Hej alle.
Hvis man nu ser bort fra MCK´s super flotte GS vogn, hvem producerer så den mest korrekte udførelse for epoke IV ?
Er der andre alternativer end Roco´s der er værd at overveje ?
Er lidt forvirret angående Roco´s vogn, og den bremseplatform der er monteret på den - Syntes ikke helt jeg får det til at stemme, med den epoke vognen tilhører.
Og i så fald - Kan bremseplatform blot afmonteres, og så er problemet løst ?
På forhånd tak
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Roco: Bremseplatformen skal skiftes til en dansk.
Hvis du skal have en GS uden platform havde Fleischmann en meget vellignende i programmet. Der var dog en fejl i litraet - nummeret tilhørte en vogn med platform.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Roco: Bremseplatformen skal skiftes til en dansk.
Hvis du skal have en GS uden platform havde Fleischmann en meget vellignende i programmet. Der var dog en fejl i litraet - nummeret tilhørte en vogn med platform.
ok - tak for info
Findes der en producent der laver den korrekte platform til eftermontering ?
Fleischmann lyder lidt som vejen frem for mig - Fejlen i litra lever jeg så med
DA5024
Indlæg: 81
Er der andre alternativer end Roco´s der er værd at overveje ?
Er lidt forvirret angående Roco´s vogn, og den bremseplatform der er monteret på den - Syntes ikke helt jeg får det til at stemme, med den epoke vognen tilhører.
Og i så fald - Kan bremseplatform blot afmonteres, og så er problemet løst ?
McK's Gs har en fin undervogn. Dimensionerne på vognen til serien 120 2 xxx, 120 3 xxx, samt 123 0 xxx er forkerte. En Gs med 2,0 m skydedør er ikke bare en skydedørsvariant med 2,0 m skydedør. Gs-vognene fra 1959-1966 var smallere, havde et lidt mere hvælvet tag og faktisk en anelse mindre bundflade. Formentlig er McK's vogn en anelse for bred. At McK har monteret de forkerte gavlstolper på den tidlige version af deres Gs (120 1 xxx) er i øvrigt også underligt. Men der er heller aldrig lavet en ordentlig anmeldelse/gennemgang af McK's model.
Den bedst dimensionerede er formentlig stadig Rocos gamle Gs, der stammer fra Röwa i 1970'ernes begyndelse og tager udgangspunkt i SBB's variant af en Gs. Den er anderledes i gavlene. Den pt bedst dimensionerede Gs-vogn (model 1957/9 med 2,0 m dør) er formentlig Hornbys vogn, solgt under varemærket Jouef i Frankrig og Rivarossi i Italien. Den passer yderst godt i dimensionerne og er identisk med den Gs-version DSB lod bygge. Dog uden bremseplatformen som er en DSB specialitet af hensyn til færgernes sporlængder. DSB's 123 0 xxx Gs-vogne er uden bremseplatformen og udgjorde ca 10 procent af den samlede mængde af disse vogne.
Man kan læse lidt for og imod Hornbys SNCF Gs her. Der er ikke kommet en DSB-udgave og der er heller ikke nogle der promoverer at den skal komme.
Ellers er det Rocos. Den har så mange mangler og skal for at blive god ombygges så kraftigt at man formentlig lige så godt kan købe en Mck - men så kan man holde sig til epoke 4 numrene 120 1 xxx, som er mest korrekte og ikke ser fjollet fejldimensionerede ud i forhold til standardvognene af de senere serier, som jo skal ligne de italienske og franske på en prik, bortset fra smådetaljer.
Roco har i øvrigt lavet en fin østrigsk Gs og der er med alle de udenlandske Europ-Gs ingen grund til at holde sig til DSB's, hvis det skal være epokerigtigt. Hornby har lavet en fin DB udgave og Roco/Röwas gamle Gs er fortsat bedste bud på tyske Gs-vogne.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hej,
Roco: Bremseplatformen skal skiftes til en dansk.
Hvis du skal have en GS uden platform havde Fleischmann en meget vellignende i programmet. Der var dog en fejl i litraet - nummeret tilhørte en vogn med platform.
Findes der en producent der laver den korrekte platform til eftermontering ?
Jeg mener at Klein's platform fra His/Hims er rimeligt korrekt til formålet, det var i hvert fald den jeg oprindelig købte til formålet af Bjørn Schultz i På Sporet. Han har pt. en enkelt Roco Gs med eftermonteret platform i webshoppen - jeg vil mene at den løse platform er denne.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
DA5024
Indlæg: 81
Det er det og den fungerer udmærket til formålet.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Jeg takker alle mange gange, for de fine og informative indlæg !!
Det har ihvertfald givet mig en masse information, stof til eftertanke og noget at arbejde videre med
Må indrømme, jeg er overrasket over, Roco's vogn er SÅ galt på den... Men dejligt man kan lære noget nyt hver dag
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Må indrømme, jeg er overrasket over, Roco's vogn er SÅ galt på den... Men dejligt man kan lære noget nyt hver dag :)
Det er jo det - og præcis et område hvor sporskiftet viser sit værd!
(Vi har alle vore kæpheste - DA5024 lader til at have studeret Gs vogne i imponerende stor detalje!
)
Og så må man - som altid - selv vælge den man synes er mindst ringe imellem de mulige modeller, samt eventuelt forbedre lidt.
Mvh
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Må indrømme, jeg er overrasket over, Roco's vogn er SÅ galt på den... Men dejligt man kan lære noget nyt hver dag :)
Det er jo det - og præcis et område hvor sporskiftet viser sit værd!
(Vi har alle vore kæpheste - DA5024 lader til at have studeret Gs vogne i imponerende stor detalje!
)
Og så må man - som altid - selv vælge den man synes er mindst ringe imellem de mulige modeller, samt eventuelt forbedre lidt.
Mvh
Peter
Helt enig
I det hele taget syntes jeg, det er lidt af en jungle, når det kommer til danske godsvogne - Rigtig meget af det materiel der er på markedet, er "fordanskede" modeller - Har desværre en del af den slags liggende i skufferne, hvor jeg ikke fik undersøgt tingene først - Ærgerlige lærepenge....