Hej!
Sår er årets sidste nummer af "LOKOMOTIVET" dumpet ind i postkassen.
Der er bl. a. fine artikler om epoke III oprangeringer, litra K, DSB godsvogne og ombygning af UIC-vogne.
Ser spændende ud - nu skal jeg så have læst det nærmere og ikke kun kigge overskrifter og billeder.....
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så er der noget at glæde sig til. Her kommer posten mere efter forholdene i øjeblikket pga. sneen, desværre...
Et nyt nr. af Banen må også være på trapperne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 754
Det lyder godt!
Jeg tager lige en tur mere med skovl og kost, så posten kan komme sikkert frem til mig!!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Jeg er ikke læser af lokomotivet, men en enkelt detalje fangede mig: Epoke III oprangeringer.
Er der en venlig sjæl, der vil lade mig få indblik i denne artikel ved at scanne den og maile (pb?) den til mig?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej Bo!
Jeg synes at du så burde købe bladet - det må vi andre. Forudsætningen for at sådanne artikler opstår er, at der er en økonomi bag - og den er iflg. lederen noget trængt for tiden.
At kopiere sådanne sider fra et nyudkommet tidsskrift, synes jeg er lidt "uanstændigt". Bladet udkommer kun i et lille oplæg til en begrænset kundekreds.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Jeg overvejede også at købe det, men hvis ikke artiklen alligevel har min interesse, har jeg ingen interesse i bladet.
Men så må jeg prøve biblioteket i stedet
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det er da ikke noget at mukke over. Biblioteket betaler du jo allerede til via skatten. Så kan du da få lidt af pengene retur, ved at læse artiklen dér.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej igen!
Hvis det havde været noget fra et blad for flere år siden, havde jeg meget gerne hjulpet - og det har jeg da også ofte gjort.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.192
Tænk at du vil tillade dig at bede om en skannet kopi af en helt sprit ny artikel! Lokomotivet er en forening, hvis indtægt er bladet. Det fås i din modeljernbaneforretning eller kan lånes på biblioteket.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 754
Helt enig!
Specielt når jeg så modtager mit eksemplar med posten idag - og som det første kan læse at bladets fremtid er usikker pga økonomiske problemer.... SUK.
Det er da slet ikke alle artikler i bladet der har min store interesse, men jeg ville være temmelig ked af det hvis bladet forsvandt!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja fik også lige mit eksemplar.
Problemet er at der er mistet 100 abonnenter på den nuværende 25. årgang og det kan mærkes. Måske fordi en del køber det fra gang til gang i forretningerne i stedet for?
Faktisk lyder det medfølgende girokort kun på 2 nr. Herefter vil man vurdere situationen hos Lokomotivet, og bliver det ikke bedre rent indtjeningsmæssigt (læs: abonnentmæssigt), så bliver der kort og godt lukket og slukket.....
Derfor vil jeg kraftigt opfordre til at hvis man interesserer sig bare en lille smule for dansk modeltog, at forudbetale de 250 kr. for de to nr. (mange af de vogne vi køber til modeljernbanen koster væsentlig mere pr. stk.). Og det i stedet for at købe bladet i løssalg.
Jeg synes at både Lokomotivet og Banen gør det rigtigt godt. De supplerer hinanden virkelig fint. Man kan ikke sammenligne dem, det er lidt ligesom æbler og bananer.
Jeg holder selv begge to, og er rigtig glad for det.
I artiklen med epoke III oprangeringer i det nye nr. er der bl.a. tegninger af tog ovenfra, som viser en del oprangeringer. Det vil mange kunne få meget ud af, da en hel del af os jo kører med forbillede heri. I kommende nr. bliver der en del om materiel der kørte i epoke IV, også en spændende epoke og nok lidt overset. Men rigtig mange af os herinde kan tydeligt huske den tid.
Det vil være et stort afsavn hvis Lokomotivet ikke udkommer mere om et halvt år.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hvor kan man bestille de 2 Blade Banen og Lokomotivet,hvad koster det for et år
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg ville kigge lidt på:
http://www.lokomotivet.dk/ og http://www.banen.as/
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Klaus
Det kan godt være du ville kigge på banen.as men vi andre kigger på banen.dk.
For nogle måneder siden skiftede de over til det nye domæne så banen.as indeholder nu kun historiske oplysninger.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Man kan betale de 250 kr. til Danske Bank til "Tog på Tryk"
konto-nr 9570 10 25 16 05. Inden 15. januar 2010.
Lokomotivets emailadresse er; lokomotivet@lokomotivet.dk
Som sagt så er det for to nr. Hvorefter situationen vil blive overvejet.
Jeg synes ikke at 250 kr. er nogen stor post på et modelbanebudget, da bare en enkelt vogn som sagt ofte koster væsentlig mere.
Og Lokomotivet og Banen har i øvrigt et godt samarbejde, dette fortalte redaktøren mig, der havde en stand, på det lige overståede Legetøjsmarked i Frederiksberghallen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Tak Klaus for hurtig respons
,jeg vil holde begge magasiner i det nye år!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Tak for info - jeg har i noget tid overvejet at blive abonnent, lige som jeg er på banen. Det lyder som det rigtige tidspunkt at støtte!
Mange hilsner
- Martin
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeg vil da også nødigt se at Lokomotivet forsvider (igen)
Min formodning omkring de tabte abonnenter er, at bladet mange gange er noget tyndt i det. Jeg har ved flere numre læst det igennem på mindre end 1 time, hvor Banen derimod kan ligge som godnat læsning i en uges tid.
I Kupe-snakken i det nye nummer, fortæller man at man nu vil til at skrive mere om epoke 4. Dette er såmænd fint nok for dem der kører det. Jeg ved blot ikke om man har glemt resultatet fra sidste læserundersøgelse, der klart viste at epoke 3 var læsernes foretrukne. Jeg er ved at være lidt bange for at de er ved at skyde sig selv i begge fødder på en gang i øjeblikket.
De sidste par numre har ellers i min smag, været rigtigt gode, med tegninger og byggebeskrivelser som i "gamle" dage.
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hejsa
Ja dette nummer af lokomotivet er rigtig fint. For mig er sådan et blad ikek bare mængden af her og nu læsestof, men mange informationer man finder tilbage til - altså også en form for dokumentation af mange ting.
På nøjagtig samme måde som hedengangne "signalposten" er et kanon stykke dokumentation.
derfor er deres nys udsendte index også et vigtigt stykke værktøj.
Når det er sagt, så vil jeg også medgive, at jeg har fundet nogle af de sidste numre for tyndbenede. Og givet udtryk for det.
Jeg kan kun opfordre til at støtte op omkring bladet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mht. epoke IV så tror jeg den nemt kan stå for en opblomstring. Rigtig mange af os husker den nemlig tydeligt. Man kan få et godt indtryk af den, også med tog og jerbane, ved fx at se afsnittene af en "En by i provinsen" inde på dr.dk/bonanza
Så jeg vil mene det er relevant nok for Lokomotivet at fokusere på denne periode.
Jeg kan også godt lide Lokomotivet for, at de er gode til at holde sig til realiteterne. Og slå nogen ting fast om fx epoke III. Hvert nr. af Lokomotivet er faktisk som et "minileksikon". Specielt inden for ombygninger, bemalinger, farvekoder mm. Farvekoder til noget bestemt, kan være en jungle at finde rundt i, hvis man ikke lige ved det.
Selv om Lokomotivet er om dansk tog og modeltog, så har der i de senere nr. været fine artikler med forslag til udenlandske vogne der har været igennem DK i epoke III. Og hvad man kan få på markedet. Et godstog bestod nemlig langt fra kun af danske vogne. Det har jeg haft meget fornøjelse af, og på den konto fået nogen spændende udenlandske vogne.
Så støt op om bladet inden det bliver for sent. Hvad er 250 kr. i et modelbanebudget?
Det er faktisk hvad prisen er for Epokes kanonflotte nye DSB Bedfordlastbil (og som er langt mere korrekt end den DSB Opel Blitz, som Roco kom frem med for nogen år tilbage).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cbt
Indlæg: 1.164
Smag og behag er og vil altid være forskellig.
Det lokale bibliotek har desværre valgt kun at abonnere på Banen, og en gang om året eller deromkring, låner jeg nogle numre - blot for at blive mindet om, hvorfor jeg aldrig kunne drømme om at abonnere på det blad.
På forsiden står nok et af de bedste argumenter for at købe bladet - NU XYZ antal SIDER! - ja, men XYZ antal sider med hvad ?.
Hvis man ikke ligefrem synes, at tysk smalsporsdamp, her-og-nu nyheder, brokkeindlæg fra folk med ti tommelfingre, en større mængde billeder af ansigter, reportager fra private rundbaneanlæg udelukkende bestående af "katalogvarer", rejsebeskrivelser fra Langtbortistan, reportager fra træf, og lign. er interessant, så er der godtnok ikke mange sider tilbage med den slags indhold, som man vil kunne vende tilbage til igen og igen, ligesom tilfældet var med det hedengangne Signalposten og nu med Lokomotivet.
I mange anmeldelser i Banen af modeller konstateres desuden blot, at denne hersens DSB-vogn er DSB-rød eller rødbrun (selvom det vel egentlig hedder vinrød), og så bliver der brugt 2-3 billeder på at dokumentere koblingsafstanden mellem vognene, der bliver anmeldt, når de er udstyret med enten den fabriksmonterede A-kobling, hhv. når denne er udskiftet med en kortkobling (en udskiftning, som naturligvis i sig selv er en bedrift for folk med ti tommelfingre).
Se, det er jo formidling af raketvidenskab, som man virkelig kan bruge til noget!
Men Lokomotivets og Banens forskellighed afspejler vel blot den forskellighed der er i måden at dyrke hobbyen på - hhv. selvbyggernes og "færdigkøbernes", eller dem hvis udgangspunkt og insprationskilde er virkeligheden, versus dem hvis udgangspunkt er modeljernbanekatalogerne.
Men måske er det bare mig, der er lidt fordomsfuld - eller også kan jeg bare stadig ikke kan se det forenelige i en seriøs dyrkelse af verdens bedste hobby med den Se & Hør stil, som Banen i sin tid lagde ud med (og som stadig er den fordomsfulde optik, jeg betagter Banen igennem).
EVP's "fotosafari-serier" i Banen har virkelig givet et indholdsmæssigt løft og er super interessante - men sammenlagt med alt det øvrige indhold bliver resultatet stadig, at jeg fortsat godt nøjes med at låne nogle numre Banen på biblioteket en gang om året, uden at føle, at jeg går glip af noget.
Og sjovt nok hober de ældre numre sig op nede i bibliotekets magasin, hvor de blot samler støv - for når de først én gang er læst, så er der "ikke meget mere at komme efter", som en vis ex-statsminister sikkert ville sige.
I mine øjne stemmer det ikke overens med en seriøs dyrkelse af vores dejlige hobby, hvis der kun var plads til og efterspørgsel efter Se & Hør stilen på bladmarkedet, og ikke et blad som Lokomotivet - men det siger måske bare mere om min forudindfattethed end om markedet. Eller er det omvendt ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og har du brug for andet, går du ind på bibliotetk.dk og bestiller de andre blad hjem.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Ulrik D
Indlæg: 128
I lederen fortæller redaktøren om årsagerne til en lidt presset økonomi for LOKOMOYIVET.
Han nævner bl.a. at salget af INDEKS FOR LOKOMOTIVET 1-100 kun har været på omkring halvdel af det forventede..
Jeg havde personligt ikke fået bestilt dette, og jeg troede, at tiden var forpasset.
Det er den ikke!!
Indeks og et nyt abonement kan bestilles på
lokomotivet@lokomotivet.dk
Selv om jeg ikke har været lige begejstret for de sidste 5-10 numre, mener jeg, at vi vil være fattigere uden LOKOMOTIVET.
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Til cbt
Jeg kan kun give dig ret i dine betragtninger omkring indholdet i Banen. Jeg kan huske da Banen startede, mit indtryk dengang og i flere år fremover var at det blot var en dårlig Dansk udgave af et udenlandsk modelbaneblad.
For et års tid siden fik jeg et kig i et nyt nr. af bladet og måtte erkende at der var sket et voldsomt løft i kvaliteten af indholdet, ikke mindst i form af EVP og Hans Gerners artikler, jeg er faktisk ret overbevist om at hvis disse artikler var at finde i Lokomotivet, stod de ikke i den situation de er i i dag.
For et par år siden gik jeg tilbage fra at køre Tysk til at køre Dansk modeltog og må erkende at Banen også kan bruges som en slags leksikon, da de har haft anmeldelser af stort set alt rullende materiel der er udkommet, og som "omvendt" har det været rart at kunne finde ud af hvad der er udgivet af Danske modeller i årenes løb.
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg har også været lidt utilfreds med de sidste par numre af Lokomotivet. Det nyeste her er også en tynd kop te. Der er ikke meget nyt i K-maskine artiklen i forhold til bogen om Litra A, K og C.
Indekset føler jeg bør være et gratis pdf-download....
Det virker lidt bagvendt at lave et trykt indeks som man så taber penge på.
EVP og HGCs artikler i Banen er et scoop (for Banen).
De burde være i Lokomotivet istedet
mvh. Dampfmeisteren
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg abonnerer også både på Banen og på Lokomotivet. Banen er er altså ikke så ulødigt som mange gør det til, og Lokomotivet er bestemt ikke fejlfrit. Lokomotivets største problem er nok, at der er så få medarbejdere som der er, og det kan være vanskeligt at få andre i redaktionen til at læse artikler igennem med kritiske øjne.
For begge blades vedkommende kan jeg sagtens undvære omtaler af nyt materiel fra modelbanefabrikanterne. Teksten er som regel ganske ukritisk (man har vel også en interesse i at være gode venner med annoncørerne), og når bladet endelig kommer frem, har modellerne været ude i forretningerne længe.
Lokomotivets force er artiklerne om dansk materiel både i virkeligheden og i model. Det skal man fortsætte med, og hvis det kan redde økonomien, kan man for min skyld gerne nøjes med at udkomme to gange om året, bare artiklerne er gode.
Svend
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.192
Mærkelig dansk holdning at ville have alting gratis. Der ligger da et stort stykke arbejde til grund for indexet, og da det er bagudrettet giver det ikke mer-salg.
I 90'erne var "shareware" normalt som betaling for software. Man prøvede programmerne, og hvis man kunne lide det, og anvendte det, betalte man. Der var en del programmet, som ikke måtte distribueres i Danmark (og nogle andre lande) - begrundelse - vi betalte ikke - vores "velfærdssamfund" har lært os, at ydelser "bør være gratis".
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 254
Egentlig ville jeg også helst side i en god blød lænestol med en papirudgave, men...
Nu hvor vi lever i disse moderne Internet tider, kunne man så forestille sig et koncept, lidt ala aviserne her i Dk, hvor man idag kan købe abbonnement til en internet udgave?
Et årsabbonnement kunne så supleres af muligheden for købe adgang til numrene enkeltvis.
Dette ville betyde:
Ingen udgifter til trykning.
Ingen transportudgifter (hvem har lyst til at betale en totalt opskruet brevporto?).
Og så ville man måske også få fat på dem af os der udøver denne hobby, men som stort set kun finder information på nettet i dag.
Ok, lidt udgifter til et webhotel, men det er jo ikke mange håndøre.
Har set i andre tråde her på sporskiftet at hvis fx en forhandler ikke har en hjemmeside, ja så er det helt galt ifølge visse personer.
Nå, men det var bare mine tanker på en fredag aften.
Mvh
Kristian
Jean
Indlæg: 93
Da Lokomotivet begyndte at udkomme i 1983, købte jeg det første blad i løssalg,det kostede den gang 9 kr.
Der efter blev jeg abonent på bladet med det samme og var det som en trofast kunde i mange år, men da jeg så på et tidspunkt oplevede at jeg hos Mads Sjønner på Trindbrættet i Århus kunne få bladet, nyeste nummer, billigere end i abonnemet og før det var fremme med posten hos mig, så mistede bladet en abonent - og jeg købte det i løssalg - det gør jeg i øvrigt stadig.
Men i min optik har Lokomotivet aldrig været gode til at sørge for, de der sikrede bladets eksistens - abonenterne - blev behandlet bedre end løssalgs køberne.
F.eks. kunne de jo have sendt indekset til abonenterne gratis og så solgt resten i løssalg - efter min mening en god måde at sikre en trofast abonents kreds.
Et andet sted hvor det halter er når Lokomotivet lover et antal sider i næste nummer og så spiser abonenter og løssalgs købere af med tynde blade hvor cirka 1/6 del af siderne mangler. 48 kontra 40 sider. Så føler jeg i hverttilfælle at jeg bliver snydt, men jeg kan jo bare lade vær med at købe bladet - abonenten har betalt på forhånd, synd for ham.
Endelig kan man også hvis man har bladene fra nummer 1 og frem også konstatere en hvis form for genbrug både af artikler og tegninger, samt en holdning om bedre viden hos redaktionen, om man så kan tolerere dette er en smags sag.
Jean - Märklin fan.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det koster og kræver ressourcer at lave Banen og Lokomotivet om til netudgivelser, der kan købes i abonnement.
Man skal jo tænke på at det hovedsageligt er frivillige der laver bladene. Mht. Banen hvor redaktøren er ansat så vidt jeg har forstået det, så tror jeg at han har mere end nok at gøre med det nuværende bladarbejde.
Men der er da et svensk MJ-blad på nettet;'
http://www.modellrallaren.se
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
Har også lige modtaget Lokomotivet. Dette nr. er desværre, ligesom de fleste andre nr af 25 årgang meget tynd. Hvilke set med mine øjne, ikke er tilfredsstillende.
Et af problemerne for Lokomotivet er nok, at de store porto stigninger som Post Danmark de sidste par år har gennemført. Så på trods af signinger på prisen, på både løssalg og abonnenter, så udhuler porto stigningerne det økonomiske fundament for bladet. Et andet problem bladet har, er billede kvaliteten, den er meget ringe. En af de ting bladet skal sælges på, er forside billedet. Hvis det billede er super, vil dette være en fantastisk reklamesøjle. På dette punkt syntes jeg at redaktionen på lokomotivet, burde kikke nogle af de udenlandske blade over skulderen. Yderligere er der mange stave/slåfejl i bladet. Engang i mellem er det som om at korriktur læsningen er mangelfuld eller måske sprunget helt over, måske pga. tidspress. Det virker ikke professionelt.
Jeg har selv læst Lokomotivet fra bladet kom på gaden. Jeg har altid været glad for det. Men efterhånden er jeg begyndt at overveje mit abonent, for der er bare ikke kød nok på det mere. Jeg ved godt at redaktionen er oppe i mod hårde ods. Men selvsamme redaktion har bare ikke været særlig god til at udvilke bladet. Med en pris på 250,-Dkr for to nr. er det da også betalt. Især når jeg kikker på abonent prisen på de to andre Mj-blade (ganskevist udenlandske) jeg har.
Så hvis Lokomotivet vil forhindre at abonenter og løssalgs kunder forlader dem, efter den sidste pris forhøjelse. Må de ganske enkelt forbedre indholdet og tryk kvaliteten på bladet.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Næh, men det er god service for mangeårige abonnenter. Kundeservice betaler sig altid.
mvh. Dampfmeisteren