Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Litra Bn's oprindelse

Jeg sad og kom til at tænke på, hvor ideen til litra Bn kom fra, og dels hvordan man valgte det velkendte design.

Såvidt jeg har forstået det, blev litra Bn i første gang udviklet til den Københavnske nærtrafik uden for S-bane-nettet, og især Kystbanen. Og senere har de så "spredt sig" til andre strækninger.

Hvad designet angår, så ved jeg godt at man normalt siger at de er inspireret af de tyske "Silberlinge", og jo, jeg kan da også se en del lighedspunkter.

Men jeg synes samtidig også, at der er visse forskelle, bl.a. at litra Bn til dels er baseret på UIC-type Y (dvs. litra B og A) og visse forskelle i vognkassen.

Jeg synes ærligt talt, at man kan kalde litra Bn for en krydsning/hybrid mellem litra B og 2.generations S-togene, da jeg synes man kan se visse træk fra disse to typer.

Fra litra B har man har taget vognkassen (med undtagelsen af den øgede bredde og anderledes placering af indstigningsvestibuler), en række tekniske detaljer (bogie-type, ITC-kablet, el-varmekablet, drejefolde-døre og placering af toilet og teknikskabe på endeperronner.

Fra 2. generations S-togene har man taget placering af indstigningsvestibuler (ca. 1/3 fra hver ende), sæde-/sofa-type, øvrig aptering og farver (de tre sidste punkter er baseret på de billeder jeg har set af pågældende S-tog, har aldrig selv har lejlighed til at se dem indefra med egne øjne).

Så tager jeg helt fejl hvis jeg påstår, at DSB's folk har muligvis har skelet kraftigt til de såkaldte "silberlinge" men alligevel har begået et selvstændigt design?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top