Så oplevede jeg det igen - denne gang på Jernbanemuseet i dag: gods- og passageretog som nærmest ikke rørte skinnerne fordi deres 1:1 hastighed nærmede sig 400 km/t.
Jeg taler selvfølgelig om alle de kørende modeltog som befinder sig på banegårde, på museer, i privaten, på YouTube og (af alle steder...) i togforetningernes udstillingsvinduer.
Hvorfor er det lige at alle disse dejlige tog skal flyve afsted med totalt urealistisk hastighed - hvad er pointen?
Det eneste positive jeg kan se ved sådanne "airborne" tog er den motion min 3-årige datter får når hun begejstret løber rundt om montreren som togene blæser rundt i.
Tænk hvis man halverede farten på togene:
1) Oplevelsen ville blive mere realistisk til glæde for både entusiaster og almindelige dødelige.
2) Kørselsstrækningen ville blive opfattet som længere og man ville dermed få mere ud af en kortere bane.
3) Der ville omside være hastighedsforskel på kørsel med en D maskine og et IC4 !
4) Slidet på materiellet ville være mindre og driftsudgifterne dermed reduceret
5) Muligheden for at bemærke de mange skønne roterende detalje på f.eks. gangtøj ville være til stede i langt højere grad.
6) Ja, fortsæt selv listen ...
Spørgsmålet er nok om ikke de pågældende personer var bedre tjent med en Scalextrix racerbane istedet - der kan man da give den gas ...
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
At er der skidt på skinnerne kommer toget lettere over det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Jeg er helt ærligt ikke lige klar over om du mener det seriøst eller det er en joke...
Din pointe er let forståelige, Moppe - men helt ærligt: SÅ meget støv kan der da ikke være på alle baner ...
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ganske seriøst.
Og tro mig - støv er altså langt fra det værste problem.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Ganske seriøst.
Og tro mig - støv er altså langt fra det værste problem.
------
Okay...?
Hvad er efter din mening det værste problem her...??
... og kan f.eks. skinnerensevogne ikke klare opgaven?
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Gnister på skinner og fastbrændt skidt. Jo, en skinnerensevogn kan klare en del af det, men ikek skidtet på hjulene, det kræver vedligehold (eller ultralyd).
Det kan afjælpes med "Vollgas"
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Du er altså ved at tabe mig lidt her, Klaus... :?
Nu har jeg tilfældigvis været på Modelbane Europa (den bane kender du vist...) og der flyver togne da ikke afsted? Og på det anlæg må togene da siges at få kørt nogle km samtidig med at skinnerne også er eksponeret for alverdens skidt - ikke sandt ??
Jens
DC bane i dansk epoke III
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Jeg vil gætte på at forskellen er at på Modelbane Europa går der en del mennesker, som har modeltog som hobby, og nusser om banen og vedligeholder materiellet. På et udstillingsanlæg som man ser på div stationer, er der nok ikke de samme resourcer til vedligeholdelse.
Så på sådanne anlæg kompenserer man så i stedet med "voldgas".
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
En anden ting som kan undre (for nu at blive i ånden fra det første indlæg) er når man besøger en modeljernbaneforretning og det eneste der kører rundt i forretningen er Märklins brandtog. Muligvis det mest larmende og kedelige sæt i forretningen? Hvorfor stiller man ikke sine fineste varer frem - det er da praksis i mange andre brancher.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Good point.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
JD
Indlæg: 712
Okay... lad os angribe problemstillingen fra en anden vinkel.
HVIS de hastigheder som der køres med primært skyldes et forsøg på at undgå driftsstop grundet manglende/dårlig vedligeholdelse, hvad er så løsningen for alle involverede?
Jeg ønsker ikke en ny religionskrig med 2-skinne vs. 3-skinne systemer, men derimod nogle seriøse indlæg til hvordan man sikre sit eget anlæg mod march 1 hastigheder uanset system.
Altså: hvad kræves der i en ideel verden for at man kontinuerligt kan køre med realistiske hastigheder på sin modelbane?
Forslag så langt:
1) Ordentlige elektriske instalationer til/fra skinnerne og med max. 2 meter mellem de strømførende skinnerne samt nok amperer til at drive systemet.
2) Regelmæssigt rensning af skinnerne f.eks. via en rensevogn/støvsugervogn
3) Regelmæssigt rengøring af alle strømførende hjul (og ved 3-skinne: slæbesko) f.eks. via ultralyd
Andre input?
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Årsagen er nok at de dårligste tog også er de billigste. Jeg kan godt forstå at en butik ikke slider et kr. 5.000,- Big Boy tog op i et udstillingsvindue
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Hvad betyder det så rent vedligeholdelsesmæssigt?
Hvor tit skal henholdsvis skinnerne og hjulene rengøres på et professionelt drevet modeltogsanlæg for at sikre en rimelig driftsikker og rolig kørsel?
Flyver togene også afsted i Miniature Wonderland grundet manglende vedligeholdelse eller hvad gør de for at løse problemet ???
Jens
DC bane i dansk epoke III
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
på mit gammel marklin ( sjovt nu at skulle skrive gammel ) der renset jeg aldrig hjul, og skinnerne, lod jeg overkører med rense vogne nå behovet var der, på min bane som stod i et rum op mod soveværelset, og dermed ekstra støv til følge, betyder det rensning ca 2 gange årligt..
Min toge har altid kunne kører langsomt uden drift stop, hvilken jo frem gik, fremgå af disse videoer du kan se på dette link
http://falsterbanen.dk/falsterbanen.slut/videoer.html
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
ja det er det eneste marklin tog der køre rundt men det er også det eneste start sæt jeg har men ville snart sælge toget
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
6 stk Roco skinnerenesvogne i konstant drift og rensetid på mellem 5 og 20 køretimer (afhængigt af materiel) på strømoptagne hjul, sikrer den drift du kan se der.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
jaamen kan man ikke bare sætte nogle hurtigtog i drift på museet så er chancen for at nogen
"opdager" noget mindre mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc