Hej
MH 374 blev ophugget igår på Esbjerg Havn, kun resterne af tilbage
hilsen chr
PS: skal nok lige ligge nogle billeder ind i morgen når jeg er ved min egen computer.
__________________
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
den skriver at billedet er for stor til at blive lagt ind, men her er et link til Jernbanen hvor jeg også har lagt billederne ind:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=3350
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Sydbanen
Indlæg: 321
Hvordan kan du være så ond at ligge sådan nogle billeder op?

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
jamen jeg er bare ond :twisted: hehe
synes da lige i skulle have chancen for at se lokomotivet, det er sørgeligt at det skulle gå lokomotivet sådan, desværre
nu har vi ikke flere lokomotiver i Esbjerg 
hilsen chr
:D
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Sydbanen
Indlæg: 321
ja det kan se skækkeligt ud når en skærebrænder for fat i et loko eller for den sags skyld en vogn.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ja det er trist, der er ikke mange MH tilbage. min onkel som bor næsten lige ned til havnen, kunne se fra sit vindue i fredags da de skar den op.
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Syntes da Museumstog har et par stykker hvor den ene kan køre. Struer har vist også et par stykker. Kan det ikke være rigeligt?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kan du evt uddybe, hvorfor du mener at det er trist?
Jeg er nok bare lidt kedelig og mener at så gamle rangerlokomotiver burde være væk for længe siden og erstattet af noget mere moderne og miljøvenligt (også arbejdsmiljø, for dem der arbejder med lokomotiverne)
SBB Ee 922 kunne være en af kandidaterne til et sådan.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hej Moppe!
Tror nu det Christian syntes var trist var at der er skrottet et gammelt tog. Nydeligt lokomotiv selvom det nok kræver lidt flere el ledninger. Er MK da ikke et meget godt lok med et godt arbejdsmiljø?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der er alligevel sket en del i de 10 år der er mellem lokomotiverne. Læg eksempel mærke til trapperne ned. MK er halt sikkert et fint lokomotiv, jeg har dog mine anelser om at Ee 922 er endnu bedre at arbejde med...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
Hej
jeg kan godt lide MH, og giver SFJ ret, man burde have beholdt lokomotivet til FX museumskørsel, Veterantog Vest har en MT, de burde have købt MH 374
Den der SBB Ee 922 er efter min mening et hæsligt lille lokomotiv, så er der altså mere ved et god diesel MH eller MT eller for den sags skyld MK
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lokomotivet var netop solgt til veterankørsel, men der manglede vidst både folk og penge til projektet......så det stod da dig og din onkel frit for at købe maskinen.
Der findes i forvejen 4 lokomotiver musealt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Har jeg ikke formuleret mig tydeligt? Jeg mener bestemt ikke den MH skulle gemmes. Vi har jo nok i forvejen.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
Hej
Moppe: lokomotivet var ejet af Esbjerg Jernbane Klub, men de havde ingen køretiladelser, så de kunne ikke rigtig bruge det.
hvis du vil have givet mig pengene til lokomotivet, vil jeg da med glæde have købt det
SFJ: nej du har nokikke formuleret dig tydeligt nok, jeg må have set forkert
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis jeg havde sådanne beløb i overskud gik de næppe til et lokomotiv der er bevaret midst 4 af i forvejen. Jeg så meget hellere MX 132 vakt til live!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ja MX havde også været et godt køb
en god julegave
lokomotivet var også i rigtig dårlig stand, motoren var slidt og hjulene var også ekstrem slidt.
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Chr: Skal nok prøve at forklare mig lidt tydeligerer!
Som nævnt på jernbanen.dk's forum var den i meget dårlig stand og ikke værd at spilde penge på. Syntes vi har nok MH'ere allerede så hvorfor en til???
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
jeg synes ikke vi har nok MH, og i Esbjerg var MH 374 på havnen da det mest spændende matriel.
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Har indtil nu talt mig frem til 4 hvor mindst en kan køre. Er det ikke nok??? Kan godt se der ikke er meget i Esbjerg, men er din holding at der skal stå mindst et gammelt vrag i hvert hjørne af landet vi kan sørge over at det ikke bliver brugt? :roll:
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
nej det er ikke nok !!
alt material i DK er ved at være så kedeligt, jeg vil hellere have nogle MZ`ere samt MY tilbage, og MH !!
i stedet for SBB mystiske rangerlokomotiver!
og jeg siger ikke der skulle stå et vrag i hver by, men at man godt kunne have nogle køreklare MH samt MT lokomotiver, i stedet for bare at ophugge dem !!
hilsen chr
:D
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Jeg er helt enig i at det nuværende materiel er kedeligt, men alternativet er at der ingen jernbane er. Så har museumstog heller ikke noget at køre på. Vi har da også flere køreklare MH/MT og en flot opmalet MH i Odense. Hvad skulle vi så med vraget i Esbjerg? Vi har i forvejen så meget der ikke bliver brugt.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ja man må jo også se på det positive, med de MH vi så har i drift til musumsbanen
men du skriver at vi i forvejen har så meget vi ikke bruger, hvad er det for noget?? hilsen chr
:D
elsker gode diskusioner
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor mange af hver ønsker du?
Skulle alle 120 stk MH være bevaret?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
jeg ved ikke hvor flot Er 20 er, og jeg vil ikke sige at der køre mange MZ, MY, MH tilbage, for det gør der altså ikke.
jeg synes ikke alle MH skulle have været bevaret, men flere end der er bevaret skulle have været bevaret
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor mange og til hvad?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
det er da stort set kun 4 generation MZ der er tilbage, ingen af de gode gamle kun DSB`s ene, og sikkert også noget museumstog.
Der er et par MX/MY i drift, men det er ikke mange og de ser forfærdelige ud alle sammen.
MH bliver jo ikke brugt til rangering mere.
jeg synes man forsat skulle bruge MH til rangering (selvom der ikke er meget rangering tilbage) og så nogle flere til museumskørsel.
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Jeg mener at dem der renovere de gamle tog har nok ar se til.
Moppe: Ir4 togene er da bestemt ikke pæne! Ville dog være dog blive ret træt af at skulle køre i B-vogne til skule hver dag. Så er det bedre "i selskab" med en IR4 eller endnu bedre en IC3.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Så havde der være mere ide i at bevare en af N-naskinerne - og måske også en T-maskine.
At vi ikke har et eksemplar af Frichs MY'erne, det er virkelig en skam - det er jo dansk industrihistorie.
Så bare vi sørger for at have mindst 1 eksemplar af hver type, så har vi bevaret historien.
Det er heller ikke praktisk muligt af have driftsklare eksemplarer af alt i evig tid.
Hvad der er kedeligt i dag - det er spændende i morgen. Sådan var det med MO - den evindelige MO vi næsten var led og ked af at se alle steder.
I dag er en MO spændende!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det kun rangering der er tilbage i Danmark, kan nemt klares af MK eller togmaskiner. Det er ikke, som for 15 år siden, hvor der var rigeligt at lave i Helsingør eller ved bæltet.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det er desværre alt for rigtigt. Vi mister flere damplokomotiver end vi når at få renoveret op. De største aktive damplokomotiver herhjemme er i dag de 3 k-maskiner. Museumstogs S-maskine er røget i bundrammen og kommer ikke ud at køre foreløbig.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Sydbanen
Indlæg: 321
Hehe en ting er at beholde en masse museumsmartriale en anden ting er da banerne som de må køre på. Jeg kan nævne Tønder-Tingllevbanen og Slagelse Næstved de burde da have været bevaret og sat i stand enten til museumskørsel men måske også til ordinær drift til privatbanerne.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja undskyld mig, men hvad "fedt" er der ved at køre museumstog med en rangermaskine?
Der er 4 i god stand, hvoraf mindst den ene køre museumstog jævnligt (Skive), men det museumstog der trækker "pøblen" til er damptrukne tog. Det er her pengene skal tjenes og ikke på rangermaskiner.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Se det var noget helt andet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvem skal bevare banerne?
Strækningen Randers <-> Allingåbro var vi ude at køre på forrige år. Der var kun klippet vegetation ind halvdelen af strækningen, for der var ikke flere frivillige til at gøre arbejdet.
Men det er da frit for enhver at købe sig en nedlagt banestrækning og bruge den til museumstog. Det er blot et spørgsmål om betaling.........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
Jeg vil gerne købe en nedlagt banestrækning, og bruge den som museumstog, men som du siger er penge det største problem.
jeg bryder mig personligt ikke om BLDX MY i den grønne farve.
jeg vil personligt hellere komme ud og køre museumskørsel med dieseltog end damp.
Ja det er en skam at man ikke har beholdt nogle af deres MY.
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Duizz
Indlæg: 225
Det kommer du som også nok snart til at kunne. DSB's nyeste "museumstog", IC4, skal til at køre på den nedlagte Gedserbane. Det kan man da kalde: "museumskørsel"
Ok. Det er ganske vist kun for at teste systemerne, men togsættene når at fylde 20 år inden de kommer i ordinær drift, og til den tid er de blevet overhalet indenom af Svenske Jernvägens togsæt i Danmark.
Det kommer dog til at give nogle museumstog i god stand.
Spøg til side. Jeg kan sagtens følge idéerne om at gemme ældre materiel for eftertiden men det koster, og hvem skal betale for opstaldning og vedligehold, samt kørsel? Så længe det lykkedes at bevare enkelte eksemplarer, og især de vigtigste af dem, så er det ok med mig at man stadig hugger nogle af de gamle maskiner op. Der er dog enkelte som det er ærgerligt at man ikke har bevaret: en N-maskine, 1201, ML6, MX 132, for at nævne nogle stykker. Men sådan er historiens gang altså også. Derfor er det godt at maskinerne findes i model og at der findes optegnelser over oprangeringer og maskinernes daglige arbejde. Dermed kan det lade sig gøre at genskabe deres dagligdag og nyde synet af deres kørsel.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
De har 2 MH ere her i Struer og bruger dem jævnligt til veterantogskørsel, hvilket de efter min ringe mening ikke er særligt velegnede til. De er slemme til at slingre i sporet når de kommer ret meget over 30km/t og selv derunder kan de være hårde ved sporet. En af dem var lige ved at ødelægge havnesporet i Lemvig for nogle år siden. De har også en MT men der er motoren gået og det ser ikke ud som om den kommer til at køre foreløblig, den havde ellers været meget mere egnet da den er beregnet både til rangering og strækningskørsel. Boogierne giver også en meget roligere gang.
Jeg synes snarere man skulle se at ofre nogle penge på at få bevaret Va Gj M1 som også holder hernede som som er i en MEGET sørgelig tilstand. http://www.struerjernbaneklub.dk/Struer%20Lokomotiver/slides/VaGj%20Nr.%... det er så vidt jeg kan få oplyst privatejet men ejeren har ikke råd til at få det renoveret. Det er det sidste eksempel på et lokomotiv bygget på Nakskov Skibsværk med en Holeby Dieselmotor.
Gods skal da transporteres på skinner...
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
men hvad bliver sådanne gamle metalkasser egentligt handet for...jegkan fortælle at netop den uge MH blev ophugget, var stålskrotprisen ca 1,2 kr/kg mod de vanligvise 0,60 kr/ som var udbredt for store dele af hele 2010....
MX 132....Uhhmmmm, ville være rart, bare i model alene...
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..