Som følge af problemerne har Märklin luget ud i nyheder og modeller.
__________________
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Indlæg: 538
Som følge af problemerne har Märklin luget ud i nyheder og modeller.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
MS 2 er udskudt, en stor del LGB er udskudt. Masser af startsæt er taget af programmet......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gor
Indlæg: 23
Er der nogen der har viden om marklins overlevelses udsigter/konkur eller evt at de bliver opkøbt af en kinesisk firma som vi "ødlægge" deres brand og kvalitet. Alle der ved noget konkret må da gerne lige give lidt info videre.
mvh
Gor
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det jeg har hørt, er at man skal ikke være så bange for ikke at kunne få Märklin mere. Brandet er utroligt strækt, og der skal nok være nogen der selv i disse her tider, er interesserede i at gå ind i det.
Standardvarene eller hyldevarene, såsom skinner fx., vil hele tiden kunne fås. Men leveringerne sker ikke altid som forretningerne ønsker det. Derfor kan der godt gå lidt tid inden man får det man har bestilt.
Eksempelvis spurgte jeg efter slanke K-sporskifter hos Kystbanen så sent som i går, men de var ikke blevet sendt med den levering der lige var kommet fra Märklin.
Og som det kan ses øverst i tråden, så fører konkursen med sig at diverse militærmodeller, startsæt, LGB mm. bliver udskudt eller taget helt ud af programmet.
Det kan også få en betydning for fx. danske modeller. Det er ikke sikkert at man kan blive ved med at få dem i samme omfang.
Men hyldevarer/standardvarer, burde hele tiden være til at få. Men med det forbehold at der kan være ventetid, indtil forholdene går i orden igen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der er pt omkring 60 interesserede investorer/købere. og du kan vœre ganske rolig, en evt kinesisk investor vil ikke spilde penge på et brand for at ødelœgge det.
Det har Märklin vidst også gjort rigeligt af selv ved ikke at følge med tiden udviklingsmœssigt. Se bare på deres model af My der ikke er forbedret en tøddel i 40 år.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Torben Z.
Indlæg: 751
Modsat dig, tror jeg ikke, at nedjusteringerne går ud over danske / skandinaviske modeller fremover. Det er ikke nykonstruerede modeller, men bemalingsvarianter. Disse er udsolgt fra märklin med det samme = penge i kassen meget hurtigt.
Jeg tror også, at vi vil se danske FANTASY-modeller fremover - med mindre man hos märklin drosler ned for denne afdeling elle lukker den helt - da disse produktioner også er lig med hurtige penge i den slunkne kasse.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Er du fuld af kina-fordomme, eller har du konkrete eksempler på vestlige brands, som er blevet købt af "ødelæggende" kinesere.
Et af de bedste "brand-køb" eksempler, jeg lige kan komme på, er købet af IBM's pc-division, som er blevet til det vældig anerkendte "Lenovo", som har forsat IBM's Think Pad (det var branded, de købte) serie af højkvalitets bærbare pc'er.
Konkret viden finder du nok ikke i denne gruppe - højst gætterier, men dem er der jo mange af.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Det er desværre et dårligt eksempel. Lenovo har ganske rigtigt overtaget Thinkpad brandet, men det var netop Lenovo der producerede for IBM, da IBM ejede brandet.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Du glemte, at fokus var, om et brand blev ødelagt af kineser overtagelse, og det er netop Think Pad et eksempel på, at det ikke blev. Lenovo udvikler og producerer fortsat produkter af høj kvalitet.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Pssst: Hvor meget tror du at Märklin får produceret i Kina?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Lige nu ingenting (vel?). Men hvis det virkelig kommer på kinesiske hænder vil det da undre mig meget om de ikke flytter en del af produktionen til Kina.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Selvfølgelig, hvem ville ikke det?
Det kommer nok til at gælde uanset om det er kinesere der overtager eller ej (hvilket det næppe bliver). Kig på den hjemlige "produktion", der næsten udenlukkende foregår i Kina.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Märklin/Trix får faktisk lavet en hel del i Kina. Prøv at søge lidt på nettet. Spor Z, der er blevet solgt i USA har været mærket med et lille mærkat med "Made in China". Det skyldes at de amerikanske regler er mere strikse end de europæiske Dertil kommer de nye amerikanske modeller, som skulle være lavet i Kina. Prøv i øvrigt at lægge mærke til at det ikke længere er støbt ind i vognene hvor de er lavet henne. Førhen stod der Made in Germany på bunden og det var støbt ind. Nu er der ingenting. Det er ikke bare nye konstruktioner, det ikke er støbt ind, men det er direkte fjernet. F.eks. vognsættet 46090. Det er vogne, der alle er temmelig gamle konstruktioner og i de tidligere varianter stod der Made in Germany i bunden, men det gør der ikke længere. Pudsigt nok, har jeg aldrig haft problemer med de Märklin tin, som jeg har en idé om har været produceret i Kina. Så måske er det egentlig en fordel hvis kineserne overtager det...
Thomas Jespersen
gor
Indlæg: 23
jeg er bare bange for at marklin bliver plastik ligesom alle de andre produkcenter, men lad os håbe i har ret og det kun lige er en midlertidig krise, og at marklin vender stærkt tilbage
mvh
Gor
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Märklin har lavet lokomotiver af plastic siden 1953:
http://www.miol.it/stagniweb/maerk40.htm
Men du kan være ganske rolig. Så længe man har en støbeform til metal og så længe kunderne bliver ved med at købe lokomotiver groft udformede, uden fine detaljer, så er der ingen grund til at ofre millionvis af kroner på en korrekt støbeform.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Märklin har da lavet masser af modeller i plastik og mange af de flotteste har da netop overdel i plastik. Det der pjat med metaloverdel er da faktisk førnst noget nymodens gas, der til omkring 1990. Ellers var det da normalt at man så vidt muligt holdt sig til plastik. Især er der mange modeller fra 1970 og frem til 1990, der både er utrolig flotte og detaljerede og som har rigtig gode køreegenskaber. F.eks. de tyske 151,111, 104, 103, 152, 120, 160, 216, 212, 515, 260, 236 alle dem her får man iøvrigt smidt i nakken til ingen penge på den tyske Ebay. Jeg kan iøvrigt ikke se det smarte med metaloverdele, da det er nemmere at lave de fine detaljer i plastik end i trykstøbt metal. Derfor er det der metalhalløj da kun noget, som en smart marketingsmand har fundet på. Det skyldes at man netop i denne periode forsøgte at brande Märklin meget kraftigere end tidligere. Det mest underlige syntes jeg selv dog er at kunderne faktisk har ædt alt det her fuldstændig råt, der har bæsten ikke været nogen kritik af alle de her iøvrigt temmelig dyre og egentlig ikke specielt bedre metallokomotiver. Märklin er nu nærmest blevet et religiøst anliggende. Nu kan man være til to skinne eller Märklinist. Så det er måske egentlig meget godt at fabrikken er gået konkurs, det tvinger da til nytænkning. Så kunne det være at der var nogle, der ville lave et sporsystem uden ballast, der er værd at kigge på.
Thomas Jespersen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg har det lidt sådan, kan du ikke holde ud af se på marklin skinner og modeller som de ser ud p.t, hvorfor glor du så på det ?
Jeg kan regne ud fra du har valgt 2 skinne drift fremfor 3 skinne drift, fred med det, men lige frem at nedgøre andres beslutning syntes jeg er noget fis.
Os der har valgt marklin har gjort det af andre årsager end dine, og dette må du så bare leve med, om du kan holde ud at se på det eller ej !
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
to skinne på et fast anlæg , har du så ikke balast på og paitineret ?
gør man det samme med märklin skinner er der ikke meget forskel .
det må jo være en smagssag for egen bruger . dem der ikke kan lide andres måde at gøre det på , kan jo bare vende det blinde øje til , er man selv tilfreds er det det vigtigste ,
er man selv utilfreds og søger hjælp er dette et fint sted at få den .
med hensyn til det rullende materiel og märklin , ja så har jeg da en del , men for hver märklin er der vist tre andre af andre fabrikater ,og de kører stort set alle fint på mine spor C
Christian
http://3modul.dk/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Selv om jeg har valgt at køre på Märklins K-skinner, så har jeg faktisk ikke et eneste Märklinlokomotiv i samlingen. Det er Hobbytrade, Roco og Heljan det hele. Så betragter mig ikke som Märklinist.
Men mener at det er nogen gode fordele ved treledersystemet, der mere end opvejer punktkontakterne (som man i øvrigt næsten ikke lægger mærke til med en patinering).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Litra P
Indlæg: 1.852
Märklin er i betalingsstandsning og mulighederne for en rekonstruktion bliver afprøvet. Märklin er altså ikke gået konkurs (endnu). Og gør det nok heller ikke.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Okay. Nu falder bomben... Jeg kører selv tre skinne... Jeg har omkring 120 lokomotiver ialt og ca. 70 af dem kommer fra Märklin.
Derfor syntes jeg det ville være en god ide at i prøver at læse mit indlæg en gang til. Det jeg kritiserer er:
1. at Märklin er blevet en virksomhed, der er begyndt at producere nogle dyre metalmodeller og jeg har temmelig svært ved at se fordelen ved alt det metal. Det kan altså laves mere detaljeret i kunststof.
2. K-skinner er temmelig grove i deres detaljering og udførelse. Det kan laves bedre. C-skinner er for mig ikke særlig interessante, da der ikke findes en flex skinne. Desuden er der ballast på og jeg vil hellere have uden.
Derfor ser jeg gerne at Märklin kommer mere frem i busken og bliver mere innovative og satser mere på produktudvikling.
Jeg mener at Märklin har drevet rovdrift på deres eget navn og dem der kører tre skinne har ikke været tilstrækkelig kritiske overfor denne udvikling. Man er faldet for et nostalgi trip, hvor man tænker for meget over navnet og for lidt over produktet. Se på hvad der er blevet fremstillet til det danske marked igennem de seneste 10 år. Ca vogne, der intet har at gøre med forbilledet. Det samme iøvrigt med A og B vognssættet. Disse vognsæt er iøvrigt dyrere end hvad et halvt eksprestog fra Heljan koster, som til gengæld indeholder korrekte vogne. En N-maskine, hvor man ikke kan finde ud af at fjerne det tyske nummerskilt, som derfor er støbt ind i røgkammerdøren. Der er buler i siden af fyrkassen, fordi man skulle have en voluminøs motor ind.
Derfor har Märklin efterhånden mindre og mindre at tilbyde mig og de seneste indkøb af lokomotiver og vogne går mere og mere til Roco og Fleischmann.
Det eneste jeg efterhånden savner er faktisk et nyt flot sporsystem uden ballast, for det må altså kunne laves bedre end Märklins K-skinner.
Thomas Jespersen