Jeg har nu i et stykke tid haft en ACME 65116s (DSB EA 3020), som jeg troede virkede fint. Men det var kun indtil i dag, hvor jeg vendte den om.
Færdigmeldeblinket på den ene side af toget virker fint. Men på den anden side, som jeg tilsyneladende aldrig har kigget på før, der skiftes de to halvdele ikke til at lyse. De tænder praktisk talt samtidigt. Her er et lille videoklip af det:
https://www.youtube.com/watch?v=uHxY47XoAM8
Jeg har søgt på nettet, men har ikke kunnet finde andre der har nævnt dette.
Er dette en unik fejl på min model, eller har i andre heller ikke opdaget det endnu?
Edit: Jeg kan tilsyneladende ikke lave et link til videoen, så i må selv copy/paste.
Edit2: Og efter jeg editerer, så virker det alligevel 

Fredag d. 1/5/2026 - 17:22
LasseSteen
Jeg har nu i et stykke tid haft en ACME 65116s (DSB EA 3020), som jeg troede virkede fint. Men det var kun indtil i dag, hvor jeg vendte den om.
Færdigmeldeblinket på den ene side af toget virker fint. Men på den anden side, som jeg tilsyneladende aldrig har kigget på før, der skiftes de to halvdele ikke til at lyse. De tænder praktisk talt samtidigt. Her er et lille videoklip af det:
https://www.youtube.com/watch?v=uHxY47XoAM8
Jeg har søgt på nettet, men har ikke kunnet finde andre der har nævnt dette.
Er dette en unik fejl på min model, eller har i andre heller ikke opdaget det endnu?
Edit: Jeg kan tilsyneladende ikke lave et link til videoen, så i må selv copy/paste.
Edit2: Og efter jeg editerer, så virker det alligevel
Færdigmeldingsblinket er i det hele taget forkert på alle ACME EA lokomotiverne. (Ihvetfald hvis man ønsker at det skal blinke som på de originale lokomotiver)
Men den fejl du har, den har jeg ikke set før ? Umiddelbart skal den nok en tur retur til forhandleren, men jeg tænker reklamationsretten nok er udløbet
Men jeg synes du alligevel skulle tage en snak med din forhandler, hvor du har købt modellen. Jeg vil dog ikke anbefale, at sende den til reparation hos ACME. Her har jeg kun hørt om meget dårlige oplevelser.
Mikael
Udviklingsingeniør
Ja, reklamationsret er der ikke mere af. Heldigvis kunne det rettes ved at pille lidt i konfigurationen.
Men jeg lod det ikke være nok med det. Jeg "kom også til" at skære nogle printbaner over og lodde nogle ledninger på kryds og tværs, og nu virker blinket ordentligt i hver sin ende:
https://www.youtube.com/watch?v=R3AjGU-Nqic
LasseSteen
Flot arbejde, det må jeg sige
Kunne du ved lejlighed lokkes til at lave en lille guide/manual for din opdatering ?
Mikael
Udviklingsingeniør
Det gør jeg gerne, hvis andre er lige så modige (eller skøre) som mig. Jeg har taget før- og efterbilleder. Jeg kan desværre bare ikke nå det i dag.
LasseSteen
Det gør jeg gerne, hvis andre er lige så modige (eller skøre) som mig. Jeg har taget før- og efterbilleder. Jeg kan desværre bare ikke nå det i dag.
Ingen stress . . . alt godt kommer til den der venter
Jeg ser frem til at høre mere om det.
Mikael
Udviklingsingeniør
Godt så. Her er hvad jeg har gjort for at fikse blinkene på ACME EA:
Der skal kradses lak af 4 printbaner, og de skal skæres over således at der er blottet kobber på begge sider af afbrydelserne. Så skal der loddes 4 små ledninger på det blotlagte kobber.
Der hvor der er et X, der skal banen skæres over. De andre bogstaver viser hvilke baner der skal forbindes til hinanden. A skal forbindes til A, B til B og så videre. Efter endt operation kommer det til at se nogenlunde således ud:
Pas på ikke at skære for meget over, f.eks. baner ved siden af de tiltænkte. Hvis der er skrabet for meget lak af, så undgå også at lave kortslutninger med en stor loddeklat.
Oppe til venstre på det andet billede, lige til højre for den øverste skrue, skar jeg en forkert bane over. Det behøver i ikke eftergøre.
Godsbanen
Vanløse
Fejlen på min EA (AC udgave) er lidt anderledes. I den side, hvor fejlen er, blinker lyset i den ene ende "korrekt" med skiftevis top og bund. I den anden ende blinker top og bund samtidig. Jeg har nu ikke tænkt mig, at gøre noget ved det.
Jeg bruger anførselstegn omkring "korrekt" på grund af Lasse Steens kommentar om, at færdigmeldeblinket på modellen er forkert i forhold til virkeligheden.