Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Kina 2008

Jeg er netop kommet hjem fra FarRail Tours Ice Quickie 2 tur til Kina.

Som altid var det en vellykket fotoudflugt. Formålet var at se og ikke mindst fotografere de sidste normalsporede damplokomotiver i verden, som stadig tjener deres daglige brød hos de kinesiske kulminer.

Desværre kun for en kort tid endnu, fordi regeringen dikterer at damperne skal erstattes med stinkpots.

Dette giver absolut ingen mening rent økonomisk set, idet dieselprisen i Kina er ca. 5,5 kr/literen ved benzintanken. En stinkpot kræver 5000 liter diesel hvilket den vel bruger i løbet af et par dages drift. Altså koster den omkring 300.000 kr om måneden i diesel alene, medmindre minen kan købe med rabat. Sammenlign dette med et lønniveau på omkring 5.000 kr om måneden, hvormed man hurtigt kan regne ud at der er råd til aflønne mange medarbejdere til at køre og vedligeholde damperne. Kulprisen er stort set nul, idet maskinerne fyldes direkte ved kilden.

Se billederne her:

http://damplokomotiv.dk/Kina2008/index.html

Jeg lægger flere billeder op i løbet af den kommende tid.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Jeg tror ikke at udskiftningen til diesel skyldes økonomi men nærmere miljø (CO2)

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjarke Hvass

Indlæg: 21

PB

"KnudBe" skrev:
Jeg tror ikke at udskiftningen til diesel skyldes økonomi men nærmere miljø (CO2)

Det kommende OL skulle også være en af årsagerne til, at dampen er på vej ud.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Jeg tror ikke at udskiftningen til diesel skyldes økonomi men nærmere miljø (CO2)

Og det mener du at Kina tager hensyn til?

16 ud af verdens 20 mest forurenede byer ligger i Kina

http://www.impactlab.com/modules.php?name=News&file=article&sid=8462

Myndighederne i Beijing har været nødt til at lukke to stålvalseværker i omegnen af byen, for overhovedet at kunne være bekendt at afholde de olympiske lege. Om sommeren ligger smoggen tæt over Beijing.

Næh, det har mere med ansigt udadtil at gøre.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
"KnudBe" skrev:
Jeg tror ikke at udskiftningen til diesel skyldes økonomi men nærmere miljø (CO2)
Og det mener du at Kina tager hensyn til?

Ja, det tror jeg. Jeg har hørt at Kina er begyndt at få øjnene op for problemet og et sted skal der jo startes, og da forureningen fra damplok er til at få øje på er det et naturligt sted at starte, hvis man vil sende et signal som kan ses.

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pluto

Indlæg: 29

PB

Uden at forholde mig til alt det politiske må jeg virkelig tage hatten af for dine foto's. De er helt utrolig flotte, fantastiske motiver også.

Jeg er svært misundelig på dine evner til at tage billeder.....

Mvh. Pluto

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

Alle billederne er super gode, men jeg synes isaer #18, #20, #37, #38 er super.

Jeg gaar ud fra at der er brugt stativ ved alle indendoers billederne, men hvad med ekstra lys?, det ser ikke ud til at der er brugt blitz, og det ser ikke ud til at du brugte en lang lukke tid, saa hvordan fik du saa god en belynsning paa #37 ? (hvor alt er i focus og baade forgrund og baggrund er synlig uden at vaere overbelyst)

Billeder #29 ser det ud som enten morgendis eller forurening, og eftersom paa alle de andre billeder der er klart vejr med frost gaar jeg ud fra der er smog man ser paa det billeder - hvordan lugetede der?, kunne du maerke forureningen ? (Jeg har vaeret i Lime, Peru et par gange, og foerste gang var der saa meget smog at jeg fik hovedpine efter en 1/2 time i traffikken).

Men altsaa - super super gode billeder, allesammen

Jesper

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"jkristia" skrev:
Alle billederne er super gode, men jeg synes isaer #18, #20, #37, #38 er super. Jeg gaar ud fra at der er brugt stativ ved alle indendoers billederne, men hvad med ekstra lys?, det ser ikke ud til at der er brugt blitz, og det ser ikke ud til at du brugte en lang lukke tid, saa hvordan fik du saa god en belynsning paa #37 ? (hvor alt er i focus og baade forgrund og baggrund er synlig uden at vaere overbelyst)
Tusind tak for de rosende ord. Jeg er glad for at også andre synes om mine billeder. Jeg har brugt stativ på billede #18-#20. Der var stort set ingen lys, så billederne er taget på manuelt program, ISO 100, blænde 8 og 2-3 sekunder i lukketid.Derimod er #37 og #38 er taget håndholdt med ISO 200, lukkertidsprioritering 1/30 sekund og den indbyggede blitz i kameraet. Lyset i hallen var udmærket, så derfor er billederne blevet pænt belyst, ikke mindst takket været kameraet. Det gik så hurtigt at jeg ikke rigtigt havde tid til at gennemtænke situationen, så jeg brugte blot lukketidsprogrammet. Blitzfotografering er desværre ikke min stærke side.
"jkristia" skrev:
Billeder #29 ser det ud som enten morgendis eller forurening, og eftersom paa alle de andre billeder der er klart vejr med frost gaar jeg ud fra der er smog man ser paa det billeder - hvordan lugetede der?, kunne du maerke forureningen ? (Jeg har vaeret i Lime, Peru et par gange, og foerste gang var der saa meget smog at jeg fik hovedpine efter en 1/2 time i traffikken).

Jeg har også været i Lima og der kan være slemt.

Imidlertid er det blot morgendis, der er på billede #29. Vi var så heldige at det blæste pænt alle dagene, så smoggen ikke kunne lægge sig som en tung dyne over det hele. Kun på sidste dagen 06.02.08 i Pindingshan var smoggen slem.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Pluto" skrev:
Jeg er svært misundelig på dine evner til at tage billeder.....

Jeg er meget glad for rosen, men så er det heller ikke sværere.

Der er kun få ting man skal skrive sig bag øret.

1. Hav et godt kamera. Et digitalt spejlreflekskamera er et must i min verden.

2. Lær at lysmåle og brug det manuelle program. I fuldt lys er der altid bl.8-11, 1/250 sekund i lukketid. Dvs. jeg bruger bl. 8, 1/320 sekund på mit kamera. I modlys skal man blænde ned til bl. 16, 1/250 sekund.

3. Brug RAW-formatet og lær at hive det sidste ud af billedet. Husk at det er helt overbelyst kan man ikke redde, mens man kan hive detaljer ud af det mørke.

4. Husk at komponere billedet, så der er noget både i forgrund og baggrund. Intet er mere kedeligt end et togbillede, der kun viser toget og intet andet. Begynd evt. med et standard 50 mm objektiv (eller 35 mm på et digitalt spejlrefleks med forlængelsesfaktor 1,5) og lær at komponere billedet med det.

5. Tag evt. på en togtur, som jeg var afsted på. Man lærer rigtigt meget om fotografering af at læne sig op af gode fotografer (og folk, der er villige til at tage helt til Kina for at fotografere tog er gode fotografer!)

Det er mine råd.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.