Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

Layout - Anlæg på vej

Lige "lidt" om hvad jeg har gang î:

Historie

- Startede med Märklin for ca . 50 år siden og har indtil nu kun haft analoge anlæg i drift.

- Har ca. 120 m M-skinnemateriel, ca. 30 analoge LOK, ca. 125 vogne, luftledning til det hele m.m.m.

- Er i gang med digitale anskaffelser, sporplan og den indledende anlægsgymnastik.

- Er i 2008 flyttet ind i et nyt hus, hvor der i planlægningen af byggeriet hurtigt blev sløjfet 3 børneværelse til fordel for 1 stort ”barneværelse” (glæd dig Killerp).

Koncept

- Det gamle materiel skal i så stor en udstrækning som muligt anvendes i det nye anlæg inklusiv ombygning af de fleste LOK til digitaldrift. M-skinnerne anvendes i vid udstrækning til skjulte banegårde og ranger-/godsterræn.

- Ca. 20 m2 er til rådighed for anlægget, da der også lige skal være plads til et par PC-arbejdspladser, og der skal være adgang til 3 vinduer (har før haft anlæg der spærrede for adgang til vinduer – derfor).

- Planlægningen startede ud med et U-anlæg, men arbejdet med sporplanlægningen endte op i, at Uet vender med den åbne side ind i en væg, det giver så lidt mere eksercits til de stive led.

- Flere tog skal kunne være i drift samtidig, men samtidig under konstant ”udskiftning” via de skjulte banegårde (i princippet 5 stk. 3-sporet i alt).

- Kørestrækningerne skal kunne dække op til en strækning fra ”Århus til Zürich/Zug”, det vil sige Århus –Skanderborg – Horsens - Vejle………Hannover……..Zürich - Zug. Og hvordan gør man så det???

- Den vedlagte sporplan (i 3 niveauer) viser den løsning, jeg er kommet frem til – men den kræver nok en nærmere forklaring. Grundideen til anlægget stammer fra en artikel af Rolf Knipper i MIBA Spezial nr. 71 – men der, hvor han anvender enkelt-sporede strækninger, har jeg prioriteret dobbelt-sporede og ”lidt” mere. Så hvis hele anlægget måske nok virker ”overkilled” med spor, er dette forklaringen (gæsteværelset skulle måske nok også have været inddraget, men jeg tør næsten ikke tænke tanken). Niveau C (øverste), med den største banegård (Aros) er en meget tillempet Århus udgave, som i princippet er en sækbanegård , dog med en enkelt streng til Grenå (den har jeg lavet dobbelt til skjult banegård). Da Aros også repræsenterer Zürich med en enkelsporet bane til Zug har vi ”endestationerne” på plads. Niveau B består af 2 skjulte banegårde, der er tilsluttet den anden store banegård ”Mehrburg” i begge ender, hvor tilslutningen fra Aros/Zürich også lander i den ene, og i den anden ende går en dobbelt-sporet til en vendesløjfe (niveau A) med 2 skjulte. Se ideen med Mehrburg er, at når et tog forlader Aros mod S/Zürich mod N, kan det ”fise” via denne multistation, det antal gange køreplanen nu har bestemt, derfor navnet. De skjulte banegårde spiller således også rollen som multistationer. Som det fremgår af skitserne, er der også blevet plads til en havn. Giver beskrivelsen mening?

- Anlægget er et rammeanlæg med niveau A (nederste) i en højde af 90 cm – samtidig er der lavet mulighed for 3 ”køjepladser” til de kære børnebørn, hvoraf de 4 ud af 6 er bosat i Zug. Landskabet bliver en blanding af medium høj og lav.

- Tjhaaaa - det var så lige det……..er der noget, der kan gøres bedre??? Gode råd er kærkomne.

Niveau C 100-300 001

Niveau B 100

Niveau A 0-100

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Ja, man må sige at du har fået mange skinner ned på begrænset plads. Har du styr på gangplads og på mandehuller? Er der f.eks. plads til at stå og betjene anlægget der hvor der står teksten "havn" på niveau A billedet?

Jeg har desuden lidt svært ved at følge din sporføring ved punkt C på niveau A billedet.

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

Hej Mathias

"Mathias Nielsen" skrev:
Ja, man må sige at du har fået mange skinner ned på begrænset plads. Har du styr på gangplads og på mandehuller? Er der f.eks. plads til at stå og betjene anlægget der hvor der står teksten "havn" på niveau A billedet?Jeg har desuden lidt svært ved at følge din sporføring ved punkt C på niveau A billedet.Mvh Mathias

De to sider er frie (siderne til højre og forneden på skitsen) mandehullerne er på plads og hele havne/fjord bassinet kommer til at bestå af "løse" plader med udsejling til venstre på skitsen (ind i væggen). Der kommer en 3D,når jeg har fået rettet en fejl i den del af Wintrack-programmet.

Sporføringen er dobbelt sporet til niveau C (Aros).

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.