Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

LUK NORDJYSKE JERNBANER & Enklet sporede jernbaner iøvri

http://nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c3473117%2c5%2c3

Og brug i stedet pengene på effektive buslinjer, siger forsker fra Aalborg Universitet.

Tiden er kørt fra de lokale og regionale jernbaner i Nord-, Midt- og Vestjylland.

De kører ikke hen, hvor borgerne bor, er for dyre i drift, og de gamle, halvtomme tog er mere forurenende end busser.

Det mener ifølge ing.dk trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

- De små jernbaner har spillet fallit, siger han til ing.dk.

Opfordring

Hans opfordring til politikerne er derfor krystalklar:

Luk samtlige enkeltsporede banestrækninger i Nord- og Vestjylland - som den mellem Aalborg og Frederikshavn - så der kun er den dobbeltsporede hovedbane mellem Aalborg og Århus tilbage.

Togpassager på støtten

Et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet viser, at hver passager på lokalbanerne i Nordjylland modtager mellem 1,45 og 2,15 kr. pr. kørt kilometer i statsstøtte, mens en tilsvarende buspassager i samme område blot modtager 50 øre i tilskud pr. km., skriver ing.dk.

Ikke kun Nordjylland

Harry Lahrmann mener, at problemet rækker ud over Nordjylland.

For også de lidt større, jyske regionalbaner i Midt- og Vestjylland, som Arriva driver, er for dyre.

- De små jernbaner sluger en alt for stor del af midlerne til kollektiv trafik. Vi overinvesterer meget store millionbeløb i jernbanerne, selv om linjeføringen fra starten af 1900-tallet er forældet, og banerne transporterer et relativt lille antal passagerer, siger han til ing.dk.

Milliardbehov

Det vil ifølge ing.dk kræve et milliardbeløb, hvis togsæt, skinner og signaler, der har en alder på mellem 30 og 100 år, skal føres op til nutidens krav og standarder.

- Hvis man nedlagde banerne, kunne man i stedet bruge pengene på at opbygge en effektiv og moderne busdrift, som ville kunne give en langt større del af befolkningen i Jylland et tilbud om effektiv kollektiv transport, mener Harry Lahrmann.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Og hvordan DSB tænker, kan man læse her....

http://nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c3473122%2c5%2c3

Internet har ingen prioritet og så videre og videre. Netop dette er et af de skarpeste våben til at få folk væk fra at bruge bilen, fordi de kan tømme deres e-mail om morgenen - før de kommer på arbejde. Og på hjemturen klare nogle af de lidt længere mails, der ikke blev tid til i løbet af dagen.

Nordjyske jernbaner har vist fattet det - vi er til for kunderne - og ikke omvendt Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

Kan kun være ganske enig med dig Lars

Mvh

Michael

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"MYNord" skrev:
Kan kun være ganske enig med dig LarsMvh Michael

Hov, kom lige til at slette det indlæg som MYNord svarede på, her er det igen:

Hej allesammen,

Måske skulle man lukke Ålborg Universitet i stedet for. Det ville give en besparelse så det batter.

Nå - spøg til side - det her er i mine øjne endnu et eksempel på pressens brug af "eksperter" eller omvendt. Problemstillingen er alt for snævert defineret (tilskud fra det offentlige) og så videre.....

Venlig hilsen

Lars

Og godstrafikken bliver vist ikke nævnt for nu ikke at snakke om fremtidsperspektiverne, en mand i hver sin bil til arbejde osv.....

Mit næste indlæg ovenfor ...internet... er selvfølgelig stadig gyldigt i sin fulde længde Laughing out loud

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Ja og paradoksalt nok nævner han en række byer busser bedre kan betjene - som ingen jernbane har. Måske fornuftigt - men ironien er, at alle byerne havde jernbane for 50 år siden - der nedlagde hans lige så visionsløse kollleger nemlig alle privatbanerne i stedet for at modernisere dem til effektive og moderne traffikmidler.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

Jo Nordjyske Jernbaner tror på fremtiden:

Internet og kaffe til nordjyske passagerer

Nordjyske passagerer kan glæde sig til internet i visse tog - og kaffe i bussen.

Du sidder i NT-bussen - og pludselig bliver der læst historier højt eller servereret en kop kaffe.

Dét bliver fremtiden på udvalgte nordjyske busser, takket været penge fra to statslige trafikpuljer.

Nordjyllands Trafikselskab får 360.000 kr. til et projekt med oplevelsesbusser, som skal "skabe stærke, involverende og store oplevelser" for passagererne.

Formålet er at styrke trafikselskabets image og lokke flere til at køre kollektivt.

Internet som trækplaster

Samme formål har et andet nordjysk projekt, der får støtte. Nordjyske Jernbaner får 221.000 kr. til at installere trådløst internet i togene mellem Skagen og Frederikshavn og mellem Hirtshals og Hjørring.

Håbet er, at især pendlere, der i dag benytter bil, vil lade sig lokke over i toget, hvis man under turen er på nettet.

Nordjyske Jernbaner håber, at projektet på et år kan tiltrække mindst 50 nye faste pendlere.

Sker det, øges antallet af påstigninger med 25.000, svarende til 2,5 procent.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

her er link til en artikel omkring emnet på ing -- med tilhørende grafik.

http://ing.dk/artikel/105549-trafikforsker-luk-de-smaa-jernbaner-i-jylland

mig bekendt ser strækningen i nordjylland ud til at have stor belægning ifht de andre strækninger, så det er nok ikke den første som bliver nedlagt.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"MYNord" skrev:
Nordjyske Jernbaner håber, at projektet på et år kan tiltrække mindst 50 nye faste pendlere. Sker det, øges antallet af påstigninger med 25.000, svarende til 2,5 procent.

Og de 2,5% i indtægt løber direkte ned igennem en "resultatopgørelse" fra omsætning til resultat før skat, da alle andre omkostninger forbliver konstante...

Interessant eksperiment.

Men kaffen kan de for min skyld godt beholde, specielt i bussen. Når klovnen ved siden af for tredie gang i løbet af en uge har spildt på sine omgivelser (læs mig), så er det svært at finde en grimasse der kan passe Smile.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

MYNord

Indlæg: 16

PB

He he ..helt enig..endnu er projekt for bedre vidende.....kaffe eller ej....nogen tager trods alt initiativ i nordjylland...og det er banerne....

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

petar

Indlæg: 50

PB

Hej alle,

Først: Dette indlæg er ikke skrevet for at pege fingre, nedgøre nogen eller andre ubehagelige ting! Men nu skal man ikke tro på alt man læser i aviser eller andre steder - ej heller hvis det er en universitetsansat ingenør der har skrevet det.

Artiklens forfatter, Harry Larhmann, har desværre ikke altid være lige heldig i sine (statistiske) beregninger, fx har han været medforfatter på en artikel om at antallet af uheld stiger når der bliver anlagt en cykelsti langs vejen i stedet for at cykellisterne skal ude køre på vejen. Her har forfatterene desværre glemt en række forhold, bl.a. at medregne, at antallet af cykellister formentligt stiger, når der bliver anlagt cykelstier.

Link til artikel: http://people.plan.aau.dk/~lahrmann/cykelsti/Trafikdage_cykelstier_05082...

Link til side om fejlagtig og misvisende brug af statistik (her er flere andre spændende eksempler!): http://videnskab.dk/composite-2448.htm

Det skal nævnes, at dette ikke er et personligt angreb mod forfatteren. Jeg ved heller ikke nok (noget?) om prisen på vedligeholdelse af de nævnte baner i forhold til den alternative busdrift - dette er kun en kommentar om at alle forhold skal undersøges nøje, og at man skal huske at inddrage alle relevante forhold.

mvh

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

Indlæg: 134

PB  Hjemmeside

Statistik siger lige præcis det som afsenderen har som budskab, det er blot et spørgsmål om præsentation.

Hvorfor opgør han priserne i kroner og øre når resten af verdenen ser ud til at have sat sig fast på kg co2 som målefaktor? Her tror jeg da at jernbanen vinder, også selvom der skal ofres lidt ussel mammon på tilskudene.

Som andre skriver er bane gods jo også afhængig af de enkeltsporede baner. Kører Cheminova ikke stadig en del tog frem og tilbage? Det er jo selvfølgelig et konkurerende universitet der får glæde af den transport, men mon ikke den bliver dyr i co2 at flytte over på landevejene?

Nej lad os nu bare beholde de jernbaner vi har tilbage heroppe i NordVest. De bliver jo alligevel ikke udskiftet med motorveje når de bliver nedlagt, så lad dem nu bare ligge.

__________________

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide
Top

Picture

kasper2406

skole

Indlæg: 77

PB

Jeg syntes at når man allerede har bannerne, burde man beholde dem hvis man kunne.

Dog mener jeg at man burde indføre godstog i Danmark, for et godstog udleder mindre CO2 end 10 lastbiler.

Hilsen Kasper

__________________

Mit navn er Kasper, og jeg er 16 år.

Jeg har DB ICE2 og DSB MY1147, og kører märklin HO. Jeg elsker også at tage togbilleder, så er der noget spændende, så skriv det

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

En vis Carsten Thomsen (gæt hvem) har også givet sine besyv med på http://ing.dk/artikel/105549-trafikforsker-luk-de-smaa-jernbaner-i-jylland

Den AAU-professor har vist lidt problemer med at se ud over sit skrivebord, ud til den virkelige verden!

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.