Hej Gutter
Jeg leder efter nogle vægte på lokomotiver som hedder additionsvægte, og dem som ikke er helt med så er det den vægt som er fladen på selv hjulenes tryk på skinnen, derfor uden mangler jeg hvor maget kan en maskine, damp som motoeloko trække
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Høp!
Adhæsionsvægt damp/el/diesellokomotiver. Nedslående resultat hvis man googler, der er ingen samlet fortegnelse. Wikipidia er helt & aldeles blank, med undtagelse af P maskinen som eneste repræsentant.
Det er spredt fægtning at finde over samtlige danske lokomotiver.
O
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Hej Gutter
Jeg leder efter nogle vægte på lokomotiver som hedder additionsvægte, og dem som ikke er helt med så er det den vægt som er fladen på selv hjulenes tryk på skinnen, derfor uden mangler jeg hvor maget kan en maskine, damp som motoeloko trække
Fejlfortolkning af mig.
Mvh. Ole Vedel
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Til almindelig orientering: Begrebet "adhæsionsvægt" - både i virkeligheden og i modellernes verden - kan googles med mange resultater, bl a
http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/kraft.htm
https://ing.dk/artikel/ugens-ekspertsporgsmal-hvordan-kan-lokomotivet-traekke-sa-meget-104866
http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-spor/jernbanespor-1953/71-jernbanespor-1953_overbygningsneregning.pdf
Svend
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Snak med din rare dækmand og forelæg ham åproblemet. Når han er færdig med, at ryste på hovedet, kan du garanteret lokke nogle hjul afbalancerings klodser fra ham. De er tilmed selvklæbende på den ene side.
Jeg har brugt en klods i en D-maskine (der skal lige fræses lidt tykkelse af mindten af klodsen, så der bliver plads til kardanen). Klodsen limes på gulvet i førehuset, og den trækker pludselig 4 vogne mere op ad en stigning. Jeg har 2 andre D'ere uden vægtklodser endnu, så derfor ses forskelllen tydeligt.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
fjorbak
Indlæg: 583
Snak med din rare dækmand og forelæg ham åproblemet. Når han er færdig med, at ryste på hovedet, kan du garanteret lokke nogle hjul afbalancerings klodser fra ham. De er tilmed selvklæbende på den ene side.
Jeg har brugt en klods i en D-maskine (der skal lige fræses lidt tykkelse af mindten af klodsen, så der bliver plads til kardanen). Klodsen limes på gulvet i førehuset, og den trækker pludselig 4 vogne mere op ad en stigning. Jeg har 2 andre D'ere uden vægtklodser endnu, så derfor ses forskelllen tydeligt.
Hejsa Henrik
Ja det var nu ikke lige det svar jeg forventede, den fidus kender jeg, men hvad er vægten pr aksel og hvad er dens vægt fra den virkelige verden, at man så kan lægge ekstra vægte ind den er jeg med på, additionsvægten er faktisk en del af udregningen for hvad et lokomotiv kan/må trække, tidligere stod disse ting i nogle planer. :bigsmile:
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Til almindelig orientering: Begrebet "adhæsionsvægt" - både i virkeligheden og i modellernes verden - kan googles med mange resultater, bl a
http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/kraft.htm
https://ing.dk/artikel/ugens-ekspertsporgsmal-hvordan-kan-lokomotivet-traekke-sa-meget-104866
http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-spor/jernbanespor-1953/71-jernbanespor-1953_overbygningsneregning.pdf
Hej Svend
Hvorfor kommer jeg nu med et så tåbeligt spørgsmål ??? her er svaret mange rigtig mange modelbanefolk kan ikke få nok vogne på både små som store lokomotiver, det kan godt være jeg nu træder nogen over tæerne, men en personvogn en af de blå BN vogne vejer 40 tons, nogen steder står der 32 tons, lokomotiver her gælder det samme. Men Svend hvad hedder det reglement fra DSB som fortalte hvilke tog str og tonage der måtte kørers med (du er jo papirtigeren jeg skrev kun bremsesedler :) )
Jeg har set at en klub opvejer sine vogne og lokomotiver for at få tingene til at se rigtig ud, det giver selvfølgelig nogle udfordtringer, men jeg vil selv prøve det da nogle af de lette maskiner måske får et bedre træk m.m.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hilsen Martin
MAB
Staten
Indlæg: 548
http://www.sporskiftet.dk/forum/trækkrafttabeller-damplokomotiver
Hilsen Martin
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Fjorbak, er det additionsvægt, eller adhæsionsvægt du vil kenne til?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
fjorbak
Indlæg: 583
Fjorbak, er det additionsvægt, eller adhæsionsvægt du vil kenne til?
Ja så straks jeg havde skrevet forkert da jeg læser de materialer som jeg har fået. Det er "adhæsionsvægt" altså hvad vejer hvad og hvad vejer mest for at kunne trække, håber jeg fik rettet op på det
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Jeg havde ikke lige forstået, at det var 1:1 materiale, du spurgte efter - og der er trække-tabellerne det rigtige.
Og så blev jeg nysgerrig, for hvordan du vil omsætte dem til 1:87 er mig uforståeligt, når du skal tage i betragtning, om det er en A eller B eller ....strækning, et anlæg viser.
Ligeledes skal ved 3-skinne slæbeskoens modstand også tages med i betragtning. Desuden også hjulenes modstand i de alt for skarpe kurver, der normalt optræder på hjemmeanlæggene.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
fjorbak
Indlæg: 583
Jeg havde ikke lige forstået, at det var 1:1 materiale, du spurgte efter - og der er trække-tabellerne det rigtige.
Og så blev jeg nysgerrig, for hvordan du vil omsætte dem til 1:87 er mig uforståeligt, når du skal tage i betragtning, om det er en A eller B eller ....strækning, et anlæg viser.
Ligeledes skal ved 3-skinne slæbeskoens modstand også tages med i betragtning. Desuden også hjulenes modstand i de alt for skarpe kurver, der normalt optræder på hjemmeanlæggene. :-)
Hej Henrik og øvrige
Ja Henrik jeg er ude efter hvilket tryk der er på de forskellige maskiner, at overføre disse tal direkte til noget brugbart, men vi kender da netop de modstande som du berøre kurver, midterskinne problamatikken og andre ting. Men de kendte tal syntes jeg var spændende og jeg har fået en masse oplysninger om de forskellige maskiners effektive trækkraft, derforuden har jeg ligeledes set denne side og det var faktisk hans side der sætte mig igang http://www.tlarsen.dk/Banen/opvejning-af-vogne . Det og at jeg selv ofte ser hvad der kobles på en lille dampmaskine eller på klædeskabet (den lille maskine fra DSB). men Henrik stigningerne på ens modelbane anlæg kan da også udmåles, jeg selv har prøvet at komme vægt på enkelte vogne og bl.a. rangeringer med disse vogne blev klart bedre. Men desvære kan mange af de vogne jeg har ikke få skifttet koblinger til enten Flesmanns koblinger som er meget gode når de lige fåer lidt med en loddekolbe så palen underneden ikke tager på sporskifter. Iøvrigt fik jeg nogle træk data som kan bruges, og siger tak for det.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
fjorbak
Indlæg: 583
Lige lidt mere
Jeg tror godt man kan komme virkligheden nærmere, vi har hvis vi holder os til de faste radier og de stigninger som man kører med på anlæggene omregne nogle af de data, og ved hjælp fra trækningstabeller og de retningslinier der er på området syntes jeg det ville være lækkert at køre modeltog som dette resultat giver.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen