Hej alle.
Jeg vil gerne skifte til kortkoblinger på alt materiel men har lidt svært ved at finde den rigtige løsning.
Hvis i har erfaringer i vil dele, både gode og mindre gode, så vil jeg sætte stor pris på at høre om det.
Endvidere er nogle af mine vogne uden NEM-skakt. Er det fornuftigt/muligt at ombygge dem for rimelige penge?
På forhånd tak for hjælpen:-)
Peter
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Erfaringerne findes nemmest her
Det er muligt at indbygge nemskakt på de fleste vogne.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg har sat Roco kortkoblinger på det meste af mit materiel. Andre sværger til Fleishmann, som ligner lidt.
Det vigtige er om der er kort-koblings mekanik på vognene. Mange af de vogne som ikke har nem-skakt har heller ikke kort-kortkoblings mekanik.
Mine Hobbytrade Cu-vogne f.eks. har kort-kortkoblings mekanik, men kan stadig ikke komme igennem en R2 med kortkoblinger.
Prøv at købe et udvalg af forskellige typer og prøv dem på de vogne du har.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Palle-R
chauffør
Indlæg: 193
jeg vil anbefale roco kort kobling.
jeg har dem selv på alt mit matriel.
og jeg ved også at de fleste andre i klubben kører med den kobling.
Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej her kan du se Roco's koblingskulisse,husk at trykke på billederne så forstørres de op!
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/25107613
Hilsen
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg kan nu også anbefale Märklins kortkoblinger. De er ganske glimrende og er velegnede hvis der kommer rangering ind i billedet. Jeg synes at Rocos kortkoblinger fylder lidt for meget i landskabet, men det er naturligvis en smagssag.
Jeg har også haft overvejet Fleischmanns profikoblinger, fordelen ved dem er at man kan løfte en vogn lige op i vejret, uden at skulle bøvle med at finde afkobleren frem. Og så kobler de også tæt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan man også med Rocos kortkobling (ikke at forveksle med universalkoblingen)
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ppilot
Indlæg: 135
Super - så er den side af sagen på plads, tak for det:-)
Kan se at der mange muligheder og ikke en udpræget favorit hos jer andre. Havde nogle Roco liggende og de fungerer sådan set fint nok, men er stadig ikke helt sikker, så skriv endelig mere. Tak for de indlæg der hidtil er kommet:-)
Peter
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
Sydbanen
Indlæg: 321
jeg bruger märklins kortkoblinger, indtil videre har jeg ikke haft nongle problemer med dem
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg bruger Märklin kortkoblinger; men overvejer, at skifte dem ud med Fleichmanns A-koblinger, som kobler meget "blidt" sammen.
Jeg må så undvære puffer til puffer kørsel.
Jeg synes, at Märklins skal ha' et ordentligt tryk16 for at koble (ligesom Fleichmanns profi), og så er de næsten umulige, at afkoble manuelt.
Desuden er de så brede, at det kan give problemer med, at de hægter sig i pufferne, Eksempelvis har jeg måttet afkorte pufferne på mine Cp-vogne, da det eller ofte endte i den rene katastrofe.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det kan ske ved feks S sving eller for skarpe radier jeg har testet Heljans med R 5 fra Roco i S sving der vil de gribe ind i hinanden,men med R5 i almindelighed Uden S sving, går det lige! så mit råd er hellere større radie 6 hvis muligt og undgå S sving.
Hilsen
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej jimmy
Puffere og koblingssalat burde ikke høre sammen med Piko A radius 4 og nul s-kurver
Specielt galt ved styrevognstog.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Derfor skriver jeg også undgå S sving
ang styrevogns tog ja fordi der skubbes vognene mod hinanden medens det med trækkende lokomotiv er fra hinanden,men det skulle kunne undgåes med radie 5 ved Roco's kobling og R 6 ved Marklin's når det er dem man bruger, bare ikke nogle S Sving så går det galt :?
Piko's R 4 er 54,6cm mens Roco's er R 5 er 54,28 og det er snert på ved R 5 ved skubning af vogne,men også ved træk erfarer jeg nu,Har testet på en 5'er med cc1198 og cc1113 de afsporer med Marklins kort kobling ,imens med Roco's kort kobling virker det ,så man må indgå nogle kompromier feks hvis man har Hobbytrades dobbelt dækker vogne,
det vil jeg såmænd også gøre
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Praktisk taget hvilken type kortkobling det drejer sig om, så er skarpe kurver og S-kurver ikke deres livret.
Radius 4 og 5 giver ikke problemer med mine Märklin kortkoblinger. Og har en del gange bakket med et godstog på 12 vogne gennem diverse slanke skifter også uden problemer. Men så skal det nok heller ikke være meget skarpere.
Udmiddelbart vil jeg tro at fx Märklins korte skifter vil give problemer i den afvigende del. Det samme sikkert med andre fabrikanters.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Derfor bruger man Fleischmann profi, når man kører styrevognstog. De låser sig fast til hinanden og man kan køre med 7-8 vogne i styrevognestog genenm sporskiftere og hvad ved jeg. Altså 30,3 cm vogne og med et rigtigt lokomotiv bagerst.
Du ved, sådan et her - bare i model.
Jeg kender til en lille modelbane, hvor det praktiseres.
Alternativet er Rocos kortkoblinger (ikke universalkoblingen), de fylder meget lidt, når de er koblet sammen, men er ikke så robuste overfor vrid som Profi.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det er Heljans Epoke III vogne fra damptids æraen jeg har testet ,
godsvognene har jeg ikke problemer med i R 5, ellers er det ikke noget problem for mig, så får de bare roco's på, de vogne der skaber sig!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby