Hvordan kommunikerede man hastigheden i gamle dage med kørsel med forspand, således at de begge to trak ca. med samme effekt :?:
Kunne man høre på lyden om der skulle mere kul på (helt bogstaveligt) i lok nr. 2 eller brugte man hånd håndsignaler ud af det ene vindue eller ... :?: :?: :?:
Hvordan gør man på en model damp bane (ikke-elektrisk) ?
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Man brugte fløjtesingaler til at kommunikere hastighedsændringer og så skal man ellers være enige på forhånd.
Med ellokomotiver kan man have samme problem:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/ae814.html
Trækkraftfordelingen foregik efter "gehør", en dygtig lokomotivfører kan høre på sin maskine, når den har det godt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og vær i den forbindelse opmærksom på, at der er forskel på "forspand" og "dobbelttraktion".
"Forspand" bruges normalt om damplokomotiver, der kører i par, og hvor maskinerne bliver betjent hver for sig, hvorfor det er nødvendigt at kommunikere ved hjælp af fløjtesignaler. Det samme gjalt for skydere, der skubbede sidst i stammen.
"Dobbelttraktion" bruges om flere lokomotiver, der er forbundet med styreledninger, og derfor alle kan betjenes samtidig fra første førerplads. Det er altså normalt tilfældet med diesel- og el-trækkraft.
Bjarne
JD
Indlæg: 712
Nu spørger jeg lige dumt igen: hvad så med f.eks. de Big Boy togstammer hvor jeg har set et lok foran og et bagtil ? Hvordan virkede det da de eksisterede ?
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som de felste andre damploko - forspandskørsel signalerende med fløjte.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Bigboy havde da radio kommunikation.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
TouchCab
Indlæg: 139
Fløjtesignaler i forspand:
Træk = Et langt og et kort fløjt
Afbryd trækkraft = Et kort fløjt
Mvh
Jens
Denne konto er ikke længere aktiv
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
I 1941?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Kørte Big Boys med hjælpere? Blev de ikke netop bygget for bl.a. at slippe for skydelokomotiverne?
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Walkie Talkies var da ganske almindelige i 1941. Alle hærene på det tidspunkt brugte dem da med større eller mindre held.
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan vi kun være uenige om. Rygsækmodellerne Motorola SCR-300 blev udviklet i 1940 og første gang afprøvet i 1941
http://www.scr300.org/
Den blev dog hurtigt overhalet af Handie talkie (SCR-536), men stadigvæk kun i forbindelse med det amerikanske militær og først i slutningen af 1941.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det kan vi altsammen læse om på nettet.
Men hvorfor lige 1941? Hvorfor skulle det være utænkeligt, at amerikanske lokomotiver allerede fra krigens tid af kommunikerede ved hjælp af radio? Radioen er trods alt en opfindelse, der går længere tilbage end anden verdenskrig. Og vi kan vel kun være enige om, at udviklingen af hvad som helst fik et spark fremad i den periode.
Men der er måske nogen, der ved noget mere konkret, end vi umiddelbart kan finde på nettet?
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det var der Big Boy kom frem.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og på det tidspunkt havde man da kommunikeret mellem bevægelige enheder i mange år. Bare se på luftfarten, f.eks. Så det er da ikke urimeligt at antage, at man også har meddelt sig til hinanden på den måde lokomotiver imellem.
Bjarne