Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Heljan / hjulstørrelser / passagervogne

Før corona købte jeg på tilbud et dusin af de røde vogne, og ved købet blev det aftalt, at vognene skulle leveres med AC hjul.

De monterede hjul er dia. 11.3 mm og flange 12,1 / pinollængde 24,4 mm, og koblingerne blev skifte delvis til Märklin & Roco kortkoblinger !

Den kombination har ikke fungeret, der var alt for mange afsporinger, så vognene endte bagerst i depot.

Da de nye Märklin koblinger 72000 nu endelig er kommet, skulle det prøves igen.

Men flere af vognene har alt for stor rullemodstand og enkelte har hjul, der skraber imod bunden og de indvendige sider på boggie

De vogne der er mest problemer med, er AV285 - BRh - CA1026 og de har forskellige boggier

 

Så jeg vil gerne spørge om målene kendes på hjulene, som Heljan bruger ??

 

Jeg vil starte med at løse det problem, og bagefter må jeg så se, om de vogne kan køre med kortkoblinger.

Hvis koblingerne ikke dur, så må A koblingerne rodes frem ( men hvordan mon en standard Heljan A kobling ser ud )

Men først er det hjulenes størrelse, der skal bestemmes ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Jeg anvendte tidligere (for 20 år siden) Mehano hjul med en diameter på 10,4 mm til Heljans B-vogne. De virkede rigtigt godt. Både Piko og Märklin har (haft) vogne med hjul i den diameter og pinolafstand på de 24,4 mm, du omtaler. 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Tak

Jeg vil på jagt efter 4 stk. i første omgang, og så må vi se om det er løsning for en større del af vognene .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jagten blev ikke så lang, de var på lager.

Der er skiftet på 4 vogne, og det virker til, at der er en god forbedring på 3 af dem, og det hænger også sammen med bogietypen ....

Men i morgen må jeg finde et lokomotiv og sende de 2x 6 vogne ned gennem den indvendige del af vores helix, der er med 420mm radius.

De vogne med større modstand skal være først, så vognene bliver presset sammen.

Og der er en blanding af de oprindelig A koblinger - Roco Universal - Märklin ny og gamle.

Så må det vise sig om der kommer afsporinger + mistede puffer !

 

Pufferne sidder lidt løse, så hvad taler for ikke at bruge en dråbe lim ?

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Märklin kortkoblinger (ikke den nye) virker i følge mine erfaringer ikke med heljans vogne. Jeg bruger stor set kun Roco universalkoblinger. Pufferne limer jeg altid fast med Noch "hin und weg kleber", så sidder de fast, men er til at tage ud igen, vis en knækker.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Du har ret med koblingerne.

Nu hvor de er blevet let løbende, så presser vogne og pufferne vikler sig sammen, når der skiftes fra lige til drejning.

Og da vores helix er ca. 50 cm og med to lag, sker kursændringen for tit.

Så nu skal jeg beslutte om de skal køre med A koblinger eller alle 12 skal sælges.

Lige peger pilen mod salg og AC hjul + A koblinger .....

 

Har Heljan brugt den samme kobling altid ?

Eller er en A kobling en A kobling ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Heljans vogne er konstrueret til Roco-aksler. 24,75 mm over pinolerne. Ville prøve med Ø=11,0 mm som Rocos standard. Jeg er sikker på at 24,4 mm aksler kan give problemer, da de ikke sidder helt godt på bogierne. Køb ordentlige hjulsæt til AC, men som du skriver, så er det bedst at prøve med nogle få i første omgang, for der kan være snært med AC-flanger og back-to-back afstand på AC-hjulene. Heljans oprindelige DC-hjul er ikke værd at spekulere i.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

DA5024 skrev:

Heljans vogne er konstrueret til Roco-aksler. 24,75 mm over pinolerne. Ville prøve med Ø=11,0 mm som Rocos standard. Jeg er sikker på at 24,4 mm aksler kan give problemer, da de ikke sidder helt godt på bogierne. Køb ordentlige hjulsæt til AC, men som du skriver, så er det bedst at prøve med nogle få i første omgang, for der kan være snært med AC-flanger og back-to-back afstand på AC-hjulene. Heljans oprindelige DC-hjul er ikke værd at spekulere i.

De anbefalede aksler fra Märklin har fjernet rullemodstanden, så nu trykker vognene i stedet, og så nu er der krydsninger af puffer, så alle Märklin & Roco kortkoblinger burde fjernes og erstattes af A koblinger, for at komme omkring på vores bane, fordi de møder vores helix.

Så jeg opgiver, og vil sælge dem alle sammen

En af de nærmeste dage kommer de enkelte numre, og de bliver sat til salg for 200,- kr/stk hvis man tager dem allesammen ( det sker først her på Sporskiftet ).

Hvis det ikke ikke lykkes og man man vil plukke, så er det 275,- kr/stk.

Prisen er afhentning i Herning + kaffe eller + porto

De er nu med AC hjul, og koblinger lidt efter ejet valg, men mon ikke man skal vælge A koblinger !

Et par vogne er med passagerer af den sort hårede slags. 

Alle er med kasser i en rigtig god tilstand.

 

Lige nu viser Excel, men der må være en fejl, for der er 2 af 10103 og jeg har 12:

5252CA1026
5259CAE1034
5261BDh267
5257BRh290
5250CR1001
5959CAE1034
5208CB1104
5059AVE285
5060CAE1262
10103CC1136
10103CC 1143

 

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej Jørgen

 

Nu hvor du har besluttet at sælge vognene, så vil jeg gerne købe:

5059 AV 285

10103 CC 1136

10103 CC 1143

 

 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej,

Problemet er ganske velkendt - prøv blot at søge her på Sporskiftet.

Min erfaring med Heljans røde b-vogne, der så dog ikke er blandt de nævnte her, er at de kører fint på eks. c-skinner med ROCO hjulsæt nr. 40196. På enkelte vogne har jeg lige måttet rense lidt støbefinner af ved bremserne for at hjul kunne løbe frit.

Da de af og til indgår i et styrevognstog, bruger jeg en Fleischmann kobling, da den skaber en meget stiv forbindelse, der sikrer at pufferne ikke går i kludder. Selv på R2.

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

cbt skrev:

Hej Jørgen

 

Nu hvor du har besluttet at sælge vognene, så vil jeg gerne købe:

5059 AV 285

10103 CC 1136

10103 CC 1143

Først skal de rigtige numre findes ....

+ kasserne !

Og så vil jeg helst sælge dem alle på en gang, men nu må vi se hvordan det går ( det bliver tidligst i morgen med oplysningerne ) ! 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

Hej Jørgen

Jeg undres over din udmelding vedrørende kinnematiken på Heljans lange vogne. Det er jo et tudse gammelt kendt problem, at grundet almindelig slendrian i design samt tilsyn og ikke mindst cost saving kan det jo ikke blive bedre. Kinnematiken på nævnte vogne er kun designet til at køre fremefter = trukket med A kobling. Hvis du nu søger lidt her på sporskiftet eller andet forum kan du måske finde en løsning der er bedre som A koblingen.

Venlig hilsen

Peter Madsen

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

ptmadsn skrev:

Hej Jørgen

Jeg undres over din udmelding vedrørende kinnematiken på Heljans lange vogne. Det er jo et tudse gammelt kendt problem, at grundet almindelig slendrian i design samt tilsyn og ikke mindst cost saving kan det jo ikke blive bedre. Kinnematiken på nævnte vogne er kun designet til at køre fremefter = trukket med A kobling. Hvis du nu søger lidt her på sporskiftet eller andet forum kan du måske finde en løsning der er bedre som A koblingen.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Problemet er at den er "one-size-fits-all" og at man i sin tid med CP-vognen fandt at et stykke pianotråd kunne gøre det ud for en fjeder, på trods af, at alle andre fabrikater bruger en fjeder. Hvis det skal blive rigtig godt skal man regne kinematikken ud igen og her kan vogne af tilsvarende længde fra Roco og HT's CL-vogn tjene til inspiration (jo lop 21720 mm i 1:1 er tysk stålvognsstandard). Men det er kedeligt at sælge det hele, hvis man gerne vil have typisk danske oprangeringer.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

 

ptmadsn skrev:

Hej Jørgen

Jeg undres over din udmelding vedrørende kinnematiken på Heljans lange vogne. Det er jo et tudse gammelt kendt problem, at grundet almindelig slendrian i design samt tilsyn og ikke mindst cost saving kan det jo ikke blive bedre. Kinnematiken på nævnte vogne er kun designet til at køre fremefter = trukket med A kobling. Hvis du nu søger lidt her på sporskiftet eller andet forum kan du måske finde en løsning der er bedre som A koblingen.

Venlig hilsen

Peter Madsen

 

De 6 første blev sendt nedad med en MY foran indvendig i vores mindste helix, der må være lavet med R 420mm med 3x 180mm lige skinne i mellem de to ½ cirkler for få en mindre stigningsprocent for den udvendige opadgående skinne. Stammen kørte langsomt nedad og da de bremsende vogne var forsvundet, så pressede vognene på, og jeg kunne indvendig se pufferne blive skubbet sammen ....

Så der blev det besluttet, at det dusin Heljan'er skal finde en anden ejer, og det er ligegyldig hvilken kobling der var på !

De andre 6 med en BR01 foran blev på stationen.

Der er sikkert andre, der bliver glade for dem ....

Så skriver du også - hvorfor ved du ikke det - det er fordi, der var afsporinger i helixen, og så er de blevet forvist tegningsskabet, her er de lagt i flere år.

Märklin kom endelig med de nye koblinger og jeg troede løsningen var der ......

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Jeg er glad for mine Heljan DSB vogne, men når det så er sagt, har der altid været et eller andet større problem med dem. Hovedsageligt omkring enten hjul eller koblinger. Jeg må bruge Roco´s Universal kobling på alle mine Heljan personvogne for at de kører nogenlunde ok sammen, uden at afspore. (Dette endda med en mindste radius på Märklin R3).

Normalt kører jeg med Fleischmann´s Profi kortkobling, men det lader sig ikke gøre på mine Heljan vogne. Roco´s Universal kobling giver lidt større afstand mellem vognene. Det var et tip jeg fik herinde på Sporskiftet, efter at have luftet mine frustrationer. 

Med hensyn til hjul på Heljan personvogne, så er min erfaring, at den krævede afstand mellem pinolspids kan være forskellig fra vogn til vogn. Det også selvom der er tale om samme vogntype. F.eks 2 stk B vogne. Det er mig fuldstændig uforståeligt, at der kan være den forskel på samme vognmodeller. Men tja, sådan er det vel bare. Nu kører mine Heljan vogne ok, men det har godt nok skabt mange frustrationer for undertegnede. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Salget er overført til Køb & Salg er på Sporskiftet .....

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

bygger01 skrev:

Salget er overført til Køb & Salg er på Sporskiftet .....

 

Hej Jørgen!

Stik nu lige fingeren i jorden. Jeg er igang med en mulig løsning på problemet som selvfølgelig kræver en smule håndværk samt ikke mindst lidt teknisk snilde.

Venligst afvent mit næste indlæg

Venlig hilsen

Peter Madsen

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Som ung brugte jeg - Intet er umuligt for Gud og en skibsbygger ( jeg i stål = grovsmed ) - men nu har jeg smidt 1. afsnit af salg af diverse Heljan på Køb & Salg her på Sporskiftet !

Men jeg venter spændt, men nu er det altså sat til slag, og måske er prisen så god, at du skifter til AC  .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.