Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Kørsel med damp forspand - øhh...

Hvordan kommunikerede man hastigheden i gamle dage med kørsel med forspand, således at de begge to trak ca. med samme effekt :?:

Kunne man høre på lyden om der skulle mere kul på (helt bogstaveligt) i lok nr. 2 eller brugte man hånd håndsignaler ud af det ene vindue eller ... :?: :?: :?:

Hvordan gør man på en model damp bane (ikke-elektrisk) ?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hvordan kommunikerede man hastigheden i gamle dage med kørsel med forspand, således at de begge to trak ca. med samme effekt

Man brugte fløjtesingaler til at kommunikere hastighedsændringer og så skal man ellers være enige på forhånd.

Med ellokomotiver kan man have samme problem:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/ae814.html

Trækkraftfordelingen foregik efter "gehør", en dygtig lokomotivfører kan høre på sin maskine, når den har det godt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Og vær i den forbindelse opmærksom på, at der er forskel på "forspand" og "dobbelttraktion".

"Forspand" bruges normalt om damplokomotiver, der kører i par, og hvor maskinerne bliver betjent hver for sig, hvorfor det er nødvendigt at kommunikere ved hjælp af fløjtesignaler. Det samme gjalt for skydere, der skubbede sidst i stammen.

"Dobbelttraktion" bruges om flere lokomotiver, der er forbundet med styreledninger, og derfor alle kan betjenes samtidig fra første førerplads. Det er altså normalt tilfældet med diesel- og el-trækkraft.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Og vær i den forbindelse opmærksom på, at der er forskel på "forspand" og "dobbelttraktion"."Forspand" bruges normalt om damplokomotiver, der kører i par, og hvor maskinerne bliver betjent hver for sig, hvorfor det er nødvendigt at kommunikere ved hjælp af fløjtesignaler. Det samme gjalt for skydere, der skubbede sidst i stammen."Dobbelttraktion" bruges om flere lokomotiver, der er forbundet med styreledninger, og derfor alle kan betjenes samtidig fra første førerplads. Det er altså normalt tilfældet med diesel- og el-trækkraft.

Nu spørger jeg lige dumt igen: hvad så med f.eks. de Big Boy togstammer hvor jeg har set et lok foran og et bagtil ? Hvordan virkede det da de eksisterede ?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Nu spørger jeg lige dumt igen: hvad så med f.eks. de Big Boy togstammer hvor jeg har set et lok foran og et bagtil ? Hvordan virkede det da de eksisterede ?

Som de felste andre damploko - forspandskørsel signalerende med fløjte.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 626

PB  Hjemmeside

Bigboy havde da radio kommunikation.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, Ecos2, Primært dansk epoke III-VI og "the best of the rest" (f.eks. Big Boy UP 4006)

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Hvordan kommunikerede man hastigheden i gamle dage med kørsel med forspand, således at de begge to trak ca. med samme effekt
Man brugte fløjtesingaler til at kommunikere hastighedsændringer og så skal man ellers være enige på forhånd.

Fløjtesignaler i forspand:

Træk = Et langt og et kort fløjt

Afbryd trækkraft = Et kort fløjt

Mvh

Jens

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
Bigboy havde da radio kommunikation.

I 1941?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Kørte Big Boys med hjælpere? Blev de ikke netop bygget for bl.a. at slippe for skydelokomotiverne?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

"moppe" skrev:
I 1941?Klaus

Walkie Talkies var da ganske almindelige i 1941. Alle hærene på det tidspunkt brugte dem da med større eller mindre held.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Walkie Talkies var da ganske almindelige i 1941. Alle hærene på det tidspunkt brugte dem da med større eller mindre held.

Det kan vi kun være uenige om. Rygsækmodellerne Motorola SCR-300 blev udviklet i 1940 og første gang afprøvet i 1941

http://www.scr300.org/

Den blev dog hurtigt overhalet af Handie talkie (SCR-536), men stadigvæk kun i forbindelse med det amerikanske militær og først i slutningen af 1941.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Det kan vi altsammen læse om på nettet.

Men hvorfor lige 1941? Hvorfor skulle det være utænkeligt, at amerikanske lokomotiver allerede fra krigens tid af kommunikerede ved hjælp af radio? Radioen er trods alt en opfindelse, der går længere tilbage end anden verdenskrig. Og vi kan vel kun være enige om, at udviklingen af hvad som helst fik et spark fremad i den periode.

Men der er måske nogen, der ved noget mere konkret, end vi umiddelbart kan finde på nettet?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Men hvorfor lige 1941?

Det var der Big Boy kom frem.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

"moppe" skrev:
Det var der Big Boy kom frem

Og på det tidspunkt havde man da kommunikeret mellem bevægelige enheder i mange år. Bare se på luftfarten, f.eks. Så det er da ikke urimeligt at antage, at man også har meddelt sig til hinanden på den måde lokomotiver imellem.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.