Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Heljan Eg 3108

Hej allesammen

jeg vil meget gerne høre jeres mening ang. Tagfarven på Heljans Eg i DB bemaling. jeg mener at den er for lysegrå i forhold til de andre af DB´s El lokomotiver. Den er nærmest sølvgrå. Hvad mener i ????

Kim

AttachmentStørrelse
Schenker-EG.jpg481.04 kB
HeljanEG01_zps7d659f2d.jpg36.02 kB
Like 0 kan lide

Picture

Tobran

PB  Hjemmeside

Jeg har en EG 3111. Jeg husker ikke om den blev købt som 3105 eller 3108, men nummeret på siden var 3111 og fronten et af de to andre numre. Da jeg samtidig syntes den havde et markant plastik-look, var jeg allerede inden jeg betalte den, fast besluttet om, at den skulle omlitreres og ældes af Asmark.

Billede

Billede

Jeg har også taget et billede af en EG set oppefra:

Billede

Like 1 kan lide

Picture

Cargoman

PB  Hjemmeside

Heljans udgave af DB Schenker EG er bare ikke heldig. Nummerforvirring side og fronter, DB-logoet på siden sidder alt for højt, joint-venture teksten på siden er for småt. Og så er der farverne.

Jeg har lige siddet og kigget flere billeder igennem af ikke kun EG, men også 146 og 185-ere. Min bedste overbevisning siger, at farven på rammen og taget er den samme. Lysforholdende kan dog på flere billeder få taget til at se lysegråt og enddog sølvfarvet ud. 

På disse billeder synes jeg godt at man kan se, at farven er den samme Arrow

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405255&lang=1&file=bomb_34648_64&action=image&position=

https://www.flickr.com/photos/lumixfan68/14143224760/in/pool-1939701@N22

Moderne tog på danske skinner

Like 2 kan lide

Picture

LasseSteen

PB

Ja, tagfarven og farven på siderne ovenover den "verkehrsrote" farve er helt gal på Heljan EG´eren i DB Schenker bemalingen. Det er bare én af de mange mange ting der er ikke bare lidt, men meget ukorrekt på den model.

Som Cargoman også skriver, så se f.eks placeringen af DB logoet på siden og gå lidt tættere på DB Schenker "logoet" eller teksten ved hver førerende . . . helt helt helt tosset. Desuden er pantograferne alt alt for høje og det ser efter min mening bare helt tosset ud. 

Jeg måtte have et Heljan eksemplar i min samling og det absolut KUN fordi der ikke er fremstillet et alternativ fra en anden producent. 

Jeg har selv malet taget samt isolatorer m.m. på taget og øverst på siderne. Derudover har jeg udskiftet pantograferne med 2 stk fra Marklin og det ser meget mere korrekt ud nu i forhold til virkeligheden. Rangerhåndtagene foran og på siderne har jeg simpelthen pillet af, men det kan være at de ryger på igen, når jeg engang får forsøgt at male dem røde ligesom i virkeligheden. Desuden har jeg rettet viskernes placering, men det er måske også lidt at gå meget i detaljer  Smile

Det der dog irriterer mig mest ved denne her røde model, det er det meget meget voldsomme plastic look. Et lokomotiv fra Piko eller Lima´s hobbyserie ser mere naturtro ud . . . og så er det altså helt tosset Sad

Er der nogen der har konstruktive forslag til hvordan man kan komme af med dette voldsomme plastic look ? Evt et lag med mat lak ? Jeg er meget åben for forslag, da jeg virkelig gerne vil have en EG´er i DB Schenker bemaling, som jeg selv finder bare nogenlunde præsentabel  Puzzled

Like 2 kan lide

Picture

Busk

PB

Jeg giver mine modeller en tynd gang med aribrush og der efter en mat lak. For det første beskytter lak det som er airbrushed, da det

bliver så tydeligt hvis noget slides af, samtidig dæmper det også plastiklook. Jeg har lagt et billede med af en boggie med og uden maling, det er meget tydeligt. Når jeg 

maler lok bruger jeg Tamiyas røde til at støve farven af, det plastiklook visse modeller har i for stor stil. Og det er jo umuligt at dække al litrering af, så små tal og bokstaver

bruger jeg bare en tandstikker til at skrabe det røde maling/støv af med, det er ganske let.

Billede

Har taget dette billede med mobilen, desværre er kvalitet ikke imponerende, men tror det trods alt

kan vise fjernelse af plastik look.

Billede 

VH Torben 

Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner

Like 0 kan lide

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Kan i se forskellen !!  Det bare helt vildt. Kære Heljan om igen !!! Det der er på foto er Roco Br 185, Piko Br 189 og Heljan Eg 3108

AttachmentStørrelse
DSC01581.JPG 4.64 MB
DSC01582.JPG 4.71 MB

Kim

Like 0 kan lide

Picture

LasseSteen

PB

kifa skrev:

Kan i se forskellen !!  Det bare helt vildt. Kære Heljan om igen !!! Det der er på foto er Roco Br 185, Piko Br 189 og Heljan Eg 3108

Ja, det er faktisk næsten skræmmende så skidt den model fra Heljan er  Puzzled  Jeg fortryder næsten dagligt, at jeg har købt Heljan modellen i DB Schenker bemalingen, men en EG´er i den bemaling er simpelthen et "must" i min samling.

Så jeg håber og ber til at en anden producent (Helst Roco) beslutter sig for at udsende EG´eren i DB Schenker bemaling. Men det gør de nok ikke fordi salget vil være releativt begrænset . .  suk.

NB: Som jeg også tidligere har skrevet i denne tråd - og som man også kan se på de fine billeder her - så er selv BR 189´eren fra Piko´s hobbyserie mere korrekt i bemaling, detaljer m.m. . . . vel at mærke til under 1/3 af prisen for Heljan EG´eren . . . og køreegenskaberne er ihvertfald mindst lige så gode på Piko lok´et. 

Like 1 kan lide

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Tja ! Man forstår det ikke at de laver sådanne et fejlskud.   For mit vedkommende fik jeg leveret den uden koblinger og slæbeskoen sidder skævt sådanne at den kortslutter ved kørsel over sporskifter og til og med er hjulene forkerte da den afspore i sporskifter. jeg klagede min nød til Heljan, men det var de godt klar over og snakkede om at der ville komme nogle andre hjul den nye serie at Egér.Vedrørende tagfarven mente man på Heljan at det er den rigtige RAL farvecode der er blevet brugt !!!  Ja Ja !! jeg tænkte mit !! Shock

NB. Jeg har altid i hvid udstrakning syntes godt om Heljan´s modeller og den fine service at de giver og der ikke noget pjat når man ellers fortæller om de evt. fejl og mangler man evt måtte havepå den eller disse modeller man har fra dem. Jeg må nok sige at den her Eg  må være en smutter, men det er op til en selv om man vil rette de fejl der nu måtte være og det har jeg så gjort med at male taget i den rigtige farve og næsepartierene, og rettet hjulene ind så de passer med NEM normen og filet noget af bunden på bogien så slæbeskoen kan vandre frit når den køre over sporskifter. Den afsporet altid på sporskifter. Så alt i alt er det lykkes mig at få en hæderlig maskine ud af mine tilretninger !!

Kim

Like 0 kan lide

Picture

LasseSteen

PB

kifa skrev:

Tja ! Man forstår det ikke at de laver sådanne et fejlskud.   For mit vedkommende fik jeg leveret den uden koblinger og slæbeskoen sidder skævt sådanne at den kortslutter ved kørsel over sporskifter og til og med er hjulene forkerte da den afspore i sporskifter. jeg klagede min nød til Heljan, men det var de godt klar over og snakkede om at der ville komme nogle andre hjul den nye serie at Egér.Vedrørende tagfarven mente man på Heljan at det er den rigtige RAL farvecode der er blevet brugt !!!  Ja Ja !! jeg tænkte mit !! Shock

Min EG´er gør desværre nøjagtig det samme. Dvs afgiver gnister ved slæbeskoen, når den passerer sporskifte og afsporer også i enkelte tilfælde. Jeg har prøvet at rette fejlen selv, indtil videre uden held. Jeg er virkelig ked af at så dyrt et lok ikke fungerer korrekt Sad

Mht RAL farven, så har jeg undersøgt sagen og Heljan har altså ikke ret. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske den nøjagtige RAL kode, men farven øverst og på taget skal altså være fuldstændig den samme som nederst på EG´eren. Det er standard DB farve skema. Finder lige RAL koden og poster den i indlægget her.

Farven og andre ting har jeg som sagt selv rettet nu, men jeg ærger mig altså gevaldig mht til køreegenskaberne Sad

Dog vil jeg lige tilføje, at Heljan var virkelig flinke til hurtigt at sende mig nye lygteglas til min EG´er, da der manglede to Laughing out loud Det var virkelig en fornøjelse og en rigtig fantastisk kundeservice Laughing out loud

Like 0 kan lide

Picture

Mols

PB

Hej!

Den grå/brune farve både på tag og "vanger" er efter min overbevisning Ral 8019.

Michael

Like 0 kan lide

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

PB

kifa skrev:

jeg klagede min nød til Heljan, men det var de godt klar over og snakkede om at der ville komme nogle andre hjul den nye serie at Egér.

Betyder det at de laver et nyt oplag af de røde EG'ere?

Henrik

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Det håber jeg ! Ellers ryger den op i vitrineskabet  !!! :(    Men indtil vidre ville det bare være nice hvis de laver nogle nye hjul så den køre ordentlig på AC skinner , det kunne jo det første oplag af Eg i kagedåse bemaling. Hvorfor laver de det om lige pludselig med dårlige hjul ??

Kim

Like 0 kan lide

Picture

gejo

PB

Hej Kim

Uden selv at have EG'eren, så vil jeg tro, at hjulproblemet er det sædvanlige med Heljan. Nemlig, at hjulene følger NEM 310, hvor de burde følge NEM 340, så hvis du blot justerer hjulafstanden efter NEM 340 (kan findes på MIBA's hjemmeside), så kører den helt sikkert over dine sporskift.

Prøv om ikke jeg har ret, så du slipper for kun at have en vitrinemodel.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide

Picture

MA466

Malmö

PB

Hej!

I Modelljärnvägs-magasinet nr 16 var der en anmeldelse af EG'n samt en masse tips til hvordan den kan forbedres. Både udseende og køreegenskaber....

Et af forslagene til bedre køreegenskaber var at skifte hjulene til Roco-hjul.

Artiklen kan downloaded på hjemmesiden: 

http://www.mj-magasinet.se/1614/eglokbilaga.pdf

Like 1 kan lide

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Det ville kræve at man får fat i specielt værktøj til at rette afstanden på de hjul.Det er for risikabel at gøre det unden  !! Jeg har prøvet engang hvor det var en kastatrofe !!

Kim

Like 0 kan lide

Picture

gejo

PB

Det har du grundlæggende ret i. Da det imidlertid kun drejer sig om at trykke hjulene nogle få tiendedele mm sammen, kan du gøre det i en skruestik, hvis du er omhyggelig med at få hjulene til at hvile på hele hjulfladen i begge sider.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide

Picture

LasseSteen

PB

kifa skrev:

Det ville kræve at man får fat i specielt værktøj til at rette afstanden på de hjul.Det er for risikabel at gøre det unden  !! Jeg har prøvet engang hvor det var en kastatrofe !!

Det tør jeg simpelthen ikke selv at gøre.

Men hvor ville det være skønt, hvis Heljan tilbød hjulskift, så os AC folk kunne få en EG´er der rent faktisk kan køre problemfrit.

Jeg synes det er mange penge at have betalt for et lokomotiv, som der skal rettes så mange ting på. Alle de ydre fejl ville jeg egentlig kunne leve med, nu når der ikke er andre EG alternativer på modelmarkedet. Men køreegenskaberne er altså alpha og omega.

Pt er min EG i DB Schenker bemaling blot en vitrinemodel  Sad

NB: Dette er ikke en generel "sviner" af Heljan . . så sådan må det ikke forståes. Jeg synes bare det er under al kritik, at så dyrt et lokomotiv faktisk ikke kan bruges af os AC folk. Havde der været tale om et fejlbehæftet lokomotiv fra Roco eller Marklin, så havde jeg været ligeså utilfreds. Så denne EG kritik er altså - fra min side af - ikke en generel utilfredshed med Heljan, De har leveret mange fine ting til min samling, men desværre efterhånden også et par skuffende og kritisable ting  Puzzled

Like 2 kan lide

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Jeg er fuldstændig enig med LasseSten  !! Cool

Er der nogen der ved vilken ral farve de bruger til den grå farve på de Egér ????  Er der nogen der kender til et tysk firma der laver værktøj til at rette hjul med ?????

Kim

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Kim.

kifa skrev:
Er der nogen der kender til et tysk firma der laver værktøj til at rette hjul med ?????

Vi er vist mange, der køber den slags værktøjer hos Fohrmann: Relativt billigt og hurtig levering. Sidst, jeg bestilte, var en søndag aften - pakken kom onsdag formiddag.

Fohrmann har mange forskellige værktøjer til hjul - jeg har købt de fleste, og er særdeles godt tilfreds. Jeg kører to-skinne, men også vi har brug for at justere hjul: Men det hører til hobbyen, og jeg brokker mig ikke.

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/radsatz-richtg...

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

LasseSteen

PB

kifa skrev:

Er der nogen der ved vilken ral farve de bruger til den grå farve på de Egér ????  Er der nogen der kender til et tysk firma der laver værktøj til at rette hjul med ?????

Nu har jeg fundet mine DB papirer frem og ralkoden hedder 7012 (Basaltgrau). Det er vel at mærke samme farve på kanterne i siden . . både øverst og nederst samt på taget.

Like 0 kan lide

Picture

LasseSteen

PB

Lars Skjærlund skrev:

Da' Kim.

kifa skrev:
Er der nogen der kender til et tysk firma der laver værktøj til at rette hjul med ?????

Vi er vist mange, der køber den slags værktøjer hos Fohrmann: Relativt billigt og hurtig levering. Sidst, jeg bestilte, var en søndag aften - pakken kom onsdag formiddag.

Fohrmann har mange forskellige værktøjer til hjul - jeg har købt de fleste, og er særdeles godt tilfreds. Jeg kører to-skinne, men også vi har brug for at justere hjul: Men det hører til hobbyen, og jeg brokker mig ikke.

Hej Lars

Tak for tippet Smile

Jeg er godt klar over, at det kan høre med til hobbyen med diverse justeringer. Men jeg har som AC mand over 100 lokomotiver og mindst ligeså mange vogne. De eneste hjul der har behov for justering, det er på et par af mine Heljan lokomotiver. Dog absolut ikke alle Heljan lokomotiver . . . heldigvis Smile  

Alle mine andre AC lokomotiver kører rigtig fint og jeg har måske lokomotiver fra de første 20 forskellige producenter. Så jeg undrer mig naturligvis over de her Heljan lokomotiver i min samling.

Men igen, når dette er sagt omkring Heljan, så har jeg som sagt rigtig mange flotte Heljan lokomotiver, der kører helt fint på mit AC anlæg. Men der er som sagt disse enkelte "mandagsmodeller", som jeg selvfølgelig er lidt ked af ikke kan køre på anlægget.

Like 0 kan lide

Picture

gejo

PB

En del af Fohrmanns værktøjer er universalt anvendbare, men du skal dog være opmærksom på, at Fohrmann som udgangspunkt har fremstillet værktøjerne til NEM 310 og 311 - dvs. 2-skinne normen.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

PB

gejo skrev:

En del af Fohrmanns værktøjer er universalt anvendbare, men du skal dog være opmærksom på, at Fohrmann som udgangspunkt har fremstillet værktøjerne til NEM 310 og 311 - dvs. 2-skinne normen.

Hilsen

Gert

Hej Gert - og andre som ved noget om dette emne!

Er der så et bedre alternativ end ovennævnte værktøj - som ellers så ud som noget man måtte eje!

Henrik

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

Gert, vilke værktøjer er det der er fremstillet til NEM 310 og ikke NEM 340? I deres udvalg er der to værktøjer der har mål, den ene er hjullæren her http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/spurmass-lehre... som netop har 2 mål for at dække både NEM 310 og 340, så det kan kun være denne http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/lehre-fur-rads...

Hilsen Bent P.

Like 0 kan lide

Picture

gejo

PB

Hej Bent

Hjullæren du henviser til har rigtig nok to mål - 13,8 og 14,3 mm. 14,3 er NEM310, men 13,8 er et gammelt Märklin mål og ikke NEM 340 som hedder 14,0 mm

Den anden hjullære, som du henviser til, ville være nyttig i NEM 340, men den er ikke i udvalget.

Og så er der disse: http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/radprofil-dreh...

http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/stufenbohrer-4...

Men der er da også mange gode universale værktøjer.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Hej venner

Er der nogen der kender til dette hjulværktøj ??  Så jeg tror ikke at det er Fohrmann !!  men det ser rigtigt brugbart ud !!  Set på en svensk hjemmeside, men der er ikke nogen forklaring hvor det kan købes eller hvem der laver det !!

kifa

AttachmentStørrelse
30-14,3-hjultolk.jpg 153.46 kB
30-dra-till-precis-fast.jpg 203.33 kB
30-håll-emot-o-vrid.jpg 199.8 kB
30-just-aavstånd.jpg 105.57 kB
30-löp-stort-avstånd.jpg 170.99 kB
30-tryck-in-tolk.jpg 181.5 kB
30-även-hjul-m-drev.jpg 127.22 kB

Kim

Like 0 kan lide

Picture

condor-9

Odense C

PB

Heljans EG i rød, er ca. lige så flot og realistisk som denne wunderschöne model fra Roco.. Smile

Like 0 kan lide

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

PB

Er der så nogen der kender RAL coden på den røde farve der bruges af DB idag  ??

Kim

Like 0 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsrot

Hilsen Bent P.

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.