Hej
Jeg er jo den lykkelige ejer af MY 1126 fra Märklin. Efter ombygning til digital - med originale motordele fra Märklin, og med en LokPilot 3.0 dekoder.
Der er så kommet det problem med køreegenskaberne - at dne ligesom kører ujævnt ved start/slut.
Jeg har indstillet de fire CV'er efter manualen, til "Märklin grüber locomotive" tror jeg den hed. Der var tre Märklin. Grüber, kleiner - og tredje med schiebenkollektor motor eller sådan noget lignende.
Kort sagt stor, lille og skivekollektor motor efter den lille smule tysk som jeg kan. Der har jeg så indstillet den med CV'erne til "stor motor" (vel at mærke mit minimale tysk forståelse er god nok. ).
Men selvom den er sat til disse CV'er, kører MY 1126 meget ujævnt. Mine tidligere lokomotiver jegh ar fået ombygget, med akkurat samme dekoder, etc... De kører perfekt. (3021 - V 200 & 3075 - BR 216).
Det er ligesom om at på køretrin 1 på min IB, kører den af og til hurtigere end den gør på køretrin 2 (det burde jo være lige omvendt?). Og når dne så skal stoppes, køre den ligesom at dne stopperh elt, og giver et lille "efter hak" i kørslen lige bagefter den er stoppet.
Det virker kort sagt som om når man bremser, at den køre således med dens køretrin:
4
3
2
1
0
1
0
Håber det er uddybet godt nok, og forståeligt
Nogle som ligger inde med nogle idéer, evt. fra et lignende problem?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Arne,
Såvidt jeg husker sidder der en tromlekolletormotor i de nyere MY'er:
Fra manualen:
6.5 Märklin® tromlekollektormotor
CV 2 = 6
CV 53 = 40
CV 54 = 16
CV 55 = 12
Her er hverfald den danske vejledninge: http://www.digitaltog.dk/Digital/ESU/LokPilotV30.pdf
Hilsen Thomas
Arne
Indlæg: 258
Hej Thomas
Også i MY 1126 (Märklin artikel 3174)? Jeg troede det var den store skivekollektor motor der sad der i, og ikke tromlekollektor.
Ifgl. mine oplysninger er 60901 (DCM) = tromle. Hvor 60904 er stor skive kollektor-motor, og 60903 er lille skive kollektor-motor. Og det er 60904 den er bygget om med..
Men jeg har lige prøvet at ændre CV 53 til 40, det ser umiddelbart ikke ud til at det har hjulpet særlig meget - nu står jeg også og har gang i noget mad
så.. men kigger lige lidt nærmere på forandringen efter CV skiftet. 
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Arne,
Aha, det er måske en af de ændre MY'ere ??? har aldrig prøvet at ombygge sådan en(man ikke lige slå den op på Märklins hjmmeside, den er nede
)
MEN hvis man sammenligner parametrene på de forskellige kollektormotor, er det kun CV 53 er forskellige.
Går ud fra at Peter Jonasen måske kan være mere behjælplig
Hilsen Thomas
Arne
Indlæg: 258
Det er en af de ældre ja.
MY 1126 (3174) blev producereret i 1992, efter de oplysninger jeg har om den.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Du har ret i, at der oprindeligt var en skivekollektormotor i 3174, men hvis du har ombygget til 5-polet, har du samtidig ombygget til lille-tromlekummulator!
Du kan se lidt ankre her:
http://www.digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_motor/Maerklin_motor.htm
Hvs du har ombygget med HAMO-magnet og har bibeholdt det omrindelige anke, har du en "stor motor".
Hvilken ombygning har du foretaget?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Du behøver ikke kunne tysk - jeg har oversat manualen til dansk - du finder den på min hjemmeside blandt mange andre danske vejledninger.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hvis du har bygget om med 60904, skal du være opmærksom på, at du IKKE skal anvende alle Märklins kondensatorer. Kun den mellem motorpolerne skal monteres ligesom du skal anvende drosselspolerne (det dem, der ligner modstande).
Märklin 60904 ombygger motoren til 5-polet tromlekummulator!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Arne
Indlæg: 258
Hej Peter
Det er med 60904 ombygningssættet. Dog købt specielt således at jeg kun fik det anker/skjold som jeg skulle bruge.
Jeg har foretaget ombygningen med 60904 sættet, så med 5-polet motor. Ikke HAMO. Det gamle anker er ude.
Ankeret er et 8 tands, ligesom det gamle der sad i..
Men den kører også med CV53=40, sådan som nævnt i første eksempel, når man bremser:
4 3 2 1 0 1 0 og laver et lille "ekstra hak" forud eller bagud, alt efter hvordan man kører.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Arne
Indlæg: 258
Der sidder en lille brun mellem de to motor-forbindelser på skjoldet.
Samtidigt der monteret to drosselspoler - dem som er grønne med nogle striber på, mellem ledning til dekoder og højre/venstre motorforbindelse..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det er fint.
Prøv med følgende ændringer:
CV 54 = 25 (opr. 32) for at reducere LokPilots regulering af motoren.
CV 55 = 38 (opr. 24) for at angive en lille motor med lille træghed
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Arne
Indlæg: 258
Det havde desværre ikke den helt store ændring. Den kører stadigvæk hvor den bremser, og så køre et lille hak ekstra.
Hvis du eventuelt har lyst til at kigge på mine forskellige CV'er - så har jeg vedhæftet en eksportering af listen fra LokProgrammer'en.
Dog er det eneste jeg har ændret på, de fire som står i manualen mellem stor skive/lille skive og tromle. Samt så adressen..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Du har ikke rettet:
CV2 til værdien 6 (står til 2)
Så prøv lige grundindstillingen til tromlekollektor motor igen:
CV 2 = 6
CV 53 = 40
CV 54 = 16
CV 55 = 12
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Arne
Indlæg: 258
Har sat CV 2 til at være 6 mange gange. Samme med de andre... Nå.. Men har altså forsøgt igen - og læst CV'en flere gange, hvor den har sagt 6 rigtigt nok nu.
Så prøvede jeg for sjovt skyld at eksportere dem igen til en ny fil. I filen står det samme:
CV DEC BIN HEX
--------------------------------
CV 001 = 011 00001011 0x0B
CV 002 = 003 00000011 0x03
...osv.
Nå.. Har sikret mig at det er
CV 2 = 6
CV 53 = 40
CV 54 = 16
CV 55 = 12
nu.. Men stadigvæk ingen effekt.
Og forsøgt at sikre mig disse:
CV 2 = 6
CV 53 = 40
CV 54 = 25
CV 55 = 38
Men heller ingen effekt her.
Når jeg læser disse CV'er, ja, så kommer den med det rigtige tal som den skulle være sat til..
Har du nogen anden idé?
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Har du prøvet at bytte dekoderen med een fra et perfekt virkende lokomotiv? Jeg anvender af samme årsag NEM stik til mine ombygninger, så jeg kan bytte dekoder. HVis du har gjort det, er det let nok.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Arne
Indlæg: 258
Forsøgt både med anden dekoder, også at indlæse 100% samme kørefil som i de andre lokomotiver. Uden held.
Det glemte jeg måske nok at skrive - men det var også testet inden mit første indlæg.
100% samme problem selvom jeg tager dekoderen fra min 3021 (V 200) og sætter over i. - Samme dekoder - LokPilot 3.0.
3021'eren kører fint nok ellers..
PS. Det er den nemme vej - med NEM stik der er lavet.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Så er jeg nok lidt tom for andre idéer end at prøve sig frem med de CV'er, som styrer motoren, beklager.
Når du har en LokProgrammer, har du måske også et rullefelt, hvor du kan forsøge dig frem.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Jeg har selv engang haft samme problem med et tog (Lima MR). Selvfølgelig en helt anden motortype, men effekten var det samme. Et hop fremad efter fuldt stop.
Dengang fandt jeg en brilliant hjemmeside, hvor de forskellige motorparametre i en LokPilot var grundigt forklaret, i stedet for bare en liste med anbefalede værdier for visse motorer. Desværre har jeg i mellemtiden skiftet computer, og har derfor ikke linket til den side mere. Og jeg kan heller ikke finde den igen (jeg HAR søgt som en gal).
Men hvorom alting er, så mener jeg svagt at kunne erindre, at løsningen var at hæve værdien af CV55. Gerne en hel del. Hvis det virker skal man gradvist sænke værdien igen, indtil motoren kun lige akkurat ikke har tendens til dette hop. Jeg mener at max for CV55 er 80.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Prøv at finde den CV værdi, der ændre clockfrekvensen på det pulsbreddemodulerede signal til motoren (PWM). Det kan vel værre at den er for høj til motoren. Det har før lavet knuder rundt omkring.
Derfor hjælper det ikke at skifte til en anden dekoder, der virker perfekt i et andet lokomotiv.
Jeg er ikke klar over om nogen af de værdier, du har ændret, indbefatter denne værdi.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
hejsa igen!
Var lige inde og læse på Lokpilot ver 3.0, der er det CV 49. Prøv med et step nedad i værdi.
Lykke til!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Arne
Indlæg: 258
CV 49 stod til værdi 19. Jeg ændrede den til 18. Der lader det så til at hakket er væk, når den bremser.
Men til gengæld står den 100% stille ved køretrin 1, 2 samt 3 af 14 @ Motorola, ny på min IB.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
lader til at PWM frekvensen har indflydelse på din motor. Prøv et step yderligere ned. Du kan altid vende tilbage til udgangspositionen.
Det ligner noget jeg har set før.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Arne
Indlæg: 258
Har været helt nede på 14, uden det har givet nogen særlig god virkning. Stadigvæk helt stille på køretrin 1,2 og 3
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
hej!
Pudsigt - men er alle dine hak væk? har du ventet på accelerationsforløbet når du starter?
Noget tyder på at din motor har det langt bedre ved at gå et enkelt step ned fra udgangspositionen. Måske kan du klare resten på indstilling af dine hastighedsparametre.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Arne
Indlæg: 258
Hakket virker for mig, til at være væk - eller i hvert fald så lille at det ikke kan ses med værdien 18 @ CV 49.
Men køretrin 1, 2 og 3 står stille - selv når jeg deaktivere acc/bremseforsinkelse på F4..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Arne,
Hvad sker der så hvis du sætter CV 2 lidt op ???
Hilsen Thomas
Arne
Indlæg: 258
Undskyld svartiden, har været lidt optaget de sidste par dage.
Har prøvet med value 8, og *meget* højere endda - flere ti'ere højere...
Det har ikke rigtigt nogen effekt, synes jeg. ;-(
Skulle der måske være nogle af jer som har en MY 1126 eller måske en anden af de gamle Mârklin MY'er, som er ombygget - som ligger inde med en kørefil til LokPilot 3.0, som jeg eventuelt kunne prøve med?
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Purellum
Indlæg: 507
@Arne; har du ikke fået min mail? Jeg går ud fra at det var dig der skrev?
Per.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Jeg har en gammel 3067 (MY 1106), som har en eller anden version af LokPilot. Jeg kan ikke huske om det er en 3.0 eller ej, men jeg kan prøve at grave den frem i morgen.
Arne
Indlæg: 258
Du har fuldkommen ret.
Havde lidt problemer med min mail i går - sender dig lige et reply om et øjeblik.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Arne
Indlæg: 258
Lyder fedt.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Så har jeg kigget lidt på min gamle MY'er, og den har desværre en LokPilot 1, så du kan ikke bruge en kopi af dens opsætning til din.
Men dens indstillinger er det, der på din vil svare til:
CV 53 = 40
CV 54 = 20
CV 55 = 15
Arne
Indlæg: 258
Jeg har prøvet disse CV værdier nu.
Er CV 49 = 18 hakker den ikke (og kører så heller ikke på køretrin 1-4, men står bare og brummer). Er CV 49 = 19 (standard) kører den på alle trin, men hakker til sidst - og af og til kører hurtigere på trin 1 end trin 2.
Så det ser desværre ikke ud til at dine CV'er havde den stor effekt.
Men du srkiver at det er det som vil "svare til" - kan det skade at prøve med nøjagtigt de værdier din så har - tænkte jeg på?
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Det ER de nøjagtige værdier, du har fået. Det jeg mente med "svarer til" er blot at da min LokPilot er en version 1.0, så står disse værdier i nogle andre CV registre. Jeg "oversatte" bare disse registre, så de passer til 3.0 udgaven.
Arne
Indlæg: 258
Ah, okay! På den måde..
Opfattede den bare som om det var værdierne.
Det kunne være sjovt hvis jeg kunne finde en LokPilot 1.0 - og så samtidigt med din kørefil - om det gav et godt resultat eller ej.
Eller noget i den stil.
Men tak for hjælpen anyway
Selvom den ikke havde den store forandring. 
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox