Hey, nogen der lige kan oplyse hvordan man ser forskel på de forskellige udgaver af Märklins brune My´er? (1, 2, osv.)
__________________
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak fordi du stillede det spørgsmål - det vil jeg faktisk også gerne vide. Jeg er aldrig kommet længere i forståelsen end til http://www.hfkern.gmxhome.de hvor jeg har fundet denne oversigt:
Art.Nr. Zeitraum Umschalter Motor Epoche Betr.Nr Betreiber Farbe, Sonstiges
3067 (1) 1964-1979 Relais LFCM III 1106 DSB weinrot
3067 (5) 1975-1989 Relais LFCM IV 1147 DSB schwarz/rot
3174 1991 Relais LFCM IV 1126 DSB hellblau
3067 (10) 1992-1993 Relais LFCM IV 1101 DSB weinrot
34662 1996 Relais IV 1111 DSB schwarz/rot
28461 1996 Delta V 21-108-4 DSB gelb/schwarz, Set "Bahn-Hilfszug"
28524 1999 Delta IV 1112 DSB schwarz/rot, Set "Schnellzug
Kresten
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Der findes ihvertfald fem forskellige udgaver af 3067. Vistnok endda nogle flere. Dem kommer vi til senere.
MY 1106
3067.1 Dette er den sjældne med frontdør og påskrifter, som overførselsbogstaver.
3067.2 Denne har ingen dør, men trykket er lavet med overførselsbogstaver på samme måde, som udgave 1.
3067.3 Dette er den mest almindelige variant, med silketryk. Den er nem at kende,da trykket er en anelse grønligt i forhold til de første to varianter.
Der findes muligvis flere varianter af den første udgave, da det kan have noget at gøre med hvor mange og hvordan fabrikspladerne er påtrykt. Nogle skulle have to og andre 4 fabriksplader.
MY 1147
3067.4, Dette er den sjældne med DSB i tynd skrift. Den er både grim og sjælden.
3067.5. Dette er den mest almindelige udgave af 1147. Pas på hvis du bliver tilbudt en. Märklin eksperimenterede på et tidspunkt med vandopløselig maling. Derfor skaller malingen af på nogle af dem.
Der findes vistnok en variant mere af 1147, der skulle være noget mørkere i den røde farve end ellers. Det er de sidste, som er blevet leveret i hvid æske.
Dette er dem jeg kan huske i hovedet. Der er nok flere der kan uddybe især med hensyn til 1147.
Lige en lille appetitvækker. Min my 1106 af den tredje udgave. Den blev fundet for en måned siden på ebay hos en samler i Dallas Texas. Den er helt frisk fra fad og prøvemærke og brugsanvisning er med og i top stand. Brugsanvisningen er blevet trykt i 1972, så det må næsten være en af de sidste.
Thomas Jespersen
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
ok. Har man nogle årstal man kan sætte de forskellige udgaver på at være produceret i, eller er de alle 3 lavet i samme årrække?
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hej Thomas
Billedet er ikke så stort, men det er da vist et yderst flot eksemplar, du har anskaffet dig. Det ligner næsten den udgave af 1101, de lavede som jubilæumsudgave, som du også refererer til, men jeg tror ikke, jeg har set en Märklin 1106 så flot før
Med venlig hilsen
Skott
Torben Z.
Indlæg: 755
3067/1 1964
3067/2 1965
3067/3 1966 - 1974
iflg. "DANSKE modeller fra märklin 1964 - 2008"
Alt i alt skulle der være 16 (17) varianter af DSB ltra MY.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Interessant. Det var i hvert fald noget, jeg ikke vidste. Er der et sted hvor man kan læse nærmere om dette?
Jeg har et eksemplar af den første udgave, og jeg har lige været henne for at kigge. Min har 4 fabriksplader.
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Der skulle være nogle eksemplarer af den første, der kun har to fabriksplader. Istedet for de normale 4. Udgave 2 har kun 2 fabriksplader, så der kan være tale om en kort overgang imellem udgave 1 og 2.
Angående min egen, så er den fabriksny. Den har aldrig kørt en meter. Slæbeskoen er i helt perfekt stand og fjederen er lavet af stål. Så den har kørt sin sidste tur. Til kørsel foretrækker jeg Rocos.
Man kan sommetider være heldig at finde noget spændende rundt omkring. Jeg har iøvrigt en 3029 i samme stand. Det er mærkeligt at se et helt perfekt eksemplar med brugsanvisning og prøvemærke af et lokomotiv, man normalt finder på markederne i en rodekasse, som skrammel.
Thomas Jespersen.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hej Tomas!
Kunne vi få et billede af den der 3029?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Det kan du da. Den ligger bare på fjernlageret i Jylland, så det bliver først efter weekenden.
mvh
Thomas
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Nå, okay.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Her er så lidt billeder af nogle af godterne.
Märklin 3029 fabriksny. Den har aldrig kørt en meter. Slæbeskoen er fuldstændig perfekt og uden ridser.
Märklin 3101 også fabriksny. Dene r af en eller anden grund temmelig grund en hel del værd. Det kan godt undre mig, for den er temmelig grim.
Märklin 3021 V200 060 også fabriksny. Den mangler bare prøvemærket.
Til slut endnu en 3021. V200 027. Den er i meget fin optisk stand. Den har bare været offer for en tumpe, der ville sætte decoder i den og det var lavet så sjusket så den blev skrællet. på et tidspunkt bliver den lavet til en køre maskine med Lokpilot, så jeg har noget at spænde for mine 24 cm blikvogne.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Samler? :mrgreen:
Tak for billederne!
Det er godt nok nogle flotte modeller du har der!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC