Picture

Erik Andersen

Stenløse

Indlæg: 35

PB

Naturtro skinner og ballast H0 2-skinne - Hvad er pænest (og bedst)?

Jeg har brug for at købe nye skinner, men er meget i tvivl om hvad der skal købes!

Hvad vil I anbefale:
Det skal være H0, 2-skinne med ballast. Skinnerne skal være så naturtro som muligt. Helst med træsveller, da jeg ikke er gode venner med de nyeste epoker.
Fine slanke sporskifter vil også være dejligt!

Giv mig gerne en melding om hvad I syntes, men det skal også være noget, der er til at købe i Danmark.

På forhånd tak, og ønsker alle et rigtig godt nytår.

Erik Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.165

PB

Prøv at kigge på, om Tillig Elite code 83 kunne bruges.
Sporskifterne omlægges ved at tungerne bøjes ligesom i virkeligheden, og de kan befares med både NEM- og RP25 hjul.
Der er et bredt udvalg af sporskifter, også de helt slanke, og der fås ballastmåtter, hvis du ikke har mod på at ballastere selv.

Prisen på Tillig Elite er tilmed aldeles fornuftig, og de kan fås/bestilles hos flere danske forhandlere.
Her i Nordjylland er Hobbykæden i Aalborg forhandler af Tillig, og ved større bestilling skaffer Tim's Modeltog i Frederikshavn dem også gerne hjem.

Tilligs hjemmeside: https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html
Tillig katalog (pdf): http://medien.modellbahnshop-lippe.com/2020/Tillig_09588_Gleiskatalog-komplett.pdf


Peco er i øjeblikket gang med at forny deres sporprogram.
Deres code 83 sporskifter får nu hel sporskiftetunge, som bøjes ligesom i virkeligheden (og som på Tillig Elite).
Geometrien er den samme som hidtil.

Peco er desuden også i gang med at opbygge et sortiment af deres nye code 70.
De har samme geometri som Peco's øvrige sporskifter, og har ligeledes hele sporskiftetunger.
Indtil videre fås dog kun medium og lange sporskifter, men der er forhåbentlig flere på vej.

Pecos hjemmeside: https://peco-uk.com/search?type=product&q=code+83

Bemærk dog, at Peco's spor er lavet efter amerikanske standarder mht. svellestørrelse og -afstand - til brug på et dansk anlæg skal de tilpasses!.


Roco's sporprogram Roco Line code 83 (med og uden gummiballastmåtter) er kommet i produktion igen og er også flotte, men har desværre stadig hængslede sporskiftetunger.
Desuden kan de kun befares af NEM-hjul - til brug sammen med RP25-hjul kan der fås æstede indlæg til hjertestykkerne, men disse får så til gengæld NEM-hjulene til at "hoppe" opad igennem sporskiftet.


Piko's A-spor er også flot og gedigent, men er code 100 og har desværre hængslede sporskiftetunger.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

Nu skriver Erik med balast, og så er der ikke så mange.

Kig på ADE spor, de laves ikke mere, men der ligger en del rundt omkring, Alt efter hvor meget du skal bruge.

Det er klart det mest naturtro spor med balast jeg har set.

Deres sporskifte drev vil jeg udskifte med servo.

Jeg var selv startet på det, men opgav pga. mit anlægs mange meter spor.

Billede

https://www.altemodellbahnen.de/t55249f169-Das-ADE-Modellgleis-System-ak...

Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.212

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, jeg hæftede mig også ved det med ballasten: Det er ikke så udbredt i 2-skinne verdenen - og det er bestemt ikke her, man finder det flotteste og mest naturtro spor.

Så måske Erik skal tage stilling til, hvad han helst vil have: Et spor, der er nemt at gå til, eller et mere naturtro spor med et stort udvalg. I så fald skal man selv ordne ballasten.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.708

PB

Og når man vil have indbygget ballast, så afskriver man sig vel også for noget så vigtigt som Flex skinner.

Det kan tit føre til layout a'la Lego tog med lige skinner langt bordkanten, og henne i enden 90 grader sving o.s.v.

Det minde mig om banerne fra min barndom med M skinner, for ikke at glemme, det ser man også med nye skinner i dag ........... 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.648

PB

Så vidt jeg ved er det spor, der er tættest på forbilledet, vad angår overbygningen (altså ballasten), RocoLine spor med ballast. Her er der forskellige sporskifte og mulighed for at lave flexspor.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 497

PB  Hjemmeside

Jeg vil sige ligesom Bent_P, at Roco Line med ballast nok er det pæneste på markedet, hvis valget står på et spor med ballast. Man kan faktisk få et meget pænt spor ud af det, hvis man lægger lidt arbejde i det med at patinere spor og ballast. Man kan som sagt også få flexspor, men det er lidt bøvlet at have med at gøre, hvis man også satser på ballast hertil.

Jeg vil dog sige, at uanset hvor flot man kan få Roco Line sporet til at se ud, så vil man altid kunne få et pænere og mere naturtro spor ved at ballastere selv.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.