Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Märklins bremsemodul

Formålet med strækningen "Transition section" (se vedhæftningen) er at undgå kortslutning mellem bremsesektionen og resten af anlægget - altså, hvis den IKKE var der ville der, i det øjeblik slæbeskoen kører over samlingen, opstå en kortslutning mellem den negative spænding i bremsesektionen og resten af anlægget.

Der står, at LÆNGDEN skal være længere end længden af den længste slæbesko - i praksis er det vel bare en hel skinnelængde (180mm) eller har jeg misforstået noget ?

Som værdi for kondensator C1 står 220F40V

- det ER vel mikroF og IKKE F ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Formålet med strækningen "Transition section" (se vedhæftningen) er at undgå kortslutning mellem bremsesektionen og resten af anlægget - altså, hvis den IKKE var der ville der, i det øjeblik slæbeskoen kører over samlingen, opstå en kortslutning mellem den negative spænding i bremsesektionen og resten af anlæget.
Korekt og din booster/digitalstation vil gå i fejl.
"ksor" skrev:
Der står, at LÆNGDEN skal være længere end længden af den længste slæbesko - i praksis er det vel bare en hel skinnelængde (180mm) eller har jeg misforstået noget ?
Den er god nok, med mindre at du har lokomotiver/togsæt med mere end 1 slæbesko.
"ksor" skrev:
Som værdi for kondensator C1 står 220F40V - ER det nu også F og IKKE mikroF ?

Det er uF (microfarad)

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.715

PB

Mon ikke en ½ skinne = 90 mm er nok

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Jeg bruger de korte (94mm) skinner til overgang. Du kan ikke have noget med to slæbesko (ellers skal du have meget lange overgangsstykker).

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 597

PB  Hjemmeside

Jeg siger gerne at længden skal være længere end den længste slæbesko, OG kortere end den korteste afstand mellem to slæbesko. F.eks. skal jeg være opmærksom på ikke at lave et sæt bestående af et lok med slæbesko bagerst, og en Lux skinnerensevogn med slæbesko forrest (altså nærmest slæbeskoen på lokomotivet).

Af hensyn til mit skinnerensetog, og andre togstammer med separat strømoptag til lys i vogne, bruger jeg aldrig overgangsskinner længere end ½ (altså 94 mm).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, jeg kan ikke lige forstille mig situationen med flere slæbesko i samme tog så tæt på hinanden - i mit tilfælde ... ikke endnu i hvert fald ... så er jeg da vist garderet :roll:

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Hvis du f.eks. har et MY med slæbeskoen i den ene ende og en lang vogn med slæbesko også i den ene ende (under boogien), så risikerer du en kortslutning hvis de to slæbesko vender mod hinanden.

Det er bare et spørgsmål om at huske at vende vogn/lokomotiv om.

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Hvis slæbeskoene vender mod hinanden, vil det sandsynligvis give problemer med en TRANSITION SECTION på ½ skinnelængde (90mm) og vender de samme vej vil det sandsynligvis også give problemer med en TRANSITION SECTION på 1 hel skinnelængde - det er jo uforudsigeligt !

Som jeg sagde - jeg kan ikke forestille mig situationen vil opstå hos mig, da jeg kun har slæbesko på lokomotivet ....

.... ja, og så nogle få vogne med agterlanterne :roll: :roll: :roll:

.... jeg bruger sgu' en hel skinnelængde !

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg sidder netop og tester en "hjemmebiks" af vedhæftningen i starten af tråden.

Det fungerer egentlig, men der er nogle småting, som nogen måske kan forklare:

1) når der bremses, giver lok'et et lille spjæt (højere hastighed) i det øjeblik slæbeskoen kører over samlingen mellem TRANSITION og BREMSE-sektionen - hvorfor ?

2) jeg troede, at lyset ville vedblive at være tændt, hvis lok'et ruller ind i "nødstop"-sektionen - det gør det ikke - hvad er funktionen af R2 ?

3) Hvad er det for opsætning, som kan "glemmes", hvis R2 ikke var der ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
1) når der bremses, giver lok'et et lille spjæt (højere hastighed) i det øjeblik slæbeskoen kører over samlingen mellem TRANSITION og BREMSE-sektionen - hvorfor ?
Fordi det møder en højere spænding.
"ksor" skrev:
2) jeg troede, at lyset ville vedblive at være tændt, hvis lok'et ruller ind i "nødstop"-sektionen - det gør det ikke - hvad er funktionen af R2 ?
Nej, det mister næsten al strøm.
"ksor" skrev:
3) Hvad er det for opsætning, som kan "glemmes", hvis R2 ikke var der ?

Retning svjh - kun et rpoblem på ældre dekodere.

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg synes det er for bøvlet at få det til at virke !

Jeg har i stedet fået DETTE til at fungere:

http://www.bogobit.de/bremsmodul/classic_v1

- en mere enkel konstruktion og INGEN mystisk TRANSITION-sektion - DET virker bare perfekt !

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
- en mere enkel konstruktion og INGEN mystisk TRANSITION-sektion - DET virker bare perfekt !

Næsten korrekt, for du har bare fjernet stopsektionen og har kun en transition sektion inden "nødstop".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.