Hej
Endnu lidt godt til - nogen af os - der kører dansk: Dansk Soyakagefabrik A/S. København S, såmænd, fra mægtige Märklin (Tog & Tekno), i begrænset oplag naturligvis! Et fint initiativ, men hvorfor skal det altid være 50´er ting der kommer ud? Se bare på Janzen Benzin også fra Tog & Tekno, Esso og BP sættet fra Fleischmann eller ESSO/DDPA fra Märklin, som kom for et par år siden: Altsammen til 50 ´er temaet! Nuvel, den nye Premier Is vogn fra hobbytrade/Kystbanen er godt nok i slut 60 ´er bemaling/UIC litrering, men det er altså ikke meget i forhold til de først nævnte. Er der bare mere salg i "damp - romantikken"?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Der er en noget større mangfoldighed i 1:1 i Epoke III og dermed muligheder i model, end i Epoke IV/V, som jeg selv foretrækker.60'erne er begyndelsen på den store standardisering og udfasning af private vogne.
Egentlig synes jeg, at epoke IV/V er/har været let at finde vogne til. Særligt Klein, Lima, Märklin, Heljan og Roco har været aktive med standardgodsvogne, både lukkede og åbne og diverse vogne til bl.a. sættelad etc. Hobbytrade har desuden bl.a. begunstiget os med UCS pulvertankvogne.
Hvis du skulle gå i "konstruktiv-mode", hvad er det du savner?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Hej
Endnu lidt godt til - nogen af os - der kører dansk: Dansk Soyakagefabrik A/S. København S, såmænd, fra mægtige Märklin (Tog & Tekno), i begrænset oplag naturligvis! Et fint initiativ, men hvorfor skal det altid være 50´er ting der kommer ud? Se bare på Janzen Benzin også fra Tog & Tekno, Esso og BP sættet fra Fleischmann eller ESSO/DDPA fra Märklin, som kom for et par år siden: Altsammen til 50 ´er temaet! Nuvel, den nye Premier Is vogn fra hobbytrade/Kystbanen er godt nok i slut 60 ´er bemaling/UIC litrering, men det er altså ikke meget i forhold til de først nævnte. Er der bare mere salg i "damp - romantikken"?
Jeg er sikker på, at det skyldes 68 generationen, som i samfundet har sat sig på det meste ........
Det er det grå "guld", der er flest af i modeltogverden ( se i klubberne / messer ), så det laves til dem, som vil lave det, de så i barndommen.
Om IC4 toget nogensinde kommer til at overtage det epoke xx, det må vi "se" fra hvor det grå "guld" ender.
Der er sikkert også mere købekraft i det grå "guld".
Så derfor er den største produktion i epoke III efter min mening .................
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.337
Det kunne være forfriskende hvis Roco, Märklin osv udsendte nogle moderne godsvogne (epoke V eller VI - hvis vi er kommet så langt). Ligeledes mangler der (i den grad) moderne bygninger i H0 - vi taler ikke bare om 1970-80´er byggeri, men bygninger anno 2011, f eks moderne kontorbygninger og beboelseshuse.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
vi skal vel også se hvilken vogn vi snakker om - wasdas
ZE 503 503 Dansk Sojakafefabrik - tog og tekno
ZE 503 503 Dansk Sojakagefabrik - DS 1931
og så skal jeg vel også grave lidt i tal - bogstav-og liste gemmerne!!
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
UTJ
Indlæg: 438
Nu er det således at 'amagerkaner' jo faktisk rammer ved siden af. påskrifterne på den i øvrigt ikke særligt vellykkede model (eller skulle vi sige bemaling) snarere er epoke 2, dvs 1930'erne. Men den egentlige grund til at du ser mere epoke 3 (faktisk er der meget mere tilgængeligt i perioden 1956-65, end før ca 1956) er at påskrifterne i 1970'erne ikke var særlig iøjnefaldende. Tilmed kan vi gå så vidt at sige at jo mere iøjnefaldende en bemaling er (skal også være 'pæn' i ordets helt subjektive forstand) desto flere har lyst til at bringe dankortet i sving.
Tilhængerne at epoke 4-5-6 har tilmed en sand tsunami af udenlandske godsvogne at tage af og der var ofte flere af disse end af DSB's egne i danske godstog.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Nu er det således at 'amagerkaner' jo faktisk rammer ved siden af. påskrifterne på den i øvrigt ikke særligt vellykkede model (eller skulle vi sige bemaling) snarere er epoke 2, dvs 1930'erne. Men den egentlige grund til at du ser mere epoke 3 (faktisk er der meget mere tilgængeligt i perioden 1956-65, end før ca 1956) er at påskrifterne i 1970'erne ikke var særlig iøjnefaldende. Tilmed kan vi gå så vidt at sige at jo mere iøjnefaldende en bemaling er (skal også være 'pæn' i ordets helt subjektive forstand) desto flere har lyst til at bringe dankortet i sving.
Tilhængerne at epoke 4-5-6 har tilmed en sand tsunami af udenlandske godsvogne at tage af og der var ofte flere af disse end af DSB's egne i danske godstog.
På jernbanen.dk fandt jeg flg. Soyakage - fætter fra 1966. Havde det været noget i denne stil, der var blevet udsendt havde jeg helt sikker svunget dankortet.
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1948
Tag f. eks. Kystbanens/hobbytrade´s nye udgave af Premier Is, der passer lige til slut 60 ´erne (epoke IIIc). Det er da et fedt initiativ, at udsende denne version så relativt kort tid efter hobbytrade udsendte den første.
PS: Det er i øvrigt ikke min opgave at kommentere på Märklins kvaliteter...
Amagerkaner
Indlæg: 440
Der er en noget større mangfoldighed i 1:1 i Epoke III og dermed muligheder i model, end i Epoke IV/V, som jeg selv foretrækker.60'erne er begyndelsen på den store standardisering og udfasning af private vogne.
Egentlig synes jeg, at epoke IV/V er/har været let at finde vogne til. Særligt Klein, Lima, Märklin, Heljan og Roco har været aktive med standardgodsvogne, både lukkede og åbne og diverse vogne til bl.a. sættelad etc. Hobbytrade har desuden bl.a. begunstiget os med UCS pulvertankvogne.
Hvis du skulle gå i "konstruktiv-mode", hvad er det du savner?
Hej Peter
Du har da nok ret i "mangfoldigheds teorien" - og jo - der kommer da overgangs materiel, det ved jeg, men det er småting i forhold til pre ca. 1960. Men som jeg også nævner i mit tidligere indlæg fandtes jo også Soyakagevogne i senere udgaver, som denne: http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1948
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej
Endnu lidt godt til - nogen af os - der kører dansk: Dansk Soyakagefabrik A/S. København S, såmænd, fra mægtige Märklin (Tog & Tekno), i begrænset oplag naturligvis! Et fint initiativ, men hvorfor skal det altid være 50´er ting der kommer ud? Se bare på Janzen Benzin også fra Tog & Tekno, Esso og BP sættet fra Fleischmann eller ESSO/DDPA fra Märklin, som kom for et par år siden: Altsammen til 50 ´er temaet! Nuvel, den nye Premier Is vogn fra hobbytrade/Kystbanen er godt nok i slut 60 ´er bemaling/UIC litrering, men det er altså ikke meget i forhold til de først nævnte. Er der bare mere salg i "damp - romantikken"?
Jeg er sikker på, at det skyldes 68 generationen, som i samfundet har sat sig på det meste ........
Det er det grå "guld", der er flest af i modeltogverden ( se i klubberne / messer ), så det laves til dem, som vil lave det, de så i barndommen.
Om IC4 toget nogensinde kommer til at overtage det epoke xx, det må vi "se" fra hvor det grå "guld" ender.
Der er sikkert også mere købekraft i det grå "guld".
Så derfor er den største produktion i epoke III efter min mening .................
Hej Steff
Du har da nok ret i at for mange drejer det sig, om en tur ned ad "memory lane". Så hvis man holder "grå guld", købekraft og målgruppe op mod hinanden, ja så passer det faktisk meget godt med, at gå 50 - 55 år tilbage i tiden.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Da man nu passer ind det med 68, så skulle en Soya vogn måske en dag i posen ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
UTJ
Indlæg: 438
Nu er det således `UTJ´ at jeg aldrig har påstået at være uddannet finskytte i frømandskorpset, og min træffe evne måske derfor ikke er den bedste, men det ændrer ikke ved min pointe, at Soyakage vognen åbenbart er epoke II, som du oplyser! Min pointe er at der ikke er særlig meget materiel til perioden 1965 - 69 (epoke IIIC).
På jernbanen.dk fandt jeg flg. Soyakage - fætter fra 1966. Havde det været noget i denne stil, der var blevet udsendt havde jeg helt sikker svunget dankortet.
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1948
Tag f. eks. Kystbanens/hobbytrade´s nye udgave af Premier Is, der passer lige til slut 60 ´erne (epoke IIIc). Det er da et fedt initiativ, at udsende denne version så relativt kort tid efter hobbytrade udsendte den første.
PS: Det er i øvrigt ikke min opgave at kommentere på Märklins kvaliteter...
Det er en hård nød at få mangfoldighed i netop den periode du nævner. Heljan har lige udsendt en CAE til perioden 1967-70 med nyt nummer og gl litra og reaktionen var "øøøøh, hvad er nu det?" Godsvognene fra 1966 og frem til designklistermærkerne har numre, litra mv skrevet med 8 cm høje bogstaver i en meget smal skrift og det sælger bare ikke særlig godt. Men perioden er da interessant med sine egne specialiteter, særlig hvis man mere er til diesellokomotiver og MO-vogne inden arkitekterne tog over og forsøgte at fjerne det ingeniørmæssige look, som jo signalerer funktionalitet. Tilmed med pæne stationsskilte, som faktisk var en arkitekts værk.
Der vil blive sneget flere modeller ind fra perioden fra Heljans side (andre ved jeg ikke noget om), så meget ved jeg, men mere for mangfoldigheden, end fordi det er det man i bladsmørerbranchen ville kalde kioskbaskere.
UTJ
Indlæg: 438
På jernbanen.dk fandt jeg flg. Soyakage - fætter fra 1966. Havde det været noget i denne stil, der var blevet udsendt havde jeg helt sikker svunget dankortet.
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1948
Tag f. eks. Kystbanens/hobbytrade´s nye udgave af Premier Is, der passer lige til slut 60 ´erne (epoke IIIc). Det er da et fedt initiativ, at udsende denne version så relativt kort tid efter hobbytrade udsendte den første.
Der er ingen der forlanger at du skal ramme helt præcist. Men netop billedet du henviser til er jo i den bemaling som alle de gamle kunder, med pungen fuld af kort og kontanter som kun venter utålmodigt på at blive brugt på modeltog, vil købe. Det er nemlig en rigtig 1958-1965-bemaling. At du så også tillader den fordi den på billedet endnu ikke er ommalet er jo noget helt andet.
Eneste problem med vognen er at der nok ikke rigtig er en plasticmodel at trykke på, så det kommer til at ligne. Fup kan man altid lave........
Amagerkaner
Indlæg: 440
Da man nu passer ind det med 68, så skulle en Soya vogn måske en dag i posen ......
Hej Steff
Det lyder da fornuftigt. God fornøjelse!
Amagerkaner
Indlæg: 440
På jernbanen.dk fandt jeg flg. Soyakage - fætter fra 1966. Havde det været noget i denne stil, der var blevet udsendt havde jeg helt sikker svunget dankortet.
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1948
Tag f. eks. Kystbanens/hobbytrade´s nye udgave af Premier Is, der passer lige til slut 60 ´erne (epoke IIIc). Det er da et fedt initiativ, at udsende denne version så relativt kort tid efter hobbytrade udsendte den første.
Der er ingen der forlanger at du skal ramme helt præcist. Men netop billedet du henviser til er jo i den bemaling som alle de gamle kunder, med pungen fuld af kort og kontanter som kun venter utålmodigt på at blive brugt på modeltog, vil købe. Det er nemlig en rigtig 1958-1965-bemaling. At du så også tillader den fordi den på billedet endnu ikke er ommalet er jo noget helt andet.
Eneste problem med vognen er at der nok ikke rigtig er en plasticmodel at trykke på, så det kommer til at ligne. Fup kan man altid lave........
Fup og fiduser! Eller kompromisets kunst
Amagerkaner
Indlæg: 440
Nu er det således `UTJ´ at jeg aldrig har påstået at være uddannet finskytte i frømandskorpset, og min træffe evne måske derfor ikke er den bedste, men det ændrer ikke ved min pointe, at Soyakage vognen åbenbart er epoke II, som du oplyser! Min pointe er at der ikke er særlig meget materiel til perioden 1965 - 69 (epoke IIIC).
På jernbanen.dk fandt jeg flg. Soyakage - fætter fra 1966. Havde det været noget i denne stil, der var blevet udsendt havde jeg helt sikker svunget dankortet.
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1948
Tag f. eks. Kystbanens/hobbytrade´s nye udgave af Premier Is, der passer lige til slut 60 ´erne (epoke IIIc). Det er da et fedt initiativ, at udsende denne version så relativt kort tid efter hobbytrade udsendte den første.
PS: Det er i øvrigt ikke min opgave at kommentere på Märklins kvaliteter...
Det er en hård nød at få mangfoldighed i netop den periode du nævner. Heljan har lige udsendt en CAE til perioden 1967-70 med nyt nummer og gl litra og reaktionen var "øøøøh, hvad er nu det?" Godsvognene fra 1966 og frem til designklistermærkerne har numre, litra mv skrevet med 8 cm høje bogstaver i en meget smal skrift og det sælger bare ikke særlig godt. Men perioden er da interessant med sine egne specialiteter, særlig hvis man mere er til diesellokomotiver og MO-vogne inden arkitekterne tog over og forsøgte at fjerne det ingeniørmæssige look, som jo signalerer funktionalitet. Tilmed med pæne stationsskilte, som faktisk var en arkitekts værk.
Der vil blive sneget flere modeller ind fra perioden fra Heljans side (andre ved jeg ikke noget om), så meget ved jeg, men mere for mangfoldigheden, end fordi det er det man i bladsmørerbranchen ville kalde kioskbaskere.
Hej UTJ
Hårde nødder, hæ hæ... perioden er måske lidt svær, men ikke umulig! Jeg vidste ikke at Heljan har udsendt en CAE til perioden, men tak for info. Det er netop dieslen der trækker, derfor min interesse for lige netop denne periode - inden det bliver alt for moderne. Og ja det "ingeniørmæssige look" og "funktionalitet", beskriver det faktisk meget godt.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Det kunne være forfriskende hvis Roco, Märklin osv udsendte nogle moderne godsvogne (epoke V eller VI - hvis vi er kommet så langt).
Jeg forstår ikke helt din kommentar. Særligt Roco og Märklin har udsendt en lang række nyere danske åbne og lukkede moderne godsvogne de senere år, og i de nyere perioder er der masser af udenlandske godsvogne at vælge imellem. Epoke V begynder jf. NEM norm 808 i 1990. Nogle foreslår, at Epoke VI begynder med indsættelsen af IC4, hvis det er målestokken er danske godsvogne ikke eksisterende, og så har du masser (af tyske m.m. vogne) at vælge imellem hos Roco og Märklin.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.337
Selvfølgelig findes der modeller af nyere godsvogne, men lige i skyndingen tænkte jeg mest på bærevognene (Taschenwagen) fra ROCO, som efterhånden godt kan blive suppleret af andre og nyere typer. Også modeller af containere, veksellad og løstrailere trænger til en update - der sker jo trods alt en udvikling over årene.
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Selvfølgelig findes der modeller af nyere godsvogne, men lige i skyndingen tænkte jeg mest på bærevognene (Taschenwagen) fra ROCO, som efterhånden godt kan blive suppleret af andre og nyere typer. Også modeller af containere, veksellad og løstrailere trænger til en update - der sker jo trods alt en udvikling over årene.
Nu er du på vej ud af et sidespor. Det hele drejede sig om at der ikke kommer så mange modeller til den tidlige periode med UIC-nummerering. Og det er jo ganske rigtigt.
Hvis man er til sene 1960'ere skal man samle på Elo (PB), Gklms (HD), Gklm (HJ), His (Hs-t), Hs (I) og lignende. Selvfølgelig også Gs, E, Tdgs, Fd, Ks og Kbs blandt andre. Med personvognene er det lidt sværere, da de fik nyt nummer i 1967 og først i 1970 nyt litra. Der var selvfølgelig fortsat en hel del vogne med gammelt nummer, men de nyere vogne blev hurtigt omnummereret, da DSB jo strengt taget ikke havde mere end et overskueligt antal. Og så var der vist også noget med en UIC skæringsdato for RIV-vognene, for nu at det hele kunne blive lidt ens i Europa.
Der findes modeller med de rigtige bemalinger, men samlingen af vogne bliver måske ikke helt så stor og mangfoldig som vor skuffede og lidt misundelige mand lagde op til. Jeg selv har da i al beskedenhed sørget for i hvert fald en Gklms, Gkms, Hks-v og Elo. HT har vist også sendt nogle Gklm ud. Roco har haft en glimrende Tdgs med på et tidspunkt og Klein, samt Roco/Klein en His. Med personvognene er det lidt sværere, da man kommer til at være meget nøjagtig med årstallet i netop denne periode. Dog er B-vognene meget praktiske, da de efter det nye nummer i 1967 ikke skiftede litra og derfor kun findes i en før og en efter 1967 bemaling (når vi kigger på 1965-1970).
LasseSteen
Indlæg: 1.720
Det kunne være forfriskende hvis Roco, Märklin osv udsendte nogle moderne godsvogne (epoke V eller VI - hvis vi er kommet så langt). Ligeledes mangler der (i den grad) moderne bygninger i H0 - vi taler ikke bare om 1970-80´er byggeri, men bygninger anno 2011, f eks moderne kontorbygninger og beboelseshuse.
Jeg kunne ikke være mere enig, især mht moderne godsvogne. Jeg synes der er meget langt mellem nyheder af denne type fra de store producenter som blandt andet Märklin og Roco. Når der endelig er nyheder, så er der ofte bare tale om ny litrering, ny bemaling eller i mange tilfælde endda blot ny gods beladning . . . som blandt andet den nye "Netto vogn" fra Roco. Jeg synes faktisk det er ved at være lidt tyndt og jeg håber virkelig snart der sker noget.
Selv savner jeg gevaldigt alle de forskellige moderne dobbelte "lommevogne" til trailers, veksellad og containers som efterhånden udgør en kæmpe del af den moderne godstransport. Herunden T2000 modellen. Jeg har i et par år håbet på, at enten Märklin eller Roco ville have kastet sig over disse vogne . . . men nej.
Så er det godt at vi alligevel har nogle fantastiske producenter af mindre kaliber, som f.eks Kombimodell, Tillig, LS Models osv Meeeeen de store producenter må altså godt se at komme lidt frem i bussen
Mht moderne bygninger, så synes jeg nu ikke det er ligeså stort et problem, da mange bygninger, fabrikker m.m. rundt omkring trods alt stadig er af ældre dato . . . blandt andet også banegårde.
Men jeg savner nu alligvel som du også et større udvalg af moderne kontorbygninger, moderne lejligheder m.m.
Vi må se hvad der sker