Picture

Nikolaj

Historie studerende på Århus Uni

Indlæg: 20

PB

Märklin 29180 Startsæt "Baustelle"

Hej Sporskiftet.

I må meget undskylde hvis dette indlæg er i det forkerte forum, flyt det endelig hvis det er tilfældet Smile

Jeg er en ung knægt på 22 år. Jeg har længe gået og haft lyst til at gå i gang med modeltog, her til Januar flytter jeg i en ny og større lejlighed, og har derfor bestemt mig for at lave et lille punkt til punkt layout langs en væg. Alt efter hvor meget det fylder laver jeg måske en vendesløjfe i hver ende.

Jeg har kigget lidt på diverse start sæt og jeg faldte over Märklin 29180 Startsæt "Baustelle." http://www.spor23.dk/products/productinfo.aspx?productid=2411&MenuItemID...

Jeg har fundet det på den tyske Amazon til 820kr, hvilket forekommer mig som billigt, men hvis det er noget bras er det jo lige meget hvor billigt det er.

Jeg så fornyligt over det gule MY Arbejdstogssæt (28461) og kunne ikke lade være med at købe det, det er så fint! Jeg tænkte at lokomotivet samt vognene passede godt sammen med de gule vogne fra Märklin startsættet

Er der nogen der kan fortælle mig om dette startsæt er værd at starte ud med ?

Jeg har ikke så meget styr på det tekniske aspekt, er det at foretrække at vælge et sæt med en mobile station? Hvad er egentlig fordelen ved en Mobile station fremfor den styrerenhed der følger med startsættet?

Efter at have læst nogen andre tråde her på sporskiftet fandte jeg også dette start sæt fra Roco

http://www.spor23.dk/products/productinfo.aspx?productid=2065&MenuItemID=87

Sættet er noget dyrere, men har en Multimauss(og et flot rødt MY), er det korrekt opfattet at det er Rocos version af en Mobile station? Kan jeg kører med det Gule DSB MY arbejdstog på Rocos skinner, har lidt svært ved at finde ud af om startsættet er 2 eller 3-skinne drift.

Det billigste jeg har fundet det til er 2000kr og det er udsolgt mange stedder.

p.t. hælder jeg til sættet fra Märklin men jeg kunne godt tænke mig at få noget input fra nogen der har mere styr på tingene end jeg selv har.

Jeg kommer ikke til at kører med mere end en 2-3 tog det næste lange stykke tid da jeg er studerende og derfor er begrænset af både plads og økonomi.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Hej og velkommen!

Jeg vil da svare på det jeg kan så må andre hjælpe med resten Smile

Du har købt noget märklin, ok så er det jo nok den vej vi skal gå. Ellers ville jeg lige anbefale dig at søge efter "startsæt" her på sporskiftet og læse nogle af de mange "hvordan kommer jeg igang" tråde.

Det sæt du kigger på er digitalt, ja, men det system som det kører med bruger man ikke mere (så vidt jeg kan se er det er "delta" startsæt). Kig evt hos din lokale togpusher om der er et brugt sæt - eller køb tingene hver for sig.

Jeg vil også anbefale at ligegyldigt hvad du køber så prøv det først. Og prøv samtidigt et helt nyt märklin eller roco lokomotiv, gerne et dyrt et, bare så du kan se , mærke og ikke mindst høre forskel. F.eks. er märklins "brandtog" et forfærdeligt sæt hvor lokomotivet larmer som en elektrisk tandbørste når det kører.

Ellers velkommen Smile og bare spørg løs.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ah, der var mere...

Froskellen på startsættet med det lille gule tog og så de nyere med mobil eller central station er den digitale standard, altså hvilket "sprog" snakker styreenheden når den skal styre toget.

"Delta" = forældet

"Motorola" = knapt så forældet

"MFX" = Märklins nyeste format (mobil og central stationer)

"DCC" = Åben standard, benyttes vist af alle andre

(ok så er der et par stykker til som ikke er værd at bruge tid på)

Roco sættet er 2-skinne så nej, MY'eren fra Märklin kan ikke køre på det.

Men det er til gængæld et super sæt (har jeg ladet mig fortælle)

Tar jeg fejl når jeg siger at det generelt er lidt billigere at køre 2-skinne?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nikolaj

Historie studerende på Århus Uni

Indlæg: 20

PB

Så vidt jeg kan læse mig til her inde er det billigere at køre 2 skinne. Men det ville jo betyde at jeg ikke ville kunne kører med MYeren. Det gør dog ikke så meget, da jeg ikke skal købe så mange spor, jeg har ikke særligt meget plads og får det heller ikke i den nærmere fremtid da jeg skal fortsætte med at læse på universitetet i mindst 3-4 år mere.

Hvor står det hvilket "sprog" styrerenheden taler? Jeg kan ikke helt finde et sted hvor det står skrevet, måske kan produktbeskrivelsen fra märklins hjemmeside være behjælpelig.

"Prototype: Type DHG 700 industrial diesel locomotive. Krupp-Ardelt crane car with a crane tender car. Low side car for transporting a power shovel.

Model: The locomotive has a metal frame, a digital decoder, and a special motor. 3 axles powered. Traction tire. The headlights change over with the direction of travel and can be controlled. There is a warning light on the roof of the engineer's cab. The crane car has a cab that can be turned, a boom that can be raised and lowered, and a hand crank for the crane line. The crane tender car has a boom support. The low side car comes with a metal model of a power shovel. All of the cars have Relex couplers. Train length approximately 48.0 cm / 18-7/8". Contents: 12 no. 24130 curved track, 7 no. 24172 straight track, 5 no. 24188 straight track, 2 no. 24224 curved track, and 1 pair of no. 24611 and 24612 turnouts. 230 volt / 18 VA transformer and a digital controller for up to 4 locomotives. Instructions are included for setup and electrical connections."

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

"Nikolaj" skrev:
Så vidt jeg kan læse mig til her inde er det billigere at køre 2 skinne. Men det ville jo betyde at jeg ikke ville kunne kører med MYeren. Det gør dog ikke så meget, da jeg ikke skal købe så mange spor, jeg har ikke særligt meget plads og får det heller ikke i den nærmere fremtid da jeg skal fortsætte med at læse på universitetet i mindst 3-4 år mere.Hvor står det hvilket "sprog" styrerenheden taler? Jeg kan ikke helt finde et sted hvor det står skrevet, måske kan produktbeskrivelsen fra märklins hjemmeside være behjælpelig."Prototype: Type DHG 700 industrial diesel locomotive. Krupp-Ardelt crane car with a crane tender car. Low side car for transporting a power shovel.Model: The locomotive has a metal frame, a digital decoder, and a special motor. 3 axles powered. Traction tire. The headlights change over with the direction of travel and can be controlled. There is a warning light on the roof of the engineer's cab. The crane car has a cab that can be turned, a boom that can be raised and lowered, and a hand crank for the crane line. The crane tender car has a boom support. The low side car comes with a metal model of a power shovel. All of the cars have Relex couplers. Train length approximately 48.0 cm / 18-7/8". Contents: 12 no. 24130 curved track, 7 no. 24172 straight track, 5 no. 24188 straight track, 2 no. 24224 curved track, and 1 pair of no. 24611 and 24612 turnouts. 230 volt / 18 VA transformer and a digital controller for up to 4 locomotives. Instructions are included for setup and electrical connections."

Styreenheden "taler" Märklin DELTA - d.v.s. en simplificeret form for Märklin Digital, hvod du kan køre med lokomotiverne (op til 4 forskellige adresser) og tænde og slukke for lyset, hvis lokomotivets dekoder tillader det.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Nikolaj" skrev:
Så vidt jeg kan læse mig til her inde er det billigere at køre 2 skinne.

Det kommer faktisk også an på flere ting, fordi det behøver ikke nødvendigvis at være så dyrt med 3-skinne.

Flere gange om året er der modelbanemarkeder. Her kan du nemt gøre en god handel med Märklin rullende materiel og skinner. Lettere brugt måske, men man danner sig hurtigt et indtryk. Har senest fået diverse Märklin K-skinner, næsten nye, til en god pris. Det var til markedet i Skørring i september.

Det kommer også an på mængden. For ikke så lang tid siden var jeg forbi "Kystbanen" i Hellerup. På trods af at jeg var ny kunde på det tidspunkt, så fik jeg en pæn rabat på Märklin K-skinner af en vis mængde i forhold til listeprisen. Prisen endte med at blive den samme, som hvis jeg havde købt i Tyskland og skulle lægge forsendelse oveni.

Så er der altså ikke så megen tvivl om hvem man hellere støtter Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nikolaj

Historie studerende på Århus Uni

Indlæg: 20

PB

Hej Igen - tak for de hurtige svar!

Mener i ikke det kan betale sig at købe sættet når det kun er en delta styrerenhed der er med? Skulle jeg i stedet få fat i et sæt med en mobile station?

Faktisk kan jeg ikke rigtig finde et sæt jeg kan lide med en mobile station - de forekommer mig alle sammen ret dyre og lokomotiverne/vognene er ikke rigtigt noget jeg har lyst til at kører med - måske jeg skulle købe delene hver for sig i stedet hvis startsættet med det gule tog ikke er anbefalelses værdigt, det var jo mest på grund af vognene og lokomotivet jeg ville have netop det start sæt.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Nikolaj" skrev:
Hej Igen - tak for de hurtige svar!Mener i ikke det kan betale sig at købe sættet når det kun er en delta styrerenhed der er med? Skulle jeg i stedet få fat i et sæt med en mobile station?

Delta må betegnes som værende forældet i dag, men kan sagtens gå hvis man er ny i området. Der kan så køres med 4 tog, og det skulle nok række til et stykke tid.

Eller bedre endnu, tag ind og snak med din nærmeste modeltogforhandler. En der også sælger Märklin (for det er jo det du vil). Han kan fortælle mere præcist hvilket muligheder der er. Og måske også tilbyde dig en skræddersyet løsning til dit behov her og nu.

Man bliver hurtigt træt af delta. Det blev jeg i hvert fald da jeg startede meget småt op for flere år siden med en deltaboks til en lille prøvebane på spisebordet.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Nikolaj" skrev:
Mener i ikke det kan betale sig at købe sættet når det kun er en delta styrerenhed der er med? Skulle jeg i stedet få fat i et sæt med en mobile station?
Ja - eller noget helt tredje.
"Nikolaj" skrev:
Faktisk kan jeg ikke rigtig finde et sæt jeg kan lide med en mobile station - de forekommer mig alle sammen ret dyre og lokomotiverne/vognene er ikke rigtigt noget jeg har lyst til at kører med - måske jeg skulle købe delene hver for sig i stedet hvis startsættet med det gule tog ikke er anbefalelses værdigt, det var jo mest på grund af vognene og lokomotivet jeg ville have netop det start sæt.

Køb Roco sættet og stil dit nærende på en hylde for sig selv, eller sælg det. Roco multimausen er en langt stærkere controller, kan også betjene sporskiftere (hvilke hverken delta, eller MS kan). Den bliver heller ikke forvirret, hvis man fjerner et tog og kan umiddelbart let bruges sammen med lokomotiver fra de fleste fabrikanter.

Märklins controllere er "smart", hvis man kun vil køre Märklin, de kan selv genkende lokomotiverne - men prøv at læs det antal tråde i digital forummet omhandlende MS og CS hvor de bruges sammen med lokomotiver fra andre fabrikanter. Der skal nærmest "trylles" for at kunne udbytte alle funktioner i et lokomotiv fra en anden fabrikant.

Så er der også lige det at de fleste efterhånden kører dansk epoke 3 og her er udvalget størst i "ikke Märklin" fabrikater, skinnerne er billigere end Märklins (uanset, hvor stort/lille et anlæg du skal bygge) og styringer/lokomotiver/skinner virker sådan cirka lige godt, uanset, hvilket fabrikat du vælger.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

Der kommer vist ikke ret mange danske modeller på markedet som ikke kan køre på Märklins systemer idag. Hvad vogne angår skifter de fleste forhandlere hjul uden beregning hvis det er nødvendigt.

Vælg du trygt Märklin, for du kan sagtens køre med andre fabrikater bare der er slæbesko på. Jeg har selv kørt Märklin m.v i mange år uden problemer, så kan kun anbefale dette.

Märklins digitalsystemer er gode til nye i hobbyen, så kast du dig endelig ud i det, bare køb noget med enten MS eller CS, da Delta er forældet.

Gør det du selv har lyst til og synes om, og lad dig ikke forskrække af visse personer her, som på muslimsk manér prøver at omvende verden til 2 skinne drift. Over halvdelen af danske mj´ere kører trods alt Märklin.

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ja beklager Nikolaj, men her melder jeg mig ud af tråden. Du er velkommen til at skrive privat hvis det er. Muslim? Så har man hørt det med Laughing out loud

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

det lyder interessant at udvalget i dansk epoke 3 er større i dc end i ac ,kan vi få nogle konkrete fakts? mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nikolaj

Historie studerende på Århus Uni

Indlæg: 20

PB

Åh nej - håber ikke denne tråd ender med en diskussion af 2 skinne vs 3 skinne! Dem har jeg set nok af allerede.

Nevertheless så tror jeg at det trods alt bliver märklin og startsættet med det gule arbejdstog jeg vælger.

Márklin fordi:

System forekommer mig nemt og lige til - jeg gider ikke rigtigt sætte mig ind i 2 skinne systemet med strøm, fabrikater, etc.

Dernest regner jeg ikke med at jeg kommer til at bruge meget mere end 10.000kr på min jernbane da jeg ikke har plads eller penge til det. På den måde kommer det heller ikke til at blive så dyrt hvis jeg senere skulle bestemme mig til at skifte til 2-skinne drift.

Desuden har jeg har allerede et tog som jeg super gerne vil kører med!

Start sættet fordi:

Der er ingen af de startsæt med Mobile Station jeg vil have, jeg bryder mig ikke om det rullende materiel. "Brand" startsættet ser flot ud, men lokomotivet skulle eftersigende lyde forfærdeligt.

800kr på den tyske amazon virker billigt for det gule sæt også selv om jeg ikke har tænkt mig at bruge delta stationen til noget.

Så må jeg jo bare håbe at lokomotivet ikke lyder dårligt ligesom lokomotivet i "brand" sættet, men det er jo et gamble da jeg ikke rigtigt kan finde nogen anmeldelser af det.

Mobile station har jeg fundet på QXL til 300kr - er det en nogenlunde fair pris og er der forskellige udgaver af mobile station?

Hvis der er flere der gerne vil give deres mening til kende vil jeg stadig gerne høre!

P.S.

Til märklintossen: Dit råd var godt, men jeg tror ordet du ledte efter enten var "fundamentalistisk" eller "fanatisk" (og nej det er faktisk ikke er synonymer med muslimsk) Wink

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

Hej Nikolaj

Så har alle de sædvanlige kombetanter vist været på banen, eller mangler vi en eller to endnu?

Der er, som du nu hved 2 systemer, og det system [u]du [/u]vælger, der er det rigtige.

Egentlig er det en skam at dem, som har prøvet begge systemer, ikke får lavet en speciel tråd.

Det kunne være interessant at vide (fakta) hvad der gjorde udslaget og ikkemindst -tidspunket (gerne årstel) for udslaget.

Alt før Gorm den Gamle har jo ingen interesse, og er for længst blevet overhalet af udviklingen

Så kunne man få at vide hvem der skiftede til det ene eller til det andet, og dermed formålet.

Det er nok ikke så interessant, hvis man feks. skriver at min første gave var ........ og derfor. Det er jo ikke et valg.

Så derfor hold du blot fast ved dit system, og hvis den gule My'er betyder så meget senere.

Så se det som en udfordring at bygge den om, for det lærer man en masse af.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Hej Nikolaj

Velkommen til en god ny hobby og til Sporskiftet.

Hvis du har lyst til at læse lidt mere om de forskellige typer skinner i henholdsvis to- og treskinnesystemet, vil jeg anbefale dig denne artikel:

http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/

Her kan du også læse forskellige folks meninger og erfaringer med systemerne.

Mht. til økonomi, så skiftede jeg selv fra Märklinsystemet til toskinnesystemet da jeg var fattig studerende, men det er også rigtigt som det tidligere blev sagt at man kan finde meget brugt Märklin til lidt billigere priser på markeder.

Held og lykke med indkøbene, og fortæl endelig om dine erfaringer herinde Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"märklintossen" skrev:
Der kommer vist ikke ret mange danske modeller på markedet som ikke kan køre på Märklins systemer idag.
Heljans E- maskine. Frejas lokomotiver osv.Men det er såmænd ikke det at de ikke fysisk kan køre på anlægget, men mere det at der er besværlige at få alle funktioner (lyd osv) til at virke på en MS eksemplevis.
"märklintossen" skrev:
Märklins digitalsystemer er gode til nye i hobbyen, så kast du dig endelig ud i det, bare køb noget med enten MS eller CS, da Delta er forældet.
Kan du forklare hvorfor de er gode, i forhold til andres systemer ?
"märklintossen" skrev:
Gør det du selv har lyst til og synes om,
Dertil er vi enige.
"märklintossen" skrev:
og lad dig ikke forskrække af visse personer her, som på muslimsk manér prøver at omvende verden til 2 skinne drift.
Har du aldrig hørt om sten og glashus?
"märklintossen" skrev:
Over halvdelen af danske mj´ere kører trods alt Märklin.

Gør de?

Og, hvor mange af dem gør det fordi de har en gammel 3000'er fra dengang de var barn og dermed ikke vil skifte.

Kig dig lidt omkring. Der er mange der skifter fra 3-leder til 2-leder systemet, men praktisk taget ingen der gør det omvendte.

Det mest smarte var måske at vælge Märklins "kvalitet" og 2 ledersystemets "mangfoldighed" og så købe et Trix startsæt ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Nikolaj

Desværre som du kan se, så ender tråden som alle andre vedr 2 - 3 skinne drift, og man kan sikkert som nybegynder følge sig presset ud i noget man ikke ønskede.

Jeg vil som Occam skriver, søge div. oplysninger på hans side, der syntes "jeg" at tingene bliver belyst godt og grundigt, og uden div. uheldige nedgørelser eller stillet en masse modsatte spærgsmål til andres valg.

Personligt kører jeg med Marklin, og jeg er rigtigt glad for dets drift sikkerhed, jeg bliver ikke i så høj grad skræmt af "midterleder" som vise andre på dette forum.

Så min råd er, køb hvad du syntes, og skulle du rende ind i nogle problemer vedr. dit ny køb, så stil dit spørgsmål på sporskiftet, spørgsmål vedr. 2 og 3 skinnet drift er blot brænde på et bål som gøre sporskiftet et meget ubehagligt sted at være efterhånden

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Desværre som du kan se, så ender tråden som alle andre vedr 2 - 3 skinne drift
Klart, det er jo det store valg man skal tage som nybegynder, så man ikke "hænger" på et system man ikke ønskede - der er jo fordele og ulemper ved begge systemer.
"killerp" skrev:
Personligt kører jeg med Marklin, og jeg er rigtigt glad for dets drift sikkerhed, jeg bliver ikke i så høj grad skræmt af "midterleder" som vise andre på dette forum.

Men hvordan er det nu - skulle du starte forfra i dag, ville du vælge 2-skinne...... Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"moppe" skrev:
"märklintossen" skrev:
Der kommer vist ikke ret mange danske modeller på markedet som ikke kan køre på Märklins systemer idag.
Heljans E- maskine.

Min E-maskine kører nu helt fint på min K-skinnebane på nær i et enkelt sporskifte. Både englænder og diverse andre skifter klarer den (slanke). Det er sket efter diverse tilkøring. Men skarpe kurver, som er mindre end 42 cm i radius, ja det er ikke dens livret. Og heller ikke de små sporskifter.

Prøv lige at læs artiklen i sidste nye nr. af banen, der hvor der bliver besøgt et hjemmeanlæg hvor der køres tysk epoke III. Han skiftede fra DC til AC, for at få det digitale til at fungere.

I klubbben har vi en der gjorde nøjagtig det samme. Han skiftede også fra DC til AC, pga. det digitale.

Men prøv at læs artiklen Wink (kan evt. ses på biblioteket)

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Prøv lige at læs artiklen i sidste nye nr. af banen, der hvor der bliver besøgt et hjemmeanlæg hvor der køres tysk epoke III. Han skiftede fra DC til AC, for at få det digitale til at fungere.I klubbben har vi en der gjorde nøjagtig det samme. Han skiftede også fra DC til AC, pga. det digitale. Men prøv at læs artiklen Wink (kan evt. ses på biblioteket) MvhClaus

Lige meget hvad du skriver Claus, så vil moppe have ret og det må vi så bare finde os i..

Moppe har en supper viden om meget, men forstå bare ikke at formulere den ud, så alle kan drage nytte af den, man bliver ganske enkelt træt af hans indlæg i længden ( jeg gøre i hvert fald )

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

moppe skriver tit nogle sjove ting såsom at heljans e-maskine kan ikke køre ac men godt l dc,at udvalget er større i dc (dansk epoke 3) men den bedste af alle er nu at orperatørerne på anlægget i hadsten keder sig for nu kører det simpelthen bare fejlfrit god jul klaus og jeg ser frem til nye spændende historier fra dig.mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

"killerp" skrev:
Lige meget hvad du skriver Claus, så vil moppe have ret og det må vi så bare finde os i..Moppe har en supper viden om meget, men forstå bare ikke at formulere den ud, så alle kan drage nytte af den, man bliver ganske enkelt træt af hans indlæg i længden ( jeg gøre i hvert fald )

Kan ikke være mere enig...

Egentlig en skam at det altid skal ende i den debat istedet for bare at acceptere andres valg. Nu har Nikolaj jo købt noget materiel, så er det jo åbenlyst at det skal være den løsning og ikke alle andre systemer, og i mine øjne er der absolut intet i vejen med den.

Hvor tit i dette forum ser i 3 skinne folk prøve at få 2 skinne folk over i deres båd her på forum ? Hvad så med det omvendte ? Læg lige mærke til det, og tag i betragtning at 3 skinne folket er i overtal herinde.

Klaus der er intet personligt i det fra min side, synes bare det er en skam at simple debatter og spørgsmål altid skal ende ud i vilde diskussioner om system og 2 kontra 3 skinne.

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Snakker lige generelt. Tendensen går måske i retning af at "omvende" folk, i stedet for at tage udgangspunkt i, at det fx. er Märklin eller AC folk som udgangspunkt hellere vil køre.

Derfor kom jeg lige til at tænke på artiklen i Banen og vores mand i klubben, der er eksempler på at man er gået fra DC til AC. For at få det digitale til at fungere optimalt.

Der er fordele og ulemper ved begge systemer (AC/DC), og det har været diskuteret meget også herinde.

Men er selv godt tilfreds med at have valgt Märklins K-skinner for nogle år siden, omend det er en udfordring at lodde ledninger på dem. Men det er der heldigvis råd for Wink

Occam med MJ-blog har nogen gode synspunkter fra mange forskellige på hans hjemmeside, omend jeg synes det går mere over i DC (hvilket der bestemt ikke er noget forkert i).

Moppe (Klaus) har en enorm viden, og har bl.a. givet mig en del inspiration, da jeg har været på næsten bar bund mht. det elektriske, jeg snart skal til at få lavet på min opstillingsbanegård. Og har også haft fornøjelsen at hilse på Klaus personligt i forbindelse med min D-maskine. Håber vi kan ses igen, da jeg lige har en E-maskine med lyd, der er lidt høj Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nikolaj

Historie studerende på Århus Uni

Indlæg: 20

PB

Hej Igen - tak for alle jeres svar - det er yderst informativt. Faktisk så havde jeg allerede læst Occams blog Smile

Jo mere jeg er kommet til at læse om de her mobile stations, jo mere bliver jeg forvirret.

Jeg kan læse mig til at de normalt kører med 1.9A - men at nogen af dem er begrænset fra Márklin af til 1.2A - Hvordan kan jeg være sikker på jeg ikke køber en begrænset udgavet?

Med hensyn til transformere - Hvor meget rækker en 18VA transformer til? Min bane bliver ikke særlig stor, men hvad nu hvis jeg bestemmer mig for at putte lyd i mine loks?

Det jeg spørger efter er vel egentlig hvilken version af Mobile station + transformer jeg skal købe

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

HEJ

Hm - nu gik en del af spørgsmålet i starten af tråden altså ud på, hvad der var smartest at investere i.

Og da de 2 allternativer var enten Märklin eller Roco, så er der altså efter min mening, overhovedet ikke noget odiøst i, at anbefale Roco-sættet. Ligeledes er der heller ikke noget odiøst i, at underbygge dette valg - ganske som Klaus gør.

Prisen - stod er ikke noget i starten om en studerende - kan der vel heller ikke rafles så meget om. når foholdet er sådan, at hvis der vælges Märklin, så skal der indkøbes brugt, for at holde prisen nede. (Indlægget med K-skinnerne).

Jeg er en af dem, der har skiftet system, så jeg mener, at jeg kan se sagen fra begge sider: men det eneste religions-lignende jeg har set i denne tråd,

er vist en, man har har fået indpodet i Göppingen Wink

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Ja jeg synes at det er en gang forvirrende mudderkastning omkring systemerne.

En fornuftig orientering ville være på sin plads - og ikke missionær-attituder for sit eget valg.

Det er jo åbenlyst, at det valg man selv har truffet, er det man har fundet bedst. Derfor er det ikke nødvendigvis sådan, at dit valg er det bedste for andre.

Nogler finder ud af at vælge om undervejs. Det gælder både system og skala.

Det er der vel heller ikke noget galt i - omend det kan være dyrt.

Så find fordele og ulemper ved systemerne - for det er der ved begge - og træf DIT valg.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Ja jeg synes at det er en gang forvirrende mudderkastning omkring systemerne.En fornuftig orientering ville være på sin plads - og ikke missionær-attituder for sit eget valg.Det er jo åbenlyst, at det valg man selv har truffet, er det man har fundet bedst. Derfor er det ikke nødvendigvis sådan, at dit valg er det bedste for andre.Nogler finder ud af at vælge om undervejs. Det gælder både system og skala.Det er der vel heller ikke noget galt i - omend det kan være dyrt.Så find fordele og ulemper ved systemerne - for det er der ved begge - og træf DIT valg.mvhGert

Den slags diskussioner dukker op med regelmæssige mellemrum i et væld af sammenhænge: PC vs. MAC, Jesus vs. Muhammed, Sjælland vs. Jylland, FCK vs. Brøndby, blondiner vs. brunetter og hvad ved jeg.

I starten kan det være ganske underholdende at følge med i, men er sjældent givende på sigt, så lad nu juleroen falde over dette forum og dets ærede medlemmer af begge slags;-)

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

JHej!§

Ja enig med Willie Garvin. Og der findes ingen facitliste på dette grundlæggende spørgsmål, så der kan skrives stolper op og ned her på forummet uden at komme til noget svar.

Så venligst stop slige ørkesløse debatter. Henvis i stedet for til relevante sider.

-lad julefreden sænke sig over vore skinner - uanset hvor mange ledere de består af...

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja juleroen er straks indledt Wink

Var ellers lige ved at forberede en større udlægning og sammenligning med det seneste krak i branchen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nikolaj

Historie studerende på Århus Uni

Indlæg: 20

PB

Godt at juleroen blev indledt!

Jeg tillader mig lidt at citere mit tidligere spørgsmål så det ikke bliver væk midt på siden Smile

"Nikolaj" skrev:
Hej Igen - tak for alle jeres svar - det er yderst informativt. Faktisk så havde jeg allerede læst Occams blog :)Jo mere jeg er kommet til at læse om de her mobile stations, jo mere bliver jeg forvirret.Jeg kan læse mig til at de normalt kører med 1.9A - men at nogen af dem er begrænset fra Márklin af til 1.2A - Hvordan kan jeg være sikker på jeg ikke køber en begrænset udgavet? Med hensyn til transformere - Hvor meget rækker en 18VA transformer til? Min bane bliver ikke særlig stor, men hvad nu hvis jeg bestemmer mig for at putte lyd i mine loks?Det jeg spørger efter er vel egentlig hvilken version af Mobile station + transformer jeg skal købe

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej igen!

Ja en 18VA transformator kan med et rundt tal levere ca. 1 A til drift af en Mobilstation. De betyder også, at mobilstationen ca. kan levere 1 A - som tidliger nævnt 1,2A. Et lokomotiv bruger typisk 0,3 - 0,4 A. Så 3 lokomotiver kan den trække.

Så kan man sætte en større transformator på - DET HJÆLPER BARE IKKE! Mobilstationen er nemlig beskyttet til kun at levere 1,2A.

Det er den med, at det er kædens svageste led ,der bestemmer.

Mere strøm til rådighed til lokomotiverne betyder enten en anden og kraftigere styreenhed - eller nok smartere - boosterforstærkere med tilhørende transformatorer.

Håber at det var fyldestgørende svar.

Det gælder uanset system!

-manden i julehumør

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Nikolaj" skrev:
Jeg kan læse mig til at de normalt kører med 1.9A - men at nogen af dem er begrænset fra Márklin af til 1.2A - Hvordan kan jeg være sikker på jeg ikke køber en begrænset udgavet?

MS i startset er en 1.2A udgave. Hvis du køber en MS for sig selv, så er det en 1.9A.

Der er rigeligt skrald i en 1.2A til at trække de tre lokomotiver, som du regner med at komme til at køre med.

Derudover så skal du regne med, at du sjældent vil køre med ret mange lokomotiver på samme tid, da det hurtigt bliver uoverskueligt at betjene.

Omformuleret kl. 15:40

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nikolaj

Historie studerende på Århus Uni

Indlæg: 20

PB

Okay - tak for svarene! De var meget behjælpelige. Tror bare jeg køber en billig MS + Transformer. Der er en del til salg rundt omkring på nettet der vist nok stammer fra diverse startsæts.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Nikolaj" skrev:
Okay - tak for svarene! De var meget behjælpelige. Tror bare jeg køber en billig MS + Transformer. Der er en del til salg rundt omkring på nettet der vist nok stammer fra diverse startsæts.

Ja opsplittede startsæt er der en del i omløb af. Men det er en rigtig god og billig måde at starte hobbyen på Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
moppe skriver tit nogle sjove ting såsom at heljans e-maskine kan ikke køre ac men godt l dc,at udvalget er større i dc (dansk epoke 3)

Hvor skriver jeg at udvalget er større i 2 skinne ?

Du er nu nummer 2 der forsøger at skyde mig det i skoene. Kan du evt henvise til et indlæg, hvor jeg skriver det?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

"moppe" skrev:
Så er der også lige det at de fleste efterhånden kører dansk epoke 3 og her er udvalget størst i "ikke Märklin" fabrikater, skinnerne er billigere end Märklins (uanset, hvor stort/lilel et anlæg du skal bygge) og styringer/lokomotiver/skinner virker sådan cirka lige godt, uanset, hvilket fabrikat du vælger.Klaus

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Hm - nu gik en del af spørgsmålet i starten af tråden altså ud på, hvad der var smartest at investere i.

Netop.

Men detsværre bliver jeg igen skudt i skoene at jeg forsøger at "omvende" nogen. Jeg skriver netop om et produkt manden selv har søgt på og hvilke fordele det har. Jeg skriver også at begge systemer har fordele og ulemper.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"märklintossen" skrev:
"moppe" skrev:
Så er der også lige det at de fleste efterhånden kører dansk epoke 3 og her er udvalget størst i "ikke Märklin" fabrikater, skinnerne er billigere end Märklins (uanset, hvor stort/lilel et anlæg du skal bygge) og styringer/lokomotiver/skinner virker sådan cirka lige godt, uanset, hvilket fabrikat du vælger.Klaus

Ja, jeg skriver at udvalget af dansk epoke 3 er størst fra ikke Märklin fabrikaterne.

Jeg skriver ingen steder at det store udvalg ikke kan bruges sammen med 3 skinne drift. Kun Heljan E maskine (der skal modificeres før den kan) og Frejas modeller der ikke fås til 3 skinne drift.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

lgh

Skiltemager/Grafiker

Indlæg: 120

PB

Hej Nikolaj

"Nikolaj" skrev:
Hej Igen - tak for alle jeres svar - det er yderst informativt. Faktisk så havde jeg allerede læst Occams blog :)Jo mere jeg er kommet til at læse om de her mobile stations, jo mere bliver jeg forvirret.Jeg kan læse mig til at de normalt kører med 1.9A - men at nogen af dem er begrænset fra Márklin af til 1.2A - Hvordan kan jeg være sikker på jeg ikke køber en begrænset udgavet? Med hensyn til transformere - Hvor meget rækker en 18VA transformer til? Min bane bliver ikke særlig stor, men hvad nu hvis jeg bestemmer mig for at putte lyd i mine loks?Det jeg spørger efter er vel egentlig hvilken version af Mobile station + transformer jeg skal købe

Jeg er også startet op for ca 1½ år siden og stod med de samme valg som dig, jeg har valgt og køre 3-skinne (märklin) og MS for og komme igang med det digitale og med hensyn til udgangseffekt på trafo' er mv har jeg valgt og udbygge efterhånden som behovet opstår.

Alle de loks jeg har er af ældre dato, som egner sig fint til og øve sig på udi ombygning til digitaldrift - det være sig både dekoder og motor - af dekoder har jeg så gjort et bevidst valg: nemlig esu lokpilot multiprotokol, så er jeg ikke afhængig af Märklins Motorolaprotokol, men kan vælge styrekontrol fra en anden producent, eller køre på en anden 3-skinne bane end lige min egen.

Lennert

__________________

Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hej klaus du skriver at udvalget er størst i dk epoke 3 i ikke maerklin produkter ,det er endnu engang et eksempel på at fordreje virkeligheden ,det svarer jo til at påstå at f.eks at grunden til at vælge en en opel frem for citroen skulle være at opel leverer flere reservedele til opel end citroen gør ,langt ude.hvad med de epoke 3 lokomotiver som maerklin har laver til det danske marked ,de eksisterer ikke i dc,så klaus min pointe til dig er når du førsøger at overbevise "nye" folk om 2 skinne systemets fortræffeligheder så hold dig til fakta mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
hej klaus du skriver at udvalget er størst i dk epoke 3 i ikke maerklin produkter ,det er endnu engang et eksempel på at fordreje virkeligheden
Er det?
"lars hansen" skrev:
.hvad med de epoke 3 lokomotiver som maerklin har laver til det danske marked ,de eksisterer ikke i dc
Korrekt - de føres ikke som Trix.
"lars hansen" skrev:
,så klaus min pointe til dig er når du førsøger at overbevise "nye" folk om 2 skinne systemets fortræffeligheder så hold dig til fakta

Fint, vi tager lige fakta:

Dansk trækkraft produceret af "2 skinne fabrikanter", jeg nævner kun hovedlitra da nogle af dem er kommet i utallige varianter, specielt My og Mx fra Heljan, men også andre.

Roco: My, Ma, Mz, Traktor 1, N.

Heljan: My, My, Mx, Ms, MFA(IC3), Mo, P, Pr, E, EG.

Hobbytrade: D, Me, Mz.

Tog og tekno: Mh.

Epokemodeller: Skinnebusser.

PIKO: GDS diesellokomotiv, Desiro.

Lima: MR.

Freja/RealModell: Frichs firkantet, "Rulleskøjte" og David

Real-Modell: MAK 240, Triangel motorvogn, DSB traktor 72-85

Fleischmann: T, My

OBS: MR, Desiro, Me, MFA og EG er ikke epoke 3.

Jeg har undladt en del ældre maskiner, da de ikke er værd at nævne.

Kan du så nævne hvilke Märklin har lavet?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

er det ikke p.... lige meget hvem der har lavet hvad, hoved sagen er sku da at de alle kan kører på både 2 og 3 skinnet...

det der virker som dit problem moppe, er du ikke kan accepter nogle vælger at bygge deres bane i 3 skinnet system, frem for 2 skinnet..

Må jule freden ramme denne tråd inden jul Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

Klaus kom nu ned på jorden igen... Det er jo ikke det der menes med de andre indlæg. 95 % af ovenstående er jo også lavet i en 3 skinne version. Er man så ikke 3 skinne fabrikant ?

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
det der virker som dit problem moppe, er du ikke kan accepter nogle vælger at bygge deres bane i 3 skinnet system, frem for 2 skinnet..

Det har jeg absolut intet problem med.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"märklintossen" skrev:
Klaus kom nu ned på jorden igen... Det er jo ikke det der menes med de andre indlæg. 95 % af ovenstående er jo også lavet i en 3 skinne version. Er man så ikke 3 skinne fabrikant ?

Jeg skrev "ikke Märklin", du skrev selv "du skriver at udvalget er størst i dk epoke 3 i ikke maerklin produkter ,det er endnu engang et eksempel på at fordreje virkeligheden".

Hvis du mener at alle "3 skinne modeller" er "Märklin produkter", så fortæl lige at det er "3-skinne" og ikke "Märklin" du mener.

Så er vi tilbage ved at skinnerne koster mere ved 3 skinne systemet, at controlleren er "besværlig" at få til at udnytte alle funktioner i andre fabrikanters lokomotiver (alle andre fabrikanter end Märklin) og at controlleren (MS) ikke kan styre sporskiftere.

Lokomotiver til 2 og 3 skinne koster cirka det samme, nogen gange koster 2 skinne udgaven mere, da der skal eftermonteres en dekoder (PIKO Desiro eksempelvis).

Vælger man at ville køre sammen med andre skal man dog helt klart tage sig i agt for, hvilket system de bruger. Her der det vigtigt at man ikke kommer rendende med sit 2 skinne materiel, hvis banen er bygget i 3-skinn (og omvendt).

Jeg er medlem af en klub, hvor vi er ligeligt fordelt mellem 2 og 3 skinne på "hjemmanlæggene", jeg har selv både 2 og 3 skinne materiel + skinner - så nej, jeg er ikke "fanatiker"......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hej Klaus

en smule uenig med dig i

Citat:
Lokomotiver til 2 og 3 skinne koster cirka det samme, nogen gange koster 2 skinne udgaven mere, da der skal eftermonteres en dekoder (PIKO Desiro eksempelvis).

Typsik vil 2-skinne DC-digital være 200 - 350 kr billigere en tilsvarende 3-skinne AC-modeller. Desiroen er en undtagelse. Cool

Ellers giver jeg dig ret i, at udvalget i kørende dansk epoke 3 er større i 2-skinne end i Märklin-systemet, da det man kan læse sig til her på Sporskiftet er, at Heljans dampere kan man roligt se bort fra. da de som hovedregel ,med enkelte undtagelser, slet ikke, kan køre på Märklins skinner. Se 13 siders jammersminde om Litra E f.eks.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Typsik vil 2-skinne DC-digital være 200 - 350 kr billigere en tilsvarende 3-skinne AC-modeller. Desiroen er en undtagelse. Cool

Tager vii listepriserne på eksempelvis Rocos MZ 1 i brun version til 2 skinner (62711) koster den 319 Euro. 68711 der er 3 skinne versionen koster 314 Euro.

Meeen de priser vi så ser i butikkerne er lidt anderledes Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"henho" skrev:
Hej Klausen smule uenig med dig i
Citat:
Lokomotiver til 2 og 3 skinne koster cirka det samme, nogen gange koster 2 skinne udgaven mere, da der skal eftermonteres en dekoder (PIKO Desiro eksempelvis).

Typsik vil 2-skinne DC-digital være 200 - 350 kr billigere en tilsvarende 3-skinne AC-modeller. Desiroen er en undtagelse. Cool

quote]

Reelt er der ingen forskel i prisen. Man skal nemlig holde sig for øje, at AC-trækkraft som regel er "født" med en dekoder, som DC-folk selv skal ud og anskaffe, og det forhold udligner nærmest listeprisen

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Du skrev, jeg skrev...

Moppe... Gider du ikke nok stoppe dine forsoeg paa at nedgoere 3-skinne og op-goere 2-skinne tog? Taenk hellere paa de ting som FORENER modeljernbane entusiaster, istedet for at stoppe et -virtuelt- braekjern ind i de tekniske forskelle og saaledes splitte folk op i grupper.

Faa dog ind i knolden, at for de fleste fornuftige mennesker -mennesker som endnu ikke er oedelagt af for megen teknisk insider viden om finurlige tekniske loesninger- er det fuldkommen ligegyldigt om et tog bruger 2 eller 3 ledere. Om det snakker MM eller DCC. Om der staar Roco eller Märklin i bunden.

At et givent valg af system -uanset aarsagen til dette valg- ikke skal hverken nedgoeres/latterliggoeres, eller kraeves til ansvar for af bedrevidende fag-idioter.

Et er soekort at forstaa, et andet er skib at foere! (Teksten paa min Ga-Jol aeske... Paa en eller anden maade synes jeg at den passer paa moppe...)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Moppe... Gider du ikke nok stoppe dine forsoeg paa at nedgoere 3-skinne og op-goere 2-skinne tog? Taenk hellere paa de ting som FORENER modeljernbane entusiaster, istedet for at stoppe et -virtuelt- braekjern ind i de tekniske forskelle og saaledes splitte folk op i grupper.
Jeg tolker ingen indlæg som nedgørende eller forsøg på samme.
"hxmiesa" skrev:
Faa dog ind i knolden,

Det ville klæde jer alle at skrive pænt. Smile Jeg går ud fra I er voksne mennesker?

Hvad om I tog diskussionen et sted, hvor jeg er fri for at læse den. F.eks. privat! Wink

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"hxmiesa" skrev:
Moppe... Gider du ikke nok stoppe dine forsoeg paa at nedgoere 3-skinne og op-goere 2-skinne tog?

Hvor i alverden nedgør jeg det ene eller det andet?

Citer bare fra mine indlæg i denne debat.

Jeg drager en række samenligninger:

pris på skinner

pris på rullende materiel

fordele/ulemper ved 2 helt navngivne controllere

That's it.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.