Der findes simpelthen så meget grej ude omkring.....
Märklins K 83 (6085)
Veissmann dekoder (5211) efter hvad jeg har forstået på perron4.dk, skulle den svare til K 83
...osv. Der findes sikkert bunker af dekodere, er der nogle I kan anbefale mere i forhold til andre?
Tænker lidt, når der er så mange, må der vel være forskel på dem, kvalitet, osv?
Da jeg også kører med M-spor (også - i det jeg også har nogle C-spor), men primært er størstedelen af min bane bestående af M-spor, der er det vel sådan noget K 83 lignende værk man skal have fat i..
Nogle der har nogle erfaringer i sådan noget med digitale sporskifter, som gerne vil dele erfaringerne ud?
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Om den ene dekoder er bedre end den anden skal jeg lade være usagt, men bruger selv Veissmann dekoder (5211) som virker helt efter hensigten, de har desunden den fordel, at de kan forsynes med strøm uden om det digitale signal, hvorved du ikke trækker strøm til sporskift fra føde linen som togene bruger, se evt Veissmann dekoder (5211) brugsanvisning se link
http://www.viessmann-modell.com/pdf/5211.pdf
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Det er jo så nok en god fordel at man kan forsyne det fra en anden trafo. Men giver det anden effekt på lyset i sporsiftere, i forhold til den gammel analog vej med sporskifter?
Et andet spm. omkring digitale sporskifter - M-spor, i hvert fald. Der smutter der jo lige lidt lys når man skifter dem analogt. Grundet at det ene spor sluger strøm når det skifter, hvilket resultere i at lyset går lidt ned i styrke det sekund man skifter. Sker dette også når man styre sporskiftere digitalt? Eller er det bedre?
Ved du (eller nogle andre) det?
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Mine digitalt styrede M-sporskifter blinker også når de skifter. De er styret med en Märklin k83.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Vedr. lysstyrken under skift, det kan klares ved at du forbinder selve pæren i sporskiftet, til sit eget strømkreds, således at spolen og pæren, kører på hver sin strømkreds
Dette kræver dog en lille ombygning af sporskiftet, men det er der hele værd, kontra, at se på lysshow
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det var en mulighed, men jeg tror jeg lader det være, indtil jeg bygger en ny bane uden M-skinner.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
FORSTÅLIGT
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Hehe, ja, det var jo også en mulighed helt at gå væk fra M-spor. Men hvis jeg skal konvertere fra mine M-spor til C-spor, med nøjagtigt samme mængde, det kommer så til at koste kassen, sådan lige på stående fod.
Ombygning kræver da vel også en ekstra ledning til sporskiftet så, som hele tiden smider strøm ind? For hvis man skifter analog, der skal den gule ledning være tilsluttet, det er ikke nok kun med 2 blå.
Men der synes jeg det er emre værd at foretrække lys i sporskift, kontra, lysshow i sporskift. For lidt ligesom at bruge dine ord, peter e.
Vil det også i øvrigt, være samme vej at gå, med ombygnign af signaler osv, hvis de ikke skal blinke når man skifter? :?
Men tvivler bare på, at sådan en eventuel ombygning, vil være noget .... for mine hænder
Peter E:
I øvrigt har jeg et lidt off-topic spørgsmål;
På det billede med din Intellibox, og en masse kabler i det indlæg hvor du viser om din opbygning, - tør man spørge hvilket kabelkvadrat, - når jeg spørg, tænker særligt på det i klemrækken på Intellibox'en
På nuværende tidspunkt bruger min bane nemlig 230 V (en ledning i det til fase/plus, og en til nul/minus), samt noget 0,14mm2 kabel til lys, og sporskift.. Og synes det var ret så irriterende at få de der kabler fra et 230 V kabel ind i klemrækken på min IB, det er bl.a. hovedårsagen til jeg spørg
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hej Arne, vedr. ombygningen af M sporskift, her skal du fjerne plus forbindelsen mellem spolen og pæren, også føre en ny plus ( gul ) frem til pæren fra din "lys trafo ", minusen er den sammen, da alle trafoer i dit anlæg forhåbenlig kører med fælles nul...
Vedr. Marklin´s gammel signaler, kan du om bygge dem på samme måde, men er en del mere besværeligt
De kabler du ser på mine billeder er 0,75 kvm " Monteringskabel " fra brink
http://www.brinck.dk/
Jo de kan være sværre at få ind i IBéns terminaler, synd der ikke sidder samme stik på IBén som på deres Power 3ér, for her skrues ledningerne fast....
PS. er ved at få lidt mere styr på det ledning rod, der var på det billede du omtalte :oops:

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Hej Peter,
Ja, alle mine trafo kører med fælles nul, på den ene eller anden måde. Nogle steder har jeg taget en ledning, og klemt kobbertråden ind, omkring de der tapper på M-spornenes samlinger. Alle trafo, (hm - tror lige pt. ekskl. den der kun bruges til min metal (7186) drejeskive), men ellers har alle sammen i hvert fald deres nul forbindelser forbundet.
Det kan godt være det måske er en lidt skummel måde jeg har forbundet det på, ved at klemme ledningen ind i samlingen, men det fungere dog fint - ledningerne jeg har "klemt" på den måde, er dog kun noget 0,14mm2 ledning.
[list]NetledningBeskrivelse Kvadrat Pris [pr. m.] Pris [pr. rulle]Oval grå/sort/hvid 2×0,75 mm² 3,- 200,- (100 m)Rund sort/hvid 2×0,75 mm² 4,- 250,- (100 m) [/list:u]
..fra brinck.dk
Der giver det vel det samme, med monteringskabel 0,75mm2, og de to kabler inden i et 230 V "netledning" kabel?
Forskellen er vel bare - at man får dobbelt så meget "monteringskabel" ved at skille 230 V kabler ad?
Nu kender jeg dog ikke Power 2/3/6, men som du skriver i din signatur, det passer meget godt på mit anlæg så. "Power and control by Uhlenbrock". Jeg kører med Uhlenbrocks 20150 (150 VA) trafo, som [link=http://www.hobbykaelderen.dk]Peer i Hobbykælderen[/link] sagde - som jeg forstod, var den han brugte på sit demoanlæg ovre i kælderen, og som han ville anbefale. Det kører også fint hos mig, trods jeg rundt omkring på nettet ser at folk skriver, at der anbefales max. 70 VA. Selv sagde de det sted min Intellibox er fra, at 150 VA er lidt meget, men [link=http://www.hobbykaelderen.dk]Peer's[/link] anbefaling, den fungere simpelthen hos mig. Selv med kun en tilsluttet strømskinne, kører anlægget (NÆSTEN) stabilt over det hele. Der er få steder, hvor der er lidt lavt tryk på strømmen.
Den 150VA trafo fra Uhlenbrock føder Intellibox'en med strøm, og så har jeg en gammel 30 VA som føder min drejeskive alene, og en 10 VA som giver lys i sporskifter. 10 VA'en og IB'en får så fællles nul, mener ikke 30 VA'en er tilsluttet det fælles nul (endnu). Men endnu ved jeg ikke hvordan mit kabelværk skal være 100%, da jeg måske snart skulle se at få ofret mig på nogle dekodere til sporskiftere, osv.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
sådan lidt uden for emnet, har du ikke nogle billeder af din bane Arne, som du kunne lægge ind under layout.....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Det har jeg ikke på nuværende tidspunkt.
Da jeg har synes min bane har været mest værd at ofre penge på, har jeg så ikke brugt penge til et digital kamera, så det bedste kamera jeg har, er et 2 mpx kamera i min telefon. Selvfølgelig vil det nok være bedre med dårlige billeder, fremfor ingen billeder. Men har tænkt på at tage nogle i den nære fremtid og smække op.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg må erkende jeg også har hørt, at IBén nå den kører HO tog, kun må bruges med max 70 watts trafo, dette skulle skyldes, at skinnerne ikke kan tåle den kratige strøm ved evt. kortslutning, metalet skulle ganske enkelt være for tyndt, den store trafo er for den store størrelse 1...... :?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Det lyder helt rigtigt: Risikoen for en nedsmeltning er meget større med så stor en trafo
.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hvis der sker en kortslutning slår Intelliboksen fra og hvis den ikke når det, så slår sikringen i trafoen fra. Jeg ved ikke med Märklin-skinner, men mine Peco-spor code 75 har rigeligt gods til at klare den strøm, der leveres fra 150VA trafoen.
Men regner man lidt på det, så er det nok overkill når Peer sælger den store trafo, da Intelliboksen kan levere ca. 3 A ud, så skal den også have mindst 3 A ind. Trafoen leverer 18 V og med 70VA bliver det til 3,88 A, mens det ved 150VA bliver til 8,33 A
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Hej alle sammen!
Lille rettelse: Trafo 28 og 70 VA er så kun på 16 V, og 150 VA'en på 17.
..men whatever.
Jeg kontaktede Peer, og bad om hjælp - i det mit anlæg manglede strøm. Og hjælpen fik jeg med en kraftig fætter der sagde spar bang til anlægget. UH 20150, trafo'en 150 VA. Det kører fint indtil videre. Peer fortalte, at det var løsningen han brugte. Og på hans demoanlæg i butikken i Fredericia, er det H0, med C-spor.
Når Peer bruger den løsning, uden problemer. Og også ligefrem anbefaler den løsning til andre, der må jeg dog sige - så tvivler jeg på der er nogen farer på færde.
I hvert fald ville han mene at jeg ville blive kørende med den, og indti videre må jeg sige - at der har jeg ikke oplevet nogen problemer efter tilslutningen af den store trafo. Mit næste "step", er så sporne, M-spor er jo ikke særlig gode strømmæssigt, så der skal lige loddes lidt ledninger på hist og her, således at der er mere strøm rundt omkring nogle steder hvor den så hopper fra.
Jeg tvivler meget på, at Uhlenbrock laver en ting, som deres egne komponenter er inkompatibel med. Hvilket jeg vil sige at Intellibox'en og den store Trafo er, hvis ikke de kan arbejde sammen uden at forårsage skade på andre komponenter.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Sikken et indlæg
se det jeg mener med at 150 watt er for meget, er nå et tog afspore, dette giver en kortslutning, og jo kraftiger strømmen er på bane, jo større chancer har du for, at hjulet fra den ting som afspore, svejser sig fast i skinnen....
Mit råd ville have været, heller dele banen op i flere "små" strømkredse, som hver i sær, har en boster med en 70 trafo på..
Men spec. til dig Arne, tror jeg dit held ligger i, at du bruger marklins M skinner, som i sig selv sluger en pæn del strøm
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Arne.
Nu kan man jo forstå, at Peer nærmest er gud, og så er det jo svært at være med
.
Men for os andre: Ifølge Uhlenbrocks hjemmeside er den store trafo specielt lavet til deres Power 6 booster. Og Power 6 er specielt beregnet til spor 0, 1 og større - og hvis man er helt tunghør, slutter de af med at bemærke, at den ikke er velegnet til H0 og mindre...
Men det er Power 6: IBen har en strømbegrænser, der gerne skulle nedsætte risikoen for problemer ved en kortslutning, og derfor bliver risikoen med en stor trafo også det mindre. Til gengæld kommer du heller aldrig til at udnytte din trafo fuldt ud - IBen skulle gerne lukke for strømmen, når du når op omkring de 70-80 VA. Hvis den ikke gør det, har du alle de problemer, vi andre forsøger at advare om.
Så: I bedste fald har du en stor trafo, du aldrig får udnyttet på grund af IBens strømbegrænser. I værste fald har du et anlæg, der kan få store skader ved kortslutning.
Når alt det er sagt, kunne jeg nok også godt finde på at sætte en stor trafo på. Det kan være en fordel i visse situationer, hvis man bruger den rigtigt, og det er også rart at have "luft" i systemet. Og prisforskellen er ikke så stor, hvis man køber den som råvare.
Men bemærk at jeg sagde "bruger rigtigt": Det kræver omtanke og viden, og havde du haft det, havde du nok ikke stillet spørgsmålet i første omgang
.
Så jeg vil nok konkludere, at jeg fortsat mener, så stor en trafo er overkill i bedste fald. En sikkerhedsrisiko i værste fald.
MVH
Lars
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hej Arne, nu håber jeg da ikke Lars´s indlæg har skræmt dig væk herfra, men som Lars også skriver, skal du passe meget på, men sådan en stor tranfo, men hvad med om du købte en 70 watt´s tranfo til din IB, også brugte den store til hus / gadebelysning osv... har du bare et middelstort anlæg med landskab på, ja så ryger 150 watt hurtigt, bare i lys osv.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Lars's indklæg har ikke skræmt mig fra væk fra Sporskiftet. (endnu da
, hehe)
Det er rart at høre forskellige ting fra flere synsvinkler mener jeg, men stadig tror jeg nok at jeg vil lytte til anbefalingen fra kælderen, jeg har været udesat for dårlig kundeservce derfra hvor min IB stammer fra, og ønsker ikke mere at forsøge at kontakjte dem, flere måneders gamle, og ubesvarede emails, telefonopkald hvor jeg blvier lovet at blive ringet tilbage, osv. Derfor søger jeg steder hen med bedre service.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at det er Perron 4 jeg har oplevet dette hos, i midertid når man snakker med Torben derfra, så er han meget flink og man kan nemt få en lang samtale. Men der må jeg sige - efter at jeg er blevet lovet flere gange "Torben skal nok ringe senere på dagen/aftenen", osv.. Og så at hende der Maryann eller hvad hun hedder - undskyld mit sprog - men direkte lyver mig op i mit åbne ansigt, og siger at han har forsøgt at ringe, på en lørdag. Så er der noget galt med deres service.
Det eneste af mine telefonnumre, jeg kan kontaktes på, som de har - det er et mobilnummer. Og min mobil skriver omkring ubesvarede opkald. Hvilket den så ikke har gjort.
Ergo er det så en løgn fra Perron 4's side, det er dårligt at lyve overfor sine kunder, hvis man ønsker at bevare dem, det er min holdning.
150 VA trafoen giver måske mere strøm end nødvendigt til IB'en. Hobbykælderen skrev tidligere på siden, at det er vigtigt at der er "strørm nok", om trafo'en så er stor eller lille, eller tilpas - det kan diskuteres på flere vinkler, med flere forståelser. Selvom 150 Va'en kan give omkring 8 Amp, og IB'en max. kan give 3 Amp ud, så kan den jo heller ikke give mere, selvom trafo'en er større, med mindre begrænsningen ikke virker. Og da vil det være en konstruktionsfejl. Det er mine ord omkring trafo'en.
Gode og dårlige handler - indtil videre har jeg kun oplevet gode hos Peer i Hobbykælderen, der får man altid god service, om så han er billigere eller dyrere - så er det altid bedre, med en god service. Synes jeg. Og det føler jeg at jeg får i Hobbykælderen, til de varer jeg indtil videre, har købt der.
Det kan måske godt være denne besked lyder på en lidt hidsig måde, det er ikke meningen hvis I synes det.
Men jeg tror nu at jeg fortsat, vil lytte til Peer's råd om den store trafo. Der er som I også selv har nævnt, en begrænser, hvilket jeg også forstod, på http://www.hobbykaelderen.dk, da der i hvert fald engang for lang tid siden, stod at Ib'en kunne give 3 Amp kørestrøm. Så giver den jo heller ikke mere, og så skulle der jo ikke være farer, med mindre der er fejl på min IB.
- Og undskyld hvis formuleringen af beskeden kan forståes på en dårlig / hidsig måde.
Egentligt var spørgsmålet jo beregnet for anbefalinger vedr. sporskifte dekodere..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Arne.
Jeg kan godt se, jeg blev urimeligt hård i tonen - det må du meget undskylde :oops:.
MVH
Lars
Arne
Indlæg: 258
Hehe, det er ok
, vi har alle vor fejl 
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Arne
Indlæg: 258
Hej Lars, Peter og Leonard
Link: http://www.togcenter.dk/teknik/intellib.doc
Der bliver bl.a. nævnt en 64VA eller 100VA til problemfri kørsel [i fuld belastning]..
Generelt, er det mest det omkring, at de nævner en 100 VA .... som er højere end det i nævner, og som andre også gør, med henhold til 70 VA..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox