Forhistorie.
I barneårene havde vi i familien et større Märklin anlæg i kælderen. Anlægget flyttede med mig til København, hvor anlægget blev sat sammen med viceværtens, i den ejendom hvor jeg boede til leje. Jeg måtte dog fraflytte lejligheden, og fik kun en del af mit oprindelige udstyr med retur. Det hele blev pakket i kasser, og ventede blot på den dag, hvor jeg mente jeg igen havde overskud til denne hobby. Slippe den helt ville jeg ikke. 17 år efter jeg flyttede fra København, begyndte min næste epoke. Starten kom da hedengangne perron4 havde sommerudsalg på et MZ fra Roco med lyd og det hele. Siden er det blevet til en masse drømme og tanker, og små rundkredse med spor. Så skete der igen noget; vores datter flyttede hjemmefra. Hendes værelse i kælderen var ideelt. Fruen er helt med på ideen. Jeg tror nu mest hun helst så min del af kontoret ryddet for tog, men bare vi er enige .
Jeg kører tre leder digital – H0, med K skinner som udgangspunkt i de synlige områder. Jeg har en del sporskifter, desværre ikke de lange slanke, og økonomien står ikke lige pt. til større indkøb. M eller C spor i skjulte områder.
Ønsker
Afsættet for min bane er en dansk sensommerdag i 1985. En dobbeltsporet DSB strækning med en tilhørende lokalbane. Der er materiel til både gods-, intercity-, lyn-, og veterantog. Jeg har købt en drejeskive – 7286, samt to byggesæt til maksimalt 6 spors remise. Tanken er, at remisen primært skal være hjemsted for damplokomotiverne, som en slags museum. Godstrafikken er f.eks. kul til varmeværket, forarbejdet kornprodukter, godsterminal, olielager, forarbejdet jern etc. Det er egentlig utroligt, hvad jeg har fået samlet gennem alle disse år ! Den store banegård, skal som minimum kunne betjene persontog med en længde på 150 cm. Mindste acceptable radius er 424,6 mm.
Rummet
Selve rummet er 490 cm langt og 400 cm bredt. Døren åbner som vist udad. Vinduet sidder i en højde af 155 cm, men jeg vil gerne have mulighed for at kunne komme til dem. I rummet er også huset vand og varme distribution samlet, så selv om rummet har en god størrelse, er der visse udfordringer.
Jeg har tegnet rummet på nedenstående tegning
.
Eget forslag
Mit eget udgangspunkt har været i fire niveauer. I -2 ligger 2 skyggebanegårde med forventet 5 spor på hver. I -1 er havn og godsbanegården. 0 er hovedsporene og endelig +1 op til lokalbanens anden station. Jeg har fulgt en del af Litra Ps projekter. Jeg har tegnet skitser i en del måneder nu, men føler at jeg står i stampe. Så kom Litra P igen med en hjælpende hånd i dette projekt - [url]http://www.sporskiftet.dk/node/6691] . Banegårdsdelen er tyvstjålet herfra. Jeg føler mig dog stadig ikke sikker på om mit layout holder. Skitsen er ikke 100 % endnu. Jeg skal lige have tilrettet længden på layoutet (var ved en fejl blevet 10 cm for langt)
Herunder er vist den synlige del af banen, med undtagelse af øverste venstre hjørne, hvor adgangen til godsbanegården og havnen er vist.
Kommentarer
Og her er det så, jeg gerne vil have Jeres kommentarer og forslag. Bliver det for meget spor? Bør der ændres på bordenes placering? Eller har jeg ramt papegøjen her i 27’ende forsøg.
Med venlig hilsen
Henrik
http://www.rangersporet.dk
M og K skinner fra Märklin
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
1) Du kan ikke komme fra havnesporet til banegården uden at køre ned i venstre - øøøøh højre - helix. Derfor vil jeg foreslå et udtræksspor parallelt med udkørsel til helix (i øverste venstre - øøøøh højre - hjørne)
2) Til dit rum: Har rummet ydervægge, så husk at indlægge 1-2cm luft mellem ydervæg og anlæg (fx bagkulisse), så luften kan cirkulere bag anlægget.
mvh niels peter
DK-2720
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Se vedhæftede.....
Jeg har flyttet drejeskiven - de skaber altid "kørebesværligheder" og skal placeres så de er til at komme til. Lav selv om på tilslutningssporene. Der er også masser af plads til kulgård og slaggeudrensning til venstre for skiven.
Havnebanen har fået indløb i den normale udfletning og der skal trækkes ud i udtrækssporet, for at komme derned, udtrækssporet er også gjort længere.
Sporene på banegården er forlænget og udkørslen til venstre er gjort mere simpel. Sidebanen kan nu køre ind til blindsporet ved stationen uden at skulel krydse hovedbane, da den er "flyttet inderst". Fra hovedsporene i venstre side kan du nu også nå alle spor (undtagen endesporet til sidebanen). Læg gerne et ekstra sporskifte og en englænder, så du kan komme fre venstre side og stadig køre ind i sporet lige foran stationen.
Hovedbanen er flyttet ud bagerst, lad den evt gå længere ned i venstre hjørne inden den drejer ud og bliver paradestrækning og flyt også gerne sidebanesporet længere ind, så det hele ikke bliver parallele spor. Du kommer nok til at lade hovedbene have fald og sidebanen stige, så der bliver plads nok under den bro sidebanen krydser hovedsporene på.
Træk evt gerne sidebanestationen længere til højre.
Havnesporene virker lidt "kedelige". Lav moget mere "spræl" og lad sporene gå ind til et par fabrikker, frem for de kedelige opstillingsspor.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Rangersporet.dk
Odense C
Indlæg: 21
Takker for Jeres input. Og indtil jeg har indarbejdet Jeres forslag, har jeg følgende opgaveliste til mig selv:
1. Udtrækket fra havnesporet ændres.
2. Jeg vil prøve at flytte drejeskiven til center af helix. Mit tanke er dog om det kan lade sig give sig. Sporet med et tog i helix vil fylde min 60mm i højden, hvorfor drejeskive og remiser bliver lidt klemt. Men lad det komme an på prøven.
3. Sidebanesporet og venstre side af bane ændres iht. Moppe's forslag.
4. Paradestrækning ændres i forløb.
5. Havnesporet simplificeres.
Så snart jeg er klar med 'revision 28' vil jeg poste igen.
Hvis der er andre gode forslag, modtages de selvfølgelig stadig gerne.
Hvis jeg ikke når det inden, så i hvert fald et godt og sikkert nytår til jer alle her på sporskiftet.
Med venlig hilsen
Henrik
http://www.rangersporet.dk
M og K skinner fra Märklin
Rangersporet.dk
Odense C
Indlæg: 21
Så er det blevet tid til en ny revision. Denne gang vedhæftet. Jeg har ændret på de ting der er blevet skrevet om. Drejeskiven kan med nuværende sporføring 'være der'. Stigningen på helix måtte ændres til 2,9% på det inderste spor (radius 553,9mm) og tilsvarende 2,6% på det ydre spor (radius 618,5mm). Venstre side af den store banegård er blevet ændret, så lokalbanen kører på 'indersiden'. Sporet stiger kun til +60mm, men samtidig falder hovedstrækningen til -40mm. Dette giver 100mm luft ved krydsning. Havnen er helt ændret, med meget færre spor. Vendesløjfen på den lille station måtte fjernes. Der er ikke plads - desværre. Overvejer dog at korte sporene ved stationen af. Pt. er de 900mm, men 600mm er 'nok' til den påtænkte MR regional.
En af mine nye bekymringer er dog bredden af pladen øverst, ved den store banegård. Som det er vist nu er den 1200mm. Det er for voldsomt. Men jeg kan ikke få drejet sporet fra helixen ind i skyggebanegården, uden at skulle bruge noget bredde. Nogen gode forslag :?: Som så mange andre steder, vil jeg jo gerne have så meget spor til tog som muligt
Nye ideer og indgangsvinkler søges :roll:
Med venlig hilsen
Henrik
http://www.rangersporet.dk
M og K skinner fra Märklin