Som det sikkert allerede er de ærede læsere bekendt, har Hobbytrade netop udsendt et antal julepakker med trækkraft og vogne.
I den forbindelse studser jeg, i særlig grad, over pakke #2, da jeg ikke mener, at MZ 1405, som først kom til Danmark i 11/68, på noget tidspunkt har været trækkraft for spidsgavlede CM-vogne?
Såfremt det er sandt, handler julepakkerne måske mere om at få ryddet op på et lager end korrekt oprangering?
Der er tale om et, ihvertfald økonomisk set, attraktivt tilbud; de 3 andre pakker lige så, men historisk set, er pakken vist noget værre rod!
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det med korrekt oprangering er ikke noget producenterne går så meget op i, så jeg tror mest det handler om lageroprydning. Jeg mener også der var for et par uger siden en debat om pakke 4 er korrekt.
Men det er gode tilbud hvis ikke man har ca halvdelen af pakkerne i forvejen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Godt der også er plads til nittetællere i modelbanehobbyen! Hvad er det modsatte iøvrigt af en "nittetæller"?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Techek
Jelling
Indlæg: 900
"Tepichbahner"?
"Togdreng"? ("Togpige" i den forban...e ligestillings navn?)
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Teppichbahner er vel den, som ikke har et permanent opstillet anlæg, og som derfor må nøjes med at stille noget op på tæppet i stuen engang imellem.
Og togpiger eksisterer ikke i min begrebsverden; det skulle da lige være hende, som kommer rundt med salgsvognen. Men i vore dage, er der ingen garanti for kønnet, eller at hun er køn, hvis det er en kvinde der kommer rundt. Det er noget helt andet oppe i de højere luftlag, men det er en anden snak.
Jeg har desværre ikke et godt eller dårligt bud på, et begreb som dækker en person, som er det modsatte af nittetæller, men det kunne så være denne tråds ypperste opgave?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Jeg kalder dem "All -round samlere", hvilket så vil sige at vedkommende kører med materiel, som man finder spændende, og der er så ikke noget der hedder epoker.
Vi starter næsten alle som Allround samlere, ved at købe et udenlandsk startsæt
og specialicerer os så mere og mere til netop den tid (dato) og deraf dette specifisikke materiel.
Nogen vil så lige give deres målrettede samling den sidste detalie og kan normalt ikke få industrifremstillede modeller "fine" nok deraf nittetællere.
Kunsten er vel et eller andet sted midt i mellem, så modellerne stadig kan bruges, og ikke bare stå og se godt ud.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Jeg startede, for nogle få år siden, med et startsæt fra ROCO med et BR80 lokomotiv og et par passager og godsvogne. Det var en okay måde at komme igang med hobbyen på igen. Men siden da, har jeg været ret fokuseret på både nationalitet og epoke i mit valg af rullende materiel såvel som bygninger.
Det er en måde, som fungerer godt for mig, og det fungerer mindst ligeså godt for min gode kollega, som vælger rullende materiel, efter hvad han synes ser pænt ud.
Ergo, er der ikke en særlig god tilgang til jernbanehobbyen; det må mere end noget andet bero på personlige referencer.
Jeg vil da nødig ligge under for nittetællerens lune, og ikke kunne være tilfreds med industrifremstillede modeller, og derfor være tvunget til at bygge det hele selv.
Visse ting kan det være nødvendigt at bygge selv, og det vil jeg ganske givet også gøre, hvis behovet skulle opstå, men indtil videre, synes jeg at markedet er så rigt på dansk III-IV materiel, at jeg ikke behøver at tænke på at stable værkstedsfaciliteter på benene.
Summa sumarum: enhver tilgang til modeljernbaneverdenen er okay.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H