Hej Sporskiftet.
Jeg har længe kigget lidt på togsættet 46248 fra Märklin og har fornyligt erhvervet det for billige penge. Jeg er sikker på de fleste kender sættet, det er MY 1112 med en postvogn og to liggevogne. (ellers kan billede findes her http://www.vonfut.dk/danske.htm)
Men nu undrer jeg mig over, hvor har dette tog kørt? På vognene står der Ålborg-København, men hvorfor have liggevogne på så kort en strækning? Selv før storebælt var transporttiden vel ikke så lang at man havde brug for liggevogne, eller hvad?
Kunne godt bruge noget information om sættet, hvis der er nogen der ved noget om det?
En anden ting, er det noget med at den danske märklin MY ikke er i korrekt 1:87 format? Jeg menes at have læst noget med at den er lavet ud fra den belgiske, som faktisk er lidt kortere, eller noget i den stil. Hvordan forholder det sig med vognene ?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Marklin´s myér er ca 1 cm for kort til at være 1/87
For vognes vedkommende er de såvidt jeg huske i forholdet 1/100.
Hvor det har kørt lader jeg andre om at skrive om.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg kender det som tre Fals vogne med påskriften "Herningværket".
http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=46248
Har du angivet forkert nummer? Evt. mener du måske 28528?
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der var engang ... dengang der ikke var en bro over Storebælt. Dengang tog det ca. 1 1/2 time at passere vandet med rangering i begge ender. Så vidt jeg husker fra en tur med liggevogne, så var det om natten snarere to timer man ventede. Men når man tog afsted ved 23-tiden og først var fremme henad morgenen, så var det jo rart at kunne ligge vandret.
Og KillerP har ret ... MY'en er for kort, da Märklin for mere end 40 år siden valgte at bruge en Luxemburgsk eller Belgisk MY (det hed de så kun i Danmark) i stedet for den danske.
MY og den norske søster Di3 er bygget hos Nohab i Trollhättan og er lidt længere end de belgiske og luxeburgske som er bygget i Frankrig (så vidt jeg husker).
Märklin har aldrig følt det nødvendigt at lave en RIGTIG dansk udgave, så det er stadig den korte udgave de maler i danske farver.
Personligt har jeg ikke noget problem med det, sålænge de ikke står sammen med en Heljan eller Roco MY ... for så kan man pludseligt se det.
Vognene er for korte, da de er 1:100 ... MEN til gengæld kan de med garanti køre radius 1 uden problemer. Så her har man et dilemma. Postvognen er ikke helt korrekt men en tysk vogn, Märklin har givet danske farver.
Sådan ER Märklin ... de tillemper materiel fra de større markeder til danske farver. Til gengæld er det oftest supersolidt og problemfrit (der var lige nogle uheldige T-maskiner). Og man kan sagtens lade børn lege med, uden at være bekymret for puffer, håndbøjler o.lign.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
Eeh, ja det er det jeg mente - sad og søgte på en masse dansk materiel og jeg har muligvis ikke fået trykket "kopier" ordenligt
Men tak for de gode svar alle sammen!
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Det er 27 cm vogne (de to BCM liggevogne var 26,4 m i virkeligheder). Se:
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.asp?Aar=1966&litra=Bcm&typenr=
Postvognen er 26,4 cm. Pbm er i øvrigt tyske vogne, men med en lidt anden tagudformning end Märklins model. Se om denne på:
http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.asp?Aar=1966&VognID=2638
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
Hvilke vogne kunne man ellers kører med efter sættet? Passer de nye røde passasger vogne fra 2008 ind i sættet? Tror nummeret er 42814.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Det røde 2008-sæt er ren fantasi. Men detr gør dem ikke mindre flotte sammen med Bcm-Pbm sættet
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
Altså, det skal jo helst være bare semi realistisk, det er da noget underligt noget de laver ting der ikke har bare lidt rod i virkeligheden.
Tror jeg kigger efter noget andet i stedet
Kresten
Indlæg: 1.040
Tja - alle de numre. skulle vi nu ikke få det korrekt: 28524 !!!
Kresten
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
Så er titlen rettet, så skulle der vist ikke være mere tvivl
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hos Societé Anglo-Franco-Belge - jo.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jean
Indlæg: 93
Hej Nikolaj.
I hvor føler jeg mig gammel - for ikke så mange år siden kørte der nattog med liggevogne og sovevogne i Danmark.
De stoppede med at køre som sådan da storebæltsforbindelsen blev åbnet, da rejsetiden blev forkortet mærkbart.
Togene er skildret i nedennævnte bog hvis du vil vide mere.
med venlig hilsen
Jean
Det sidste tog
- En fortælling om nattoget
Af Ole Hoff-Lund,
Dennis Drejer og Jacob Dall
96 sider, 17x22 cm (tværformat),
ca. 50 ill. bb 1997.
Kr. 199,- best.nr 0240
En flot nekrolog over nattoget som det kørte 1987-97. Bogen er ikke historisk eller teknisk orienteret, men en næsten poetisk skildring af nattoget, dets miljø, de rejsende, personalet og stemningerne i indlevende tekst, medrivende interviews og flotte fotos. Der er både holdninger for og imod nedlæggelsen af nattoget. Af indholdet kan nævnes: Skygger af skønhed, Det største hotel lukker, Anne Linnet i nattoget, Skæbner i natten, Sure tæer og hvidløg, Synd for kærligheden og kulturen, Fedt natarbejde, Der er noget med lydene, Morgen i Dannevang, Vogne gennem natten samt Underskud og overskud.
Jean - Märklin fan.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
I dag er strækningen mellem Aalborg og København forholdsvis kort rent tidsmæssigt. Sådan forholdt det sig imidlertid ikke, dengang nattogene kørte.
Jeg har flere gange haft lejlighed til, at gøre turen fra Hobro til København eller omvendt, og jeg kan huske at rejsetiden som regel lå på mellem 5,5 og 6 timer. Det var incl. rangering på begge sider af Storebælt, og lur mig, om ikke toget holdt ved de fleste stationer på vejen.
Så jeg vil helt klart mene, at transporttiden var lang nok, til at en liggeplads ville gøre gavn.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Michael BJ
Indlæg: 270
Se også denne tråd: http://www.sporskiftet.dk/node/2400
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/