Jeg vil gerne gøre en reel dansk jernbane overkørsel.
Jeg ved, at FREJA gøre dele til en jernbaneoverskæring, men jeg ville virkelig fungerende barrierer.
Hvem har nogen sinde set en fuldt fungerende jernbane overkørsel lavet?
mvh,
Gert (fra Holland)
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Gert.
Jeg ved, at FREJA gøre dele til en jernbaneoverskæring, men jeg ville virkelig fungerende barrierer.
Hvem har nogen sinde set en fuldt fungerende jernbane overkørsel lavet?
Jeg går ud fra, at "barrierer" er bomme.
Skal det være dansk, skal du først beslutte, hvor gammelt dit bomanlæg skal være: Der skete en vigtig ændring omkring 1960, så vidt jeg ved.
Før 1960 brugte DSB i høj grad tyske standardbomme, så her kan du bruge Weinerts flotte messingmodel - jeg har købt et sæt, og jeg skal helt klart have flere.
Efter 1960 skiftede DSB leverandør og begyndte i stedet at købe bomme hos Dansk Signal Industri. De har et meget karakteristisk udseende, der ikke så godt kan erstattes med noget tysk: Jeg har netop forsøgt at finde et billede på Google, men en hurtig søgning gav desværre ikke noget brugbart. Så vidt jeg husker, har den lille producent Model Byg lavet disse bomme - men et besøg på deres hjemmeside synes at antyde, at de ikke laver modeller mere - den er ret tom. Er der nogen, der ved, hvad der er blevet af dem?
Så hvis du gerne vil have bomme, må du enten lave DSI modellen selv - de er ret enkle i konstruktionen, så jeg tror ikke, det vil være så svært - eller også må du bruge Weinerts. Det ville jeg gøre, for selvom DSB holdt op med at nyinstallere sådanne bomme omkring 1960, var der stadig mange af dem i drift langt op i 80erne. Jeg glæder mig meget til at få et sådant sæt til at køre sammen med Danscales flotte model af et vogterhus med hytte.
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak for svar.
Det var det! Den passende jernbaneterminologi kan jeg ikke altid finde. ;-)
Jeg vil gerne have en moderne jernbane overkørsel, så kom Weinert ikke støtteberettigede.
Er der nogen der har lavet en moderne jernbane (DSI) overkørsel?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' igen.
Ja, så skal det være DSI standardmodellen. Jeg fandt alligevel et billede via Google:
Jeg kan huske, at jeg engang har set en byggebeskrivelse til sådan nogle - enten i Signalposten eller Banen - men der er godt mange gamle numre at rode igennem for at finde det...
MVH
Lars
je
Egå
Indlæg: 135
Signalposten nr. 4/1790 er et godt sted at starte:
http://www.signalposten.dk/signalposten.php?aar=1970&nr=4
og tegninger af bom og bomdrev er her:
http://www.signalposten.dk/signalposten.php?aar=1972&nr=2
/Jan
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Da' Gert
Det lille danske firma Modelbyg http://www.model-byg.dk/da/ Har tidligere haft (?) danske bomme på programmet, i øjeblikket er der ikke meget at se på deres hjemmeside, der er under ombygning, men du kan jo prøve at skrive til dem - de må jo vide om de stadig har bommene på programmet.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak Jan og Flemming.
Noget lignende skal være: http://www.youtube.com/watch?v=m3WLuCwMsDw
Endnu virkelig dansk naturligvis!
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
je
Egå
Indlæg: 135
Dekas
Indlæg: 61
Hej Gert & alle andre
Med fare for at Lars kommer efter mig, fordi dette ikke er placeret under kommercielle indlæg, satser jeg alligevel.
Hvis der er stor nok interresse, vil jeg gerne lave Bomme i støbt bronze hhv. i den gamle udgave og DSI halvbommene - står faktisk selv og mangler dem på mit anlæg
.
Er man interresseret så smid en PM eller en mail (info@dekas.dk) og fortæl hvilken type, og om det skal være byggesæt eller færdige - så vil jeg se om det kan lade sig gøre.
Med Venlig Hilsen
Dekas v/Kasper Bang Jensen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Kasper.
I en situation som denne er det helt i orden - kommercielle indlæg skal først og fremmest benyttes, når du på eget initiativ ønsker at reklamere for et af dine produkter.
Tværtimod synes jeg, det er fint, at producenterne går i direkte dialog med kunderne.
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Hej Gert & alle andre
Med fare for at Lars kommer efter mig, fordi dette ikke er placeret under kommercielle indlæg, satser jeg alligevel.
Hvis der er stor nok interresse, vil jeg gerne lave Bomme i støbt bronze hhv. i den gamle udgave og DSI halvbommene - står faktisk selv og mangler dem på mit anlæg
.
Er man interresseret så smid en PM eller en mail (info@dekas.dk) og fortæl hvilken type, og om det skal være byggesæt eller færdige - så vil jeg se om det kan lade sig gøre.
Med Venlig Hilsen
Dekas v/Kasper Bang Jensen
Hej Kapser,
Jeg sender en e-mail.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Litra ME
Indlæg: 373
Hej
MJK-limfjorden har rodet lidt med det også, men mener det er Frejas sæt de bruger
http://www.mjk-limfjorden.dk/filer/Lys%20og%20lyd%20til%20overk%C3%B8rse...
vh Claus
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Hej Claus,
Tak for svar.
Nogle spørgsmål:
Betyde' uordenssignalet' i denne beskrivelse det samme som en overkørsel-signal for tog-føreren?
Lysene i en overkørsel-signal for tog-føreren er stadig orange og ikke hvid? (Se bildere)
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Gert.
Ja.
Se nederst på denne side for denne fulde forklaring: Henrik Karlssons Signalleksikon.
MVH
Lars
je
Egå
Indlæg: 135
Da' Gert.
Ja.
Nej. De betyder noget for lokomotivføreren (loko-føreren). Husk nu at adskille de to! Og selv da togføreren havde ansvaret for toget var uordenssignalet stadigt for lokomotivføreren. Når nu modelbane-entusiaster kan diskutere vidt og bredt om, hvorvidt en model er 1mm for kort eller for lav, eller de med lup kontrollerer om der står "lukket" eller "lugget" på en Hims, så er det mig en gåde, at andre basale emner ikke gives samme opmærksomhed.
Se nederst på denne side for denne fulde forklaring: Henrik Karlssons Signalleksikon.
Jeg vil nu stadigt også henvise til Ole Faurhøjs artikler i Signalposten, ligesom Banedanmarks SR i paragraf 11 også fint viser forholdene i en overkørsel.
/Jan
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Jan.
Ja - undskyld - den smuttede - men du har helt ret.
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Ups ... Nu er det virkelig bliver forvirrende.
Signalet på billedet jeg postede tidligere er ikke uordenssignalet den eneste over overkørselsignal. Har jeg ret?
Kan nogen vise et billede af en uordenssignalet?
Jeg forsøger at forstå de danske signalering, fordi jeg gerne vil gøre korrekt på mit layout.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Gert.
Nej, det tror jeg ikke, du har: Signalet i midten -
- er uordenssignalet og det eneste signal på billedet, der både har noget med lokomotivføreren og overkørselen at gøre. Der er flere "overkørselssignaler", men de ses fra siden og retter sig mod vejtrafikken.
De øvrige signaler af betydning for lokoføreren er to udkørselssignaler - endda markeret med "U" for Udkørselsessignal, og på samme stander, længere nede, ser du to hvide kvadrater med rød kant og spidsen nedad - det er rangergrænsemærker, der betyder, at man ikke må rangere længere end hertil. Endeligt er der tavlerne med et stort O eller 0 - dem ved jeg simpelthen ikke, hvad betyder - jeg er ikke så meget inde i moderne signaler.
Jeg kan til gengæld fortælle, at det er ret specielt, at uordenssignalet står så tæt på selve overkørselen - det skyldes udelukkende, at der er tale om en station. Normalt vil det stå meget længere fra overkørselen, så lokoføreren kan nå at reagere på problemer.
Du kunne jo eventuelt tage dig en togtur eller to ad en moderne strækning via DRs fine serie På Skinner - vælg en sidebane eller to, og du vil se masser af uordenssignaler undervejs - og få en fornemmelse af, hvordan de står i forhold til selve overkørselen.
MVH
Lars
Sydbanen
Indlæg: 321
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
je
Egå
Indlæg: 135
Det kan man nu godt sige, men det er ikke den helt rigtige betydning. Prøv at kigge i Banedanmarks SR (http://www.bane.dk/db/filarkiv/13608/SR_15102012.pdf) paragraf 11 (omkring side 100). Og for de "hard-core" interesserede er der anlægsbestemmelserne for overkørsler (http://www.bane.dk/db/filarkiv/5215/Anl%C3%A6gsbestemmelser%20for%20over...).
O-mærket betyder, at der er afhængighed mellem det signal, som mærket sidder på, og så en (eller flere) overkørsler bag signalet.
Hvor enkelt det end kan lyde med en overkørsel og dens funktion, så er det ikke så let endda. Først må man finde ud af, om overkørslen ligger på eller tæt på en station, eller om det er på fri bane. Dertil kommer så, at vi også skal kigge lidt på den tid/epoke, som påtænkes. Der er for feinschmeikere masser af detaljer og finurligheder i en overkørsel. Men igen vil jeg henvise til Signalposten nr. 4 fra 1970 (link i tidligere indlæg).
Men lad mig gøre det modelbane-simpelt.
Ligger overkørslen på en station, så vil den ofte have afhængighed med sikringsanlægget og signalerne. Her vil signalerne tætest på overkørslen så have O-mærket, og signalet kan ikke vise grønt ("Kør" eller "Kør igennem") før overkørslen er sikret (bomme nede, lys i mindst een bomlygte pr. bom og rødt blink i alle vejsignaler).
Der vil normalt ikke være overkørselssignaler (det sekskantede signal med een brandgul og een hvid (blink)), men kun uordenssignaler.
Ligger overkørslen på fri bane, så vil der være et mærke 11.5 (også kaldet "Pilmærke"/"korporal") i bremseafstanden fa en overkørsel. Fra dette pilmærk kan man se overkørselssignalet, der altså står langt fra overkørslen. Når overkørslen er sikret vises hvidt blink i overkørselssignalet. Uordenssignalet står umiddelbart foran overkørslen (maks 30 m væk). Det har to gule lamper, der er slukket, når overkørslen er sikret. I nyere overkørsler (dvs. under 20 år gamle) er der også kommet et hvidt blink i uordenssignalet, når overkørslen er sikret.
Uordenssignalets opgave er at markere overfor lokomotivføreren, hvor toget skal standse, i det tilfælde en overkørsel ikke er sikret. Det kan være vigtigt, hvis et overkørselssignal gælder for flere overkørsler, da nogle godt kan være "sikret", men er bare en overkørsel i uorden, så vil et fælles overkørselssignal vise "Overkørslen ikke sikret", altså gult lys. Ud fra uordenssignalet kan lokomotivføren så se, hvilekn overkørsel, der er i uorden.
Men igen, alt dette synes jeg, at Ole Faurhøj formår at koge ganske godt ind til modelbanebrug i sine artikler i Signalposten, hvortil der ikke (trods deres alder) kan henvises ofte nok. Det er faktisk begrænset, hvor lidt principperne har ændret sig, og da mange kører epoke III/IV, så holder artiklen fint. Selv med de moderne elektroniske overkørsler (der er PLC-baserede) er signalerns funktion den samme.
Til Gert: Prøv at lave en sktse af, hvordan din overkørsel på modelbane ser ud, så skal jeg gerne lave en skitse til signalopstilling.
/Jan
Sydbanen
Indlæg: 321
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Hej Jan,
Tak for dit detaljerede svar!
Her er en skitse af mit layout. Rød tekst angiver overkørsel.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
je
Egå
Indlæg: 135
Hej Gert,
Det er en noget atypisk station, så den giver lidt udfordringer, specielt da jeg ikke kan se, hvilken signalkonfiguration, du påtænker. Men jeg antager, at vi taler epoke 3-4-tidlig 5.
Jeg har lavet to eksempler, og det er den enkeltsporede overkørsel til venstre, som giver flest muligheder. Jeg antager, at strækningen til højre er dobbeltsporet og ikke to enkeltspor.
Den dobbeltsporede overkørsel ligger på stationen, og overkørslen giver afhængighed til signalerne, så alle hovedsignaler foran overkørslen (set i køreretningen) er udstyret med O-mærke (11.6-mærke jfr. BDK SR), dvs. I-signalet og PU-signalet (jeg antager, at vi bruger dansk normal højrekørsel, så der er også automatisk linjeblok, hvorfor U-signalet har tre lanterne (grøn- rød - grøn). Da der er to spor i overkørslen skal den have bomme der dækker hele vejbanen: Helbom-anlæg (dvs. mindst 4 bomme).
Dernæst havnebanen. Det er simpelt, og tager vi f. eks. Horsens havnebane som eksempel, så var der kun advarselssignalanlæg (altså ingen bomme), og det var kun kontrolsignaler, der stod der. Er det en nyere havnebane, så vil man i stedet opsætte overkørselssignaler. Hastigheden er lav, så overkørselssignalern står ved overkørslen, og der anvendes ikke uordenssignaler.
Så den spændende og udfordrende enkeltsporet overkørsel. Nogle af anlæggene etableret i 1960-erne og 1970-erne har en signalopstilling, som lå overkørslen på fri bane. Der er altså overkørselssignaler og uordenssignaler selv inde på stationen (eksempel kan ses i Sulsted og Sindal, vist også Ribe og sandsynligvis også Tingsted, jeg har ikke nået at kigge div. planer efter), og hovedsignalerne har ikke O-mærke. Men der er med stor sandsynlighed alligevel en kobling mellem sikringsanlæg og overkørsel, men ofte koblet sådan, at signalerne sættes på "Stop" (eller for PU-erne "Forbikørsel forbudt"), hvis ikke overkørslen er tændt senest 1 sekund efter at toget har passeret tændstedet. Dette er vist i den øverste af skitserne.
I den nederste en i dag mere normal situation, hvor overkørslen har afhæginghed til signalerne, der derfor har O-mærke.
I begge tilfælde vil det være muligt at stille indkørsel, hvis overkørslen i indkørselsenden er sikret, men en gennemkørsel vil forudsætte, at begge overkørsler melder "sikret".
Kort forklaring om signalerne:
O-mærke: Signalet har afhængighed til overkørslen. Signalewt hvorpå mærket sidder, kan kun vise "Kør" eller "Kør igennem", når overkørslen, der følger bag signalet, er sikret.
Kontrolsignal: Viser hvidt blink, når overkørslen er sikret.
Overkørselssignal: Viser fast brandgul, når overkørslen ikke er sikret og hvid blink, når overkørslen er sikret.
Uordenssignal: Viser to faste brandgule lys, når overkørslen ikke er sikret. Er slukket, når overkørslen er sikret.
Og så til slut: Hvad vil det sige, at en overkørsel er sikret. Jo det betyder (igen lidt simplificeret), at bommene er nede, at der er rødt blink i alle vejsignaler, at der er lys i mindst en bomlygte på hver bom. Der findes en del overkørsler, hvor det ikke er et krav, at bommene er nede, men de skal blot være på vej ned, hvilket man så definere til, at de skal være 15 grader ude af lodret. Dette vil ofte være funktionen, når vi taler om epoke 3-4 anlæg, mens anlæg etableret eller ombygget de senere år, har krav om, at bommen skal være nede i vandret, før der kan meldes sikret.
Håber dette bidrager til forståelsen, men vi kan vist godt konkludere, at overkørsler ikke er så simpelt endda, lige som der er rigtigt mange varianter gennem tiden. Men vi skal huske, at på en modelbane, må det gerne være lidt mere simpelt. Der er trods alt ikke menneskeliv i fare på vores små baner.
/Jan
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Hej Jan,
Mange tak! Særlig værdifuld information. Jeg vil komme tilbage senere i dag.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Mit layout er beliggende i 1995-2000.
Så jeg må derfor antage det andet eksempel?
Et par spørgsmål:
- Har ubevogtet overkørsel lyd?
- Uordenssignaler har jeg selv set og fotograferet, men jeg har ikke set kontrolsignaler. Jeg fandt denne: http://www.sfvj.dk/sidesporet/signalerogmaerker/kontrolsignalsikret.gif Er dette den rigtige kontrolsignal for perioden 1995-2000?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!