Da det har meget lidt med forhandlere at gøre har jeg tilladt mig at begynde en ny tråd her.
Jeg er vild med Kadee koblingerne, men de er ikke nemme at bruge på dansk materiel.
Det er umuligt at sige noget præcist om hvilke længder, der passer generelt, da det er forskelligt fra vogn til vogn og fra bane til bane. P.gr.a. pufferne på danske vogne skal der være lidt luft for at de ikke flettes sammen i kurver. Der skal dog heller ikke være for langt, da det vil give en elastisk kørsel. På en bane med store kurveradier kan det være en fordel at lime koblingskinematikken på vognen fast, så det kun er selve koblingen, der kan bevæges, men det kan være umuligt at køre igennem en snævrere kurve.
Det er ikke nemt, men når det virker ser det flot ud.
Jeg har desværre ikke muluighed for at tage billeder og eksperimentere ligenu, da jeg heldigvis er i fuld gang med at udvide mit togrum.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Occam
Indlæg: 583
Tak for det.
Det vil sige, at det bedste nok vil være at købe lidt af alle længder og prøve sig frem? Eller er der nogle af længderne, som man kan fravælge på forhånd?
Med venlig hilsen
- Occam
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Der er 3 længder til NEM-skakt og jeg har brugt lidt af hvert, så ja, det er noget med at prøve sig frem. Svjh har jeg den korteste på et par Heljan MYere, mens jeg har de længere og længste på nogle af vognene.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Der er faktisk 5. De fire af slagsen er med nem stik ( også kaldet Svalehale ) og har nr. 17, 18, 19 og 20. Derudover er der nr. 16 der ikke er med nem stik.
Mvh.
Carl
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Groft sagt er kadee koblinger ikke til materiel med puffere.
Skulel jeg ælge bliver det altså profi koblinger - ja de er mere besværlige at koble sammen, ja de fylder, men der kan man køre puffer mod puffer - hvilket jeg vægter højere end magnetafkobling. Skal jeg endeligt lave rangeropgaver med lang pufferafstand, vil jeg lige så godt bruge en bøjlekobling.
Kald mig gammeldags......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hej gammeldags Klaus!
Jeg er også gammeldags, for jeg er helt enig. Princippet med den magnetiske afkobling er ikke så ringe endda, men koblingerne er lavet til amerikansk materiel og er ikke en kortkobling. De giver en pæn pufferafstand, og da koblingerne ikke kobler stift, er der ingen kulisseeffekt, hvorfor man kan risikere hægtning af pufferne, specielt hvis man ikke bruger overgangskurver.
Nu er jeg i sin tid begyndt med Rocos gamle kortkoblinger, og dem holder jeg sikkert fast ved. Men med så meget andet indenfor vores hobby er det vel også en smags sag.
Bjarne