Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 428

PB  Blog

Jernbanesabotagen i Jylland

Foto`s min Far samlet af jernbanesabotagen under krigen i Jylland, både min morfar og Far gjorte tjeneste i DSB /Fredericia. Under krigen.

Min far var løjtnant & Delingsføre for 4 deling i fredericia : : løjtnant /modstandsmanden/hæren/efterretning/ 43 - 45         

 Foto`s min Far samlet af jernbanesabotagen under krigen i Jylland, både min morfar og Far gjorte tjeneste i DSB /Fredericia. Under krigen.

 

En del af hans Foto af / fra jernbanesabotagen i Jylland er også i

Hæfte serie : Danmarks Frihedskamp Bogforlaget nutiden København 1945

 Jernbanesabotagen i Danmark var ikke blot et udslag lokal heltemod, men et organiseret led i den samlede allierede krigsførelse, og skete efter ordre fra det allierede hovedkvarter, især efter invasionen blev det af militær betydning at sinke jernbanetrafikken hovedsagelig i Jylland Mest mulig, da det var transit forbindelsen til Norge.

 Betydningen af den sønderjyske Jernbanesabotage er indlysende. Al trafik skulle enten over Padborg eller Tønder. Hovedparten var over Padborg med ca. 15,000 vogne pr. år

 3. Region blev specialister i jernbane ødelæggelse, dette skyldes også et godt samarbejde DSB –folkene som sørge for at sabotørerne fik nøjagtige kendskab til tog gangen især de Tyske troppetransporter som blev hemmeligholdt, og i det sidst år af krigen også blev sikret med fanger fra Frøslev lejeren ( dansk fangelejer) anbragt i en vogn , i reglen efter lokomotivet. Bane personalet fik altid givet besked, om fange-vognens placering så sprængning kunne rettes ind efter den, ingen fanger kom noget til ved Sabotagerne.

 Den mest udsatte linje var stambanen fra Lunderskov til Padborg som blev afbrudt gang på gang, samtidig med at man også spærre de sekundære linjer Bramminge – Tønder, Tønder - Tinglev og endda fik tid til at tag sig af Bramming – Lunderskov.

 På de Sønderjyske strækninger blev der alene, fortaget 240 sprængninger, 31 afsporinger, 6 broer sprængt, de fleste krydsnings stationer fik deres sporskifter, drejskiver, vandtårne o.s.v. ødelagt.

 En Aktionen mod Padborg station 30 dec. 1944 : Kl. 23.30 ringer telefonen på station og anonym bliver der advaret om at inde for kort tid vil der sprænge bomber på station området.Kort efter gå sprængningerne i gang og forsætte i ca. 1 time , Padborg befolkning troede at det var et luft angreb, næsten alle skiftespor samt installationer er ødelagt, gennemkørsel er umulig i flere dage.Selv over grænsen gik man og sprængte skinnerne mellem Padborg og Flensborg, en 3 mands gruppe anbragte ikke mindre en 30 ladninger med tids indstilling under sporene, de sprang næste dag samtidig med en engelsk luft angreb på Flensborg .

Fra Hæfte serie : Danmarks Frihedskamp Bogforlaget nutiden København 1945

Untitled1_WEB

Untitled2_WEB

Untitled3_WEB

Untitled4_WEB

Untitled 5 kørkran_WEB

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 3 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.775

PB

Tak for beretningen.

Effektive, var de.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.