Picture

kulle2011

Indlæg: 54

PB

Lys i Heljan CP og CPS

Hej

 

jeg har købt disse to meget flotte vogne fra Heljan Big smile , og ville meget gerne ligge lys i dem, kupe lys i begge vogen og "kørelys" i CPS.

Jeg mener at have læst et sted at der er nogle der har lavet et sæt der passer ellers vil jeg bruge lys dioder stang fra Viesmann eller tams " der har dekoder indbygget"

Men lyset på CPS er jeg meget usikker på hvorledes jeg gør det bedst og om der både skal være rød/hvis lys i samme lampe .

En anden ting som volder mig lidt problemmer, er at når taget først er taget af, så er det meget svært at sætte fast igen, som om jeg ikke kan få de små tapper til at falde på plads.

ellers meget flotte vogne, tillægssp.  har de blevet brugt med MO, eller eks D maskinen, de ser godt ud sammen med min MO eller min D maskine foran....

men man har da aldrig kørt med styrevogn i den ene ende og damp i den anden ??????? Shock

Hilsen

flemming

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Flemming.

kulle2011 skrev:
Men lyset på CPS er jeg meget usikker på hvorledes jeg gør det bedst og om der både skal være rød/hvis lys i samme lampe .

Well - hvis vi skal være lidt krakilske og følge reglerne, er der ikke nogen grund til at tænke på rødt lys: CPSerne blev bygget i 1956 og udrangeret i 1971/72. I denne periode skulle de røde slutsignaler sidde på siden af vognen og lyse med hvidt lys fremad, så de både kunne ses bagfra og forfra fra lokomotivet, så man kunne sikre sig, at man havde hele toget med.

Først fra 1971 blev det tilladt at bruge indbyggede lamper i personvogne, og der skulle i så fald være to ved siden af hinanden; da CPSerne stod for ophugning, var der naturligvis ikke nogen af dem, der blev ombygget efter disse regler.

Så du har faktisk kun brug for hvidt lys, og det er kun er tændt, når styrevognen er forrest; jeg vil formode, at man har benyttet den øverste lanterne, mens den nederste kun var tændt i tilfælde af særtog.

Citat:
En anden ting som volder mig lidt problemmer, er at når taget først er taget af, så er det meget svært at sætte fast igen, som om jeg ikke kan få de små tapper til at falde på plads.

Her kan jeg nok ikke hjælpe: Det er længe siden, jeg sidst har leget med en af mine CPSer, men jeg erindrer ikke nogen problemer i den retning.

Citat:
har de blevet brugt med MO, eller eks D maskinen, de ser godt ud sammen med min MO eller min D maskine foran....

De har vist udelukkende været brugt med MO: Man har - mig bekendt - aldrig kørt styrevognstog med damp?

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.