Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

Klædeskabe !

Er der nogen der ved noget om prisen på de klædeskabe der er kommet på HobbyTrades hjemmeside... ?

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frben

Inspektør

Indlæg: 203

PB  Hjemmeside

Hej-

I Felderbanen har jeg set den til 798 kr. analog.

vh frederik

__________________

Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen

Besøg Faldtsted

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"märklintossen" skrev:
Er der nogen der ved noget om prisen på de klædeskabe der er kommet på HobbyTrades hjemmeside... ?

Rivarossi klædeskabene er kun kommet i handelen i Italiensk liberi. De Danske dukker op senere. Modellen er udelukkende beregnet for =. Den kan dog køre på C-skinner, når den [u]ikke[/u] har slæbesko. Ellers lille tung(metal) og velkørende model. Den kan måske give problemer på ældre skinner da der ikke er ret meget frigang. Den er klargjort til montage af en lille dekoder(scalextrix, Lents mini el.l)

Like 0 kan lide
Top

Picture

buffe16

Indlæg: 27

PB

Som F.Ormstrup rigtigt skriver er den forberedt til montage af decoder.

Man skal dog være opmærksom på at køres der DCC Loconet, egner Lenz decoder sig ikke. Så skal der bruges en Uhlenbrock med nummer 73 410.

Denne decoder har dog til gengæld et par fine funtioner som rangerkørsel og udløbsstyring.

Trækkraft er fint for 4-5 godsvogne med ekstra vægt.

__________________

Buffe

Medlem af: FREMO - Kører H0 2 skinne DCC på FREMO moduler - Dansk Tysk Epoke IIIa-V

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Flemming

"F.Ormstrup" skrev:
Rivarossi klædeskabene er kun kommet i handelen i Italiensk liberi. De Danske dukker op senere. Modellen er udelukkende beregnet for =. Den kan dog køre på C-skinner, når den [u]ikke[/u] har slæbesko. Ellers lille tung(metal) og velkørende model. Den kan måske give problemer på ældre skinner da der ikke er ret meget frigang. Den er klargjort til montage af en lille dekoder(scalextrix, Lents mini el.l)

Du skriver at den ikke kan køre med slæbesko. Er den for let eller ...?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Hej Flemming
"F.Ormstrup" skrev:
Rivarossi klædeskabene er kun kommet i handelen i Italiensk liberi. De Danske dukker op senere. Modellen er udelukkende beregnet for =. Den kan dog køre på C-skinner, når den [u]ikke[/u] har slæbesko. Ellers lille tung(metal) og velkørende model. Den kan måske give problemer på ældre skinner da der ikke er ret meget frigang. Den er klargjort til montage af en lille dekoder(scalextrix, Lents mini el.l)
Du skriver at den ikke kan køre med slæbesko. Er den for let eller ...?Martin Wink

Hvis Rivarossi ikke laver en AC udgave, med større frigang under bunden vil maskinen ikke kunne passere sporskifter - især lange K skifter vil nok være umulige!

Med lidt hjemmefusk er det nok muligt at få en slæbesko under bunden, men der vil være meget lidt plads mellem punktkontakter og bund. - et helt andet problem er en passende dekoder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Hvis Rivarossi ikke laver en AC udgave, med større frigang under bunden vil maskinen ikke kunne passere sporskifter - især lange K skifter vil nok være umulige!Med lidt hjemmefusk er det nok muligt at få en slæbesko under bunden, men der vil være meget lidt plads mellem punktkontakter og bund. - et helt andet problem er en passende dekoder.

Tak for meldingen.

Min oprindelige plan var også blot at skaffe en model der kunne stå som pynt på skinnerne. Det kan være jeg skal holde mig til det!

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"buffe16" skrev:
Man skal dog være opmærksom på at køres der DCC Loconet, egner Lenz decoder sig ikke.
Loconet er kommunikation mellem controllere og har vel ikke noget med dekoderen i lokomotivet at gøre?
"buffe16" skrev:
Så skal der bruges en Uhlenbrock med nummer 73 410.

Lokpilot Micro?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

buffe16

Indlæg: 27

PB

Hej Moppe

Vi prøvede først med en Lenz, og den vil ikke køre i systemet.

Umiddelbart vil jeg give dig ret i det med kommunikation. Men vi har faktisk bøvlet

med mange decoderer fra Lenz.

Så det er mere en generel observation og anbefaling.

Uhlenbrock decoder 73 410 er vel det man kalder en microdecoder.

Der er også kun lige plads til den i førerrummet.

__________________

Buffe

Medlem af: FREMO - Kører H0 2 skinne DCC på FREMO moduler - Dansk Tysk Epoke IIIa-V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"buffe16" skrev:
Vi prøvede først med en Lenz, og den vil ikke køre i systemet.
Hvilket system?
"buffe16" skrev:
Uhlenbrock decoder 73 410 er vel det man kalder en microdecoder.

Pas, jeg har rodet med en del Uhlenbrock, de bliver altså aldrig min kop te. Konfiguration er alt for besværligt i forhold til en ESU.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

"märklintossen" skrev:
Er der nogen der ved noget om prisen på de klædeskabe der er kommet på HobbyTrades hjemmeside... ?

Du kan se priserne her:

http://www.danskmodeltog.dk/Nyhedsarkiv.htm

Mvh. Bo S.

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

buffe16

Indlæg: 27

PB

Hej Moppe

Det er Loconet system styret af Intellibox.

På store træf bruger vi Chief fra Digitrax.

Det bruges inden for FREMO. FREMO har udviklet egne håndkontrollere, så det

eneste der skal gøres er at indstille decoderen med de værdier man nu vil have.

Kode håndkontrollen og køre. Hvert medlem har sine egne numre. På den måde

sikres at der kun køres med det materiel man har foran sig.

__________________

Buffe

Medlem af: FREMO - Kører H0 2 skinne DCC på FREMO moduler - Dansk Tysk Epoke IIIa-V

Like 0 kan lide
Top

Picture

jms_dk

Indlæg: 141

PB

"buffe16" skrev:
Man skal dog være opmærksom på at køres der DCC Loconet, egner Lenz decoder sig ikke. Så skal der bruges en Uhlenbrock med nummer 73 410.Denne decoder har dog til gengæld et par fine funtioner som rangerkørsel og udløbsstyring.

Der er masser af medlemmer i vores klub som har Lenz Gold Mini dekodere i lokomotiverner. De kører fint med Lokonet, Fredi, UT-4 og Intelliboks.

Men jeg har godt hørt at Fremo ikke anbefaler at bruge Lenz dekodere da de vist ikke er så tolerante over for snavs på skinnerne.

Zimo og Tran dekodere skulle derimod anbefales til Fremo brug.

(Jeg har kun erfaring med Lenz skala-n dekodere. H0 kender jeg intet til)

__________________

/JanM

Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Der er en ting ved billederne på Hobby Trades hjemmeside der ikke ser så godt ud.

Det klædeskab jeg husker, havde brune?/armygrønne? lærredsforhæng ved sideruderne - ikke plader eller hvad man nu skal kalde det Rivarossi har anbragt for at skjule motoren.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Det klædeskab jeg husker, havde brune?/armygrønne? lærredsforhæng ved sideruderne - ikke plader eller hvad man nu skal kalde det Rivarossi har anbragt for at skjule motoren.

Det er vel forholdsvis let selv at lave om?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Det klædeskab jeg husker, havde brune?/armygrønne? lærredsforhæng ved sideruderne - ikke plader eller hvad man nu skal kalde det Rivarossi har anbragt for at skjule motoren.
Det er vel forholdsvis let selv at lave om?Klaus

Ja - det kan du da have ret i. Men så er spørgsmålet - hvilken farve havde lærredsforhænget - brun - grøn - eller??? Te filteret skal jo have en farve.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

"märklintossen" skrev:
Er der nogen der ved noget om prisen på de klædeskabe der er kommet på HobbyTrades hjemmeside... ?

Fra en dansk forhandler er der nu kommet en udmelding om prisen - forventet udsalgspris kr. 1.195,-.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Jeg har købt et grønt klædeskab hos hobbykæden for 855,oo kr

En nydelig model, farven passer meget godt til dansk grøn, nu mangler jeg blot farven på forhænget og litringerne.

Karlo Roed.

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Karlo Roed" skrev:
Jeg har købt et grønt klædeskab hos hobbykæden for 855,oo krEn nydelig model, farven passer meget godt til dansk grøn, nu mangler jeg blot farven på forhænget og litringerne.Karlo Roed.

Det må da være for et stykke tid siden, for jeg kan da ikke finde den på deres hjemmeside...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Ja det er næsten en måned siden, den har aldrig været på hans hjemmeside, men prøv at ringe til ham.

Karlo Roed.

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
"Karlo Roed" skrev:
Jeg har købt et grønt klædeskab hos hobbykæden for 855,oo krEn nydelig model, farven passer meget godt til dansk grøn, nu mangler jeg blot farven på forhænget og litringerne.Karlo Roed.
Det må da være for et stykke tid siden, for jeg kan da ikke finde dne på deres hjemmeside...Martin Wink

Alle forhandlere der handler med Hobbytrade produkter har i længere tid kunnet sælge den Italienske variant af Breuer Traktoren - jeg har set den til 795,- men kan ikke huske om det var hos OKT eller Felderbanen, den var tilsalg i begge butikker.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Alle forhandlere der handler med Hobbytrade produkter har i længere tid kunnet sælge den Italienske variant af Breuer Traktoren - jeg har set den til 795,- men kan ikke huske om det var hos OKT eller Felderbanen, den var tilsalg i begge butikker.

Tak for meldingen Flemming.

Det er jo ikke så svært at ringe til de to forhandlere.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Tak for meldingen Flemming.Det er jo ikke så svært at ringe til de to forhandlere.Martin Wink

Felder 798,- analog =

OKT 795,- analog =

så din lokale må have den til en lignende pris.

Det er en skam - det ikke er nedenstående klædeskab der bliver lavet.

Men jeg må da have et eksemplar af den fordanskede udgave når den kommer til efteråret - sandsynligvis på "DMJU udstilling i DGI-hallerne i Århus d. 15 & 16 august 2009"

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Ja, Flemming, den ser nu meget godt ud også i den virkelige verden.

Jeg håber at der kommer lidt gang i Hansi igen: http://www.sporskiftet.dk/node/2051 for jeg kan da sagtens leve med en samlesætsudgave og uden motor og til min pung.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Det i Randers er ikke et Breur klædeskab

Karlo.

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Karlo Roed" skrev:
Det i Randers er ikke et Breur klædeskabKarlo.

Hvad er det så?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"martindahl" skrev:
"Karlo Roed" skrev:
Det i Randers er ikke et Breur klædeskabKarlo.
Hvad er det så?Martin Wink

Den er fra Pedershaab, se mere under http://www.jernbanen.dk => Rangertraktorer

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Lars

"Litra P" skrev:
Den er fra Pedershaab, se mere under http://www.jernbanen.dk => RangertraktorerHilsenLars

Okey, det kan jeg godt se. Jeg troede faktisk kun at Breuer havde lavet "Klædeskabet".

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Den er fra Pedershaab, se mere under http://www.jernbanen.dk => RangertraktorerHilsenLars

Det er jo derfor jeg hellere ville have en sådan. Den ser også "subjektivt" bedre ud med den lille udbygning i midten!

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Strengt taget er det jo et Breuer klædeskab, bygget på licens af Pedershåb.

Se artiklen på jernbanen.dk:

http://jernbanen.dk/fabriktekst.asp?ID=49

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Det er faktisk ikke en gang et licensbyggeri. Pedershåb Maskinfabrik tyvstjal faktisk ideen og designet fra Breuer.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hva' dælen, kan man nu heller ikke stole på jernbanen.dk?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"CaBrag" skrev:
Det er faktisk ikke en gang et licensbyggeri. Pedershåb Maskinfabrik tyvstjal faktisk ideen og designet fra Breuer.Mvh.Carl

Tja - meget på nettet står der ikke om dette emne, og de fleste kilder skriver vist af fra hinanden. De fleste taler om en licensproduktion. Her er et par sider på tysk (he-he):

http://www.sebtus.de/hist_pedershaab.html

http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/breuer.htm

Sidstnævnte har åbenbart/tilsyneladende haft adgang til følgende kilder:

* Breuer-Referenzliste (um 1928, um 1930, 1954)

* Breuer Lokomotoren Werbe-Prospekte und Werbe-Anzeigen

* Angaben von Andreas Christopher, Peter Ziegenfuß, Kurt Ristniemi, Sebastian Tuschick, Beppe Tronconi und Peter Bauchwitz

* Beppe Tronconi: "Badoni e le sue locomotive", ETR Editrice Trasporti su Rotaie, Salò (Brescia), 1999

Specielt den førstnævnte kilde kunne det være interessant at kigge i. En omtale af Pedershåbs produktion her ville tale for at en licensaftale blev indgået.

Men måske er der kun tale om en licensaftale vedrørende det patenterede (koblings)system, hvor godsvognens egen vægt bidrog til en øget adhæsionskraft - eller hvad ved jeg. Alt det uden om kan man sikkert kopiere uden problemer - kendt teknologi uden særlige kendetegn.

Uden en eller flere primærkilder (kontrakt, Vertrag, billeder, korrespondance, whatever...) er det vist svært, at udtale sig 100% om den sag.

Eller har du Carl yderligere viden på området, der kan kaste mere lys over sagen...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"CaBrag" skrev:
Det er faktisk ikke en gang et licensbyggeri. Pedershåb Maskinfabrik tyvstjal faktisk ideen og designet fra Breuer.Mvh.Carl

Herunder billede af en ægte Pedershåb traktor. Før DSB forsynede den med førerhus.

Ang. licensbyggeriet: Pedershåb leverede i 1931, 7 traktorer der var større og med kraftigere motor(Ford A ???) end Breuers. Selve traktoren havde et meget anderledes design end Breuer - de 15 sidste Breuer var bla. leveret med førerhus. Men selvom Breuers udgave var mere moderne og blev brugt overalt i Europa valgtes [u]Dansk Arbejde!!![/u]

Der er et flot billede af en traktor på godsbanegården i Jernbanemuseets Venners årsskrift for1989 s.8.

Ellers er der ikke skrevet meget om traktorer - der var i begyndelsen 1925 strid om hvilken fagforening en traktorfører skulle stå i Dansk Lokomotivmands Forening eller Arbejdsmændene, som det ses af billedet blev det tjenestemændene der fik det ansvarsfulde job.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F.Ormstrup" skrev:
... selvom Breuers udgave var mere moderne og blev brugt overalt i Europa valgtes [u]Dansk Arbejde!!![/u]

Ja, men mon ikke det (som sædvanligt) var efter et vink med en vognstang fra politisk side, at DSB´s generaldirektion tog deres beslutning Wink

Eller bare fornemmelsen af, at materiel skulle købes ind i Danmark (koste hvad det vil)?.

Historien er jo rig på eksempler, hvor danske skatteyders penge blev brugt på tog, der ikke rigtig fungerede (motorvogne fra B&W, MY 1201 og 1202 fra Frichs osv. - rækken kan sikkert fortsættes Laughing out loud). Og dette for at sikre arbejdspladser i Danmark. Nationaløkonomisk usundt, men sådan var tiderne dengang.

Og i dag, hvor jeg formoder, at noget sådant overhovedet ikke kan finde sted Wink , køber man ind der hvor man tror, man får mest for pengene. JEPS!

I Italien eksempelvis, der ligesom Schweiz og Tyskland har en lang tradition for at bygge kvalitetstog (æhhh - hmmm), men nu er jeg vist lidt "off-topic" Laughing out loud

Pointen er nok, at der her er tale om et systemveksel, hvor "beslutningstyngden" har flyttet sig fra inkompetente politkere til inkompetente topledelser.

Regningen får den sædvanlige kreds af personer Laughing out loud

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
... selvom Breuers udgave var mere moderne og blev brugt overalt i Europa valgtes [u]Dansk Arbejde!!![/u]
Ja, men mon ikke det (som sædvanligt) var efter et vink med en vognstang fra politisk side, at DSB´s generaldirektion tog deres beslutning :wink:Eller bare fornemmelsen af, at materiel skulle købes ind i Danmark (koste hvad det vil)?.Lars

Det fremgår af Danske Jernbaners Motormateriel DJK nr.22 at Petershåb Traktorerne fik skiftet motor(ikke en Ford) allerede i 1948 medens kun en Breuer fik ny motor i samme omgang - B & W Diesel 78Hk.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Fandt denne side med omtale og en video af Rivarossi's klædeskab.

http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=Rivarossi-Shunting-Tractor

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Ole" skrev:
Fandt denne side med omtale og en video af Rivarossi's klædeskab.http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=Rivarossi-Shunting-Tractor

Ja, den er godt nok sød ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"CaBrag" skrev:
Det er faktisk ikke en gang et licensbyggeri. Pedershåb Maskinfabrik tyvstjal faktisk ideen og designet fra Breuer.Mvh.Carl
Ang. licensbyggeriet: Pedershåb leverede i 1931, 7 traktorer der var større og med kraftigere motor(Ford A ???) end Breuers.

I Jernbanemuseets Venners årsskrift 2000 s.38 har Ole Nørregaard Pedersen en udemærket artikel om [u]Klædeskabet i krig og fred[/u]. Heraf fremgår at Pedershåb fik licens til at bygge Breuer type IV traktorer. Motorerne i de danske klædeskabe var "Breuer"motorer på 70Hk. Det fremgår også af artiklen at Pedershåb fremstillede traktorer med førerhus - billede af nr. 19 og 20 på side 40.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Ja, men mon ikke det (som sædvanligt) var efter et vink med en vognstang fra politisk side, at DSB´s generaldirektion tog deres beslutning :wink:Eller bare fornemmelsen af, at materiel skulle købes ind i Danmark (koste hvad det vil)?.

Nej, det var helt andre ting der spillede ind. For eksempel hvor mange penge man måtte føre ind og ud af landet.

Jeg var til "show" med Thomas Nørgaard Olesen på statsbiblioteket i Århus (DJK inviterede) i oktober sidste år (se nederst her http://www.jernbaneklub.dk/midtjylland/2008-2009.asp), der kom en stor del af forklaringen på hvorfor man købte "lokalt" når man kunne.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"moppe" skrev:
"Litra P" skrev:
Ja, men mon ikke det (som sædvanligt) var efter et vink med en vognstang fra politisk side, at DSB´s generaldirektion tog deres beslutning :wink:Eller bare fornemmelsen af, at materiel skulle købes ind i Danmark (koste hvad det vil)?.
Nej, det var helt andre ting der spillede ind. For eksempel hvor mange penge man måtte føre ind og ud af landet.
Hvad var de andre ting?
Citat:
Jeg var til "show" med Thomas Nørgaard Olesen på statsbiblioteket i Århus (DJK inviterede) i oktober sidste år (se nederst her http://www.jernbaneklub.dk/midtjylland/2008-2009.asp), der kom en stor del af forklaringen på hvorfor man købte "lokalt" når man kunne.Klaus

Jo da, det har du da så selvfølgelig ret i. Dengang havde man et meget stærkt fokus på valutareserverne. Men dit "NEJ" er faktisk indirekte et meget stort "JA" netop fordi, at uanset hvilken investering man (specielt indenfor det offentlige) foreslog, kunne denne slås ihjel med argumentet: "Beklager vi har ikke udenlandsk valuta nok".

Og det fuldstændigt ligemeget hvor mange driftsomkostninger, der kunne indspares årligt ved et køb udenfor Danmarks grænser. I dag må man benytte sig af mere subtile argumenter, hvis man [u]ikke[/u] vil have noget igennem. Investeringsprojektet er dårligt for klimaet - eller noget lignende. Vigtigste parameter for valg af argument - vælg noget der ikke kan måles og vejes - først fremmest dog ikke sammenligneligt med noget andet Laughing out loud.

Selvom de udenlandske kapitalmarkeder ikke var så veludviklede og effektive som idag (øhh.. indtil fornylig Laughing out loud), så er jeg temmelig sikker på, at hvis viljen havde været der, så havde man naturligvis også kunne købe ind udenfor Danmark....

Så meddelsen var vel ovenfra temmelig klar: "Ingen udenlandsk valuta til rådighed = find nogen der kan producere det samme i Danmark, hvis i vil have jeres isenkram!".

Og så rakte mulighederne selvfølgelig fra:

1) Vi kan i Danmark finde den optimale løsning. Helt klart muligt (prøv lige at finde et rigtigt godt eksempel efter Otto Busses Litra P - altså store P Laughing out loud).

2) Vi ved hvad vi vil brug for og hvad vi vil købe. Per licens skal en dansk fabrikant bygge det vi ved fungerer, eller har set i udlandet. Mange (?) vellykkede eksemplarer (specielt damplokomotiver) er set på danske spor...

3) Den billige og snedige version:"Lån eller køb et et eksemplar eller to i udlandet, skil lokomotivet ad og lad en dansk fabrikant bygge dem".

4) Digt selv videre Laughing out loud

Historien om Henschel, Frichs og Litra MH havde jeg også gerne hørt, jeg går udfra at foredraget blandt andet handlede om dette.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hvad var de andre ting?
Pres fra fagforeninger og protektionisme for at fremme dansk arbejde
"Litra P" skrev:
Jo da, det har du da så selvfølgelig ret i. Dengang havde man et meget stærkt fokus på valutareserverne. Men dit "NEJ" er faktisk indirekte et meget stort "JA" netop fordi, at uanset hvilken investering man (specielt indenfor det offentlige) foreslog, kunne denne slås ihjel med argumentet: "Beklager vi har ikke udenlandsk valuta nok".
Man så dengang også på, hvad man kunne få biligst. Men valutareserverne var et stort problem, men blev i visse tilfælde måske også brugt som pressionsmidel. I følge min historielæsning dog næppe så meget som du vil gøre det til.
"Litra P" skrev:
Og det fuldstændigt ligemeget hvor mange driftsomkostninger, der kunne indspares årligt ved et køb udenfor Danmarks grænser. I dag må man benytte sig af mere subtile argumenter, hvis man [u]ikke[/u] vil have noget igennem. Investeringsprojektet er dårligt for klimaet - eller noget lignende.
Klima - ROFL - med det er ikke engang løgn.Bjøn Lombog (han kan da splitte vandene om nogen) udtalte sig for et par år siden om klimaet:Trusselsbillede - vandet stiger 1 meter i forhold til nu.Hvorfor bruge 700 milliarder på at undgå at vandet stiger de sidste 30 cm (de 70 cm af dem kan vi ikke gøre neget ved), hvorfor ikke investere de 700 milliarder i at udvikle de områder som er truede af vandstigningen. Til den pris vil man kunne sikre alle - også dem der bor ved de første 70 com og ikek kun redde dem der bor ved de øverste 30 cm.....
"Litra P" skrev:
1) Vi kan i Danmark finde den optimale løsning. Helt klart muligt (prøv lige at finde et rigtigt godt eksempel efter Otto Busses Litra P - altså store P Laughing out loud).
MS lyntog.Omend de nok var stærk inspireret af noget nogen havde set syd for grænsen. Men opfindelsen var jo dybest set 2 MO med en passagervogn imellem.
"Litra P" skrev:
Historien om Henschel, Frichs og Litra MH havde jeg også gerne hørt, jeg går udfra at foredraget blandt andet handlede om dette.

Også det.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Litra P" skrev:
Hvad var de andre ting?
Pres fra fagforeninger og protektionisme for at fremme dansk arbejde

Råvaremangel: Det var heller ikke let for de udenlandske producenter at få lov til at eksportere deres varer - og ofte skulle køberlandet stille med råvarer, der svarede til den mængde, der indgik i det færdige produkt.

Der var altså rigtigt mange gode grunde til at producere tingene her i landet - og det var heller ikke noget specielt for Danmark, stort set alle andre lande gjorde det samme.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"moppe" skrev:
Omend de nok var stærk inspireret af noget nogen havde set syd for grænsen. Men opfindelsen var jo dybest set 2 MO med en passagervogn imellem.

Enig! En genial idé og tilmed perfekt omsat. Det er lidt ærgerligt, at der ikke findes "særlig fine" lyntog mere. En af de flotteste ture med tog, jeg nogensinde har været med på var en tur med Sølvpilen. Vi flottede os og kørte på første klasse til Frederikshavn og derefter videre med Skagensbanen til Skagen. Vi havde konferencekupéen helt for os selv det meste af vejen. Der nu noget ved at kunne kigge direkt ud på naturen til begge sider Laughing out loud Jeg skrev engang et indlæg om det i et nu nedlagt engelsksproget forum, prøver lige om jeg kan finde den igen (ikke fordi, der stod noget genialt i den, men bare for sjovs skyld)... (1)

Hilsen

Lars

(1) Edit: fandt den - læs videre her: As times go by...

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Vi kan i Danmark finde den optimale løsning. Helt klart muligt (prøv lige at finde et rigtigt godt eksempel efter Otto Busses Litra P - altså store P Laughing out loud).Lars

Ja. store P er da en af DSB's større ??? især de store omkostninger til vedligehold af den komplicerede maskine var ikke så heldig desuden var[u] litra P for tung [/u]- i epoke II - og [u]accelererede for langsomt[/u]- [u]problemer der blev rettet med ombygning til Pr[/u], der dog var en nødløsning skabt af krigens særlige problemer - men ellers kan nævnes Litra Q, MP, MO - DSB blev bare ved med at få leveret motorvogne alt for længe-, MB (MS's ophæng giver søsyge i mellemvognen) - og så er der jo dem der startede skidt men blev bedre med tiden - MT, IC3, IR4

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Der er ingen tvilvl om at Litra P ved dens fremkomst var en fremragende konstruktion, der levede fuldt op til de krav, der blev stillet. Otto Busse begyndte at tegne på den i 1905 (efter studier i USA) og den vakte megen opmærksomhed ved fremkomsten - efter sigende også internationalt. Og så var den også populær, hos dem der skulle køre den.

I 1907 - altså for 102 år siden – var der heller ikke tale om damplokomotivet var en ”moden” teknologi. Så der var plads til optimering og mange forbedringer, hvilket de kommende år, da også viste. Compoundlokomotivets fordel er en bedre brændselsøkonomi, der naturligvis bliver forholdsvis bedre, jo mere man kører med det.

Og se lige hvilket spring fremad Litra P betød i forhold til det eksisterende materiel. 400 tons på krogen med en hastighed af 90 km/t!, det synes jeg nu er meget pænt. Personvognene vejene på det tidspunkt i øvrigt typisk et sted mellem 30 og 35 tons. Og så kunne store P køre stærkt – rigtig stærkt endda.

På designtidspunktet havde man nok ikke regnet med at vægten af de fremførte tog ville stige så kraftigt, som de gjorde, så derfor synes jeg din kritik er ved siden af. Hvis man overfører din argumentationslogik til MO´en, der af dig bliver fremhævet som et godt eksempel, så kommer man så heller ikke udenom at nævne, at den i sine sidste år var uøkonomisk i sammenligning med privatbanernes enmandsbetjente tog.

Litra P vejer (alt efter nummer) mellem 69 og 70 tons, En R-Maskine ligeledes 70 tons (begge tal uden tender, der for begge typers vedkommende vejer 48,4 eller 50,4 tons. Det maksimale akseltryk er ved Litra P alt efter nummer 16,5 eller 19 tons, R-Maskinen havde et akseltryk på 17 tons (Kilde: De Danske Statsbaner, Driftsmateriel I, 1941).

Og så skal man nok heller ikke glemme, at Litra P nok er et af de smukkeste damplokomotivermaskiner der er produceret worldwide. Den har ligesom den der wow-effekt, som man også fornemmer når man kører over den ny Storebæltsbro. Dansk design når det er bedst....

Venlig hilsen

Lars

Sorry - lidt off topic - mit indlæg Laughing out loud

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Der er ingen tvilvl om at Litra P ved dens fremkomst var en fremragende konstruktion, der levede fuldt op til de krav, der blev stillet. Venlig hilsenLars

Citat fra Statsbanernes Lokomotiver 1899 - 1924.

Omhandlende de sædvanlige begyndervanskeligheder ved "Danske konstruktioner".

Citat" Med 4 cylinder maskinen fulgte de indvendige cylindre og krumtapakslen, træk. som var kendt fra C-maskinerne(1903), men som navnlig for P-maskinernes vedkommende i en kort periode gav anledning til visse bekymringer." flere eftersyn - dvs. øgede omkostninger - klarede problemet.

Ovenstående findes som tillæg til jubilæumsskriftet: Dansk Lokotivmands Forening 1899 - 1949 s.187ff.

Som et lille kuriosum fra samme:

"Medens P-maskinerne fortrinsvis var beregnet for det flade land, fik det bakkede Jylland - snart efter direktør Floors tiltrædelse - R-maskinen(1912) som den første trekoblede hurtigtogsmaskine her til lands. Dernæst har for kun et halvt års tid siden den nye firkoblede godstogsmaskine litra H holdt sit indtog. Når denne række af nye, meget kraftige maskintyper om få måneder forøges med en stor trekoblet lokaltogsmaskine (litra Drunk, der forhåbentlig indfrier de forventninger, man stiller til den, må det antages, at typerne for 45 kg spor er fastlagt for en årrække."

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Litra P" skrev:
Der er ingen tvilvl om at Litra P ved dens fremkomst var en fremragende konstruktion, der levede fuldt op til de krav, der blev stillet. Venlig hilsenLars
Citat fra Statsbanernes Lokomotiver 1899 - 1924. Omhandlende de sædvanlige begyndervanskeligheder ved "Danske konstruktioner".Citat" Med 4 cylinder maskinen fulgte de indvendige cylindre og krumtapakslen, træk. som var kendt fra C-maskinerne(1903), men som navnlig for P-maskinernes vedkommende i en kort periode gav anledning til visse bekymringer." flere eftersyn - dvs. øgede omkostninger - klarede problemet. Ovenstående findes som tillæg til jubilæumsskriftet: Dansk Lokotivmands Forening 1899 - 1949 s.187ff.Som et lille kuriosum fra samme: "Medens P-maskinerne fortrinsvis var beregnet for det flade land, fik det bakkede Jylland - snart efter direktør Floors tiltrædelse - R-maskinen(1912) som den første trekoblede hurtigtogsmaskine her til lands. Dernæst har for kun et halvt års tid siden den nye firkoblede godstogsmaskine litra H holdt sit indtog. Når denne række af nye, meget kraftige maskintyper om få måneder forøges med en stor trekoblet lokaltogsmaskine (litra Drunk, der forhåbentlig indfrier de forventninger, man stiller til den, må det antages, at typerne for 45 kg spor er fastlagt for en årrække."

Så er vi altså ikke så uenige, super interessant bidrag, altid rart at høre fra folk med et velassorteret bibliotek Cool Og endnu bedre fra nogen, der er i stand til at huske, hvor hvad står (det ene uden det andet er jo ikke ret meget værd) Laughing out loud

Er der i øvrigt noget, der ved hvor mange indicerede HK danske lokomotiver havde/afgav (for eksempel Litra, C, K, P, R, E)? Og i denne forbindelse også deres evne til at trække tog, altså så og så mange tons med hastigheden x km/t (Så vidt jeg ved/har forstået, skal man ikke forveksle det ene med andet)?

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Er der i øvrigt noget, der ved hvor mange indicerede HK danske lokomotiver havde/afgav (for eksempel Litra, C, K, P, R, E)? Og i denne forbindelse også deres evne til at trække tog, altså så og så mange tons med hastigheden x km/t (Så vidt jeg ved/har forstået, skal man ikke forveksle det ene med andet)?

[list][*]litra A: trækkraft 3270/3195kg efter ombygning 3834kg -[/*:m][*]litra C: 525HK - 4400kg - efter ombygning 525HK - 4500kg -[/*:m][*]litra D: 640HK - - Hurtigt persontog 300ton v.70km/t max. 600ton[/*:m][*]litra E:1350HK/1370HK - 8700kg/9000kg - Kurertog 450ton v.110km/t normal 500ton max. 900ton. [/*:m][*]litra K: 525HK - 4400kg/4500kg - [/*:m][*]litra H: -14230kg - Hurtigt persontog 500ton v.80km/t max.1000ton [/*:m][*]litra N: 1620HK - - ilgodstog 1200ton v.70km/t(80km/t) max. 1400ton, der var ikke plads til mere i DK, andre steder i Europa 2200ton v. 50km/t[/*:m][*]litra P: 1070HK - 7370kg/8710kg - kurertog 350ton v.110km/t normal 380ton max. 500ton.[/*:m][*]litra Pr: 1200HK - 8655kg - kurertog 350ton v.100km/t normal 450ton max. 800ton[/*:m][*]litra Q: -3200kg-[/*:m][*]litra R: 1050HK/1060HK - 10710kg/10500kg - 400ton v.100km/t normal 500ton max 720ton[/*:m][*]litra S: 930HK[/*:m][/list:u]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Cool Cool Cool ...

Så kan jeg jo også kigge i klædeskabet og se hvad jeg finde , her en lørdag eftermiddag (resten har intet med klædeskabe og gøre og derfor off-topic Laughing out loud ).

Jeg plukker lige at par citater fra "Damptog gennem Danmark" af W.E. Dancker-Jensen (1996):

"Det er jo en genial maskine, fordi højtryksdrivstængerne, højtrykscylindrene, de trækker på det forreste hjulsæt, og kobbelstangs, lavtrykscylindrene, de trækker ned igennem den lange drivstang hentil bageste hjulsæt, så den er faktisk udstyret med to sæt drivhjul, naturligvis indbyrdes forbundet med kobbelstang, helt præcist 1984mm når hjulene er nye.

P-maskinen var et godt lokomotiv og så flot ud ikke mindst på grund af det store førehus med den spidse front. Den fik guldmedalje ved en udstilling i Bruxelles, og det var velfortjent.

Den kunne køre stærkt, og i mange år var der mange af vores eksprestog der blev trukket af P-maskiner. Oprindeligt måtte de køre 90 km/t, senere 110, men den kan snildt komme op på 125 kilometer i timen, det har jeg selv prøvet. Den havde et uroligt løb omkring de 80 km/t, det er noget med balancen i hjulene og kontravægte. Det er jo så kompliceret, med de indvendige kruptapper (stavet sådan - red.: sic!) og kontravægtene på hjulene osv. og bevægelserne i krydshovedet. Men når man kommer over de 80 og op imod de 100, så går den roligt igen.

P-maskinen var jo hel speciel ved, at der var to fyrhuller, og den havde en meget bred bagkedel. En overgang troede man, at der skulle to lokofyrbødere på, men fandt så ud af at det ikke var nødvendigt.

.....

Det var en dejlig førerplads, dette her store flotte spidse førerhus: P´eren var et fint lokomotiv at være ombord i. Og forberedelsestiden på den - at smøre den op, som vi siger - det var meget enkelt. Man skulle bare sørge for at den stod i en bestemt stilling, så kunne man nå meget nedefra. At få fyldt oliekopperne op, eller få fyldt stængerne med olie, og så sørge for propperne blev skruet fast igen, så de ikke rendte af under kørslen, for så var den jo ikke så god mere".

citat slut...

Jeg mindes et besøg på Jernbanemuseet for mange år siden - oppe under taget i Sølvgade - der mødte jeg Dancker-Jensen som lille knægt.

Jeg må have efterladt et vist indtryk med alle mine spørgsmål, for ved slutningen af besøget (hvor resten af familen havdet mistet tålmodigheden for længst Laughing out loud), gik han ud på arkivet og fandt et original litografisk tryk af Litra P´s originaltegning (i plakatstørrelse!) og sagde: "Værsgo den er til dig". Det synes jeg var et meget fint træk. Den var jeg mægtig glad for i mange år. Desværre har jeg den ikke mere. Men den tegning står i dag meget højt på ønskesedlen.

Læs Danckers bøger (Banebøger) - det er helt utroligt, hvad der er indsamlet af viden der. Og så kan han tage billeder!

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.