Jeg har købt en Loksound 3.5 til erstatning af Lokpilot i min Heljan MO hos Perron 4. Jeg havde overset, at Loksound-dekoderen var til Hobbytrade MO (vidste ikke en gang, at de havde lavet sådan en...), så jeg har forsøgt at montere den i min Heljan MO.
Selve dekoderen kunne jeg lige akkurat få plads til ved at klippe lidt af krympe-plasten i den ende uden ledninger og fjerne en skillevæg. Men højttaleren - har nogen en ide til, hvordan jeg kan montere den, eller til en anden, jeg kan bruge ? Den medfølgende er alt for stor. Jeg kan få plads til selve enheden ved at lægge den mellem print og tag og har overvejet at vende højttaleren nedad og bore huller i printet til lyden, men der er ikke plads til lyd-koppen - den er for dyb.
Som det er nu, hvor højttaleren bare ligger løst mellem print og tag, kan man dårligt høre den.
Er der nogen derude i det ganske danske land, som har prøvet det her og har en god ide til en løsning ?
Kresten
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hej Kresten
Prøv at se denne tråd her: http://sporskiftet.dk/node/99
Her har samme problem været diskuteret - og med en god beskrivelse af løsning med billeder
Med venlig hilsen
Skott
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hobby trade laver nu heller ingen MOér, men de levere en dekoder i samarbejde med ESU med MO lyd, blot for at rette denne lille misforståelse af vejen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Kresten
Indlæg: 1.044
Tusind tak for henvisningen. Det er jo lige præcis. hvad jeg skal bruge. Går straks i gang
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Mja - hvis dekoder/højttaler-sættet ovenikøbet er lavet til Heljans MO, kan det da godt undre mig, at man ikke har leveret en højttaler, der passer lidt bedre.
Men hva' - ombygning er jo osse sjovt
Kresten
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Dekoderen er vist ret standard i størrelsen - den er ikke specielt udformet til Heljans MO - Det er markedet slet ikke stort nok til
Det er vist lyden, der henvises til
. Husk, hvis du gør højttaleren mindre, tager du også noget af dynamikområdet i de lave frekvenser - det vil du ægre dig over.
Med venlig hilsen
Skott
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Man tager noget epoxy/araldit/whatever der kan hæfte på både overdel og højttaler. Så blander man det så tykt at man efter kort tid kan rulle en pølse af det. Pølsen monterer man på bagsiden af højttalerenheden og klemmer den op mod taget.
Kunsten er at klemme så meget at højttaleren ikke går på printet, men gerne så der er noget hulrum tilbage op mod taget.
Grunden til at man bruger epoxy er at det skal stivne _helt_ og dermed mekanisk koble højttaler og hele huset sammen. Så vibrerer hele overdelen med i stedet for blot en lille dum resonanskasse.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg har prøvet vejledningen med anvendelse af "ræssonans-kassen" - synes stadig, det lyder meget lavt. Lyden fra højttaleren har svært ved at overdøve den almindelige støj fra elektromotoren (har dog endnu ikke boret hul i taget, som anbefalet).
Metoden med "fast-limning" minder jo lidt om den, der også anbefales til f.eks. MY, med nogle huller i oliekassen. Den virker for mig helt perfekt (jeg har brugt silikone), så jeg vil prøve mig lidt frem. Kan heller ikke på stående fod huske, om der er nogle CV-værdier til justering af lydstyrken (men jeg kan selvfølgelig slå op i vejledningen...).
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er der, men med SPROG bekymrer man sig ikke om hvilke CV værdier det er, der trækker man blot lidt i skyderen for de enkelte lyde.
Spørg Claus (Skovsøekspressen) han fik det demonstreret i går på sin D-maskine.....den kom også lige til at få 4 dampslag/omdrejning i stedet for de 2/omdrejning fra fabrikken.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har brugt DennisTR's vejledning og udvidet området jeg skar væk fra printet. Desuden borede jeg flere huller under tagkølerne og jeg er vældigt godt tilfreds resultatet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej og tak for sidst
Jamen kan kun bekræfte at SPROG er en virkelig nem og lækker ting at ændre i CV-værdier på. Langt nemmere end jeg overhovedet havde forestillet mig det. Glem alt om besværlige programmeringer. Og min D´er lyder bare som en drøm nu.
Men det må være lidt kostbart at skaffe?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Kresten
Indlæg: 1.044
SPROG ? Det lyder interessant... kan du forklare lidt nærmere, hvad det er :?:
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
SPROG er såmænd bare en lille dims der kan oversætte fra USB til DCC.
Programmet jeg bruger er JMRI, som også kan bruges sammen med masesr af andre styreenheder, så som Intelliboks, Lenz osv....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Det gjorde jeg - med den effekt, at boggierne blev trykket nedad i den ene ende (de "yderste ender") fordi plovene gik imod trinene. Hvilket resulterede i, at de trækkende hjul bliver løftet gennem sving (R1) og maskinen næsten stopper med at køre - indtil den igen kommer ud på en lige strækning.
En løsning kunne selvfølgelig være at hæve trinene, men det ser lidt mærkeligt ud. Alternativt at undlade atmontere dem. Har andre oplevet samme problem ? Og har måske en smart løsning ?
Kresten
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvad gjorde du Kresten?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
Indtil videre har jeg taget trinene af igen...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvilken maskine, hvilket problem osv ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Det er stadig Heljan's MO, der spøger. Problemet har jeg beskrevet i tidligere indlæg i denne strøm...
Kresten
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jo ... men jeg har ikke kunnet gennemskue hvilken vejledning du har brugt? Jeg har fulgt Dennis' vejledning og har brugt klæbepuder til at fiksere højtaler og dekoder. Derved har det været muligt at samle MO'en ude at noget vred sig.
Mit eneste problem med MO'en er, at Heljan selvfølgelig har sat en slæbesko under, som er for bred til at smutte ordentligt op under boggien, så maskinen afsporer på slanke kryds, hvor punktkontakter er lidt højere end andre steder.
Men det må min Dremmel ordne ved lejlighed ... man kan jo ikke forvente at slæbesko og maskine skal passe sammen vel?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Med hensyn til lyden ... så larmer MO'en ret så meget ... men det hjælper at sætte den så den kun kører 120 km/t. Min måling viste, at jeg skulle skrue max-værdien ned til 30 før den køre korrekt hastighed.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg mener, at jeg har styr på lyden nu - den lyder rigtig godt. Jeg brugte den vejledning, som der henvises til her fra siderne og som - opdagede jeg - man i øvrigt også kan få tilsendt fra de venlige mennesker hos Perron 4.
Mit nuværende problem er det med fodtrin og plove. Da jeg fik min (brugte) MO, var fodtrin ikke monteret. Det mistænker jeg, at der var en god grund til: Hvis man monterer fodtrinene, støder de imod plovene i sving så de trækkende hjul løftes op fra skinnerne og maskinen kun bevæger sig "rykvis" fremad. Lige så snart man igen kommer ud på et lige stykke, kører den fint.
Jeg kunne selvfølgelig vedtage, at MO'en kun kan/skal køre på spor med meget store radier... men indtil videre er min bedste løsning af undlade at montere trinene - desværre
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah, det er vel et kompromis man kan leve med. Jeg har maskiner der ikke kan befare under 800 mm med alt tilbehør monteret - sådanne radier bliver næppe aktuelle på et evt hjemmanlæg jeg skal bygge.
Vi er så heldige at havehalvstore radier på vores klubanlæg, men den Brimalm E maskine vi havde til test, kan heller ikke komme igennem der......øv, den er ellers både flot og velkørende.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Kiggede en extra gang i den vejledning, der var vedlagt min MO. Der står faktisk, at: "Modellen er fra vor side af klar til kørsel på dit anlæg, med radier ned til 350mm". Det passer ganske enkelt ikke. Ihvertfald ikke med alt "tilbehøret" monteret.
Er det generelt med Heljan, at de skriver sådan noget sludder ? De skriver jo også (du bad mig om at glemme det) at deres power-couplers kunne adskilles med almindelig afkoblingsskinne. Jeg har for lang tid siden skrevet til dem for at få at vie, hvad det var for en. Uden dog nogensinde at have fået svar... :?
PS: Kendte ikke Brimalm, før du skrev om det. Slog dem op på nettet - hold da helt K...! Hvis jeg en gang bliver rigtig velhavende - eller lever længe nok til at have endnu en rund fødselsdag - står den godtnok højt på ønskesedlen. Tak for henvisningen
Kresten
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Heljan er den eneste virkesomhed jeg kender der sælger byggesæt som færdig modeller, forstået på den måde, heljan skriver altid modellen er klar til brug, det passer bare aldrig, der er ALTID mindst 2 timers arbejde inden de kører ordeligt

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Møtrik
Indlæg: 619
Min MO kører bare derudad no problemo, men den har da heller ikke strømoptag mellem hjulene. Den er også blevet forsynet med en Loksound, efter den fine anvisning som tidligere er omtalt. i klubben kører den typisk med cpl-cpl-cps, fedt sæt.