Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

milling´s tre og firkoblere

hej alle

er ny bruger af dette forum. har en vis passion for damp, både stort og småt. er ved at bygge en H2-maskine, men er rendt sur i det, så har kastet mig over en af Milling´s trekoblere.

håber lidt på der er andre i dette forum der også bygger selv, så vi kan udveksle tips og fiduser, som andre så også kan få glæde af.

og nu et ønske til alle om et godt nytår uden ulykker

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag alle

Som JGJ67 er jeg også bidt i r.... af et galt damplokomotiv ! Min anden passion (galskab) er godsvogne, især private vogne, altsammen fra epoke III med hovedvægten lagt i midten af 50èrne. Jeg holder meget af at bygge, ombygge diverse modeller, nogen vil nok kalde mig en "nittetæller" for jeg forsøger altid at gøre tingene så rigtige som muligt og helst lidt bedre. Langt hen af vejen er det jo ikke sværere at gøre det rigtigt end det er at gøre det forkert. Jeg er ikke noget mærkedyr og bruger det jeg har lyst til, uden hensyn til hvilket system "klumpen" hører til. (jeg kører to-skinne digital)

Jeg har størst erfaring i bygning i plast materialer og lidt i metaller, med dertil hørende lodning.

Mit interessefelt er DSB / Privatbaner, samt hvad der har kørt i DK.

Endelig er jeg ret ny her og jeg aner ikke rigtig hvad jeg laver, så det er tilladt at grine, hvis mine indlæg ser "undelige" ud

Venlig hilsen Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Flemming

Først velkommen til !!

"Flemming" skrev:
Endelig er jeg ret ny her og jeg aner ikke rigtig hvad jeg laver, så det er tilladt at grine, hvis mine indlæg ser "undelige" ud

Der er intet af grine af i dit indlæg, for det er helt rigtigt lavet og sikkert også skrevet Wink

Men tilbage til jeres selvbyg, jeg har dog aldrig selv bygget noget ala det i beskriver, og kunne godt tænke mig at prøve dette en dag, så der skulle vel ikke være en af jer, der p.t er igang med noget, hvor i kunne skrive om det her på sporskiftet, samt lægge billeder til jeres tekst ala dette HUSBYGGERI

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Hej Flemming og JGJ67.

Læg endelig nogle billeder op af jeres projekter, gerne med lidt tekst, som fortæller hvad og hvordan. Det er altid spændende at se, hvad andre sysler med.

Jeg ombygger også selv en gang i mellem, men jeg har aldrig prøvet at bygge noget fra bunden. Jeg har skrevet lidt om mit seneste projekt her Arrow http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=604

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag igen

Hvis ellers jeg kan finde ud af det med billeder, så vil jeg da gerne "trætte" jer med lidt tekst og foto. Det har ærget mig en del, at mængden af modelbyggere er skrumpet i takt med at vi har fået "alt hvad vi peger på" af danske modeller, ikke at jeg begræder at vi får dem, men der er noget ganske særligt ved at bygge selv. De mange danske modeller burde inspirere nye og gamle modelbanefolk til at gribe kniv og lim, hvis du synes det er dejligt at eje en flot industrimodel, så skulle du prøve at eje noget du selv har gjort, i en eller anden grad.

Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag alle.

Dette er så mit første forsøg på at vise lidt foto, først lidt om modellen.

Det er en ganske almindelig model af DSB litra P, fremstillet af Heljan. Modellen har sine kvalliteter og fejl. Gennerelt set er jeg tilfreds med den, jeg har haft den totalt adskilt for afrensning af ækelt fedt og diverse støbegrater med mere. strømaftaget er blevet justeret - den kører aldeles pefekt - den kan krybe afsted med meget lav hastighed, uden at gå i stå eller hakke i det. Hjulene er jeg ikke så imponeret af, kromen eller hvad det nu er skaller af og drivhjulene har en kedelig tendens til at blive løse på akslerne, med vrikkende kørsel til følge.

Maskinens udseende er rimeligt, modellens alder taget i betragtning, men JEG har aldrig været tilfreds, derfor har jeg erstattet mange af detajerne, med løsdele af bedre kvallitet og udseende.

Lanternerne er udskiftet med korekte, uden lys, messingstøbte fra Bemo

Alle gelændere i plastik (gyselige) er erstattet med gelænderholdere fra Markits og 0,3 mm. piano tråd

Trykluftpumpe er fra Weinert, smøreapperat og turbodynamo er fra På Sporet

Sneplove er fra pearl, Banerømmeren er dele fra Günther + 0,5 mm. tråd. Puffere er fjedrende fra Weinert. Messingstigerne er fra Weinert Alle (næsten) indstøbte rørforbindelser er udskiftet med diverse stykker tråd, 0,4 til 0,8 mm. På tenderen er kulkassen udskiftet med en korrekt fra Scheuer Modeller (til P 917)

Jeg mangler stadig en del detaljer og så skal den lige have lidt maling og påskrifter.

Indrømmet dette er en meget kort gennemgang af modellen, men jeg skal jo starte et sted.

Venlig hilsen Flemming.

[img]

[img]

Heljan P 917, Venstre side

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Vi skal da også lige se højre side

Heljan P 917, Højre side.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Flemming

Se sådan skulle Heljan jo have leveret litra P, meget meget flot arbejde

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Flemming" skrev:
Vi skal da også lige se højre side

Ser virkelig godt ud. Det undrer mig dog lidt, når du er gået så voldsomt til værks, at du ikke har skiftet dørkpladerne over trykbeholderne også, som omtalt i Lokomotivet et par år tilbage

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

hej flemming, det ser jo helt fornuftigt ud, fint arbejde.

jeg vil gøre et forsøg på at lægge et billede på. det viser tre-kobleren i sin nuværende stand. det er sådan noget med tid, ved I jo nok !!!

når siderne saves ud, loder jeg altid to plader sammen når der skal være to ens. så er der 99,999% chance for at de bliver ens. men nu skal man jo ikke udfordre Murphy, jeg siger aldrig 100% !!!

når de forskellige dele så skal lodes sammen, bruger jeg stortset kun gas-brænder. det er en af de der gas lodere som Proxxon bl.a fører. den varmer langt mere end en loddekolbe, men er samtidig rimelig nem og styre, da temperaturen kan stilles ved at give mindre luft-tilgang. det skal forstås som at flammetemperaturen bliver "blødere" jo mindre luft flammen får.

jeg beklager den forringede billede kvalitet, men jeg er nød til at tage billedet langt fra og så beskære det, for de fylder fra 2,5 mp og op, og systemet her tillader ikke den størrelse.

desværre, kan man vel nok sige, har jeg anskaffet en ny pc'er, for hardiscen på den gamle passer ikke ind i den nye, for der ligger en go' stak billeder, både fra hjemmebyg og klubben(OMJK)

nen mon ikke det løser sig. hej så længe, mvh Jesper

Billede 191

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Ser virkelig godt ud. Det undrer mig dog lidt, når du er gået så voldsomt til værks, at du ikke har skiftet dørkpladerne over trykbeholderne også, som omtalt i Lokomotivet et par år tilbage[/quote]

Jeg takker for alle roserne fra alle. Ja Skott det kan jeg da godt forstå at du gør. Til mit forsvar vil jeg sige at der er filet noget af tykkelsen, hvilket måske ikke kan ses på foto - meeeeen du har fået mig til at tvivle på om det nu er nok !!! Rart at der er nogen der er vågen.

Til Jesper (JGJ167) det er fine sager du har snittet der (også selv om delene kun er 99,99 % ens) jeg har samlet en del byggesæt, men aldrig selv skåret/savet delene ud, hvis vi da lige ser bort fra et par rammer til en F maskine. Hvordan har du tænkt dig at motorisere din meget flotte overdel ?

Venlig hilsen Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Skott" skrev:
Ser virkelig godt ud. Det undrer mig dog lidt, når du er gået så voldsomt til værks, at du ikke har skiftet dørkpladerne over trykbeholderne også, som omtalt i Lokomotivet et par år tilbage
"Flemming" skrev:
Jeg takker for alle roserne fra alle. Ja Skott det kan jeg da godt forstå at du gør. Til mit forsvar vil jeg sige at der er filet noget af tykkelsen, hvilket måske ikke kan ses på foto - meeeeen du har fået mig til at tvivle på om det nu er nok !!! Rart at der er nogen der er vågen.

Jeg husker ikke 100%, hvad de i Lokomotivet anvendte som dørkplade, men jeg tog den dog under åsyn på Jernbanemuseet i efteråret og den er rigtigt nok riflet. Synes nemlig Lokomotivet ville have, den skulle være hullet - men det er den på 931 i hvert fald ikke.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

hej igen

Flemming, du spør hvordan motoren skal placeres. jo, planen er at lægge en escap motor i kedlen under domerne. ledningerne til motoren føres genneme et hul i bunden af kedlen under skorstenen, trækkes gennem sadlen og bagud til kulkassen, hvor dekoderen skal side. fra motoren går kraftoverføringen videre gennem et svinghjul, videre gennem en dobbelt gummi-ring til en aksel med en snekke der går til bagerste kobelhjul.

se, åsynet har været mig nådig, for den motor jeg fik fat i, kan lige akkurat skubbes ind i kedlen, så jeg skal altså bare have den fikseret, så den ikke kan gi' sig.

mht dørkplade, købte jeg for nogle år siden en plade hos Tribrættet i Århus, men de føres også i forskellige størelser, alt efter skalastørelse, hos Fohrmann Werkzeuke i tyskland. de har også et hav af special-værktøj til H0.

men nu vil jeg gå ud til fruen og få mig en kop kaffe.

mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Skott skrev.

Det undrer mig dog lidt, når du er gået så voldsomt til værks, at du ikke har skiftet dørkpladerne over trykbeholderne også, som omtalt i Lokomotivet et par år tilbage[/quote]

Hej Skott

En dybdeborende uvildig undersøgelse, har påvist et du ganske enkelt husker forkert!

(enten er det alderen eller også er det noget andet) Artiklen findes i Lokomotivet nr 61. Steffen har lige som mig, valgt at danse let forbi dørkpladen og dens udseende. Det kan vi jo ikke have, så takket være dit lille hib får min P maskine nu dørkplader i messing, med riffelpræg - tak for vinket.

Hvis ellers jeg ikke får klodset mere i det, det er fjerde gang jeg laver dette, skulle der gerne være vedhæftet et foto af IKS 24 918. på nær undervognen er den 100 - nåh nej 99,99 % hjemmelavet for 22 år siden - så bær lidt over med den.

Venlig hilsen Flemming.

IKS 24 918. NFK. (2)

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

hej igen, Flemming, det ser da ud som om du er sluppet rimelig godt fra bygning af din vogn. og når man så blander selvbyg med industri, må det da blive en pæn vognpark. hvad andet har du bygget, og hvilke materialer bruger du ?

mvh jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag Jesper

Mit absolut foretrukne byggemateriale er plastik card, helt specifikt er det Ewergreen produkter jeg sværger til - det er simpelthen kvallitet i særklasse. Det er rart at arbejde med, ikke særligt tilbøjeligt til at slå sig, yderst præcist og der findes et kæmpe udvalg. eneste ulemper er at alle mål er i tommer, det betyder at omregnet til mm. er allemål skæve - en 0,5 mm plade er således ikke helt 0,5 mm. men lidt mindre. endelig er det lidt kostbart ! men jeg bruger aldrig andet.

Som lim bruger jeg eddikeæter (ætylacethat) det er slet ikke nogen lim, men det "svejser" delene meget stærkt sammen. det er meget let at anvende, men s.... farligt at indånde og yderst brændfarligt. Til gengæld er det meget lidt det påvirker plastikken, i negativ retning og selve limningen bliver ikke "skør" med tiden, det har jeg oplevet med flere anerkendte plastik lime.

Modeller jeg har lavet rækker fra simple ommalinger (med løsdele) til næsten hjemmelavet, jeg må jo indrømme at dele jeg kan få færdige i ordentlig kvallitet, gider jeg ikke lave selv. I flæng kan jeg komme i tanke om flg.:

Byggesæt.: P, E, C, damplokomotiver, OHJ 20, HVJ M 23 Frichs diesellokomotiver.

Ombygninger.: N, Q, Hs, G. Damplokomotiver.

Der hvor jeg har "gjort" mest er på godsvogn området, jeg kan ikke huske dem alle og en del ejer jeg ikke mere, de fleste er nye vognkasser på industri undervogne.

ZF 500 002, ZF 500 074, ZF 500 161 nævnte vogne er private vogne til transport af levende fisk og et meget spændende emne at forske i et par langbenede ølvogne litra ZB (ligesom Heljan modellerne) IKS, IS. IKP, diverse tankvogne litra ZE. Endelig har jeg lavet vogne for forhandlere, master til afstøbning i resinplast, det drejer sig om stor og lille Q, IKS (igen) og PB, hvilket var meget spændende og noget anderledes end normal modelbygning - desværre er de aldrig blevet brugt.

Som de fleste andre, har jeg en masse projekter liggende, der bare venter på at det passer mig at gå i gang, nogle har ligget en pæn sjat tid og noget bliver vel aldrig til noget - men sådan er jo så meget.

Venlig hilsen Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

hej flmming

det lyder interessant. det med de mange vogne virker på mig som noget med kød på. for hvad nytter det og bygge nogle flotte loko, hvis der ikke er noget og hænge bagpå ? har du så en bane og køre med dem på ?

det med plastcard kan jeg sagtens følge dig i, og vil også medgi' at det er et behageligt materiale og arbejde med.

jeg har ikke lavet noget videre af vogne, bortset fra nogle byggesæt af en tankvogn i spor 0, og et par tryk-sammen sæt fra Heljan.

en ombygning af N-maskine er det da også blevet til, men i spor H0.

nu hvor jeg arbejder på H2'eren og den fynske 3-kobler, som nok ender med at blive til OKMJ 14, bygger jeg i messing, da det bare kan loddes fra hinanden igen, hvis det ikke er tilfredsstillende. hjulene drejer jeg af en bronce stang, og egerne bliver så savet ud. bronce, fordi det er nemt og arbejde i, og kontra-slagne kan loddes på.

at jeg så er så heldig at have en drejebænk hjemme, gør det jo også lidt nemmere og bygge i messing, da mange stumper til en damper jo er runde.

at der så ikke er så meget tid til og bygge i øjebliket er så en anden sag !

mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om din ombygninger af damplokomotiver og hvordan du gør flemming.

samt evt. nogle billeder

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag igen !

Næh Jesper, jeg har ikke nogen bane selv, men er ligesom du medlem af en klub og det er fuldt ud tilstrækkeligt til mig, jeg har da overvejet at lave noget selv, men har ikke plads til det jeg ønsker - hvis det skal være noget en gang, bliver det moduler men selv det vil fylde ad H til.

Jeg synes også at det er godt at lodde tingene sammen, desværre har jeg det lidt "svært" med saveriet, så det er aldrig rigtig blevet til meget mere end byggesæt. Det kan være det kommer en dag !

Til Sweetie 66, jeg har ikke glemt dine ønsker, men jeg overvejer hvordan de kan indfries uden at det bliver til hele romaner - så hav lidt tålmodighed.

Nu vi er ved det så har jeg en lille historie fra det virkelig liv, som bør være sand!!!!!!

I gamle dage havde DSB en værkmester der hed Voldmester, blandt mange andre gode egenskaber, var han også modelbanemand, tillige en ganske habil modelbygger. Han blev engang stillet det uundgåelige spørgsmål.:

"Hvordan bygger man en Q maskine ?" hertil svarede Voldmester ganske tørt "En Q maskine siger de ? - Jo ser de ! det er ganske enkelt, man tager blot en klump messing og så fjerner man lige så forsigtigt alt det der ikke ligner en Q maskine"

Hvis vi tænker lidt over den, så er det jo i princippet det alle modelbyggere gør !!!!

Så til slut et lille foto af en Vogn til Transport af levende fisk (ørreder) Litra ZF 500 074 også dennevogn er bygget fra grunden, på nær undervognen.

Venlig hilsen Flemming.

[img]

ZF 500 074

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

det er en fin vogn. det ser godt ud med de udvendige stolper, når de er i u-profil og ikke bare nogle stolper.

har et byggesæt liggende af en tysk auto-transporter, men har hverken billeder eller byggevejledning og gå efter. lidt træls, for det er i hvidmetal, og vil sikkert ligge godt i sporet pga vægten. har også en lille kulvogn der venter, -i plast !!! Wink

M;vh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag Jesper

Det er godt du lagde mærke til profilerne, det er nemlig fræste messing profiler - de er plastprofiler langt overlegne i udseendet og i udvalget. de er limet på vognkassen med ufatteligt små mængder cyanolit lim. der gives kun et forsøg, så det er bare med at placere profilet rigtigt første gang, hvis ikke er "belønningen" en masse limklatter som næsten ikke er til at fjerne igen.

Føj for en ulykke, det er ikke godt at mangle en vejledning, det har jeg prøvet med byggesættet til Frichs diesellokomotiv OHJ 20 fra Dantrain, det var absolut en opgave og der var et par ommere - men egentlig gik det meget nemmere end antaget. Jeg lavede det der gav sig selv først og det gav mange gange løsningen på det jeg ikke kunne regne ud på forhånd. Du vil også være godt hjulpet hvis du har nogle forbillede foto af vognen, hvis du giver litra kan jeg måske hjælpe.

Venlig hilsen Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

davs Flemming

autotransporteren har litra Off 52.

det er selve detaljerne det er galt med. principet i opbygningen giver sig selv, når man har studeret delene et par timer, og regnet ud hvad der riller og hvad der er støbegrater !

den lim du snakker om lyder som af en sekundlim, af en slags. har prøvet og arbejde med det da jeg ombyggede en BR 52 til N. ville lime udblæsningsrør på fra gliderne, men de faldt hele tiden af, så til sidst blev jeg så arrig at lim og rør fløj i skraldespanden, hvorefter jeg lovede mig selv, at skulle jeg nogensinde bygge noget med smådele det skulle fæstes på samme måde, skulle det være til og lodde på.

og nu er jeg så igang med den fynske. har forresten også plantegninger til en firkobler. enten skel det så være SFJ's egen af slagsen, eller Df 132. kigger man på 132 forfra, synes jeg godt man kunne få tankerne hen på en velskabt frodig kvinde. lad os bare sige sexet !

selvom Df'eren er en flot maskine, ser den stadig ud som en stor knokkel ved siden af nr. 15. og det er vist ikke til at tage fejl af hvem der har lagt streg til. vidste du forresten at der blev lavet et udkast til en mallet-maskine til OMB ? en sød lille med to gange to hjulstilling, og compound maskine. ikke bygget på samme måde som nr SFJ 30, hvor det er den bagerste del der er hængslet, men på almindelig vis. kunne være et spændende projekt og bygge den, for der er ingen referance udover de få tegninger der findes. det frister, gør det..........

mvh Jesper

ps., jeg ved ike hvem der har taget billederne, så er der nogen der bliver sure på mig over ophavsret undskylder jeg. syndes bare det er nogle gode billeder.

DK2025

DK1803

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag Jesper

Her er lidt foto af Off 52 i epoke III håber du kan bruge dem, jeg mener at have mere om emnet - jeg kan bare ikke lige komme på hvor, du får mere når jeg finder det.

Tø - hø, du er ikke den første der har oplevet den erfaring med cyanolit lim, eller 10 sekunder lim, som det også bliver kaldt, det er absolut ikke velegnet til alle formål og emner. F.eks på hvidtmetal er det kun godt til at hæfte med, hvis samlingerne er sådanne at man kan efterlime med en to-komponent lim.

Nej det projekt kendte jeg ikke, det var vel Milling der stod bag det ? De fynske privatbaner havde efter min mening de smukkeste damplokomotiver af privatbanerne.

Venlig hilsen Flemming.

Off 52 autotransportvogn 1953

Off 52 autotransportvogn 4

Off 52 autotransportvogn 3

Off 52 autotransportvogn 2

Off 52 autotransportvogn 1

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Det er nogle lækre billeder af Off52 vognene. Kunne man tigge sig til et par af dem i bedre opløsning til Jernbanegalleriet: http://www.mj-blog.dk/jernbanegalleriet/

Meget gerne sammen med så mange oplysninger som muligt om fotograf, sted etc. Min email er occam@mj-blog.dk.

Beklager off-topic afbrydelsen... Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Flemming

tak for billeder, tror godt de kan bruges.

helt enig om de fynske privatbane maskiner, når vi snakker tendermaskiner ! de maskiner der var med tender, synes jeg generelt virker "uskønne", hvis man kan bruge det udtryk. synes der er noget der virker forkert ved dem. eller osse er det bare mig :?

occam, det går nok, tror du ikk' !?

det er forøvrigt en go' hjemmeside du har... meget interessant læsning, både om rullende materiel, og bygninger. har fulgt med i dit fabriks-bygeri, synes det ser godt ud...

fortsæt det gode arbejde....

har desværre ikke plads til at bygge noget, har kun et lille værksted ude på altanen, med et arbejdsbord og en kommode hvor drejebænken står. men det er da plads nok til at bygge lokomotiver ! det er da en trøst Sad

mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

JGJ67 skrev:

jeg vil gøre et forsøg på at lægge et billede på. det viser tre-kobleren i sin nuværende stand. det er sådan noget med tid, ved I jo nok !!!

 

når siderne saves ud, loder jeg altid to plader sammen når der skal være to ens. så er der 99,999% chance for at de bliver ens. men nu skal man jo ikke udfordre Murphy, jeg siger aldrig 100% !!!

 

når de forskellige dele så skal lodes sammen, bruger jeg stortset kun gas-brænder. det er en af de der gas lodere som Proxxon bl.a fører. den varmer langt mere end en loddekolbe, men er samtidig rimelig nem og styre, da temperaturen kan stilles ved at give mindre luft-tilgang. det skal forstås som at flammetemperaturen bliver "blødere" jo mindre luft flammen får.

 

jeg beklager den forringede billede kvalitet, men jeg er nød til at tage billedet langt fra og så beskære det, for de fylder fra 2,5 mp og op, og systemet her tillader ikke den størrelse.

 

desværre, kan man vel nok sige, har jeg anskaffet en ny pc'er, for hardiscen på den gamle passer ikke ind i den nye, for der ligger en go' stak billeder, både fra hjemmebyg og klubben(OMJK)

nen mon ikke det løser sig. hej så længe, mvh Jesper

Billede 191

Hej Jesper

 

Jeg kan altså ikke lade være med at "puste støvet af" denne over 5 år gamle tråd, for jeg er da lidt nysgerrig efter at se/høre, hvordan det går med dit byggeri af OKMJ 15 ?.

 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Carsten

Ja, det er vist et par dage siden støvet lagde sig over tråden her....

Ser du, der smuttede lige fire år med at uddanne sig til værktøjsmager, så nu står jeg og er blevet miljøskadet (arbejdsrelateret) og har næsten kørt maskinen i brokkassen. Det er ganske enkelt noget hø jeg har banket sammen dengang.

Modellen er næsten færdigtegnet med SolidWorks, og skal således have fræset en ny ramme. Den gamle var skæv. Der er drejet en ny kedel, med en klem-pasning til motoren, således at den ikke behøver at være skruet fast. Det bliver den nu nok alligevel. Skorsten og domer kan godt genbruges. Der ligeledes lavet ny røgkammerdør.

Kobbelstængerne bliver fræset ud af enten rustfri eller stavax. Det bliver pris og materiale agang der bestemmer hvad det bliver.

Hjulene bliver også fræset ud. Materialet bliver her også rustfri eller stavax. Nysølv er bevidst fravalgt af hensyn til styrke. Kraften skal overføres gennem kobbelstængerne. Det er også min holdning, at kan man lave nget i model, som er af stål, så bør man bruge stål. Det giver det bedste resultat, synes jeg. Det er lidt svært at male den særlige glød som stål har, når det er tøret ren i en tot olie.

Gearingen er også revideret flere gange, frem og tilbage igen.

Når jeg har valgt at tegne modellen færdig i CAM program først, er det ganske enkelt med den begrundelse, at det vil være surt at opdage en regnefejl på målene, når delene er lavet, så hellere lave tingene om på tegnebrættet.

Udfræsningen af hjull og stænger, sker på den måde jeg har beskrevet på Baneforum. Altså en plade, som har to pashuller, et i hver ende med hver sin størrelse så det ikke kan vendes den gale vej. Delene fræses halvt ud, pladen vendes og der fræses færdigt, så delene hænger tilbage i pladen i nogle "broer". På den måde undgår jeg at stængerne slår sig skæve ved fræsningen pga spændinger i stålet.

Jeg har overhovedet ikke lavet nogle beregninger på trækkekraft. Jeg har tænkt mig at modellen skal lande på omkring to kg. Så hvis den færdige model ikke vejer to kg, så kommer den til det med ballast !

Motoren er stadig en Faulhaber med påsat gearing 17:1, hvilket gør den meget stærk.

Men modellen ligger dog fortsat i kassen, klar til at blive bygget videre på, selvom jeg egentlig har kasseret den som skrot. Synes den skal have en chance. Om ikke andet, kan stå som den ene af de maskiner der ikke kørte i mange år......!

 Det var sådan lige hvad der er af nyt om modellen. Men rolig, den bliver færdig og kommer også til at køre ! Uden at være arrogant...

 

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.