Er der nogen der ved hvordan man skiller Heljans Bn vogne ad ?
Jeg har et par blå Bn vogne, som jeg vil undersøge om kan gøres lettere. Vognene er nemlig relativ tunge og det føles som om der ligger en metalplade i bunden af vognene for at gøre dem tungere. Min tanke var at fjerne denne metalplade (hvis den findes) . . . og evt erstatte den med en lidt lettere plade eller lignende.
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan vognene skilles ad. Jeg kan få taget af, men ikke selve vognoverdelen.
Så hjælp søges
trainmad
Indlæg: 162
Er der nogen der ved hvordan man skiller Heljans Bn vogne ad ?
Jeg har et par blå Bn vogne, som jeg vil undersøge om kan gøres lettere. Vognene er nemlig relativ tunge og det føles som om der ligger en metalplade i bunden af vognene for at gøre dem tungere. Min tanke var at fjerne denne metalplade (hvis den findes) . . . og evt erstatte den med en lidt lettere plade eller lignende.
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan vognene skilles ad. Jeg kan få taget af, men ikke selve vognoverdelen.
Så hjælp søges
Halløjsa..
Du skal fjerne alle mellemvæggene i vognen, derefter kan vinduerne udtages, enderne først, og så kan interiøret udtages og VUPTI, er du nede ved metalpladen..
Vognsiderne og bunden er støbt sammen, og derfor kan det være lidt tricky at finde den rette metode..
MEN... Hvorfor synes du at vognene er for tunge?? Hvis de bliver for lette, vil du helt sikkert løbe ind i problemer med køre-egenskaberne...
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Tak for beskrivelsen, det fungerer helt fint med at adskille vognene på den måde.
Men jeg har dog store problemer med at fjerne den lange metalplade i vognbunden. Den virker til at være limet rigtig godt fast. Er der nogen der har et tip til at løsne metalpladen ?
Grunden til at jeg vil reducere vægten på hver vogn skyldes at min MCK Me desværre ikke kan trække/skubbe en stamme med de her Heljan vogne, selvom der kun er 3 stk.
Jeg har endda fået påsat to hjul med hæfteringe på Me´eren, hvilket har hjulpet. Men den har desværre stadig problemer med at både trække/skubbe. Problemet er dog kun på mine stigninger, som er vel at mærke er under 3%. Ingen af mine mange andre lokomotiver har et problem med stigningerne, kun mine Mck Me´ere. Så derfor ville jeg forsøge at reducere vægten på hver Heljan vogn.
trainmad
Indlæg: 162
Halløjsa igen..
Hmm... Jeg har ikke oplevet at metallet var limet... Men jeg har nu også kun lidt ældre haljen-vogne.. Mht. hæfteringe, hvordan har du monteret dem: er der een eller to på en aksel, og er der mindst een hæftering i hver ende af boggien??
Hvordan er vægten på Me'eren?? Har du prøvet med en finger at give lidt ekstra vægt når den 'fedter'?? Det kan evt. også afhjælpe problemet..
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Halløjsa igen..
Hmm... Jeg har ikke oplevet at metallet var limet... Men jeg har nu også kun lidt ældre haljen-vogne.. Mht. hæfteringe, hvordan har du monteret dem: er der een eller to på en aksel, og er der mindst een hæftering i hver ende af boggien??
Hvordan er vægten på Me'eren?? Har du prøvet med en finger at give lidt ekstra vægt når den 'fedter'?? Det kan evt. også afhjælpe problemet..
MCK har desværre kun udbudt hjulsæt med én hæftering pr. sæt/aksel. Det ville have været virkelig skønt med en hæftering på hvert hjul. Det tror jeg faktisk ville have afhjulpet problemet.
Der er kun aksler med hæfteringe på den ene boogie, da forhandleren desværre ikke havde erfaring med at montere aksler med hæfteringe på den boogie hvor slæbeskoen er monteret. Jeg har faktisk lige skrevet et andet indlæg herinde omkring montering af aksler med hæfteringe på den anden boogie med slæbesko. Her har jeg brug for lidt hjælp samt tips + tricks.
https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/erfaring-m...
Hvis man - som du skriver - prøver at give Me lokomotiverne lidt mere vægt med en finger, så fungerer det. Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor MCK Me´erne ikke kan trække ordentligt, når de er så tunge som de er. Det er mig en gåde.
Ellers er det virkelig flotte og skønne modeller.
Egonhund
Veksø
Indlæg: 158
Du kan da prøve at smøre aksellejerne på vognene? Det kan måske få dem til at rulle nemmere.
Mvh. William
2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Måske er rillen hvor hæfteringen sidder i for dyb, så ringen ikke får den ønskede virkning, hvor ved de andre to aksler uden hæfteringe, er dem som har mest skinnekontakt?
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 152
Vægt klodsen er limet i bunden, den løsnes dog relativt nemt, med en lille skruetrækker og lidt løft i enderne af klodsen.
Cargoman
Indlæg: 498
Grunden til at jeg vil reducere vægten på hver vogn skyldes at min MCK Me desværre ikke kan trække/skubbe en stamme med de her Heljan vogne, selvom der kun er 3 stk.
Jeg har endda fået påsat to hjul med hæfteringe på Me´eren, hvilket har hjulpet. Men den har desværre stadig problemer med at både trække/skubbe. Problemet er dog kun på mine stigninger, som er vel at mærke er under 3%. Ingen af mine mange andre lokomotiver har et problem med stigningerne, kun mine Mck Me´ere. Så derfor ville jeg forsøge at reducere vægten på hver Heljan vogn.
Inden du begynder at lave noget fikumdik med din McK ME, så ville jeg lige tage et nærmere kig på de Bn-vogne. Lav en simpel rulletest som start. Hvordan ruller hjulene, hvis du vender bunden i vejret, og sætter dem i gang med fingeren? Hvad med afstanden mellem hjulene?
Har nogle af dine andre lokomotiver også problemer med at trække vognene? Kan du sætte en anden stamme efter ME-eren med samme vægt som dine 3 Bn-vogne, og hvis ja, hvordan kører ME-eren med dem?
ME-eren burde kunne trække de få vogne uden de store armbevægelser, også op ad en relativ stigning.
Moderne tog på danske skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Vægt klodsen er limet i bunden, den løsnes dog relativt nemt, med en lille skruetrækker og lidt løft i enderne af klodsen.
Tak for tippet
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Inden du begynder at lave noget fikumdik med din McK ME, så ville jeg lige tage et nærmere kig på de Bn-vogne. Lav en simpel rulletest som start. Hvordan ruller hjulene, hvis du vender bunden i vejret, og sætter dem i gang med fingeren? Hvad med afstanden mellem hjulene?
Har nogle af dine andre lokomotiver også problemer med at trække vognene? Kan du sætte en anden stamme efter ME-eren med samme vægt som dine 3 Bn-vogne, og hvis ja, hvordan kører ME-eren med dem?
ME-eren burde kunne trække de få vogne uden de store armbevægelser, også op ad en relativ stigning.
Der er ingen andre af mine lokomotiver, der har problemer med at trække/skubbe samme Heljan vognstamme på mit anlæg. Så problemet er ikke vognene. Både lokomotiver fra Märklin, Roco, ACME, Hobbytrade, Heljan og MCK MZ´ere kører/skubber fint med samme vognstamme op ad stigningerne på anlægget. Flere af de lokomotiver har endda kun træk på 3 aksler, hvor MCK Me´erne i AC version har træk på 4 x aksler.
Trækproblemerne oplever jeg udelukkende på mine 4 stk MCK Me´ere, som vel at mærke hver har fået påmonteret 2 stk hjul/aksler med hæfteringe. Igen dog kun på boogien uden slæbesko. Det har som sagt hjulpet en del, men det er altså desværre ikke helt nok.
Ligegyldigt hvilken én af de 4 x Me´ere jeg sætter sammen med denne Heljan stamme ( . . . eller for den sags skyld sammen med 3 x dobbeltdækkervogne fra Hobbytrade), så skal lokomotiverne altså have lidt hjælp til at klare stigningerne. Så jeg må konkludere, at vognene enten skal gøres lettere eller også skal der også monteres aksler med hæfteringe på den anden boogie, hvor slæbeskoen er monteret. Jeg er selv mest tilhænger af den sidste løsning, men her har jeg brug for lidt vejledning. Derfor har jeg postet dette indlæg herinde:
https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/erfaring-m...
Men du har ret, Me´erne burde kunne trække de få vogne op ad en stigning under 3% efter de har fået monteret 2 aksler med hæfteringe . . . . men desværre ikke.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Tager du vægten ud af vognene afsporer de alt for let. Ud fra de mange roser Mck ME får på vejen, er mit bud at slæbeskoen bærer lokomotivet, så det ikke trækker på alle hjul.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
fjorbak
Indlæg: 583
Nu ser jeg først indlægget nu lidt sent, men jeg ville besøge THansen og købe 60 grams til at sætte på alufælge de kan limes på maskinen, jeg har selv samme problem med en Lima MZ jeg prøvede også med en finger, nu er der 60 gram på maskinen og den trækker fint et 4 vognstog 3 BN og BNS, pris grin bare 10 kr.
det var bare det.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
LasseSteen
Indlæg: 1.823
Det var en meget spændende og alternativ løsning, som absolut bør prøves
Jeg går ud fra, at det er disse her du taler om ?
https://www.thansen.dk/bil/daek-og-faelge/tilbehor/afbalanceringsklodser...
Men er der plads i et lokomotiv til at montere de her "vægtklodser" ? Eller monterer du dem under lokomotivet eller måske på en anden facon ?
fjorbak
Indlæg: 583
Hej
Ja det er lige netop, jeg har haft samme problem som dig på grund af dårlig fiktionsværdi især når jeg havde kørt med maskinen et stykke tid, jeg fik selv fidusen af en af mine venner tænkte på at købe en tynd blyplade men disse kan limes på, også er det mega billigt.
For øvrigt har jeg læst på en anden side af gutten der opvejer sine vogne, eller retter skal gøre det på det anlæg som han kører på, det vil sige at han finder total og tara vægte og regner den ud til 1:87 og hælder materiale i vognen, get giver så nogle begrænsninger i antal vogne, men det er det modsatte af det du skal. En bn eller BNS vogn vejer vist i 1:1 ca 40 tons (http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?aar=1966&vognid=1245) så vil du hurtigt få brug for flere klodser
god fornøjelse
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
MAB
Staten
Indlæg: 548
Jeg mener at vægtproblematikken har været fremme før, men er vi ikke ude i noget med kubikrod for, at finde vægten i 1/87?
Hilsen Martin
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Hva' med at søge hjælp hos Fremo om deres beregning for vognvægte:
Hos tlarsen er god beskrivelse;
https://tlarsen.dk/Banen/opvejning-af-vogne
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Egonhund
Veksø
Indlæg: 158
Jeg mener at vægtproblematikken har været fremme før, men er vi ikke ude i noget med kubikrod for, at finde vægten i 1/87?
Jeg vil mene at det er antal gram som vognen vejer (i virkeligheden) / (87*87*87) = den vægt vognen vil veje i 1:87
Mvh. William
2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB
fjorbak
Indlæg: 583
Hej
Nu forstår jeg bedre hvorfor sporskiftet er blevet lidt udvandet, man kommer med en forklaring på et emne giver et råd til en som gerne ville vide mere så går der ged i problamatikken.
Vi er endnu nogen her som godt vil videre og prøve at kunne få tingene til at virke på så tilnærmelig måde som muligt, og her stopper jeg.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej Eder
Og - Men Undskyld Fjorbak, Du gav måske bare et noget 'Uklart' svar, jævnfør MOROP & NEM-NORMER, og lad så nu, bare være med det ...... - Ikk
http://www.miba.de/morop/nem302_d.pdf
Så er det faktisk ikke så svært, at kontrollere om sine vogne har den rigtige vægt, og evt. veje vogne op- og ned.
Evt. f.eks. for en DSB CC-vogn (fra HELJAN), den er 21,720 m over puffer i 1:1 , hvilket i 1:87 H0 giver = 249,65 mm, eller 24,965 cm
NEM NORMER forskriver vægt som : Vognens længde i 1:87 x 0,4 - dvs en CC-vogn fra Heljan x 0,4 = 99,8621 gram. DOG foreskriver DE også om en MAX vægtforøgelse på 30 % , hvilket i dette tilfælde vil give et resultat på 99,8621 x 1,30 = 129,82 gram MAX.
Det vil sige at en DSB CC-vogn (fra HELJAN) kan veje, et sted imellem , i 1:87, et sted mellem 99,8621 gram - og op til 129,82 gram ( så kan håbe at det er med og uden passagere ...
Håber det gav lidt mening, samt lidt at spekulere på - ud i de mørke vinteraftener. Hvis der er spørgsmål - så Spørg endelig.
Mvh
OHJ20
PS - Måske skulle en af MJ-tingene, under dette års Juletræ, være en 'Bage-vægt', således at man lige kan veje sine vogne etc. ud
- "Fruen" vil sikkert være himmelhenrykt - ska' Du nu til at bage ....???? - Jeps - På Dig
;-)
Autonom Modeljernbane Ghostrider
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Jørgen
Det er lige mine ord http://www.tlarsen.dk/Banen/opvejning-af-vogne
den metode bruger jeg selv, det jeg henviste til hvad var en vogn i 1.1 vejede så kan man jo se hvad en i 1:87 ville skulle veje. Især når man vil have lidt vægt på sine vogne, den som tlarsen har på bedingen er en Ikt tara 15,6 tons og en last på 10 tons så har man da noget at gå efter.
Hans udregning er Totalvægten T vil derfor blive 30 + (107 * 0,5) = 83,5g. Vognen vejer i forvejen 50g, så jeg skal opveje den med 33,5g.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen