Egentlig alt for moderne til mig (jeg holder ca. 1980-2002 som æra), men nu hvor Roco kommer med et flot sæt dobbeltdækkervogne, overvejer jeg at købe dem.
Og så selvfølgelig det rigtige lokomotiv til det: en Vectron. Spørgsmålet er: Hvilken anbefaler du? Den fra Roco, Piko eller Trix? Og hvorfor synes du, at en af disse modeller er den bedste?
mvh,
Gert
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.802
Du kan jo også købe en Me i de senere blå varianter fra McK eller en helrød Ea fra A.C.M.E.
(Egentlig tror jeg også den blå Søren Frich eller Kirstine Meyer vil være ok at bruge sammen med vognene. Jeg skal lige tjekke jernbane billederne i mit arkiv)
Så skal du bare se lidt bort fra destinationsskiltet på vognene . . Ihvertfald som jeg lige husker det (Helsingør via Kbh
schellerup
Lokomotivfører, Radiomekaniker
Indlæg: 47
Roco's er fin.
Der er også den fra perfecttrains, en LS model. Også fin med mange detaljer, men i mine øjne alt for dyr.
Mvh
Torben
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 400
Dobbeltdækkervognene blev sat i drift i 2002, med ME 1518-1537 som træk(tryk)kraft.
Jeg er ikke klar over hvilken udgave Rocos vogne kommer I, men hvis du kan se bort fra at logoerne og dørmarkeringen ikke er helt korrekt, kan du holde dig inden for din epoke.
Mvh
Johnni Christensen
Mols
Indlæg: 67
Hej Gert.
Jeg har EB fra Roco, Perfecttrains og Piko. I min optik er Perfecttrains EB klart den flotteste og mest korrekte, men også dyrest. Perfecttrains har lavet en fantastisk lydpakke til med bla mange forskellige højtalerudkald. Driftslydden synes jeg at der mangle lidt på.
Rocos EB er en meget flot og velkørende model. Største fejl er at der mangler en ATC antenne på begge boggier. Driftslyden er efter min mening den bedste, men der er tyske højtalerudkald.
Pikos EB har en del detaljer der mangler, bla ATC antenner på boggier og det skrå håndtag på førerrumsdørene. Modellen kører ganske godt. Jeg har ikke lyd i min Piko EB, men jeg har hørt den og det er ikke den bedste oplevelse. Piko er klart den billigste.
Märklin/Trix model af EB har jeg fravalgt, men jeg har set og hørt den. Jeg synes den ser forkert ud. Modellen mangler ATC antenner på boggier og det skrå håndtag i førerrumsdørene er malet på og ikke pænt lavet. Driftslyden er efter min mening helt hen i vejret og den lyder desideret forkert. Der er nogle danske højtalerudkald i den. Modellen er den næstdyreste.
Efter min mening er Roco den bedste til prisen.
Håber at du kan bruge mine betragtninger.
Michael
LasseSteen
Indlæg: 1.802
Der er også den fra perfecttrains, en LS model. Også fin med mange detaljer, men i mine øjne alt for dyr.
Ja, jeg er helt enig og prisen har også afholdt mig fra at købe en Perfect Trains variant.
De her Vectron loks fra LS Models ligger i den dyre ende, men jeg har trods alt købt mange forskellige varianter, da de er imponerende flotte og meget velkørende. Men Perfect Trains modellerne er simpelthen for dyre. De ligger ca Kr 500 til Kr 600 højere end hvad jeg normalt betaler for en LS Models Vectron med lyd.
Jeg savner også et alternativ fra Perfect Trains uden lyd, for os som ikke behøver højttaler udkald m.m. på samtlige Vectron loks i samlingen
Normalt kan alle andre Vectron lokomotiver fra LS Models købes både med og uden lyd. Det er et skønt valg
LasseSteen
Indlæg: 1.802
Efter min mening er Roco den bedste til prisen.
Jeg er helt enig og det vil også være min anbefaling til dig Gert.
Du kan endda erhverve dig en Roco Eb som brugt til yderst fornuftige priser på Ebay eller andre sider i udlandet.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.053
DSB-logoerne på vogne er alligevel af den nyeste type, så jeg kan umuligt gøre det til et tog fra 2002. Så ender jeg næsten automatisk med DSB Vectron.
Tak for dine råd. Jeg vil se om jeg kan finde en Roco-model.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
https://hobbykaeden.dk/shop/roco-71921-dsb-eb-3202-dc-med-lyd-100934p.html
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.802
https://hobbykaeden.dk/shop/roco-71921-dsb-eb-3202-dc-med-lyd-100934p.html
Så er den saftsusme også betalt
LasseSteen
Indlæg: 1.802
DSB-logoerne på vogne er alligevel af den nyeste type, så jeg kan umuligt gøre det til et tog fra 2002. Så ender jeg næsten automatisk med DSB Vectron.
Hej Gert,
Selv med det nye DSB logo og røde dørmarkeringer kan du også bruge en Me i seneste version, men også en helrød Ea.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.053
Okay, men jeg har allerede en del ME-lokomotiver, så en Vectron er en fin variation.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.802
Okay, men jeg har allerede en del ME-lokomotiver, så en Vectron er en fin variation.
mvh,
Gert
Det kan jeg godt forstå . . . det er også et flot lokomotiv
Litra F - Perle
Indlæg: 10
Hejsa
Her en en Roco billig:
DSB Litra EB 3202 (Vectron) DC m/sound - Lokomotiver - Felderbanen
Litra F Perle
TogSvendsen
Indlæg: 466
Dit fravalg af Trix undrer mig? Hvad er det helt præcist der er galt med modellen? Hvorfor ser den ikke rigtig ud?
Ingen ATC antenner: De andre har samme udfordring mere eller mindre.
Skrå håndtag malet på. I det mindste er det der? PIKOs har ingen håndtag overhovedet. Alligevel er den bedre? Til trods for at have de andre mangler også.
Lyden: I det mindste danske højttalerudkald. Endda fra de strækninger hvor maskinen rent faktisk kører (eller kørte afhængig af hvornår man læser dette). Rocos har tyske udkald, men dens lyd er super?
Hvad er der ellers galt med driftslyden i Trix maskinen? Lyder forkert. Forstået, men hvordan?
Jeg har ingen af maskinerne, men jeg synes der er lidt selvmodsigelse i dine vurderinger, som fik mig til at tænke, at du ikke kan lide Trix-modellen: Bare "fordi" (det måske er Märklin?).
Jeg er oprigtig interesseret, da jeg selv overvejer en maskine.
ptmadsn
Indlæg: 106
Jeg har ingen af maskinerne, men jeg synes der er lidt selvmodsigelse i dine vurderinger, som fik mig til at tænke, at du ikke kan lide Trix-modellen: Bare "fordi" (det måske er Märklin?).
Hej Hr. Svendsen.
Blot et enkelt spørgsmål? Var du den dreng i skolen de andre ikke måtte lege med blot fordi din far kørte med Maerklin.
Venlig hilsen
Peter Madsen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.689
Nu ved jeg ikke, hvor gammel er Hr. Svendsen er, men i min tid med modeltog i slut i halvtredserne, var det eneste som duede Märklin ....
De få der var, der kørte Flecimann, havde mange flere problemer end os med de 3 skinner, og når det kom til det - der i dag hedder løses med vendesløjfe moduler, så var de helt "lost" ....
Så det var den viden, at jeg endte med de 3 skinner i 2008, som jeg endte med !
Og det vil jeg fra tid til anden gerne kunne lave om, for i stedet for fordele, føler jeg, at det er blevet en spændetrøje, fordi jeg måske vil udenfor ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
TogSvendsen
Indlæg: 466
Blot et enkelt spørgsmål? Var du den dreng i skolen de andre ikke måtte lege med blot fordi din far kørte med Maerklin.
Hr. Madsen. Jeg anede nok jeg ville vække din skepsis. Jeg læser hvad der bliver skrevet, konstaterer at en maskine får hug for noget de andre maskiner også har. Jeg undrer mig, jeg spørger. Det er (blandt min omgangskreds) ikke unormalt, at Trix produkterne er dømt ude, blot pga. deres ophav. Så jeg var nysgerrig på om det også var tilfældet her.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 408
Ja en underlig afsporet(!) måde at diskutere på... I min barndom var enhver, der havde adgang til en modelbane, en populær legekammerat.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Jeg tænkte, at det nok ville være urimeligt: Så jeg har fået en Trix E-maskine.
Og må konstatere, at dekoderen i denne ikke helt billige maskine bare ikke fungerer særligt godt med min ECoS. Jeg var nødt til at få hjælp af forhandleren til noget så simpelt som at skifte adresse - det kunne jeg ikke få til at virke med ECoSen. Jeg kan også konstatere, at der begynder at dukke historier op om andre brugere, der skifter dekoderen ud til noget, der fungerer lidt bedre i den normale 2-skinne verden. Og så bliver den i forvejen ret dyre maskine rigtigt dyr.
Så for mit vedkommende er det nok sidste gang, jeg eksperimenterer med trækkraft fra Trix: Bygget på erfaringer, ikke fordomme.
Til gengæld har jeg en del vogne fra såvel Märklin som Trix - det plejer at fungere fint, når man har skiftet hjul.
MVH
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Skifte adresse, vordan kan det være noget problem? Mine Märklin lokomotiver der bruge mfx (der som ESU kaller M4) skifter jeg aldrig adresse på. De lokomotiver jeg vælger at køre via DCC er ej heller noget problem uanset om det er Märklin lokomotiver eller fra andre fabrikater. Ved du vad forhanleren gjorde anderledes for at komme til at skifte adressen? Var forbi modelbanen i Hadsten i weekenden, her talte jeg med en af dem der er med til at drive foretagenet. Deres Trix E maskine har være i drift uden problemer siden de fik den på anlægget lige efter den kom på markedet i 2022.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Det er sikkert bare mig, der er for dum - men det virkede ihvertfald ikke.
Forhandleren brugte en Roco Multimaus, og så virkede det.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Nå, ja, jeg skulle nok tilføje, at MFX/M4 er slået fra på min ECoS: Jeg kører DCC med Railcom - min E-maskine er den eneste dekoder, jeg har fra Märklin familien.
MVH
Lars
TogSvendsen
Indlæg: 466
Jeg kan også konstatere, at der begynder at dukke historier op om andre brugere, der skifter dekoderen ud til noget, der fungerer lidt bedre i den normale 2-skinne verden. Og så bliver den i forvejen ret dyre maskine rigtigt dyr.
I stedet for bare at dømme dekoderen ude, så få da lige din forhandler til at opdatere firmwaren i dekoderen. Jf. dens changelog så er der en række fejlrettelser til bl.a. problemer med DCC programmering på nogle centraler. Det er vel blot det du har været ramt af. Det er da dumt at skifte dekoderen, uden lige at undersøge om ikke der er en firmware opdatering.
Mols
Indlæg: 67
Hej Togsvendsen.
Først må jeg sige at jeg intet har i mod Trix/Märklin. Mit fravalg af Trix EB skyldes at det er den model jeg synes mindst om. De ting jeg hænger mig i er specielt hele taget. Strømaftagere ser efter min mening alt for store og klodset ud. De virker alt for høje når de er sænket. Tagledningen er for grov og mere plastikaktig end de andre. Der mangler også antydningen af en luge på taget.
Fronten, har også et forkert udtryk. Håndbøjler under vinduerne er meget grove, låsene til frontklappen er alt for store/grove. Frontploven mangler detaljer og ved rangertrinnet mangler der bolthoveder.
Mht driftslyden, så er jeg lokomotivfører til dagligt og var med til at opstarte EB ved DSB. Jeg burde derfor kende lydene fra en EB temmelig godt. Da jeg hørte lyden i Trix/Märklins EB kunne jeg med det samme høre at den ikke lød som virkeligheden. Ud fra de muligheder der af driftslyd på modeller af danske EB er Roco den som jeg synes lyder bedst. Selv Perfecttrains mangler noget. Men hvis du ikke har en Trix/Märklin EB så kan du på Märklins hjemmeside finde en lydprøve på DSB EB. Det der gør lyden ringe er kort efter opstart af acceleration der lyder det som om at den "hakker" over i en anden lyd.
Jeg må korrigere mig selv. Trix/Märklin har faktisk lavet ATC antenne på modellen.
Michael
kka-dk
Indlæg: 79
Nå, ja, jeg skulle nok tilføje, at MFX/M4 er slået fra på min ECoS: Jeg kører DCC med Railcom - min E-maskine er den eneste dekoder, jeg har fra Märklin familien.
Kan du få Railcom til at virke med Trix E-maskinen? Jeg har opdateret firmware og prøvet alle tænkelige indstillinger omkring Railcom (det er ikke mange) - det er lige før den sk... dekoder ryger i skraldespanden?
Mvh. Klaus K.
LasseSteen
Indlæg: 1.802
Strømaftagere ser efter min mening alt for store og klodset ud. De virker alt for høje når de er sænket.
Jeg kører selv AC og har derfor en del Märklin lokomotiver i samlingen, hvoraf størstedelen er el-lokomotiver. Jeg må desværre give dig fuldstændig ret. Det er i min optik et generelt problem med Märklins El-lokomotiver. Pantograferne/strømaftagere er lidt for "klodsede", men det største problem er, at de sidder alt for højt på taget, når de er slået ned. Det ser meget urealistisk ud.
På alle mine moderne E-lok modeller fra Märklin, har jeg måtte tilpasse strømaftagerne og skære godt og grundigt i dem, for at få dem til at se realistiske ud. Det er noget af et projekt, når vi taler modeller i den dyre ende af prisskalaen. Men det ser meget mere realistisk ud efterfølgende.
En anden udfordring, som jeg synes Märklin/Trix har, er at gengive den korrekte driftslyd på lokomotiverne. Både diesel og el-loks. Jeg vil give dig ret, Vectron lyden er heller ikke korrekt i mine ører. Jeg ved ikke hvilken lydfil der er anvendt, men det lyder ikke 100% som en Vectron.
Jeg vil understrege, at jeg er meget glad for alle Märklin og (ombyggede) Trix lokomotiver i min samling. Men det er hovedsageligt pga køreegenskaberne og den generelle stabilitet.
Som en lille sidebemærkning, så kommer Märklin/Trix med en helt ny serie af Br 186 el-lokomotiver her i 2025. At dømme udfra de foreløbige billeder, så kunne det ud som de har fået løst problematikken omkring de alt for høje strømaftagere/pantografer. Man har da lov at håbe
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Klaus, vorfor forsøger du at få railcom til at virke? dekoderen kan, så vidt jeg ved, slet ikke railcom.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Da' Klaus.
Nej - men jeg har heller ikke prøvet; jeg har heller ikke nogen forventer om, at det vil komme til at virke.
For mig var det først og fremmest et argument i retning af, at "jeg bruger Railcom i stedet for MFX", og at Märklins løsninger derfor ikke rigtigt er relevante i min kontekst.
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at Märklin vil komme til at supportere Railcom. Nok et argument for at skifte dekoderen.
MVH
Lars
TogSvendsen
Indlæg: 466
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at Märklin vil komme til at supportere Railcom. Nok et argument for at skifte dekoderen.
Alle nye Trix dekodere har RailCom. E-maskinen er fra generationen før, så den har ikke RailCom. F-maskinen som kom sidste år har dog RailCom.
Så ingen grund til at være frustreret over, at RailCom ikke virker med E-maskinen. Muligheden er der slet ikke. Så hvordan man har "prøvet og prøvet med alle mulige indstillinger" giver for mig ingen mening.
TogSvendsen
Indlæg: 466
Som en lille sidebemærkning, så kommer Märklin/Trix med en helt ny serie af Br 186 el-lokomotiver her i 2025. At dømme udfra de foreløbige billeder, så kunne det ud som de har fået løst problematikken omkring de alt for høje strømaftagere/pantografer. Man har da lov at håbe
Märklin nævnte i nyhedsvideoen at de har opgraderet deres strømaftagere, så alle nye modeller får mere korrekt udseende strømaftagere. Det er så på bekostning af funktionelle strømaftagere (som I loket kan tage strøm fra køreledningen), som ingen(?) alligevel bruger i dag. Mig bekendt har mange af de nyere modeller i lang tid alligevel ikke haft funktionelle strømaftagere. Så mere realisme er klart at foretrække.
TogSvendsen
Indlæg: 466
strømaftagere ser efter min mening alt for store og klodset ud. De virker alt for høje når de er sænket. Tagledningen er for grov og mere plastikaktig end de andre.
Enig, de kunne godt være flottere. PIKOs første modeller havde også store strømaftagere. De er heldigvis ændret, og jeg har "opgraderet" min PIKO med den pænere variant.
Der mangler også antydningen af en luge på taget.
Fronten, har også et forkert udtryk. Håndbøjler under vinduerne er meget grove, låsene til frontklappen er alt for store/grove. Frontploven mangler detaljer og ved rangertrinnet mangler der bolthoveder.
Ah okay. Så kosmetik og ikke decideret forkert? Hvis grovheden giver mere robusthed er det at foretrække for mig, men fair betragtninger.
Mht driftslyden, så er jeg lokomotivfører til dagligt og var med til at opstarte EB ved DSB. Jeg burde derfor kende lydene fra en EB temmelig godt. Da jeg hørte lyden i Trix/Märklins EB kunne jeg med det samme høre at den ikke lød som virkeligheden.
Fair nok, men som før, så er det ud over mine evner at spotte den slags detaljer. Personligt synes jeg de danske udkald er en interessant detalje.
kka-dk
Indlæg: 79
Klaus, vorfor forsøger du at få railcom til at virke? dekoderen kan, så vidt jeg ved, slet ikke railcom.
Du har ret, sorry. Jeg forvekslede den med husets eneste andet Trix-produkt, LokalBanen 113 (kat.nr. 22486), som er den der angiveligt skulle have Railcom, men hvor det ikke virker. Eller jeg i hvert fald ikke kan få det til at virke
Jeg kunne bare huske jeg bandede Märklin's dekodere langt væk
Mvh. Klaus
LasseSteen
Indlæg: 1.802
Märklin nævnte i nyhedsvideoen at de har opgraderet deres strømaftagere, så alle nye modeller får mere korrekt udseende strømaftagere. Det er så på bekostning af funktionelle strømaftagere (som I loket kan tage strøm fra køreledningen), som ingen(?) alligevel bruger i dag. Mig bekendt har mange af de nyere modeller i lang tid alligevel ikke haft funktionelle strømaftagere. Så mere realisme er klart at foretrække.
Det er gode nyheder
Jeg synes også billederne af de nye Br 186 loks så meget bedre ud, end hvad vi hidtil har set fra Märklin/Trix 
Nej, det er vist efterhånden meget få, der anvender pantograferne som funktionelle strømaftagere
Jeg vil absolut også foretrække realismen omkring det optiske.
TogSvendsen
Indlæg: 466
Du har ret, sorry. Jeg forvekslede den med husets eneste andet Trix-produkt, LokalBanen 113 (kat.nr. 22486), som er den der angiveligt skulle have Railcom, men hvor det ikke virker. Eller jeg i hvert fald ikke kan få det til at virke
Jf. produktbladet har den heller ikke RailCom. Det er først modeller fra 2023/2024 der har RailCom og alle fremtidige.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Lars, når du skriver "jeg bruger Railcom i stedet for MFX", vad mener du så? Mfx er en komplet protokol med automatisk tilmelding på mfx centraler. RailCom er en overbygning til DCC protokollen, der giver mulighed for at sende blandt andet retning og adresse, men har ingen automatisk tilmelding. Med mfx kan du ikke få adressen retur som du kan via railcom, og med railcom kan du ikke få automatisk tilmelding (det kommer først med railcom+).
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Så mente jeg nok Railcom+.
MVH
Lars
kka-dk
Indlæg: 79
Du har ret, sorry. Jeg forvekslede den med husets eneste andet Trix-produkt, LokalBanen 113 (kat.nr. 22486), som er den der angiveligt skulle have Railcom, men hvor det ikke virker. Eller jeg i hvert fald ikke kan få det til at virke
Jf. produktbladet har den heller ikke RailCom. Det er først modeller fra 2023/2024 der har RailCom og alle fremtidige.
Vi kan da godt kalde det falsk markedsføring i stedet for elendig dekoder:
Mvh. Klaus K.
TogSvendsen
Indlæg: 466
Vi kan da godt kalde det falsk markedsføring i stedet for elendig dekoder:
Det er selvfølgelig ikke i orden, hvis det står i manualen og ikke er i dekoderen. Intet sted i reklamematerialet står der at der er Railcom, så det er næppe falsk markedsføring når det er begravet i manualen. Hvilken firmware version har dekoderen? Har du opdateret den?
Jeg går også ud fra, at du selvfølgelig har skrevet til Märklins kundeservice inden du smider om dig med klager over falsk markedsføring. Hvad sagde de?
Hvis du ikke har gjort det, så er måske en forklaring at hente, måske er der rent faktisk udokumenteret RailCom i maskinen, det er bare ikke nævnt, og måske er dekoderen defekt og kan erstattes? Vi ved det ikke før vi spørger, så det bør du da gøre.
Mols
Indlæg: 67
Fair nok, men som før, så er det ud over mine evner at spotte den slags detaljer. Personligt synes jeg de danske udkald er en interessant detalje.
[/quote]
Hej Togsvendsen.
Hvis du går meget op i danske højtalerudkald, så er lyden fra Perfecttrains eneste rigtige valg. Som jeg husker det så er det kun en enkelt eller to danske udkald der er i Märklin/Trix EB'erne. Hvorimod Perfectrains har rigtig mange muligheder for højtalerudkald. Man kan via CV'erne vælge forskellige strækninger toget kører og herefter laver toget udkald til alle stationer, efterhånden som man aktiverer udkald (håber det giver mening). Ligeledes er der flere forskellige perron udkald og højtalerudkald fra lokomotivføreren. Se en prøve på det her: https://youtu.be/SyvZQ8z84r4?si=q0_60zaATGbl1r3c
Michael
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 615
Jeg har købt Pikos Vectron og så lagt ESU's standard Vectron lyd i (sammen med en LokSound 5) - der er der 4 danske udkald (tog til Næstved, tog til Ringsted, Gennemgående tog og Pas på lommetyve)
Jeg bruger oftest ESU's egne lyde, de fungerer fint for mig (dog ikke MA f.eks).
Mht. Trix E-maskine har vi én i klubben og jeg har haft 3-4 medlemmers maskiner mellem hænderne til programmering af ex. adresse (lang), bremseafsnit (analog drift fravælges i dekoder) og andre småting. Jeg må sige at E-maskinen kører ganske fornuftigt og et til at programmerer hvis man læser manualen (vi bruger ikke Railcom)
Trix( Märklin) My er jeg blevet frarådet på grund af lyden.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
4464 Bittern
Indlæg: 29
Vil mene uanset hvilken Vectron man leder efter så er Roco det bedste valg.
- Gode køre enskaber,
- Flere lys funktioner,
- Et fint antal detaljer der ikke gør det hele for skøbeligt,
- Og med mere end 100.000 producerede eksemplarer er det til at få reservedele de næste mange år.
Piko i gennem årende haft travlt med at morderne standart lokomotiver skulle ud på markedet hurtigst muligt, helst inden konkurenterne. Og det var jo på bekostning af lokale detaljer, men syntes det ser ud til at de er ved at sætte det tempo ned.
For Piko kan jo godt lave flotte modeller, bare se deres br103 og 120.
Jeg har som sådan ikke noget imod Märklin/Trix, men jeg syntes at de fleste af deres modeller ser alt for grove ud til at passe med andre producenter på anlægget.
Jeg har et par Trix lokomotiver, de kører okay og er glade for dem
Så jeg har valgt kun at have Roco Vectron
kka-dk
Indlæg: 79
Vi kan da godt kalde det falsk markedsføring i stedet for elendig dekoder:
Det er selvfølgelig ikke i orden, hvis det står i manualen og ikke er i dekoderen. Intet sted i reklamematerialet står der at der er Railcom, så det er næppe falsk markedsføring når det er begravet i manualen. Hvilken firmware version har dekoderen? Har du opdateret den?
Jeg går også ud fra, at du selvfølgelig har skrevet til Märklins kundeservice inden du smider om dig med klager over falsk markedsføring. Hvad sagde de?
Hvis du ikke har gjort det, så er måske en forklaring at hente, måske er der rent faktisk udokumenteret RailCom i maskinen, det er bare ikke nævnt, og måske er dekoderen defekt og kan erstattes? Vi ved det ikke før vi spørger, så det bør du da gøre.
Nu synes jeg efterhånden det du skriver for at forsvare producenten bliver en smule patetisk. Jfr. Märklin/Trix selv, har modellen Railcom, hvilket står ret tydeligt i manualen, der linkes til fra produktets hjemmeside:
Det kan man ikke kalde en "udokumenteret" funktion. Men det glæder mig at du trods alt synes det selvfølgelig ikke er i orden.
Nej, jeg er hverken gået til forhandler eller producent med mit problem. Jeg gætter på de blot vil sige noget i retning af at det er mit digitalsetup (som virker fint med alle andre producenters Railcom-dekodere), der er noget galt med, og dekoderen intet fejler. Og det er jo svært at argumentere mod. Jo, jeg har opgraderet den til nyeste firmware-version. Hvilket er ret besværligt med Märklin/Trix' lokomotiver, da man er nødt til at tage dekoderen ud af lokomotivet for at opgradere.
Mon ikke det er nemmere bare at sætte en Railcom Transmitter på, fremfor at tage kampen op? Og så blot lade være med at købe Trix-trækkraft fremover ...
Mvh. Klaus K.
TogSvendsen
Indlæg: 466
Nu synes jeg efterhånden det du skriver for at forsvare producenten bliver en smule patetisk. Jfr. Märklin/Trix selv, har modellen Railcom, hvilket står ret tydeligt i manualen, der linkes til fra produktets hjemmeside:
Jeg ser det ikke som et forsvar. Hver sin mening. Du henviser stadig til manualen,og ikke til produktsiden for loket hvor det IKKE står. Men lad nu det ligge, vi bliver ikke enige. Og det er fint.
Hvilket er ret besværligt med Märklin/Trix' lokomotiver, da man er nødt til at tage dekoderen ud af lokomotivet for at opgradere.
Overhovedet ikke, hvis du var gået til din forhandler, kan denne opgradere dit lok ved blot at stille det på programmeringssporet på sin CS3. Så du behøver overhovedet ikke tage dekoderen ud. Jeg havde nok taget fat i producenten uanfægtet. Det er jo aldrig til at vide hvad der kommer ud af det.
mikkelwf
Indlæg: 84
Jeg ser det ikke som et forsvar. Hver sin mening. Du henviser stadig til manualen,og ikke til produktsiden for loket hvor det IKKE står. Men lad nu det ligge, vi bliver ikke enige. Og det er fint.
Gider du godt lige vise mig én producentside (som du kalder det), der reklamerer med RailCom som en feature ved produktet?
RailCom er en feature i dekoderen og ikke noget man normalt reklamerer med ift. lokomotivet.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
TogSvendsen skriver "produktsiden" og ikke producentsiden. Gå ind på Trix.de og find følgende katalognumre: 22004, 22198, 22407, 22431, 22487 og 22486. Læs "highlights" til de enkelte tog og vad finder vi på de første 5 og ikke den sidste? RailCom.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
kka-dk
Indlæg: 79
[Overhovedet ikke, hvis du var gået til din forhandler, kan denne opgradere dit lok ved blot at stille det på programmeringssporet på sin CS3. Så du behøver overhovedet ikke tage dekoderen ud.
Så du synes det er lettere at køre jeg-ved-ikke-hvor-langt til og fra sin forhandler, end det trods alt er at hive dekoderen ud og opgradere den?
Men det letteste er jo nok det det, de fleste andre producenter tilbyder: At man blot kan opgradere den på sporet hjemme. Så langt er Märklin/Trix dog ikke kommet
Mvh. Klaus K.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.647
Klaus, det er de. Jeg gør det selv med mine egene lokomotiver.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
TogSvendsen
Indlæg: 466
Så du synes det er lettere at køre jeg-ved-ikke-hvor-langt til og fra sin forhandler, end det trods alt er at hive dekoderen ud og opgradere den?
Næh, det synes jeg da ikke. Jeg antog, at du ikke havde en CS3 og derfor gik til din forhandler. Hvis du har en CS3, så kan du selvfølgelig gøre det derhjemme.
TogSvendsen
Indlæg: 466
Gider du godt lige vise mig én producentside (som du kalder det), der reklamerer med RailCom som en feature ved produktet?
RailCom er en feature i dekoderen og ikke noget man normalt reklamerer med ift. lokomotivet.
Som Bent skrev: Du kan gå ind på enhver Trix model på deres hjemmeside og du vil se, at der står "RailCom" som en del af lokomotivets highlights, samt i den lille bjælke med symboler. Det står også i kataloget og nyhedskataloget. Hvis den vel at mærke har det. LINT'en har ikke RailCom jf. produktsiden og kataloget. Derfor mener jeg, det er fair at antage, at der er noget der ikke stemmer.
Du kan synes jeg er kværulant for at påpege det, det er din mening, jeg videreformidler blot informationen til dig.
Hvis det var mig, så havde jeg smid dem en mail og hørt hvad der er op og ned. Hvis ikke andet, så er der måske en fejl i manualen. Hvis det er tilfældet, så er det vel ikke svært for dem at smide et LINT-projekt på en af deres RailCom udstyrede dekodere og sende det med posten. Det kunne de f.eks. vælge at gøre, og så har I da sparet de penge i forhold til at købe en ny LokSound (what ever) og betale gildet selv.
Det er nemt at brokke sig højlydt over en fejl og mangel, men så samtidig ikke vil tage fat i producenten fordi man vurderer at man nok ikke får noget ud af det. Det kan jeg slet ikke forstå.
Jeg er fuldstændig enig i, at det er underligt at det står i manualen, men det står ikke i lokomotivets featureliste på produktsiden. Så der er helt sikkert noget som ikke stemmer. Det er såmænd bare min pointe.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Jeg synes, I leverer nogle glimrende argumenter for, at man som 2-skinne kører skal holde sig fra Märklin/Trix dekodere.
Jeg har ikke nogen CS3, jeg har ikke tænkt mig at købe en, og da jeg foretrækker at kunne vedligeholde mine dekodere selv, er den bedste løsning nok at skifte dekoderen i E-maskinen til en Loksound.
MVH
Lars