Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Märklin DI 3 628 Jernbaneverket

Så blev jeg den lykkelige ejer af Märklins model af norske DI 3 628 i Jernbaneverkets farver. Maskinen er den norske udgave af MY - og den er gul og udstyret med nogle gevaldige sneplove i hver ende. Smile

Modellen er ligner rimeligt godt de billeder jeg har fundet på nettet, og der er endda monteret alle de ekstra kraftige stiger, som de norske maskiner har.

Sneplovene er støbt i plast og pufferne er en del af denne støbning. Derved er det faktisk muligt at udskifte plovene med almindelige puffer, og derved bruge maskinen til at f.eks. transport af skærvevogne.

Hvis der er nogle af jer, der ved hvordan virkelighedens sneplove var sat på hører jeg gerne om det.

Modellen har en flot GM lyd, bremsehvin, trykluftlyd og horn. Derudover kan to projektører over førerummet tændes separat fra lanternerne. Desuden er der gule blink på taget.

Projektørerne på taget er lysdioder i en kold gul farve ... og jeg synes ikke de lyser nok op ... havde nok forventet mere. Blinkene på taget er pæne små lysdioder, men frekvensen virker lidt for hurtig, og de blinker synkront. Det havde været fedt, hvis de blinkede som på Togmodelles MH. Smile

Desværre er modellen udsolgt fra Märklin, men jeg var så heldig at få den sidste fra Hobbykæden ... tak til Ken for hurtig og venlig ekspedition.

Mens jeg kørte med maskinen opdagede jeg noget underligt. Modellen har tre lanterner i den ene ende ... men kun to i den anden. Midterlanternen er der ikke. Men ved studier af billeder på nettet, kunne jeg se at dette var også tilfældet på den rigtige 628 ... men jeg har ikke lige fundet andre norske DI 3, hvor det samme er tilfældet. Der ser det ud til, at alle har tre lanterner i begge ender. Er der nogle af jer, der kender historien bag det? Under alle omstændigheder synes jeg det er stærkt at Märklin har valgt at følge virkeligheden på det punkt ... vi er jo ikke vant til, at de store producenter bekymrer sig om detaljer på de små landes modeller. Smile

En sjov ting ved de norske DI 3 er, at de åbenbart skifter mellem at have skinneryddere og underhængte sneplove på. Når de store sneplove er monteret har de i hvert fald skinneryddere på. Og det har modellen også.

Maskinen er den sædvanlige gode gamle metalskal, som vi kender den fra de danske MY'er - intet nyt i den konstruktion. Dekoderen er MFX med de fordele og ulemper vi diskuterer ofte herinde: Lukket format, begrænsede indstillingsmuligheder - men totalt selvkonfigurerende. Sæt maskinen på sporet og vent nogle minutter, så står den registreret i Central Station som "Typ Di 3 NSB" med alle funktioner lagt frem med iconer osv. Dog lidt skuffende, at den vælger et V100 symbol, så man selv skal gøre hele arbejdet med at bytte det ud med et NOHAB symbol. Wink

Lige gyldigt hvad vi mere eller mindre hardcore-nørder har af kritik af MFX, så er det fanden-galemig nemt at gå til for begyndere. Man skal ikke tænke på noget som helst ... og programmeringen sker endda ude på hovedsporet.

Jeg begynder virkeligt at forstå, hvorfor Märklin har valgt vejen med MFX ... og selvom det giver OS nogle problemer, så tror jeg det på sigt kan betyde, at flere kommer igang med denne vidunderlige verden af modeltog.

http://www.maerklin.de/de/produkte/detailsh0.html?art_nr=37662

http://www.railfaneurope.net/pix/no/diesel/Di3/foto19176.jpg

http://www.railfaneurope.net/pix/no/diesel/Di3/Nohab.jpg

Forresten ... hvis I det ikke er muligt, at opstøve flere DI 3 628 maskiner hos jeres lokale togpushere, så er det måske alligevel muligt at prøve en. I hvert fald har denne togpusher en som de lejer ud. Wink

http://www.jernbaneverket.no/marked/levinfo/maskiner/article.jhtml?artic...

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
En sjov ting ved de norske DI 3 er, at de åbenbart skifter mellem at have skinneryddere og underhængte sneplove på. Når de store sneplove er monteret har de i hvert fald skinneryddere på. Og det har modellen også.

Mon ikke det er hydraliken til de store plove, der gør at der ikke er plads til underhængte plove?

Ganske nydelig model i øvrigt.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Så har jeg fået svar på mit hovedbrud om to lanterne i den ene ende og tre i den anden.

Jeg skrev til GM-Gruppen i Norge og fik forleden svar. Og det var virkeligt et godt og uddybende svar ... med en overraskende begrundelse:

Herr

Per Olsen,

Danmark

Spørsmål om Di 3-frontlykter og 3.628

Arrangementet av frontlykter på 3.628-modellen spurte du om i en e-post til Jarl Hole 22.02.08.

Beklager at det har tatt noen dager før jeg svarer.

I de siste årene Di 3 var i drift (fram til ruteskiftet i januar 2001) begynte verkstedet i Trondheim

(Mantena AS Marienborg) å fjerne topplyskasteren på snuta i den enden hvor førerrommet var

blitt isolert. Man fikk maks. støynivå ned fra 85 til 75 dbA, noe som betydde mye for lokomotiv-

førerne. Loket måtte derfor vendes på endestasjonene, hvorfor svingskiva i Trondheim og Bodø

og flere andre steder ble beholdt. (Slik også med Di 4, hvor man pga. nærhet til hovedmotoren i

ende 1 foretrekker å kjøre fra ende 2.)

Tror det var bare 6-8 Di 3-lok som fikk topplyskasteren fjernet, og 3.625 (knust i Åsta ulykken 04.01.00)

og 3.628 var blant dem.

NOHAB hadde opprinnelig plassert hovedlyskilden på snuta der det ikke oppsto refleks fra karosseri-

kanten ned fra frontvinduene. Norske lokomotivførere syntes likevel det var bedre å få to nye

halogen-lamper plassert oppe på taket. Tidligere var tyfonen fjernet derfra og satt lengre inne på taket.

Med slikt forskjellig lysarrangement i hver ende overtok Jernbaneverket 3.628, og loket ble kort tid etter

lakkert gult som andre anleggsmaskiner.

3.628 er utstyrt med stor frontplog i hver ende. Den kan løftes fra førerrommet med trykkluftsylinder.

Bak skjørtet i hver ende er det montert en sporrenser som er hydraulisk operert, og manøvrerbar fra

førerrommet i motsatt ende. Dvs. at man aktiverer sporrenserplogen bak i forhold til farts-retningen,

og plogen er også montert "motsatt" (spissen vendt fra hovedplogen).

Lysarrangementet er hermed forklart, men jeg kan legge til at måten å stenge den gamle hovedlyskasteren

på var forskjellig fra lok til lok. Det beste var å tilpasse en plate over hullet som fulgte karosseri-

formen. En rund plate sveiset rett i det "blinde øyet" ble gjort på flere lok, men til slutt tok man bare ut

den gamle reflektoren, eller ganske enkelt koblet bryteren over til de nye halogenlampene.

Apropos : El 14 er inne i sine siste år i tjeneste med godstog for CargoNet. Likevel skal man nå montere

to halogen-lys, èn på hver side av den gamle hovedlyskasteren, som blir koblet ut. Lokene forandrer

dermed litt på sitt originalutseende.

Ha en god påske !

Vennlig hilsen

Arne-Magnus Waaler

Det virker jo lidt som at gå tilbage til de gamle damp-dage, når man vælger at bruge drejeskiver i stedet for at isolere begge førerrum. Og sjovt at man fjerner den ene - og ikke begge frontlanterner ... eller lader begge sidde inaktive.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.