Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

AV og CAE fra Heljan

Hej

så kom de endelig - de nye CAE vogne samt en variant af AV uden gul stribe -

Her AV 288 + CAE 1034 + CAE 1262

Billede

Her så AV 288 - det er så periode ca 1954 - 58 - nok nærmere 1956 - 58 pga gråt tag - herligt uden den gule stribe - så den skal jeg have nogle flere af og omnummerere ( 285 - 292 ) -

Billede

Billede

og så her CAE 1034

Billede

Billede

og her påskrift af CAE 1262 - af en eller anden grund - vognfotoet smuttet

Billede

og så set ovenfra

Billede

og så noget andet - har lavet AV 284 - den serie fra 1945 - AV 273 - 284 der har sikkertag og wendelsugere - hvoraf AV 283 + 284 også blev udstyret med A + B styreledninger - således at de kunne og blev brugt i sorte lyntog, især Sønderjyden ; MO = AV = (AV) = MO - har også kørt med : MO = AC = CB = MO, MO = AV = CC = MO og så hvor der fra Heljan også vil komme vogne til denne udgave af Sønderjyden fra 1959 ; MO = AC = BL = MO

Billede

her Sønderjyden i lille udgave : MO = AV = MO

Billede

og her en lidt special AC 26, den er den eneste af AC erne bygget før krigen der har sikkertag og wendelsugere - den blev jo bombesprængt ved Hobro 1944 og genopbygget i 1947 - hvor den så fik sikkertaget - men beholdte wendlerne - Vogne er en Lilliput DB A4ü30 der er konventeret med tag og bogier fra Heljan - den er ikke blevet gjort færdig endnu - mangler at lavet sålen på side således at side går ned over vangen og nogle andre smådele - om den bliver færdig - er så op til Heljan - men lad os nu vente og se

Billede

og så har der været partilederdebat på TV forleden - og der blev hældt ud - og der blev hældt ud - det blev så for meget for en af "de tre store" - så det blev sendt retur lørdag - "Vi" finder os ikke i alting - og hvad skete - vores klub blev oversvømmet - dog ikke så slemt - En af "de tre store" holdt hånden over klubben - og så blev der garanteret ikke sagt et ord om IC4 

PS - regner så med at Sundborg kommer med en anmeldelse af dem på han fremragende hjemmeside http://sundborg.wordpress.com/

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

bjerg

ingeniør

Indlæg: 45

PB

hvoffor er dine bedler så uskarpe? bruger du mobilen eller?

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej bjerg

næ - nok mere mig der er en dårlig fotograf - eller ikke ser så godt mere +5,2/+3,5 - skævt syn

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.723

PB

På min skærm er da ikke så "ringe" .............

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bjerg

ingeniør

Indlæg: 45

PB

så må en af os vist til brillemanden

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.723

PB

Man kan også være for krævende for en, der laver et stort "frivilligt" arbejde med flere langt flere input end de fleste

Hvordan ser Din billeder ud .............

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bjerg

ingeniør

Indlæg: 45

PB

typisk svar når man blir sur

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.723

PB

Det kan godt være rigtig, men jeg har ikke noget i klemme her, så sur er jeg ikke ....

Men hva' skal man ellers skrive, når "nogle" beklager sig over et indlæg, som hvis han ikke kan lide det, kan man da bare glide videre og lade være at følge det.

Det eneste Du får ud af det, er blot at der kommer mindre fra den "hånd" ( selvom han nok ikke er til at stoppe ).

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:

 ( selvom han nok ikke er til at stoppe ).

Hej Steff fra Herning

Du aner simpelthen ikke hvor sandt det er!

Uskyldsrene hilsner

Flemming

PS. Der skal en del mere til at vælte ham - mellem os to sagt.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Alle

tidligere skrev og viste jeg :

Her så AV 288 - det er så periode ca 1954 - 58 - nok nærmere 1956 - 58 pga gråt tag - herligt uden den gule stribe - så den skal jeg have nogle flere af og omnummerere ( 285 - 292 ) -

Billede

i min lokale ?? ros -og smædekasse lå der så en "svelle" angående min periodeansættelse pga tagfarven - og der må jeg jo "desværre" indrømme at der er gået helt kul i den

mine lokale undersøgelser om tagfarve - endte så med at det skal se således ud - gennerelt betragtet :

1929 - 1956 : lys grå

1956 - 1965 : sølv "Ore 14/15"

1966 - 1970 : stålgrå

har så være inde og kigge billedesamlingen igennem - og må så betragte ovenstående som det generelle - selvom der selvfølgelig er afvigere - har dog prøvet at tage årstal der ikke lige er overgangsår

så det kunne være rat at få af vide om dette kan betragtes som det rigtige udgangspunkt - så lad høre fra jer.

vognen her er jo bygget i 1950 og skulle være med stafferinger, lys grå tag og uden gul stribe for 1 kl - hvis vi går ud fra virkeligheden ( stafferinger bortfalder i 1951 )

så et spørgsmål eller flere melder sig : hvor hurtigt forsvinder stafferingen ( eller ses ikke ) eller hvor længe går der før man maler vognen op igen, - den gule stribe skal ikke være der, da den først bliver indført i 1958 - men taget skulle gerne være lys grå, eller sølv/ore

hvis man så siger at vognen har været til opmaling og taget er mørkere grå pga drift - må min tidsangivelse jo være meget godt ansat - dog har jeg pt skiftet taget ud med et sølv Ore farvet -

og så skal der også stå at jeg vil købe flere af denne vogn AV 288 og omnummerere til andre numre ( 285 - 287, (289) 290 - 292 ) selvom man kan snige stafferingsvognen AV 289 ind i spillet

men hvad mener forum ?

et eller flere foto skal nok blive vist af vognen med sølv/ore tag - skal lige eksperimentere med kameraet ( digitalt Samsung ES80 med 5x zoom, 4,9-24mm 1:3.5-5,9 27 mm står der på linsenkanten og 12,2 megapixels ) - så der er enten mig der er dårlig til at bruge det - eller at øjnene bare ikke kan - bruger 3/4 par briller i min hverdag - alt efter hvad jeg skal - men har også bygningsfejl på begge øjne - må så sige - at det ikke er noget jeg vil brokke mig over - sådan er det bare - jeg lever med det og det må andre så "finde sig i" - beklager - IKKE surt ment - men fakta

så tak for de pæne ord - og jeg skal nok prøve at få foto bedre - hvis jeg kan

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bjerg

ingeniør

Indlæg: 45

PB

bygger01 skrev:
Det eneste Du får ud af det, er blot at der kommer mindre fra den "hånd"

det tror jeg ikke måske får vi nogle skarpere bedler fra henning, hellere et skarpt end ti uskarpe.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 116

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Henning

Fint/fine billeder og fin tekst, som det er sjovt at følge med i. Det er bestemt et fint kamera, du har anskaffet dig.

Det er jo altid et kæmpe emne at tage fat på DSB bemaling. Parantes bemærket, har det nok heller ikke altid været helt "enkelt" for DSB's malerværksteder at male vognene korrekt. Jeg læste i UTJ udmærkede bog om rystevognene, at det kunne tage næsten en hel måned at male en Cu op. Så kunne det da sikkert godt være, at malerne engang imellem sprang et par faser over for at få en vogn kvikt igennem, hvorved der kunne opstå farvevarianter, det ikke var tiltænkt.

Mvh

"Svellen ?"

(LT) 

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej LT

tak for det - men det er nu ikke mit, jeg tror det bare - og med hensyn til bemalinger - åbenbart et kæmpeemne - læste noget om lokomotivopmaling - der var noget at lave - og det gælder så nok også om vogne - men må finde noget mere om det

"svellen" = omskrevet Roosevelt citat - noget om gentlemen og hvad man gemmer på ryggen - aka vink med en vognstang ( deraf svelle i jernbanesprog ) igen omledt at " overdrivelse fremmer forståelsen"

kan være ment venligt

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Så nåede jeg endelig frem til litra CAE på min blog - læs anmeldelsen og se billederne her: www.sundborg.wordpress.com

M.v.h.

Sundborg 

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

h087 skrev:
 hvor hurtigt forsvinder stafferingen ( eller ses ikke ) eller hvor længe går der før man maler vognen op igen, - den gule stribe skal ikke være der, da den først bliver indført i 1958 - men taget skulle gerne være lys grå, eller sølv/ore

hvis man så siger at vognen har været til opmaling og taget er mørkere grå pga drift

Det er helt bevidst at vognene ikke udkommer med lyst gråt tag, for det blev ikke ved med at være lyst gråt ret længe. Det er også derfor at vognene ikke fremtræder blanke, men en efter min mening pæn, let mat kulør der ikke skinner i øjnene. Dermed er et let brugt udseende som man forsøger at ramme uden at på ind i patinering som nok ikke vil falde heldigt ud fra fabrikantens side. Blank farve indeholder formeget lak og dermed skal dæklaget være tykkere. Lyst tag vil lyse op og stjæle blikket fra resten af vognene. Og jo, jeg ved godt at der er lavet mange udgaver med sølvbronce-farvet tag, men det er for at øge variationen. Så hvis du absolut vil have vogntage i nymalet udgave på dine vogne er det bare at svinge penslen.

Din gule stribe blev indført i 1956/57 i forbindelse med ændringen af international 1,2,3-klasse til 1og2-klasse.

Vognene blev opmalet ca hvert fjerde år, dog således at enkelte vogne stadig havde stafferinger til omkring 1956/57. Stafferingerne ville under alle omstændigheder kunne ses i virkeligheden, selv på en slidt og beskidt vogn - også selv om de ikke var tydelige på billeder.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej UTj

takker for dine uddybende oplysninger - og jo synes også at I (Heljan) rammer farverne godt - og du har ret i at der som regel skal patineres mere eller mindre - selvom fabrikanten laver det i forvejen - M+D gjorde meget i det i sin tid - men der skulle aligevel efterpatineres - og tak for oplysning om opmalingstid - og rigtig med at der stadig i 56/57 kunne ses stafferinger - og film var jo på den tid jo ikke lige så gode som i dag - det ses jo tit på foto fra 50 - 60erne - hvor selv litrering heller ikke er så tydeligt.

med venlig hilsen og tak

h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.