Da jeg kørte forbi GB d. 26. juni så jeg en orange Køf næsten magen til den DSB overtog fra LJ (traktor 13).
Den ejes åbenbart af Contec - men hvor hørte den til før - var det også LJ?
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Per.
Jeg tror nok, at LJ kun har haft den ene - og den var tysk - faktisk en mere ægte Köf'er end DSBs: De almindelige KöFer hos DSB var bygget hos Frichs, men som vanligt med tysk forbillede. I Tyskland hed de litra Köf - og samme øgenavn fik de i Danmark.
Köf betyder Klein ôhl Flüssigkeitsgetriebe - dvs. Lille Olielokomotiv med Hydraulisk overførsel. Læs mere på den tyske Wikipedia.
Maskinerne, du finder på Gb, kommer for en stor dels vedkommende fra Tyskland, hvor de er enten købt eller lejet til formålet: Det er derfor også tyske Köf'er, ikke de for os "velkendte" danske KöFer, der kører rundt derinde.
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tak Lars ... men det vidste jeg i forvejen.
Og der er en Frichs Køf blandt de forskellige firmaer derinde .. nemlig en gul én som ejes af Pihl, Aarslef, P&H og Wicotec (meget stort firmalabel på siden).
Jeg er godt klar over at LJ M13 senere DSB Traktor 13 er den tyske model. Også derfor at det lige er den som Märklin har udgivet. Og da jeg skrev næsten magen til ... så mente jeg meget næsten magen til.
Farven og straferingen er nemlig identisk ... dog er der så vidt jeg husker grå sider på "gangbroen" på Traktor 13.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
Det er den tidligere NJ T 51 og altså endnu før SB T 51
Mvh Lasse
mr-data
Indlæg: 805
Lars:
Med risiko for at risikere at blive anklaget for at gå op i bagateller, kan jeg fortælle at Lollandsbanen ialt har haft 4 KÖF'er, med følgende litra:
LJ M8
LJ M13 (som blev solgt videre til DSB)
LJ M16
LJ M17
Alle maskinerne blev indkøbt brungt fra Deutsches Bundesbahn, til afløsning for diverse andre ranger-lokomotiver.
Jeg har desværre ikke kunnet finde dokumentation herfor på nettet, men kan fortælle at oplysningerne dels stammer fra mine egne observationer, dels fra den bog Dansk Jernbane Klub udgav i 1999, i forbindelse med banens 125 års jubilæum.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Ja, du skulle virkeligt skamme dig - jeg synes, du burde udelukkes fra Sporskiftet på livstid. :twisted:
Jeg går ud fra, du henviser til en anden tråd - men jeg tror, du har fået den lidt galt i halsen: Det er mig, der har det med at hænge mig i detaljerne, mens Per Olsen, som fik rollen som nittetæller, i virkeligheden er ret ligeglad.
Vi skulle bare drille hinanden lidt - det skal du endeligt ikke lade dig gå på af.
Som vanligt var det mig, der fik rodet mig ud i noget, jeg ikke ved ret meget om...
MVH
Lars