/diesellokomotiver/nohab-fabriksplader-mz

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mx41

Store Heddinge

Indlæg: 137

PB

Desværre Peter jeg har kigget, der er dæmperen støbt ind i taget Sad

Mvh

Henrik

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.