Jeg har netop gjort et fund (troede jeg), idet jeg har købt en Roco #44644 ÖBB ABmz Eurofima vogn i orange design til "SU-venlig" pris.
Vognen er ikke en af de "afstumpede" udgaver, men er nøjagtigt i 1:87 - og den er som ny.
Men jeg kan ikke finde vogntypen i nogen af bøgerne fra BaneBøgers bogserie om Internationale Tog via Jylland/Rødby/Øresund - kun i SNCB-udgave i ommertrent samme design.
Så kan vognen overhovedet bruges til oprangering af et internationalt tog med et DSB "trækdyr" foran ?. Måske i Skiløberen ?. Eller H.C. Andersen ?.
Nogen der ved noget om dette ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Willie Garvin
Buschauffør
Du kan vel gøre helt, som du selv vil? Men hvis oprangeringen skal være helt autentisk, stiller sagen sig sikkert anderledes. Jeg har ikke på fornemmelsen, at der har været særligt mange østriske passagervogne i Danmark.
Det er iøvrigt et ganske langt løb for en almindelig kupevogn, men er absolut ikke sjældent.
I Nord Express, som gik fra København til Garde du Nord og omvendt, var der flere almindelige kupevogne af tysk oprindelse.
Så hvorfor ikke også en østrisk med endestation i Innsbruck, Kufstein eller Wien?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Svend
Ballerup
Vogntypen - og som din model orange med hvid stribe - var en daglig gæst i København i 70`erne og 80´erne, men bare i den belgiske udgave (belgiske påskifter/litrering).
ÖBB havde vognløb til København til engang i 70´erne, men ikke denne vogntype, da den er nyere. Men hvorfor ikke bare sætte den ind i et internationalt eksprestog til København - alt er jo lovligt på modelbanen. Undskyldningen/forklaringen kan jo være, at det er en ekstra vogn Wien - København H i anledning af et sportsarrangement.
Svend
cbt
Tusind tak for svarene
Jeg har som nævnt også kun kunnet finde frem til, at vogntypen kun sås i Danmark i SNCB-udgave. Så næste gang må jeg hellere kigge efter SNCB-vogne i stedet for, for autentisk skal det jo være, også på modeljernbanen.
Tusind tak for idéen ang. at bruge vognen til "særtransporter", f.eks. af fodboldfans fra Østrig til Danmark. Det kunne da få mig til at overveje at beholde vognen - det er jo en rigtig flot model, og den er som nævnt ligesom ny.
(Eller er der nogen, som kører østrisk, der kan bruge den ?. Så er jeg da villig til at bytte-bytte-købmand med f.eks. danske, tyske, svenske, norske, belgiske eller franske vogne (kun i 1:87 længde)).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Cargoman
Hej cbt.
Strengt taget behøver du ikke at lade som om, at vognen indgår som en del af et særtog eller lignende. Den kan ganske simpelt også bare være en erstatningsvogn. Se bare her
http://morten.photos.cn.com/p18955591.html
Og ja, jeg kan godt se at farven ikke er den samme, men spørgsmålet gik vel også mere på brugen af vognen.
Moderne tog på danske skinner
Svend
Ballerup
Siden http://morten.photos.cn.com/ kan forøvrigt anbefales til almindelig inspiration, oplysning og viden.
Når vi taler om, hvilke udenlandske vogne der kunne ses i Danmark, er det her man får sine oplysninger:
http://morten.photos.cn.com/c655344.html
Svend