Hej,
jeg var ude at skulle køre et tog med min S-maskine fra Hobbytrade. En af vognene var så "tung" i det (en Cll), at de to hæfteringe på S-maskinens midterste drivhjul gik ud af "facon" da hjulene "spinnede". Hæfteringene kom så meget ud af facon at de ikke kunne monteres igen.
Hvem kunne evt. tænkes at ligge inde med sådanne? Eller kan der evt. bruges fra en anden producent, nogen der har erfaringer?
Selve monteringen vil jeg overlade til fagfolk, da mine tommelfingre ikke rækker til det.
S-maskinen er i øvrigt, som det også har været nævnt før, en utrolig flot model, og den kører godt på min bane, som har R4-kurver som det mindste (og kun slanke K-skifter). Rene spor er et must, men det gælder stort set ligegyldigt hvilket materiel det drejer sig om, også Märklin.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Nu er hobbytrade åbenbart på banen igen, som det kan læses andetsteds, eller er det F2010? Hvorfor ikke prøve at kontakte denne producent, ellers er alternativet vel, at kontakte forhandlerne rundt om i kongeriget. Fidusen med en anden producent, burde da vel ikke være aktuelt i dit tilfælde, selvom jeg husker du tidligere har omtalt Roco reservedele i forbindelse med F - maskinen... Jeg håber du finder det du søger. Giver du en update?
De bedste hilsner
Jan
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg tvivler på at de har lavet specielle hæfteringe til S-maskinen. Jeg tror sagtens du kan få Märklin eller Roco hæfteringe til at passe.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg tvivler på at de har lavet specielle hæfteringe til S-maskinen. Jeg tror sagtens du kan få Märklin eller Roco hæfteringe til at passe.
Jørgen
Hej og tak for svarene.
Ja det var også hvad jeg nåede frem til. For alle der har damplokomotiver er det ikke et spørgsmål om hvis det sker det med hæfteringene på hjulene, det er et spørgsmål om hvornår det sker. Efter min mening er det underordnet hvilken producents hæfteringe der evt. måtte blive brugt, bare det virker
Synes at kunne huske at være faldet over et sted på nettet, der fortæller hvordan man skifter hæfteringene på netop S-maskinen, men det kan være jeg husker forkert? Det dukker i hvert fald ikke op, trods forskellige søgninger herinde og i Google.
Inden jeg kontakter min ene stamforhandler, der helt sikkert vil have noget ekspertise i den slags (han har solgt en del S-maskinerne ved jeg), så luftede jeg det ude i klubben i går. Herude har vi et par medlemmer der er meget teknisk kreative, og der blev snakket om en måde at få "gummi" på hjulene igen, uden at gangtøjet skulle af lokomotivet. Hæfteringene sidder jo i en slags rille i hjulene. I så fald stilles der krav om en absolut jævn og plan flade for ikke at give ujævn kørsel. Her vil der blive arbejdet med en løsning de kommende par mandage, og jeg vender tilbage med mere, hvis der kommer en god løsning ud af det. Først og fremmest skal der laves nogle forsøg, inden at det evt. gøres rigtigt på lokomotivet.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg har ikke prøvet på S-maskinen, men på alle andre jeg har prøvet skal gangtøjet lirkes af. Ofte kan hjulene give sig så meget sidelæns at det er muligt kun at lirke gangtøjet af det ene hjul hvor det er nødvendigt og så få klemt hæfteringen ind mellem hjul og gangtøj.
Du skal være opmærksom på at hæfteringen har ca samme tykkelse og bredde som den nuværende, ellers kommer lokomotivet til at vralte (og det gør S-maskinen rigeligt af i forvejen).
Hæfteringen skal være en hel del mindre end hjulet, så den sidder stramt. Den hæftering som sidder på nu er givetvis blevet slap og vil derfor virke større end den bør være.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
Jeg kan se at producenten stadig er leveringsdygtig i S-maskiner i dc ,så måske det var en ide at spørge i deres reservedels afdeling
( Mvh Lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Et link eller en henvisning var måske en god ide. Der fremgår ikke noget af F 2010´s hjemmeside.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
Prøv den her info@f2010.dk måske de vil svare dig . mvh Lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
DCC
Indlæg: 359
Hvis du stadig er interreseret så har den lille plastik fidus med nogle ekstra dele til s maskinen. Deriblandt er der også 2hæfteringe. Du må få dem men du må betale evt. Porto
så slipper jeg få at eje noget fra det underlige firma
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hvis du stadig er interreseret så har den lille plastik fidus med nogle ekstra dele til s maskinen. Deriblandt er der også 2hæfteringe. Du må få dem men du må betale evt. Porto
så slipper jeg få at eje noget fra det underlige firma
Tak for det, er meget interesseret
Jeg skriver lige en privat besked.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Først tak til DCC (Brian) for at hjælpe med hæfteringene
S-maskinen var med i klubben til aften, hvor der var en god ekspertise til stede til udskiftningen af hæfteringene.
Det minderste hjulpars gangtøj (hvor hæfteringene sidder) er skruet på med en sekskantet meget lille skrue. Først blev der forsøgt med en spiciel "nøgle" til formålet, men den passede ikke helt. Så blev det forsøgt med en spids fladtang, og på denne måde lykkede det forsigtigt at få skruet skruerne af. Forinden skal man sikre sig at gangtøjet står til det i begge sider.
Sørg for at gemme skruerne et sted hvor de under ingen omstændigheder kan falde på gulvet, for så er de tabt for evigt.
Mens gangtøjet blev løftet forsigtigt op en lille bitte smule, lykkede det at få skubbet hæfteringene ind. Og dette er nok forklaringen på at de er flade.
Hvis man ikke har specialværktøjet, kan man forsigtigt lime toppen af skruerne på en tændstik med lidt sekundlim. På denne måde blev skruerne skruet på igen ved hjælp af tændstikken.
Selve monteringen af hæfteringene på hjulene lykkedes uden at tage overdelen af, vi skulle være to om det, og man skal passe på med at de ikke snor sig. Samtidig skal man holde meget godt øje med gangtøjet. En holdte hæfteringen på hjulet og en fik dem efterhånden lirket på plads.
Og nu var der en fuld ud køreklar S-maskine igen.
Nu er har der været noget skriverier om E-maskinen mht. kørsel på k-skinner, men mine slanke K-skifter er heller ikke altid S-maskinens livret. Det gnistrer fra slæbeskoen/hjulene. Men ikke noget alvorligt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.