Jeg købte sættet for en tid siden og har først nu opdaget , i forbindelse med lysmontering, at indretningen i restaurantvognen er samme som i kupèvognen. Enten har Märklin dummet sig eller også tror man at vi nørder ikke ser sådan grove fejl.
Da jeg har købt privat må jeg vel leve med det.
Er der nogen derude som har samme sæt og vil se efter om der er den rigtige indretning (borde og stole, bænke måske) i vognen??
00
Indlæg: 633
eller også er den modificeret af ham du har købt den af?
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Har du ikke mødt andre "grove fejl" ved sættet?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Så, Moppe, nu får du hug igen.
Men for at komme dig i forkøbet og gøre en lang historie kort så har disse vogne 2 ting tilfælles med deres "forbilleder": De har fire aksler og litreringerne er vellignende. Derudover (antal/udformning af vinduer, facon på tag osv. osv.) har de intet at gøre med de danske Ca/Car vogne. (Av, av, av)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
00
Indlæg: 633
du har da en fremtid som forhandler i diplomatiet
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Diplomater plejer da ikke at sige tingene ligeud, moppe har da ret, de der "modeller" har da intet med forbilledet at gøre.
Bjarne
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Så, Moppe, nu får du hug igen.
Men for at komme dig i forkøbet og gøre en lang historie kort så har disse vogne 2 ting tilfælles med deres "forbilleder": De har fire aksler og litreringerne er vellignende. Derudover (antal/udformning af vinduer, facon på tag osv. osv.) har de intet at gøre med de danske Ca/Car vogne. (Av, av, av)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det vil altså sige, at der principielt ikke er noget galt med indmaden?
Ved at lave "modeller" på denne måde, kan Märklin jo nøjes med to grundmodeller, en toakslet og en bogievogn, så kan man "efterligne" samtlige danske personvogne.
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den er lige så korrekt som resten af vognene.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hov, nu må du ikke glemme den hvide kølevogn der har kunnet (mis)bruges som basis for utallige reklamevogne fra Märklin, f.eks. Anton Berg, Snuggi osv. osv.
Men ja, Ca/Car er en tysk hyldemodel der har fået en gang dansk lak + litrering. Jeg tror ikke der er spekuleret mange sekunder på om indmaden passer til forbilledet.
Men de kan åbenbart sælges.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Henk!
Undskyld forglemmelsen, min fejl!
Men så er det jo egentlig svært at forstå Märklins problemer? Det er jo ikke mange modeller, de behøver at producere for at dække markedet....
Bjarne
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Alt forladt
Men seriøst så er det jo en fremgangsmåde som flere firmaer praktiserer (fantasi "reklamevogne"). Og egentlig meget forståeligt idet udviklingsomkostningerne er små og avancen høj. Man kan så have en holdning til om det på langt sigt skader et firmas renomé at udsende uendelige serier af vogne uden forbillede men på kort sigt giver det klart penge i kassen.
Men ommalingsvarianterne er da også en gang imellem en klar fordel. Personligt sætter jeg da stor pris på Märklins varianter over Hbis-vognene. Uden den glimrende grundmodel havde vi f.eks. ikke fået post- og arbejdsmiljøvarianterne som jeg nødigt ville undvære i min samling.
Men nogen gange, som med CA/Car er det simpelthen for langt ude.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Helt enig!
Märklins betydning for modelbanehobbien kan ikke fremhæves nok, men de har så sandelig også gjort sit til at forfladige udtrykket "model"!
Se bare, hvordan det gik Arnold. De fokuserede til sidst mere på at lave så mange varianter af deres modeller som muligt, snarere end at satse på at udvikle kvaliteten af produkterne. De muterede sig så at sige ihjel. Og er det ikke lidt det samme med Märklin? De har for længe kørt i tomgang på renoméet uden at forny sig. Ca/Car er et glimrende eksempel.
Og det bliver jo slet ikke godt, når Heljan kommer med sine korrekte modeller og på den måde udstiller Märklins som det, de er!
Bjarne
volvo
Indlæg: 245
OK det er meget muligt at der er mange andre fejl på vognene som jeg ikke kender til men altså i en restaurantvogn SKAL der ikke være kupèer men derimod borde og stole og også gerne en bar eller et lille pentry. Da jeg har (havde) planer på at befolke vognen med siddende gæster føles det ekstra irriterende når indmaden ikke passer til. Kom gerne med tip om nogle servicevillige forhandlere som jeg kan spørge om denne problematik. Jeg tror ikke det er umagen værd at kontakte Märklin just nu....de har vel andet at tænke på.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
jeg er bange for at løsningen er, at du skal til at lege indretningsarkitekt på den vogn.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Spørger du mig ser det ud til at de leveres med kupeer i begge vogne:
http://shop.paa-sporet.com/images/1Copy.jpg
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er faktisk lidt svært at forstå, at Märklin vil lægge navn til. Altså bortset fra profit...
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Et der værre end sloggivognen?
En kølevogn til trusser. "Cold pants, for the hot lady" - eller?
Eller hvad med sparekassen kronjylland tankvogne?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
volvo
Indlæg: 245
Havde jeg købt dem i en butik så ville jeg kræve pengene tilbage. Sættet koster , nyt, omkring 800kr så man kan vel forvente sig lidt ordentlig kram. Havde det været Lima-vogne kunne jeg nok acceptere sådan en brøler men Märklin....Nej aldrig.
Næste gang jeg køber skal jeg ihvertfald have lov til at studere matrialet først ekstra nøje.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og lige præcis det kan gå hen og blive Märklins svanesang.
Bjarne
volvo
Indlæg: 245
Jeg har nu gennem en yderst venlig togforhandler, som har kontaktet Märklin i sagen, fået at vide at Märklin ikke har en indretning som passer i restaurantvognen. Dette pga at det skulle blive for dyrt at fremstille til sådan en lille serie.
DET ER LIGE FØR AT ØRERNE FALDER AF!!!
En kan ikke tro dette er sandt.
Hvorfor så i det hele taget lave den vogn når den alligevel bliver for dyr at fremstille korrekt?
Nej Märklin hvis I skal overleve krisen så er dette sparenummer ingen udvej. Vi togfolk lader os ikke narre af sådant noget fusk. Vi reagerer bla gennem dette udmærkede forum.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg kan ikke forstå at det kommer som så stor en overrasklese for dig. Disse vogne har tidligere været oppe i en tråd her på sporskiftet, hvor det er skrevet at det eneste at disse vogne har til fælles med forbilledet, er antallat af aksler, farven og litreringen. Resten er "fri fantasi".
Sådan er det desværre med flere af Märklins produkter, som ellers burde være "danske". Det er yderst tillempede udenlandske modeller. Men det har gået fint i mange år, for mange har været ligeglade, blot der stod Märklin på æsken og DSB på siden, "så var det rigtigt nok". Heldigvis har flere og flere fået øjnene op for de tillempede modeller og derfor er der blevet plads til Heljan og Hobbytrade som storproducenter af langt mere korrekte vogne.
Det er jo ikke ligefrem fordi Märklins "forkerte vogne" er billige, nu de er bemalingsvarianter af noget tidligere. Men det er jo det samme med deres 40 år gamle MY, som er for kort, har grove detaljer og kun har en middelmådig motorkonstruktion. Den betales der stadigvæk rask 2000 kr for, hvor man til samme pris kan få en langt mere korrekt udgave fra enten Roco eller Heljan.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hvordan havde du ellers forestillet dig, at en større bankforretning skulle modtage penge? Jeg husker stadig, når de ankom med bloktoget. Det er bare en skam at de ikke har Sparekassen Kronjylland selvtømmervognene, som de kørte med guld og ædelstene. Det kommer måske en dag, jeg venter stadig. Politi MY'eren, der trak vognene, har vi også stadig til gode.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Tja .... men heldigvis for Märklin, er der rigtig mange, som ikke er helt så nittetællende.
Forgængeren Märklin katalog nummer 4341 DSB CA 1031 går ofte til priser omkring 800 kr. uanset at den heller ikke er korrekt.
Det er til gængæld en smuk og velkørende vogn, som jeg er glad for også sammen med det sæt, du ikke kan lide. Det giver en flot vognstamme.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Noget kunne jo tyde på at det kundeunderlag som ukritisk accepterer fuldstændig ukorrekte modeller fra Märklin (og andre) er svindende, ellers endte de vel ikke ud i økonomiske problemer.
Jeg tror dette hæderkronede firma kunne stå sig ved at huske på hvorfor det hedder MODELjernbane.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Lige præcis!
Bjarne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Tja ... Roco var i endnu større problemer end Märklin for nogle år siden ... og det uanset, at man i det hæderkronede firma fokuserede ret meget på velkørende modeller.
Jeg læser med interesse alle disse stærkt kritiske indlæg, og bagefter funderer jeg over, hvor mange (eller rettere få) af de kritiske indlæg, der mon er skrevet af personer, som ud over egen modeljernbane og kritiske indlæg nogensinde har ydet bare den mindste smule til modeljernbanefællesskabet!
Dette sidste afsnit var ikke rettet mod Klaus og andre, som tænder rødt signel over ordet Märklin, men som alligevel yder til fællesskabet ved at dele viden og gode råd .... det var kun rettet mod brokkerne, som kan tage motivationen fra enhver!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Michael BJ
Indlæg: 269
Tjah, jeg må indrømme at jeg også er indehaver af disse vogne, både det relativt nye sæt og den vogn, der blev sendt på markedet for nogle år siden :oops:
Jeg må give Peter ret i, at det er meget flotte og velkørende vogne. Det ærgrer mig selvfølgelig også at de ikke er super korrekte, men der er jo da i hvert fald tidligere udgivet mange andre "danske" vogne, der har haft mindre lighed med forbilledet end disse (bare tænk på de gamle Liliput-vogne!), men det er selvfølgelig ikke nogen undskyldning. Roco udgiver også stadig mig bekendt "danske" vogne, der afviger en del fra forbilledet (BD-vognen), ligesom en skala-korrekt længde åbenbart heller ikke er nødvendig, når man hedder Roco (både B og BD).
Til gengæld kan man så glæde sig over at Heljan og Hobbytrade giver os den ægte vare. Især er jeg meget begejstret over de stafferede personvogne, og jeg kunne næsten ikke få armene ned, da Heljan annoncerede deres CA-vogns varianter. Mine Märklin CA-vogne kan så blive sat til salg - de var en fornøjelse for øjet, men falder igennem, når nu der kommer bedre vogne på markedet.
Märklins materiel har det med at blive samlerobjekter (logisk eller ej), så mon ikke der fortsat vil være et marked for disse - især blandt købere, der måske ikke ved bedre eller som bare er ligeglade - fred være med det.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er lidt ærgerligt, at du opfatter kritikken af Märklins fantasiprodukter som brokkeri. Tråden startede faktisk med, at der var en, der "brokkede" sig over, at Märklin havde lavet kupeer i spiseafdelingen på spisevognsudgaven.
Alle de her "brokkerier" udspinger af en dyb undren over, at det hæderkronede firma overhovedet vil nedlade sig til denne her slags fusk. For de har jo gentagne gange bevist, at de er i stand til at lave fremragende modeller. Selv har jeg da adskillige Märklin-vogne, som er utroligt flotte. Og det der med at det ikke kan betale sig at lave korrekte modeller til danskerne må man vist lige orientere Heljan og hobby trade om!
Det her er fuldstændig samme sag som Hobbykædens Hd- og Ia-vogne i skala N. Forhåbentlig kan man ved at blive ved med at "brokke" sig og undlade at købe den slags tvinge fabrikanterne til at producere bedre ting til gavn for os alle. Også selvom det måske så bliver lidt dyrere.
Og hvad skal man egentlig yde, før man må ytre sig her?
Bjarne
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Kodeordet er Tidligere. Rocos B-vogne stammer tilbage fra 1980erne og BD-vogne er en afart heraf. Det er dog ingen undskyldning.
Det er pinligt hvad de større producenter forsøger at spise os af med, når man tænker på hvad Heljan og Hobbytrade har givet os de sidste 10 år.
Danmark har været et trofast marked for Märklin i 50 år, men det er ikke meget danskerne har fået for deres tillid.
Hvad er der er af korrekt dansk materiel fra Märklin udover T-maskinen, Traktor 1 og et par godsvogne?
mvh. Dampfmeisteren
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Hvis alt skal være nittetælleri så er både litra T og traktor 1 forkerte !!!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Mere end "et par" godsvogne ....
N-maskine (udover 3045 fra 60'erne), en række (for korte, men ellers fine) MY'er, et stort set korrekt gult hjælpetogsæt, danske militærmodeller i MForce serien (Lepoard 2 samt GD), liggevogne i rød og blå ....
Og glem ikke, at selv om vi er et "helt land", er vi kun Hamborg i købekraft!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du mener at jeg "tænder rødt", når jeg ser ordet Märklin er jeg ked af at sige at der er noget alvorligt galt med enten dine læse eller fatteevne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
N-maskinen får point for at have havebænk, men seriøse minuspoint for at have fødevandsforvarmer (Nudelrulle) og stort tysk nummerskilt foran.
Gad vide, hvormange MY'ere Märklins støbeform har på samvittigheden.
Den var fin i 1965, men har mange mangler sammenlignet med Heljans og Rocos.
Liggevognene kender jeg desværre ikke.
mvh. Dampfmeisteren
märklintossen
Indlæg: 184
Kære venner...
Det er godt Peter gider forsvare, for jeg tror vi er mange andre der ikke gider, men bare sidder med hovedrysten og læser alle disse bebrejdende indlæg.
Sagen er jo meget klar, hvis i ikke kan tåle at kigge på dem eller køre med dem, så lad vær med at købe dem.
Jeg er glad for mine vogne, og jeg bliver ved med at købe Märklin lige så lang tid jeg har lyst, og det kan ingen "kloge" mennesker lave om på.
Jeg forstår bare ikke at det kan være så svært at acceptere andres valg. Jeg har det fint med min skala og mit system, og har intet behov for at omvende nogen (Gid alle havde det sådan).
Jeg vil håbe at vi næste gang der kommer et Märklin relateret spørgsmål, ser visse personer beherske deres behov for betingelsesløst at bebrejde Märklin og dem der køber deres produkter.
Og for lige at runde CA vognene af, så har jeg aldrig set eller hørt Märklin ytre sig om at det er 100 % rigtige modeller i exact 1:87. Køb dem for det de er hvis du har lyst, ellers lad dem stå, så vi ikke skal høre mere brok.
God Jul.
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som jeg skrev tidligere i denne tråd, så kan det næppe komme som nogen overraskelse at disse vogne har meget lidt til fælles med forbilledet, da det har været behandlet har på sporskiftet før.
Ergo er vi helt og holdent enige.
Dit valg er et, mit valg er måske noget andet, men en del af Volvo's første indlæg går på oprigtigheden i modellen, derfor er det en naturlig ting at diskutere den (igen).
God jul til dig også
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Når det gælder modeltog, så er vi alle vores egen generaldirektør og maskinchef, så vi bestemmer suverænt over hvad vi vil med vores leg med tog.
Det skal andre acceptere, hvilket jeg til fulde forstår - og gør.
At jeg så ikke forstår Mârklin er mit eget problem - det skal ikke gøres til andres problem. Jeg hjælper også gerne Märklinister - de er lige så togtossede som jeg selv er.
Kan i alle have en rigtig god jul!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer alle sammen
Ja så er religionskrigen der igen..
2- skinne eller 3 skinne...
Bliver I aldrig klogere..
Eller..
Det burde da være ligemeget men åbenbart ikke..
Dybest set skulle det være en fælles interesse og ikke det religionspis om der er midterleder eller ej...
Nå jeg tror bare ikke det her indlæg hjælper med det er dog ment som et forsøg på den her med olie på vandende...
Og ikke mindst nittetællerne, dem er der åbenbart en del af..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Sjovt nok er du den første der bringer emnet 3 skinne op her.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Jeg tror altså stadig at der er to der bruger navnet Moppe på dette forum
Den ene mener at 1000 m H0-skinner er nok til at kalde en modelbane for "Europa", og "Europas største computerstyrede modeljernbane"
Den anden har tilsyneladende viet sit liv til hele tiden at minde os andre om nogle få manglende mm hist og pist
Per.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Denne her diskussion har da ikke drejet sig om, at Märklin er et dårligt fabrikat, eller at det ene system er bedre end det andet andet, men alene det rimelige i, at der stadig er producenter, der klemmer penge ud af entusiaster ved at male hvad som helst i danske farver og påstå, at det er danske modeller.
Det er en uskik, som ikke burde være nødvendig i vore dage for at tjene penge.
Jeg tror ikke, at nogen herinde er uenig med mig i, at vi ikke kan undvære Märklin og egentlig aldrig har kunnet.
Er det ikke ligesom, at det er Märklinisterne, der er de mest følsomme i det spørgsmål?
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Enig det er da lige meget om det er et par millimeter,s forskel i længden af en vogn i forhold til originalen,og om det er AC eller DC man kører er da underordnet ,det er og bliver køre glæden det drejer sig om! jeg kører både med Mærklin med DC Hjul, Roco,Fleischmann Heljan,Hobbytrade Osv. Nogen gange er det her på sporskiftet,som den her tegning på dette Link:
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228333
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Enig. Jeg ser slet ikke en religionskrig. I mine øjne, kunne diskussionen have drejet sig om en hvilken som helst producent, da alle producenterne forsøger, at snige frække fantasier ud engang imellem. Jeg synes Electrotrein er meget værre end Märklin, jeg køber aldrig deres produkter, jeg har simpelthen intet overblik over, hvilke der har eksisteret og hvilke der ikke har.
Derudover kan det da til behagelig orientering nævnes, at min vognpark består primært af Märklin og Trix godsvogne. Jeg kan godt lide den grad af detaljer Märklins designere har valgt. Jeg ser en model som et kompromis, men der er selvfølgelig en grænse for, hvilke kompromisser jeg accepterer. Det er en vurderingssag, hver gang, derfor arbejder jeg efter et sæt simple regler:
1. Vogntypen _skal_ have eksisteret i virkeligheden. Derfor er Märklins legendariske reklamekølevogne ikke noget for mig.
2. Den _skal_ være målfast, i hvert fald, så jeg kan sandsynliggøre, at designeren har forsøgt at ramme 1:87. Et par mm generer mig ikke, men to cm, som på Märklin og Trix 1:93.5 personvogne generer mig. Jeg køber heller ikke Roco 1:100 personvogne og jeg køber aldrig Fleischmann personvogne.
3. Vognen skal ligne forbilledet, så der ikke er tvivl om vogntypen. Her benytter jeg blot et billede. F.eks. vil jeg ikke acceptere en vogn, hvor boggierne er forkerte, da jeg mener det er en tydelig forskel. Men skulle der mangle et rangertrin eller sidder en færgekrog lidt forskelligt fra forbilledet, generer det mig ikke.
4. Jeg må ikke eje vognnummeret i forvejen. Jeg går op i køreplaner, så der er ikke to vogne i min vognpark, der har det samme nummer. Jeg er tilmed så nørdet, at alle revisionsdatoerne er indekseret.
Det er mine grundlæggende regler, det er en vurdering og ingen producenter slipper gennem nettet. Jeg plejer at sige, at jeg har en modeljernbane og jeg køber de vogne jeg vil have, fra de producenter der producerer dem. Hos mig er der ingen hellige køer - og når Märklin får hug, så er det kærligt ment .
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Først og fremmest har dette her ikke en skid med 2 eller 3 skinne at gøre. Og før der er nogen der skyder mig i skoene at jeg har preferencer for det ene eller andet system så har jeg bl.a. i dette forum været fortaler for 3-skinne systemets driftpålidelighed.
Men det er, efter min opfattelse, et spørgsmål om hvilke misfostre vi skal finde os i at blive spist af med under betegnelsen "model"jernbane. Tråden her startede med et spørgsmål omkring indretning af Märklins Car-vogn. Her var der øjensynlig en sporskiftebruger der følte sine grænser for modelrigtighed overtrådt. Netop på dette vognsæt er vi nogle der finder grænserne overskredet på adskillige flere punkter. Husk på at dette sæt blev introduceret som Årets Store Danske Nyhed! "Dansk", min bare r...
Gennem tiden har vi været præsenteret for adskillige rædsler inden for "dansk" materiel, Lilliput er allerede nævnt, Lima har også gjort deres osv. osv. Men udviklingen har været med os, dels med 2 gode danske producenter, dels med en betydelig større omhu fra den udenlandske producenter mht. modelkorrekthed i de senere år.
Netop derfor er der grund til at råbe højt hver gang Märklin, en af de største spillere på det danske mj-marked, forsøger at slå plat på forbrugerne i stedet for at lave deres arbejde ordentligt. Netop Märklin har en størrelse og know-how til, om nogen, at producere korrekt, velkørende og pålideligt materiel. Derfor finder jeg det helt uacceptabelt at sende misfostre som f.eks. "Mh" og "Mt" ud som "modeller". I bedste fald kan det kaldes legetøj og i værste fald trækker det udviklingen den gale vej i forhold til dem der gør deres yderste for at levere os korrekt materiel.
Min ønskesituation ville være hvis Märklin udnyttede deres brand, kunnen og markedsindflydelse til at sætte nye standarder inden for modelkorrekthed, en standard andre måtte måle sig op imod!
Sådan var det engang, sådan måtte det gerne blive igen.
Men jeg drømmer bare......
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Ved juletid burde komme fred på jord også blandt de to togreligioner ...............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Jaeh, Ok, fred være med det.
Glædelig Jul til dig også
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -