Jeg har en stort set ny blå trafo, i original papæske med låg. må jeg venligst høre om der er en der vil give et bud?
__________________
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
sidespor
Indlæg: 16
byder 100,- inkl. porto - hvis du da har den endnu...
sidesporet
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Hej
Jeg håber i er klar over den ikke må bruges mere da den er baseret til 220 volt som vi brugte for år tilbage i dag kører vi med 240 volt.
Så reelt er den ulovlig at bruge.
Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Det passer altså heller ikke: Gammelt udstyr, der var godkendt til 220 V, er fortsat lovligt at bruge på 230 V - spændingsforskellen er så lav, at det allerede i gamle dage var et krav, at 220 V udstyret skulle kunne tåle det for at blive godkendt.
MVH
Lars
sidespor
Indlæg: 16
sidesporet
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Der er nu noget omkring godkendelsen, men det går på, at den er i metalkasse og ikke jordet. Derved er der risiko ved en fejl i transformatoren, at kassen kan blive spændingsførende.
Problemet omkring de 230V er, at ved lokomotiver med dekoder, er overspændingen til retningsskift vel høj, så det kan koste en dekoder at aktivere retningsskiftet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Øh - er Märklins blå transformatorer ikke D-mærkede? Og er det ikke sådan, at alt D-mærket udstyr fortsat at lovligt at bruge?
MVH
Lars
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Jeg mener at der blev udsendt et eller andet omkring dette på et tidspunkt, men det kan godt være begrænset til, at stoppe salget af disse modeller.
Jeg har da også selv en mindre model til brug for mit testspor.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
sidespor
Indlæg: 16
Overhovedet ingen problemer! - det er bedøvende ligegyldigt om du har 220 el. 240V i stikkontakten. Og på sekundærkredsen har det ingen indvirkning overhovedet. Udover det med dekoderne, ved aktivering af retningsskift. Men ingen normalt tænkende person kunne vel komme i tanke om det? - Hvis man vil undgå det er det simpelt: åbn trafoen og fjen switchen til retningsskift. Mht. til overgang - ikke farligere end en kaffemaskine af metal - iøvrigt har vi nutildags HFi-II relæer. Så det.... Iøvrigt er de gamle M-32VA trafoer fremragende elektrisk kvalitet i forhold til de nyere. Kan trække Jeres husbelysninger, signaler og booste K-spor i årevis uden fejl.
sidesporet
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg håber du er blevet klar over at du har skrevet noget vrøvl?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ulrikernst
Indlæg: 247
er der ikke noget om man ikke bør bruge de gamle blå transformatore til kørsel med tog som har dekodere OGSÅ selv om det er analog drift der køres med :?:
Nogen som kan be- eller afkræfte det
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det kan jeg. Problemet er normalt ikke kørsel men retningsskiftet, som ofte på gamle trafoer kan være med langt over 24V. det gælder ikke kun Märklin men mange andre gamle trafoer.
Vil du undgå "døde" dekodere ved analog drift, skal du anvende en moderne hvid Märklin Trafo.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
amigotrain
Indlæg: 55
"stort set ny" - hehe, det kan da kaldes en salgsfremmende produktbeskrivelse der vil noget
vh Henrik
Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...