Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Mar3065 - malingen "skaller" af !

Den røde maling er begyndt af "skalle af" !

Kan malingen fjernes og den sorte plast så males igen evt. gul ?

Hvad med diverse tal og skrift ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Er Marklins overdele ikke i metal? Jeg kan ikke komme med råd, men opfordre dig til at kontakte disse.

http://www.emp-model.dk ommaler og genopmaler det meste.

http://www.km-text.dk og http://www.skilteskoven.dk laver tekster til at sætte på lokomotivet.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Denne overdel er i hvert fald af plast og der er flere modeller fra Märklin, hvor overdelen er af plast.

Det var nu også for evt. selv at prøve at male - men den gamle maling skal jo væk først. Der er et trick med "bremsevædske", men hvordan er det liiiige man gør, og går det overhovedet med plast ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Keld.

Den fik du vist aldrig svar på - men tricket er enkelt: Køb en dunk/flaske/hvad-det-nu-end-måtte-være bremsevæske på den nærmeste tankstation, fyld det på en eller anden passende beholder med låg på (det lugter ikke godt), og put din overdel derned i nogle timer.

Når du tager den op og har skyllet den godt af, kan du gnide al maling og påskrifter af med en gammel tandbørste.

Bremsevæsken angriber ikke plastic, det er netop fidusen.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Tak - det lyder jo nemt, så det må prøves.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Orv - jeg kom i tanke om, at der vist nok er enkelte plasttyper, der ikke kan tåle kuren, men de hører til de absolutte undtagelser.

Så ovenstående opskrift er givet med alle de sædvanlige forbehold om eget ansvar osv. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, det var jo en vigtig tilføjelse !

Der er vel ikke nogen her, som allerede HAR prøvet med en overbygning fra en Märklin 3064/65, som vil fortælle om resultatet ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Ah, der er vist ikke noget at være bange for under normale omstændigheder. Problembørnene er, så vidt jeg husker, gennemsigtigt plastic ("glas") og blødt plastic.

Ihvertfald blev min underdel til Fleischmanns Sorte Anna en del blødere end normalt, da den havde ligget i væsken et døgns tid; men jeg tog den op med forsigtighed, og den fejlede intet, da den først var tørret - denne underdel er netop lavet af blød plastic, så den kan klipses fast på metalskroget. Måske jeg også skulle have ladet den ligge lidt kortere tid, men som sagt skete der ikke noget i praksis.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Nu bliver dt så prøvet med rensning i bremsevæske og det skal da nok gå godt.

Når man så skal til at male, hvad bruger I så til afdækning - "malertape" er jo nok alt, alt for groft - det skal vel være noget meget tyndt noget.

Findes der evt. et link til ev vejledning i "egenmaling" af overbygninger ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Nu har overdelen (en Märklin 3065, hvor den røde maling skaller af) stået i bremsevæske i 3-4 timer UDEN virkning overhovedet - kradser jeg med en tandbørste i malingen er der INGEN tegn overhovedet på begyndende opløsning - det må åbenbart være en speciel maling ELLER en speciel bremsevæske.

Hvad kan man så gøre ?

Har nogen af jer prøvet "Brun sæbe" ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Brun sæbe kan heller ikke gøre noget ved malingen - så er der vel kun kaustisk soda tilbage !

.... og DET kan fjerne malingen helt og aldeles !!!

Så er der kun de meget små "hjørner", hvor det stadig sidder lidt rester - hvordan får man dette væk - er det igang med en nål ?

Hvad bruger I som afdækningstape - er der ingen som vil dele deres erfaringer ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.