Efter stor begejstring at have modtaget og testet mine to første Bns/Abns styrevogne fra MCK, så er jeg begyndt at kigge lidt på opbygning af mine stammer med regionalvogne.
Jeg vil gerne opbygge stammerne, som jeg husker dem fra slut 80´erne og frem til midt 90´erne. I slut 80´erne synes jeg bestemt at kunne huske, at der var en del Bns vogne, som fik monteret lukket front uden blive ombygget til Abns med hvide dørmarkeringer.
Jeg har et billede fra Roskilde i 1989 fra den første officielle køretur med EA lokomotiv og regionaltog stamme. Her er styrevognen med lukket front og jeg husker den som en Bns vogn (ikke Abns). Men jeg kan desværre ikke se på billedet, om der er hvide markeringer ved dørene. Det mener jeg dog ikke at der var.
Når man kigger på MCK sortimentet, så er der kun Bns vogne med åben front eller Abns med lukket front. Mangler der en Bns med lukket front eller husker jeg forkert fra de gamle glade 80´ere ?
Mvh
Lasse
spazerman
AM
Indlæg: 121
Efter stor begejstring at have modtaget og testet mine to første Bns/Abns styrevogne fra MCK, så er jeg begyndt at kigge lidt på opbygning af mine stammer med regionalvogne.
Jeg vil gerne opbygge stammerne, som jeg husker dem fra slut 80´erne og frem til midt 90´erne. I slut 80´erne synes jeg bestemt at kunne huske, at der var en del Bns vogne, som fik monteret lukket front uden blive ombygget til Abns med hvide dørmarkeringer.
Jeg har et billede fra Roskilde i 1989 fra den første officielle køretur med EA lokomotiv og regionaltog stamme. Her er styrevognen med lukket front og jeg husker den som en Bns vogn (ikke Abns). Men jeg kan desværre ikke se på billedet, om der er hvide markeringer ved dørene. Det mener jeg dog ikke at der var.
Når man kigger på MCK sortimentet, så er der kun Bns vogne med åben front eller Abns med lukket front. Mangler der en Bns med lukket front eller husker jeg forkert fra de gamle glade 80´ere ?
Mvh
Lasse
Hej Lasse. Har du set hvad McK selv har skrevet om det på hjemmesiden?
Der står netop at i midt 80'erne, ændrede DSB mange af de åbne Bns til lukkede. Men de blev samtidig omlitreret til Abns og andre litra.
HIlsen Jan
FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI
www.facebook.com/modernraildk
YouTube : modernraildk
Instagram: modernrail_dk
Cargoman
Indlæg: 490
Jeg vil gerne opbygge stammerne, som jeg husker dem fra slut 80´erne og frem til midt 90´erne. I slut 80´erne synes jeg bestemt at kunne huske, at der var en del Bns vogne, som fik monteret lukket front uden blive ombygget til Abns med hvide dørmarkeringer.
Det er ikke helt forkert husket. Da et antal Bns skulle ombygges til Bns-e blev fronten lukket. Det var mest af hensyn til den ekstra elektronik, som blev puttet i vognen, men det har sikkert også været med i overvejelserne, at overgangen var besværlig at etablere, og stort set aldrig blev gjort. Så kunne man ligeså godt lukke fronten. De første Bns-e kørte i 1986 sammen med EA på Kystbanen. Mon ikke det er dem som du husker?
Omkring 1989/1990 blev ADns(-e) og ABns(-e) indført med skydedøre, første klasse og hvide dørmarkeringer samt lukket front.
Bns-ere med lukket front har derfor kun kørt i en periode på højst 4 år.
Se også http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognmain.php?aar=1966 .
Styrevognstog fra banebøger kan også anbefales.
Moderne tog på danske skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Hej Lasse. Har du set hvad McK selv har skrevet om det på hjemmesiden?
Der står netop at i midt 80'erne, ændrede DSB mange af de åbne Bns til lukkede. Men de blev samtidig omlitreret til Abns og andre litra.
HIlsen Jan
Hej Jan,
Jeg har selvfølgelig kigget på hvad MCK skriver, da det altid er en god kilde :) . . . og det er sådan set også som jeg husker det. Dog husker jeg som sagt, at en del af de Bns der blev ombygget i slut 80´erne kun fik lukket front og ikke blev omlitreret til Abns.
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Det er ikke helt forkert husket. Da et antal Bns skulle ombygges til Bns-e blev fronten lukket. Det var mest af hensyn til den ekstra elektronik, som blev puttet i vognen, men det har sikkert også været med i overvejelserne, at overgangen var besværlig at etablere, og stort set aldrig blev gjort. Så kunne man ligeså godt lukke fronten. De første Bns-e kørte i 1986 sammen med EA på Kystbanen. Mon ikke det er dem som du husker?
Omkring 1989/1990 blev ADns(-e) og ABns(-e) indført med skydedøre, første klasse og hvide dørmarkeringer samt lukket front.
Bns-ere med lukket front har derfor kun kørt i en periode på højst 4 år.
Se også http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognmain.php?aar=1966 .
Styrevognstog fra banebøger kan også anbefales.
Aha ok, så er det helt sikkert de Bns-e vogne, som jeg husker
Nu når jeg tænker mig om, så var det jo med eletricificeringen til Roskilde i slut 80´erne også kystbanetogene der fik forlænget deres rute til Roskilde, så de kørte mellem Helsingør og Roskilde i pendulfart. Her har der så været en mængde Bns-e vogne med lukket front, som endnu ikke var omlitreret til Abns.
Jamen, så har jeg et ønske til MCK:
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Nu er jeg gået lidt på jagt på nettet efter yderligere info omkring det her emne og jeg har fundet dette klip på Youtube fra Frederikssundsbanen i 1989:
https://www.youtube.com/watch?v=ZQ4GJZTgQoo
Omkring 2:42 ser man en MX´er køre fra Måløv Station, hvor der bagerst er en styrevogn med lukket front. Styrevognen ser ikke ud til at have 1. klasse (Dvs den er ikke omlitreret til Abns) og der er heller ikke hvide markeringer ved dørene. Dog er det tydeligt at se, at den har dampvarme. Så der må være tale om en Bns-d.
Er der nogen der kan huske om alle Bns-d vognene havde lukket front eller om der også kørte Bns-d med åben front ?
Den Bns-d som MCK har programsat vil jeg mene har almindelig åben front, da den er fra driftsårene fra 1987 til 1990. Der står ikke nævnt noget i bekrivelsen på MCK´s hjemmeside og jeg har desværre ikke kunne finde nogle billeder af vognen med denne litrering.
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
Ved selvfølgelig ikke om det er en fantasivog, men Heljan har lavet en Bns-d med lukket front: https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/dsb-bns-d-styrevogn-med-lukket-front
Mvh
Johnni Christensen
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Venner.
Alle Bns også Bns-d fik lukket front, men alle var leveret med åben, så det er korrekt. Ombygningen / omlitreringen skete først senere, for EA hed den Bns-e i starten.
I betjeningsvejledning af DSB Maskintjenesten for litra Bns-e fra 11/85 har styrevognen lukket front.
DSB sluttede med at køre med overgang under Bns førrummet, kan også fortælle det kunne trække meget koldt når man sad deroppe og frontdørens fire spindler ikke var spændt. Det hjalp dog ikke meget med frontpladen den var kun hæftet let, åben i bunden, så det trak stadigt men mindre, det har som altid aldrig måtte koste noget at lave ombygninger ved DSB
En historie fra det virkelige liv, en lokomotivfører stod og kiggede op på den ankomne Styrevognstog og jublede, se den har lukket front og jeg kan ikke køre EA, men han blev meget skuffet da det bare var en "gammel" Bns som havde fået fronten lukket!
Så selv lokomotivpersonalt blev snydt !
I denne sammenhæng må jeg rose Heljan og klage over McK, det er fuldstændingt korrekt af Heljan at lave pladen som løsdel der sættes i fronten, at støbe den med i overdelen som Mck gør er totalt forkert, det er og bliver en på svejst plade !
Så vores modeller med lukket front er virkelige.
Den 1/5-1989 blev ABns ombygningen præsenteret i bladet "på sporet af 1989" side 10, på modstående side 11 er vist en Bns styrevogn med plade i front og dampvarmeslange og i teksten påpejet en ABg vogn indsat som 1.klasse vogn.
I samme blad men året efter "på sporet af 1990" vises på side 25 den nyleveret ADns 10/3-1990.
Hilsen Erling.
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Hej Erling,
Tusind tak for at kaste lys over sagen